selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 23:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 09, 2003 17:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
new order wrote:
det här är en brännhet fråga!
jag vet åtminstone att takt och tons uppfattning i den här frågan har varit att t.o.m. genki är bättre än K/N kombon!men jag har hört åsikter på annat håll som gått ått det andra hållet också.det är väl som med allt annat ,att enda sättet att veta säkert är att prova själv!
själv har jag provlyssnat en senare version av karik mot genkin och min uppfattning i den frågan är att genki är solklart bättre.skillnaden mellan karik vs genki är lika stor som skillnaden mellan genki vs ikemi.
Okej, återigen, var det med eller utan Numerik?

Jag har inte möjlighet att provlyssna K/N-kombon, men av de som trots allt har uttalat sig angående jämförelse Genki-K/N-Ikemi så har större delen rankat dem i just den ordningen nerifrån. Det finns ju även de som sätter K/N högst ;) Men de är å andra sidan ytterst få. Är mäkta sugen på att höra och jämföra själv!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 10, 2003 00:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Stereokompaniet "jörgens" åsikt säger ochså att Genkin är bättre än K+N.

Själv har jag bara testat en tidig Ikemi mot senaste kariken med Numerik, och jag tycker Ikemin var klart bättre.
Vid de tillfället ägde jag en genki, men jämförde aldrig pga det var inte aktuellt, eftersom jag skulle ha en Ikemi.

Skillnaden mellan en genki o Ikemi är väldigt stor= ny skivsamling. ungefär som att byta en kolektor-1 mot en nyare 5103a.

mvh/

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 10, 2003 00:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
#!@#£¤$% att Ikemi ska vara så dyr säger jag bara... :( Vill ju ha.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 10, 2003 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ayn wrote:
#!@#£¤$% att Ikemi ska vara så dyr säger jag bara... :( Vill ju ha.
Den är inte dyr utan den kostar bara mycket pengar :wink:

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 16, 2003 12:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jahaja, nu kunde jag hursomhelst inte hålla mig utan har bokat upp mig på en Karik V som kommer anlända i januari strax efter att jag kommer tillbaka från jul och nyår. Återkommer med intryck. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 16, 2003 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ayn wrote:
Jahaja, nu kunde jag hursomhelst inte hålla mig utan har bokat upp mig på en Karik V som kommer anlända i januari strax efter att jag kommer tillbaka från jul och nyår. Återkommer med intryck. :)
Låter som den vettigaste idén för dig, ska bli spännande att höra vad du tycker, men så mycket som du gillar Numeriken kan du nog inte bli annat än supernöjd

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 12, 2004 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mina närmaste uppgraderingsplaner är ju nya högtalare. Dock inte det lättaste valet. Har ju lyssnat på Katan/Classik, vilket inte var värst övertygande. Det behövs nog mer muskler.

Kan spelade däremot trevligare och det väkte ett intresse för någon beggad Kan-modell eller ett par Tukan (vilket en viss person på forumet säljer).

Dock skulle en provlyssning i MITT rum behövas för att ge ett mer säkert intryck av vad dessa högtalare presterar i rätt miljö.

Fast å andra sidan så kanske det är värt att spara lite slantar och invänta ett par beggade Ninka? En viss skillnad i priset, men ett par Ninka gör inte många besvikna. Har hört dom prestera väldigt bra i några olika system.

(Är i tankarnasstadium och därför kan inlägget uppfattas som förvirrande) :oops: :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 12, 2004 16:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Kan och Classik verkar som gjorda för varann. Jag har hört den kombinationen och saknade liksom ingenting i upplevelsen. Classik + Katan däremot eller Classik + Ninka har inte imponerat. Jag testade inte med nåt extra slutsteg för att göra högtalarna bättre rättvisa men om jag hade haft pengarna så hade jag ändå inte köpt Classik + Ninka om man säger så.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 12, 2004 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Okay, ja.. Classik/Kan lät riktigt trevligt. Kändes som att man hade det mesta, även om jag kan tänka mig att annan typ av musik kan kännas tunn på dom.

Katan upplevde jag inte speciellt roliga att lyssna på (med enbart Classiken). Dom var väldigt mjuka och snälla. Men det saknades nåt sorts klipp i musiken.

Classik/Ninka har väl mer potential att spela högt än Kan. Jag har även hört Ninka en hel del och det låter i mina öron riktigt bra. Bland dom bästa upplevelser, i hifi-världen, jag haft är LP12:an som källa till Classik/Ninka.

Nu har jag inte hört speciellt mycket på dyra system, men jag har iaf inte upplevt Ninka som någon dålig högtalare. Dessutom verkar Classiken klara av bra att driva dom.

Uppgraderinsplaner som berör slutsteg har jag även tänkte lite på. Men frågan är vilken skillnad en LK140 gör och vilken verklig nytta det gör mot olika högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 18:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Jan 14, 2004 19:52
Posts: 7
Location: Värnamo [Kiruna]
Jag har för tillfället:

Classik m. radio
K400
Ninka
en Pioneer DV656-A (dvd-a/sacd) främst för filmtittning.

Vad jag skulle vilja ha är (rangordnat i genomförbarhetsgrad):

1) en beggad hemmabioförstärkare med pre-out på alla kanaler (så att jag kan köra pre-out -> main in (unity gain) på Classiken för att driva frontarna, dvs. Ninka)
2) center + surroundhögtalare (gärna Linn men inte nödvändigt)
3) skivspelare, Axis eller Basik eller kanske en Pro-Ject
3) två LK140 eller en AV5125 för att köra aktiva Ninkas
4) kanske en Ikemi/Kolektor och då kasta ut Classiken
5) ta bort Kolektorn och använda en Primare SP (som weezer)
.
.
.
1000) Köpa Unidisk 1.1 + Kisto + Klimaxar + helt aktivt system (2st front, 2st surround + center)

Om jag plötsligt skulle vinna på lotto så vänder vi lista upp&ner... 8)

/Jens

_________________
Classik/Pioneer DV656A-S -> K400 -> Ninka


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited