selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tappad färg på ikoner
PostPosted: Thu May 11, 2006 07:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Av och till när jag loggar in så är inte mina olästa ämnen gulmarkerade. Det brukar funka nån dag senare.
Nån som sett detta problem?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Gulmarkerade känner jag inte igen men det kanske är för att du använder något annat färgschema eller "forumstil" som det heter i inställningarna. Jag använder subSilver.
Däremot har mina olästa meddelanden visats som lästa efter inloggning trots att dom garanterat är både nya och olästa för mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 11:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Har upplevt samma problem, dvs garanterat olästa meddelanden är markerade som lästa. Vet inte vad det beror på, ska ta mig en titt på det i mån av tid framöver. Om inte någon sitter inne med svaret redan nu dvs. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
På annat forum med samma underliggande system så har jag efter en del experimenterande kommit fram till en orsak som iaf har löst problemen för mig.

Funktionen "nya inlägg" har begränsningen "sedan senaste besök" och systemet registerar inte det som utloggning när man stänger ner fönstret utan det tycks ta lite tid innan man registreras som utloggad. Därför kommer inlägg inlagda efter det man stängt ned fönstret men innan systemet registrerat utloggningen att hanteras som gamla/redan lästa inlägg. Samma sak för inlägg som man inte läst vid föregående inloggning.

Detta går att komma runt genom att välja logga ut innan man stänger ner, men då försvinner också auto-inloggningen som jag gissar att de flesta här använder sig av.

Naturligtvis skulle era problem kunna bero på något annat, men för mig har det inte längre varit ett problem efter jag kom på detta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Gör ett litet tillägg till inlägget ovan:

Ännu värre blir det om man samtidigt är inloggad på 2 olika datorer och har den auto-uppdatering på den man inte sitter vid, då kommer man ständigt att växla vilken dator man är inloggad på, dvs systemet kommer att hantera det som nya inloggningar vid varje växling.

Lösning i mitt fall: stänga ner datorn hemma när man drar till jobbet, antingen bara fönstret eller försätta hela datorn i vila.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 12, 2006 06:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Hmm, det skulle kunna vara nåt sånt även om jag brukar stänga ner Firefox på hemdatorn när jag inte är hemma och vice versa på jobbet.
Tack, för teorierna iallafall!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Shit vad less jag blir på alla släcka ikoner. Det händer varje dag nu.
Jag använder Firefox både hemma och på jobbet, men bara en dator i taget är påslagen.
Ligger all information om vilka trådar jag har läst lokalt på min HD?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 21:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Om jag förstått saken rätt är det en blandning av databasen på selleri.de (som har koll på när ditt senaste besök var) och kakor på din lokala hårddisk (som håller koll på exakt vilka du trådar läst i nuvarande session).

Har letat runt lite på nätet och det här verkar vara ett vanligt problem som har att göra med att phpBB helt enkelt använder ett dåligt sätt att avgöra vilka trådar som är nya eller inte. Tyvärr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Nu när jag skulle gå in och läsa ditt svar så var ikonen släck igen och den har gången har jag inte bytt dator. Däremot stängde jag av Firefox mellan besöken. Nåväl, tack Ayn för snabbt svar och din forskning i ämnet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 22:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kan bara instämma med Ayn och beklaga att det inte fungerar som det ska. Finns det något sätt att få det att fungera bättre kan ni dock vara förvissade om att våran chefs-it-ansvarige Ayn fixar det!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited