selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 04:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed May 17, 2006 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gör ni när ni kommer in i perioder av lesshet? När man inte tycker man har ngn bra musik och att man inte orkar sätta sig och lyssna?
Rida ut vågen eller skärpa till sig? :P

Tänker inte uppgradera - så det tipset går inte hem :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 15:13 
Site Admin
Site Admin

Jag brukar kasta mig in i musik som jag inte testat att lyssna på förut. Antingen hittar jag något nytt, spännande och bra, eller så börjar jag uppskatta den bra musik jag har igen.

PostPosted: Wed May 17, 2006 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman wrote:
När man inte tycker man har ngn bra musik och att man inte orkar sätta sig och lyssna
Det brukar betyda att det är hög tid att byta nål... ;)

Det hände mig dock en gång i tiden att jag under en längre tid tyckte att skivsamlingen inte gav mig något längre. Det slutade med att jag sålde alla mina U2 och Dire Straits-plattor och började köpa Elvis Costello istället. Fenomenet har inte återuppstått. 8)

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testa att bo i tält i en vecka eller så.. :roll:

Då återkommer längtan att sitta hemma i stugvärmen och lyssna på musik :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 19:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Testa att samla ihop en knippe av de skivor som är dammsamlare,som du inte lyssnat på ett tag.Du kommer garanterat att göra fynd i din egen skivsamling.Billigt och skoj!

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 19:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Testa att spela lite hårdrock, det brukar pigga upp. Det finns också gitarriff där som man inte kan ledsna på :twisted:

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Det brukar betyda att det är hög tid att byta nål...
Det där känner jag igen! När min nål var slut köpte jag inte en platta på evigheter, och började till och med sälja av plattor. Lyssnade aldrig, det var skittrist helt enkelt. När jag sedan ryckte upp mig och bytte nål tog det fart igen. Blev helt enkelt SJUKT kul med musik igen.

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 21:51 
Moderator
Moderator

Några spontana tips:

- Sortera skivsamlingen. Lyssna igenom från A-Ö

- Köp någon begagnad skivsamling, och praktisera ovan.

- Storstäda i rummet där stereon står. Installera om och justera in allt enligt konstens regler. Kanske har injusteringen av högtalare och annat blivit lite sunkig, och om inte annat så UPPLEVER man att det blir fräschare av att stöka runt lite. Jag hjälper gärna till nån kväll med att justera in. Brukar vara lättare om man inte är själv.

- Oavsett om ovan hjälper eller inte... Borde det inte vara dags för "Lyssningskväll 3 i Skåne" snart? Jag är övertygat om att Skånegänget här nere samlat på sig några bra plattor sedan sist som tål att dela med sig av? Teatime? Kamarg? Kristian? Pediatrik? (Säkert glömt någon/några fler också.)

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Lyssningskväll
Alltid. :)

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kan alltid plöja film eller TV-serier ett tag, tills musiklyssnandepeppen återkommer. För mig går det i vågor vad jag gillar mest. Är man inte vampyr kan man ju ge sig ut också, träna mycket en period eller något.

Finns inget självändamål i att kedja fast sig framför stereon. Då har man lagt för mycket deg i den tror jag :)

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 00:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Då mailar man sina skiv-nördiga kompisar och ber dem namnge sina tre mest fantastiska nyupptäckter som de köpt via postorder, kanske från Burma :shock: eller någon bakgata i New York.

Eller också sätter man på någon audiofilskiva med tågljud och vågor eller DJUUUPBAS perfekt spelat på en Warr samt superexakta trummor, så längtar man efter sina genuina garageinspelade bluesplattor igen.

Eller spela bara Mixmegapol ':evil:' på köksradion (i och för sig antagligen en Tivoli one) under en vecka.
':arrow:' voila!

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 08:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag brukar kasta mig in i musik som jag inte testat att lyssna på förut. Antingen hittar jag något nytt, spännande och bra, eller så börjar jag uppskatta den bra musik jag har igen.
Själv gör jag nog tvärt om, tar fram just de skivor som väckte mitt intresse inom resp genre. Dessa skivor behöver inte nödvändigtvis vara bättre än det som kommit och inhandlats senare, men det är något speciellt med dem. När jag gjort det så brukar jag åter förstå vad som var så roligt med musiken.

Nya artister och genrer utforskar jag helst när mitt musikintresse är som högst...

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har faktiskt börjat möblera om nu. Fyra bokhyllor skruvades ner, hålen har spacklats och målats. Nu ska hälften av böckerna som står i travar framför stereon upp på vinden och de övriga upp på två av hyllorna som får ny placering. Rummet blev luftigare... Sedan har tjejen bidragit med att göra rummet mindre "manligt". Nya kuddar i soffan varav en har blommor(!) på. Små förändringar kan göra att man trivs bättre i ett rum. Hoppas att det blir mer inbjudande att sitta och njuta nu framöver... Skivor ska jag försöka hitta ngt nytt. Kanks i en okänd genre :D

Post subject:
PostPosted: Thu May 18, 2006 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
- Oavsett om ovan hjälper eller inte... Borde det inte vara dags för "Lyssningskväll 3 i Skåne" snart?
Alltid välkommet med musikkvällar! Befinner mig faktiskt just nu i Malmö/Lund, men åker till Sthlm imorgon kväll för en svensexa. Har inga fler tripper till Skåne inplanerade, men man vet aldrig...

Ett garanterat sätt att återuppväcka musikglädjen Jonteman, är en exil från riggen. Kan lova att det snabbt ger kraftig abstinens!!! Annars är just musikkvällar i olika sättningar bra för inspirationen. Träffar själv ett gäng regelbundet på Gotland, då vi lyssnar på jazz under olika teman, vilket helt klart leder till nya upptäckter inom denna genre!

PostPosted: Thu May 18, 2006 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman wrote:
Vad gör ni när ni kommer in i perioder av lesshet? När man inte tycker man har ngn bra musik och att man inte orkar sätta sig och lyssna?
Har aldrig lessnat direkt. Det var innan jag hade Linnrigg.
Men man kan ju tappa något av sin entusiasm o då kan man:
Köpa nya skivor...
Ordna fest...
O på senare tid, slänga på en film. Att filmmusik o filmljud kan vara så rysande bra är en ny upplevelse för mig.

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00