selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 00:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Fundrar på vilket som är bättre. Är det hörbara skillnader om man placerar stereobänken vid sidan om högtalarna istället för mellan dem? Jag har för korta kablar för att kunna prova själv. Jag gissar att det inte är en tillfällighet att alla seriösa handlare har apparaterna bredvid högtalarna.

Det som skulle tala emot att ha bänken bredvid högtalarna är att det krävs längre kablar.

Frågan är då om det är värt att investera i längre kablar, de är ju inte direkt gratis?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Det borde vara bättre att ha stereobänken vid sidan. men jag har inte hört någon skilnad själv och jag vill inte veta om det är bättre att inte ha något mellan högtalarna då jag inte har någon möjlighet att inte ha något emmellan. men jag har inte gjort nån test på det. men min handlare har ibland stereobänken emmellan och ibland vid sidan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 23:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Jag har bänken vid sidan men å andra sidan har jag en 70 kilos Tv mellan högtalarna, så det går nog ett ut 8).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag måste erkänna att jag inte kan tänka mig att det blir så värst stor skillnad i ljudet om man har anläggningen mellan högtalarna. Står dom bara stabilt så...

Själv har jag TV:n och stereon på samma bänk mellan högtalarna. Men det är väl mest av praktiska skäl. Kan tänka mig att TV:n både kan skapa vissa små missljud (hörbara?) och att det kan "fastna" lite ljud pga av den stora klossen.. men en stereobänk? Nej det ger ingen hörbar skillnad.

*spekulationer*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 01:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Skillnaden mellan att ha TV mellan högtalarna och att bara ha ett rack är stor, upplever jag. Som jag skrivit förut så var det först när jag plockade bort TV:n som jag verkligen tyckte mig kunna uppskatta finliret i anläggningen :shock: Har man möjligheten att köra utan TV mellan högtalarna tycker jag att man ska köra så!

Jag har fortfarande racket mellan högtalarna dock, har inte testat hur det är utan. Kanske vore något om man har tråkigt nån dag. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 03:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Ja innan jag en dag gick in på Fru Musica så hade jag aldrig sett en uppställning med stereon vid sidan. Jag tyckte då och tycker fortfarande att det mest är en psykologisk grej. Ju mindre saker som är mellan högtalarna ju större blir illusionen av att ha en orkester i vardagsrummet. Så jag försöker skapa en fri yta mellan högtalarna. Kablaget behöver inte bli så dyrt eftersom jag har knåpat ihop´t själv. I mitt fall är signalkablarna till slutsteget längre än brukligt. :)

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Det jag framför allt tänkte på är att vibrationerna borde minska då man har bänken vid sidan om istället. Men det kommer även in den aspekten att bänken inte står ivägen på samma sätt då.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ska man ha det idealt ur viberations hänseende så ska man ha stereon i ett annat rum än högtalarna. Viberationerna mellan högtalarna och vid sidan av är nog ingen större skillnad på. men placera stereon i ett annat rum gör rätt stor skillnad men det blir jobbigare. går fint att testa med hjälp av lurar man lyssnar via lurarna med högtalarna inkopplade och med högtalarna urkopplade och gämför bör vara rätt hyffsade lurar för att lättare höra skillnaden. :D
Men kan man ha det fritt mellan högtalarna så känns det iallafall bättre åtminstonde psykologiskt.


Top
   
 Post subject: Vid sidan!
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 16:47 
Det brukar vara STOR skillnad att ha racken bredvid istället för mellan högtalarna. För ett par veckor sedan hjälpte jag en kompis justera in ett par Akurate och även om jag alltid föredragit rtacket vid sidan om var skillnaden större än jag väntat mig.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Vid sidan!
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Erik wrote:
Det brukar vara STOR skillnad att ha racken bredvid istället för mellan högtalarna. För ett par veckor sedan hjälpte jag en kompis justera in ett par Akurate och även om jag alltid föredragit rtacket vid sidan om var skillnaden större än jag väntat mig.

/Erik
Intressant! Ska försöka genomföra ett test på detta i framtiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 22:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
När jag hade anders från Tonläget här för injustering och montering av aktiva filter påpekade han aspekten av att ha tvn mellan högtalarna. Han lade en tung trave böcker på tvn och märkte *i hans öron* en markant skillnad, till det bättre.

Känner man på tvn när man spelar märker man att den "spelar med". Själv är man hemmablind men vid tillfälle ska jag baxa bort den....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 17, 2004 23:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Är inte helt säker men jag tyckte det blev bättre när centern kom
upp på tv´n. Vad som däremot gjorde skillnad var när hembioduken
kom upp. Jag drar aldrig upp den för då låter det sämre.
Är i valet o kvalet om jag skall ha kvar min 36tumstv.
Har mellannlandat på en Panasonick AE500 och då börjar det bli
acceptabel bild. Tyvärr testade jag aldrig, trots att jag haft bort TV´n
när jag byggde ner bänken för att få plats med centern under duken.
Om jag lyfter bort TV´n återkommer jag med rapport.
Just nu är jag bara irriterad över att inte få tag i elsanerade kontaker
till min elsanderade kabel så jag kan rapportera om det.
Kul att det finns de som testar placeringar.

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited