selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 08:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Kul att läsa om medlemmarnas uppgraderingstankar, tråden var ju ganska gammal, så jag var nyfiken på om det har hänt nått hos ng samt bidra med mina funderingar.

Basik,akito,k5 Genki, kolektorII, av5125 aktivt, katan

Närmast till hands ligger en Adikt eftersom K5an är gammal och jag tycker att akitoarmen förtjänar en bättre puppa.

Efter det blir det nog en silverkabel mellan Genkin och kollektor om man lyckas klippa en beggad.

På längre sikt så ska CDn bytas mot en Unidisk 2.1 eller en Ikemi beroende på vad som händer med superljudsformaten och mitt eventuella nyvaknande i hemmabioträsket

Basiken-plinten byts förmodligen mot en LP12a om det dyker upp en svart plint till rätt pris och skick.

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 18:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Efter helgens lyssningeftermiddag hos Fredde så tror jag (just nu iallafall) att Katan ligger närmare till hands än Ninka. De kostar ju dessutom några tusenlappar mindre och skulle dessutom kunna funka på mitt rum (14m2) vilket är lite tveksamt om Ninka gör...eller det gör dem ju, har haft dem på hemlån men inte helt optimalt kanske är en bättre beskrivning.

Aktiv drift är jag mycket intresserad av, så nästa högtalare ska drivas aktivt på något sätt, vilket ger ännu en investering i aktiva kort och extra slutsteg. Det gör att jag nog ska överväga ganska noggrant innan jag byter in/säljer mina Tukan. Frågan är ju om jag ska satsa på ett till lk140 eller fundera på 2250 eller 5125....dessutom finns det ju en drös med andra intressanta märken förutom Linn också då..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Sony du har ju ett annat alternativ också att köra dina Tukan aktiva med tex ett LK140 till, borde bli ett stort lyft, vill du ändå byta till Katan så har du ju redan kort och steg. Fast det har du säkert redan tänkt på och skrivit om men jag har inte läst alla inlägg här än.

Dags för stereon

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Last edited by don Tomaso on Mon Dec 08, 2003 15:31, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 22:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har tänkt i de banorna, men tycker att lk140 är rejält mycket bättre än lk85 faktiskt. Ska jag ändå kosta på bättre steg så funderar jag på om det inte är bättre att köpa ett bra att behålla ett tag..men som du säger så är det ju samma kort till tukan och katan så det är ju helt klart intressant! Lk85 finns ju begagnat till ganska bra priser lite nu och då...

Prismässigt blir det ungefär samma kostnad (okej, skiljer en del men samma antal siffror i priset 8) ) med lk85+aktiva kort eller byta in tukan mot katan, frågan är vad som ger mest...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 23:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Som ni alla vet blir man aldrig nöjd, det är ett faktum, eller snarare en diagnos på de flesta av oss. Driver idag mina ninka aktivt med ett 5125-steg. En snabb koll på specarna för Katan gör att ett hopp från ninka till Katan är uteslutet, helt och hållet. Jag gillar att ninkorna sticker så lågt i registret som de gör, och ~60 Hz på aktiva Katan är inget som lockar.

Nåväl, man får väl ta specarna med en nypa salt, ninkornas ~38 Hz känns väldigt lågt. Nåväl, faktum kvarstår, Ninkorna smiskar Katan där iallafall. Konstaterade att ett par nya Ninka med polystands landar på 20 k nya idag :shock: , det ska till mkt pengar för att uppgradera ett par ninkor till ngt högre upp i Linn-kollektionen, i alla fall för mig.

Espek ligger närmast till hands då, men med tanke på att det behövs ännu ett slutsteg och kort blir den uppgraderingen smärtsam. Lägger hellre de pengarna på en Ikemi, när min Genki gjort sitt.

Sizmik och Katan kan således vara ett naturligt och mindre smärtsamt steg. Med rätt placering av sub är det troligen en kul kombination. Sub:en har jag givetvis nytta av i AV-delen åxo.

Hmm..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Weezer << En variant är ju att börja med en Sizmik det lär nog lyfta din anläggning ännu ett snäpp på musik och för att inte tala hemmabio

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 19:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Annars säljer ju Mikael2 en Melodik med Katan lite halvt "på köpet" för 29k på hifimagasinet... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 20:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Melodiken kanske han har kvar, dock är katan sålda redan... :evil: :evil: *censur*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Min anläggning:

Classik
AV5140 nya diskanten
K600
Linn Tungsten Skeets

Närmaste uppgraderingen är ett slutsteg, LK100 - LK85 - LK140, nån av dom blir det såsmåningom....förhoppningsvis mellan jul och nyår :D

Som det är nu är jag nöjd med anläggningen förutom i ösiga låtar då det kan bli lite rörigt... :?
Men ack vilken skillnad de vart med att byta ut diskanten...
ljuvligt för mina öron :D

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 08, 2003 13:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Har mailat honom ang Katan:arna, men inte fått svar, så antar att de gick iväg till nån lycklig sate...:). Var de dem som nån köpte för 6 k?

Ska ta mig ner till Tonläget och få ett par aktiva katan demade mot ett par Ninkor så får vi se sen...vad kan man tänkas begära för ett par Ninka med polystands på begmarknaden? 1.5 år gamla, mint cond. Alla lådor etc.

Kan tro att man får hyggligt i inbyte för dem åxo å andra sidan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 09, 2003 00:30 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Oct 18, 2003 20:36
Posts: 10
Nu har jag äntliggen uppgraderat min anläggning.

2* LK 100 mot 2* LK 140
Karik III mot Ikemi

Ikemin är i mitt tycke i en helt annan division än
kariken,den tog ner musiken på en behaglig (ej dålig)
nivå,medan Ikemin tar fram karaktären från inspelningen,
mer detaljer djupare bas mer jävlar annamma med härlig
snärt i t.ex trummor m.m fast fortfarande mycket musikalisk

En underbar uppgradering med andra ord,kan man få en bättre
Jul förlåt Ljudklapp förresten

Mvh/
Linnamp


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 09, 2003 00:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Nov 22, 2003 23:20
Posts: 26
[quote="linnamp"]Nu har jag äntliggen uppgraderat min anläggning.

2* LK 100 mot 2* LK 140
Karik III mot Ikemi

Ikemin är i mitt tycke i en helt annan division än
kariken,den tog ner musiken på en behaglig (ej dålig)
nivå,medan Ikemin tar fram karaktären från inspelningen,
mer detaljer djupare bas mer jävlar annamma med härlig
snärt i t.ex trummor m.m fast fortfarande mycket musikalisk

En underbar uppgradering med andra ord,kan man få en bättre
Jul förlåt Ljudklapp förresten

en liten fråga, hade du karik\numerik kombon och vilken ålder var det på kariken, har själv senaste Karik\Numerik och undrar lite hur stor skillnad det är mellan ikemi och karik\numerik. kariken är en helt annan spelare med numeriken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 09, 2003 01:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Oct 18, 2003 20:36
Posts: 10
Quote:
Jag hade ej numerik.Kariken var från 1996 med
slimline Brilliamt SPS,så kombon kan jag ej uttala
mig om eftersom jag inte hört den

Mvh
/Linnamp


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 09, 2003 14:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Att Ikemi spöar en Karik UTAN Numerik råder det nog inget tvivel om. Frågan är ju som sagt hur mycket det skiljer sig K/N mot Ikemi...

Frågan är tokaktuell för min del ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 09, 2003 17:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Ayn wrote:
Att Ikemi spöar en Karik UTAN Numerik råder det nog inget tvivel om. Frågan är ju som sagt hur mycket det skiljer sig K/N mot Ikemi...

Frågan är tokaktuell för min del ;)
det här är en brännhet fråga!
jag vet åtminstone att takt och tons uppfattning i den här frågan har varit att t.o.m. genki är bättre än K/N kombon!men jag har hört åsikter på annat håll som gått ått det andra hållet också.det är väl som med allt annat ,att enda sättet att veta säkert är att prova själv!
själv har jag provlyssnat en senare version av karik mot genkin och min uppfattning i den frågan är att genki är solklart bättre.skillnaden mellan karik vs genki är lika stor som skillnaden mellan genki vs ikemi.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited