selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 23:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ninka med Primare?
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 09:00 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 13, 2004 08:51
Posts: 5
Hej på er!

Jag är som synes ny i detta specifika Linn-forum, (brukar normalt husera på annat forum..) och har en liten fundering när det gäller Ninka och förstärkeri.
Man har ju alltid hört sedan man överhuvudtaget började intressera sig för hi-fi att "Linn passsar bara till Linn". Dvs att det låter skräp med andra prylar. Nu är ju jag inte den som tror på sånt direkt utan att ha hört på grejerna själv.
Jag besitter idag en Primare I20 förstärkare och är sugen på att uppgradera högtalarna. Ända sedan jag hörde Ninka bi-ampat med 2*LK140 samt Kolektor och Ikemi har jag varit lite småsugen på dessa, men pga av ovanstående "Linn passar bara till Linn" så har det liksom inte riktigt varit aktuellt. Jag är heldnöjd med min Primare förstärkare och vill inte byta i första taget därför undrar jag nu tror ni att det är en passande kombination?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 10:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Hejsan Poe.

Jag har testat att driva Katan med ett Primareslutsteg (minns inte vad det hette men det finns väl inte så många olika modeller heller) och det lät helt ok.

Däremot skulle jag tro att det inte blir lika bra som att köra aktivt med t.ex. två LK140.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 10:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag har kört ett par Ninka med Nad:s cd 541i och en hyfsad äldre förstärkare i storlek med C370. Det lät mycket bra kan jag lova! I den jämförelsen jag hade tyckte jag inte det motiverade bytet från Nad till Genki/Majic med tanke på prisskillnaden. Att Linn bara funkar ihop tror jag personligen inte på, även om jag nu "råkar" ha Linn rakt igenom nu då...

Precis som föregående skrev har man den lilla begränsningen att det är svårt att matcha ett aktivt system med ett passivt, även om primare har bra grejor. Aktivt gör mycket helt enkelt.

// Sony


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 11:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 13, 2004 08:51
Posts: 5
Tack för era snabba svar :) . Att det inte kommer att låta lika bra som med dubbla LK140 förstår jag, (den kompletta anläggningen jag lyssnade på kostade väl närmare 100.000kr) men högtalarna verkar ju åtminstone vara rimligt lättdrivna på pappret.
Jag råkar vara i Göteborg nästa vecka och ska försöka mig på en provlyssning igen på Ninkorna (Tonläget heter de nog), "tyvärr" blir det väl utan min egen förstärkare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 19:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Annars är du så välkommen så till mig Poe, här har du både Primare (SP31.7) och aktiva ninka. Dock bara försteg, förstärkeriet är som bekant Linn. Du kan husera bäst du vill när jag är på jobbet; katt ingår dock, men du är väl inte allergisk?

Mitt försteg buggar lite vid film men jag skickar det inte innan du har varit i Götet iallafall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 21:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
weezer wrote:
Annars är du så välkommen så till mig Poe, här har du både Primare (SP31.7) och aktiva ninka. Dock bara försteg, förstärkeriet är som bekant Linn. Du kan husera bäst du vill när jag är på jobbet; katt ingår dock, men du är väl inte allergisk?

Mitt försteg buggar lite vid film men jag skickar det inte innan du har varit i Götet iallafall.
Finns ju skalor på gästfrihet har jag hört, men det där slår nog i taket på det mesta! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 21:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
weezer wrote:
Du kan husera bäst du vill när jag är på jobbet; katt ingår dock, men du är väl inte allergisk?
Den är väl inte inkopplad bara? :shock:

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 21:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Sony wrote:
weezer wrote:
Annars är du så välkommen så till mig Poe, här har du både Primare (SP31.7) och aktiva ninka. Dock bara försteg, förstärkeriet är som bekant Linn. Du kan husera bäst du vill när jag är på jobbet; katt ingår dock, men du är väl inte allergisk?

Mitt försteg buggar lite vid film men jag skickar det inte innan du har varit i Götet iallafall.
Finns ju skalor på gästfrihet har jag hört, men det där slår nog i taket på det mesta! :D
Vet du inte hur det är i GBG? :wink: :D

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 23:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Poe är bror till min flickväns svåger, ska jag väl tillägga :lol:.
Hängde ni med? Nej han är inte min pappa, utan min flickväns syster är gift med Poes bror!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 00:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
weezer wrote:
Poe är bror till min flickväns svåger, ska jag väl tillägga :lol:.
Hängde ni med? Nej han är inte min pappa, utan min flickväns syster är gift med Poes bror!
Aha Okey.
Jag hängde med.

Men det förklara inte katten. :wink: :wink: :wink:

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 00:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Katten är bara tillfälligt inneboende, rätt ofta i garderoben.

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Alltså vad har det att göra med "Ninka med Primare?" Ger det ännu bättre ljud om du har katten i garderoben?


Oj vad dåligt... :roll:

--------------------
För att tillföra tråden något så får jag väl säga att jag inte anser Linn vara det enda märket. Det finns en hel del där ute som låter bra (det tror jag alla håller med om). Visst går det att köra andra högtalare med Linns elektronik och tvärs om...

Det enda (gäller för alla olika märken) är att man hittar något som passar ihop. Fast självfallet får man väl antaga att Linns produkter ska passa ganska bra ihop med varandra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 14:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
weezer wrote:
Katten är bara tillfälligt inneboende, rätt ofta i garderoben.

Image
Märklig misse ni har som inneboende. Ge den vacker kompisen i klös en fisk från mig. (nyfångad lax) :D


equi2 wrote:
Alltså vad har det att göra med "Ninka med Primare?" Ger det ännu bättre ljud om du har katten i garderoben?


Oj vad dåligt...

Jamen equi2, har du inte noterat att de flesta Linnare och annat löst folk som sysslar med HighEnd sysslar även med KATTER av ngn anledning. :wink:

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Att "Linn passsar bara till Linn" är ett gammalt ordspråk även inom Linn kretsar i dag!

Dagens Linn högtalare typ Ninka passar ihop med vilken förstärkare som helst dels på grund av att de har en snäll impedanskurva och att de låter rent, öppet och rätt så ofärgat. Finns exempel på dom som kör hemma bioförstärkare som Sherwood, Yamaha ihop med Ninka och Trikan med godkänt resultat.

Genki, ikemi o.s.v passar bra ihop med vilken förstärkare som helst.

Det man dock skall vara försiktig med och testa först är att kombinera olika för och slutsteg. Det här gäller väl alla andra märken också är inget unikt för Linn. I bland blir även denna kombination lyckad som i fallet med weezers anläggning.

Men tar du en Linn Kan från 80 talet och kopplar den till en JVC hemma bioförstärkare typ 2tusen kronors klassen så lär väl inte det bli någon Killer-kombi :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 14, 2004 15:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Primare har i mina ögon (öron) ett rätt så ofärgat/neutralt ljud, svag dragning åte det varma hållet. Kombin Primare/Linn funkar ibra hemam hos mig, slutsteget är ju/väl ändå det som sätter mest karaktär på ljudet, kontra försteget.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited