selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 17:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 14, 2003 23:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hallå.

På det gamla gamla forumet (isch, det börjar bli rörigt detta) fanns en tråd som jag tyckte var kul. Den innehöll som bekant inlägg från medlemmarna där de presenterade sina tankar om framtida uppgraderingar. En sån tråd förtjänar att finnas även här tycker jag, så därför drar jag igång den med att inleda :)

I princip klipp-å-klistrat från gamla gamla forumet...

Systemet idag:
  • CD-transport Pioneer DV-646
  • DA-omvandlare Linn Numerik
  • Skivspelare Rega Planar 3 med RB-300 och Linn K5
  • Förstärkare Linn Majik
  • Högtalare Linn Ninka med stenfötter
För att koppla samman detta kör jag en "vanlig" koaxkabel mellan transporten och DAC:en, och sen en Silver Interconnect mellan DAC:en och förstärkaren. Slutligen K400 ut till högtalarna.

Jag är faktiskt rysligt nöjd med systemet som det är idag. Funderar på om det egentligen behöver bli så mycket bättre än så här... :) Men visst, självklart finns det områden att förbättra på. Det som inte är riktigt som det ska idag är dels detaljeringen i låtar där det händer mycket (dvs oftast "ösiga" låtar), och dels kontrollen i basåtergivningen. (detta kan iofs tillskrivas rummet till stor del)

Tankarna är:
  • Byta transport (nog mest uppenbara uppgraderingen...) till Karik. Pioneeren står sig verkligen förvånande bra tillsammans med Numerik, men det är problem med detaljeringen ibland, som jag skrev. Troligen mycket pga jitter - enter Karik. :)
  • ...eller ditcha Numerik och byta till Genki. Fast jag vill nog inte skiljas från min Numerik, den är mig kär...
  • ...eller byta till Ikemi. *tittar i plånboken* *skriker*
  • Byta ut Majik mot Wakonda (eller Kairn) och slutsteg, och då finns alternativen...
    • 1 LK85.
    • 1 LK140.
    • 1 Klout :)
    • 1 2250 :shock:
    • 2 LK100 aktivt
    • 2 LK85 aktivt
    • 2 LK140 aktivt (här börjar det bli dyrt ;))
Sen finns det naturligtvis uppgraderingar låååångt fram i tiden, typ skaffa en tolva eller dylikt. Idag känns det inte aktuellt dock, till skillnad från de uppgraderingar som jag listat...

Mest troligt blir det nog en Karik och så småningom Wakonda+LK140, och ytterligare lite längre fram ett LK140 till -> aktivt :D Men vi får se, vi får se.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mitt system i dag

Skivspelare: Lp12 med cirkus, akito1, adikt och valhalla
CD spelare: Technics SL-PG500A
Förförstärkare: LK1 med Dirak diraken är min senaste uppdatering BTW Tackar Peder47 för det
Slutsteg: ett hembyggt Mosfetslutsteg på nånstans mellan 35 och 40 watt har jag för mig.
Högtalare: Linn Index II
Kablar Linn Black och K400

Uppdateringsplaner

ett Linn slutsteg vilket beror bla på tillfälligheter
Ekos och Lingo ligger oxå högt på önskelistan
och ett par Ninka eller Isobarik.
men allt handlar om tillfälligheter
men tonarm bör jag byta snarast till något annat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 05:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Mycket trevlig tråd ayn!

Mitt system idag;

Cdspelare: Linn Mimik2
Förstärkare: Linn Majik-P
Högtalare: Linn Kan IV för tillfället på Katan-stands
Kablar: Linn Black Interconnect och Supra 2,5mm2

Planer för framtiden:

Som jag har nämnt i en tidigare tråd så har jag bestämt mig för följande:

Kan IV kommer snarast att bytas ut mot ett par Katan och då byter jag även kabel till K-400.
Ovanstående är det mest aktuella, men det har dykt upp lite oväntade utgifter (suck!) så det kanske dröjer en månad eller två. Jag kanske tar och säljer iväg tvn som jag ändå så sällan använder....den som lever får se.

Nästa steg blir att byta ut Mimiken mot en Genki. Beroende på hur länge det tar innan jag byter så kanske kanske det till och med blir en Ikemi.

Efter det så går jag aktivt. Till att börja med blir det nog bara ett slutsteg+Majik men senare Majik->Wakonda eller Kairn + ett till slutsteg.

Nåväl, nasoferm säger; läs signaturen :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Mitt system idag: LP12 (akito 1, k9, valhalla, precirkus), Genki, Kolektor, 2 LK85, Ninka (passivt).

Eftersom jag numer i stort sätt bara spelar vinyl så är det LP12:an som skall uppgraderas i framtiden. Jag har snart köpt hela cd-samlingen på vinyl. 8)

1. Cirkus
2. Trampolin
3. Adikt
4. Akito 2B

Jag har ovan inte rangordnat utan jag kommer nog att spara pengar och ta alltihop utom Akito 2B på en gång, samtidigt som spelaren justeras in.

När det gäller övriga systemet är det aktiva kort som ligger närmast, alternativt ett Klout om det skulle dyka upp ett till rätt pris.

Just nu är jag dock väldigt nöjd med systemet jag har så jag känner långt ifrån någon panik att uppgradera.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 17:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
hej försten...

själv så är jag väldigt nöjd med min anläggning just nu, har varit o lyssant lite på Unidisken, skulle då bli en 2.1, men jag vet inte....
tycker att min anläggning är så prisvärd den kan bli... och en upgradering kommer att kosta massor med pengar.. vet inte om det är värt det.
Ja menar byta ikemin mot en unidisk..typ 40'mellan. och jag är inte så intreserad av dvd:n....nja!

eller kanske lk140orna mot 2st 5150..typ 44'mellan ...nja

Det jag skulle kunna göra är att köpa 2st nyare klout...men dom är ju otroligt svåra att få tag i..... någon som sälger...

mvh/ siffernisse

min anläggning:
Ikemi
silver
5103RF
2xLk140
K600
Aktiva Ninka
polyfot
Wog

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Systemet idag:

LP12-cirkus-LingoII-Akito2b-Adikt / Kolektor / LK 140 / Ninka

Min nästa uppgradering blir Ekos. Till skillnad från er fria mäniskor så är jag slav under hierarkin.

Ska jag sedan fortsätta så borde jag ju köpa Klyde eller Akiva, men kom igen... min ekonomi tillåter inte att jag håller på och köper pickup för 5000 kr /år och absolut inte för 15000 (då räknar jag med att byta varannat år)

Dessutom finns det ju ingen MC ingång på Kolektor, så jag skulle vara tvungen att köpa en Linto hursomhelst.

Nix, efter Ekos så borde det bli ett nytt försteg, och om jag ska ha ett med MM ingång så finns det bara två att välja mellan: Kairn och Bonnec Timpano. Kairn känns lite tråkig att köpa av den enkla anledningen att alla har väntat på att den ska bytas ut i vaddå... fem-sex år? Den är ju inte ens ytmonterad. Jag har inte jämfört själv, men vad jag förstår så tycket t o m de mest utstuderade LINN-freaks (och ska sanningen fram så litar jag bara på såna) att Timpano är bätte än Kairn. Dessutom så vore det ju tufft med en ny låda i racket.

Ett alternativ vore att vänta på nytt LINN försteg (kanske en Linto som tar MM?) och hoppa direkt till slutstegen, då tror jag att jag köper en 5125 och aktiva kort.

Allt detta ligger ganska långt fram i tiden, jag har precis avslutat min senast avbetalning så nu är jag FRI! Jag ska njuta av den känslan ett bra tag.

Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2003 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Här en till slav under source first ideologin...

Min konfiguration i dag ser ut så här:

LP12-cirkus-LingoII-Akito1-Adikt /Wakonda/LK100/Moddade Nexus


Tonarm Akito2b eller Ekos är väl det jag också funderar på härnäst.
Silverkabel naturligtvis också.
Skall också byta motorn i min LP12:a som är från -88:a till den nyaste versionen!
En liten detalj kan tyckas men när man kör LingoII känns det som ett måste.
Adikten ger en rimlig driftkostnad och får hänga med ett bra tag till.

Kan tänka mig att avvika från det hierarktiska tänkandet på ett plan.
Byta LK100 mot en beg LK140 :?

Wakondan duger bra ett tag till och klarar ju MC-pickup i fall jag vill.

Ingen av ovanstående uppgraderingar brådskar då jag redan i dag bjuds på en härlig upplevelse då jag laddar ännu ett vax på tallriken... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2003 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Moddade Nexus?
hur är de moddade?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2003 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Samma diskant som i Ninka/Katan.
Har bytt alla keramiska motstånd i signalvägen i diskant filtret till riktiga metalloxid.
Dämpat diskanten som ligger lite högre i känslighet.
Bytt seriekondingen i signalvägen på diskant filtret från en enklare Solen konding till en mer highend mässig Mundorf MCAP Supreme.
Bytt spolen som sitter i signalvägen på basfiltret till en foliespole Xcoil.

Mina Nexusar spelar nu betydligt renare än orginalen.
Ja det låter till och med bra när jag spelar på min icke Linn cd (Trichord Genesis). Och det svänger definivt inte sämre efter modifieringen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2003 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
hmmm kanske ska göra så med mina IndexII or.
för det är väl om jag minns rätt samma diskanter som nexus i original.
de nya diskanterna är ju mycket bättre än de gamla diskanterna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2003 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag har en katalog från -92, och där kan man se att det inte är samma diskant i Index II som i Nexus. Nexus hade samma diskant som Isobarik (och tidiga Kaber ?)medan Index II och Helix hade en annan variant. Det behöver ju iofs inte betyda att det inte går att uppgradera dem som du tänkt.

Henrik

Hej Sondek :!: Min vän :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2003 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
ok då kom jag ihåg fel men man kan ju alltid kolla lär ju leva ett tag till med indexarna har ju signalkällan att tänka på först


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 17, 2003 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Stämmer bra att det inte är samma diskant i Index, Helix som i Nexus. Men jag tror att Linn kört med samma mått och att man behållit skruvhålen på samma plats.
Dom nya elementen passade helt perfekt i mina Nexus med avseende på innermått, yttermått och skruvhål.

Skruva lös ett av dina diskant element och mät upp inner respektive yttermåttet och bege dig sedan till Linn butiken.

Lycka till!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 20:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Håller med om att det är mycket trevlig tråd!

Nuvarande uppställning

Ikemi
Kolektor II
Lk140
Tukan
K400 och black interconnect mellan elektroniken.


Enligt mitt system så vekar ju jag också vara slav(lite negativ klang men..) under source-first-filosofin men skulle vilja påstå att jag föredrar overkill på högtalare före cd-spelare. Dock fick jag allt för ett ruggigt bra pris och det är, som jag ser det, en given svagaste länk i högtalarna, vilket egentligen är ganska praktiskt. Skulle nog aldrig investera i en Ikemi löst men i paketet så funkar ju delarna ihop :lol:

Min uppgraderingsplan är så här:

Riktigt vardagsrum att ha stereon i
Ninka
lk140 ytterliggare --> förmodligen samtidigt nästa punkt
aktivt!! 8)
silver interconnect??

Sedan ska jag förhoppnignsvis vara nöjd och belåten och hålla mig till att bättra på akustiken och köpa/spela skivor. I verkligheten tvivlar jag på det men...tvivlar inte på att espek (eller en efterföljare) skulle vara trevligt, men då måste jag ju få ett schyst jobb också först :)

Ett bättre lyssningsrum känns egentligen mest angeläget, rummet är nästan fyrkantigt :/ men å andra sidan så har jag då råd att lägga pengar på skivor/hifi istället för på dyr hyra så risken är rätt hög att Ninka kommer ramla in under hösten/våren...jobbar extra detta år också så ramlar in lite extra pengar där då...som borde sparas till lägenhet men..[/list]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 22:43 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Oct 18, 2003 20:36
Posts: 10
Mina uppgraderingtankar är

Har idag följande:

Karik III
Kairn Pro
Klout
2*LK 100
aktiva isobarik

Första steget blir att byta ut LK 100 mot Lk 140.har redan inhandlat
en Lk 140. Det råkar inte finnas någon som har en till 140 till salu,
I så fall är jag intresserad av att köpa den

Sen skall jag byta Karik mot en Ikemi

KANSKE längre fram (några år) Isobarik mot Espek
då helst köra dom Aktivt

:D Linnamp


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited