selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 01:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Mässa/Evenemang
PostPosted: Tue Feb 10, 2004 19:52 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 14:45
Posts: 16
Hej :D

Det är alltid kul med butiksaktiviteter/butiksarrangemang,men att kalla det Mässa....nä,nä.

Vill inte låta negativ,men Mässa ÄR något helt annat än ett sånt här butiksarrangemang.

Tyvärr är det så att en del butiker försöker höja statusen på sitt butiksarrangemang genom att kalla det Mässa.

Det inser ju varje sunt tänkande människa att ett butiksarrangemang i den egna butiken är något helt annat än en Mässa.
Alla knep är tydligen tillåtna för att locka till uppmärksamhet.Takt o Ton har ju själv deltagit på en mässa ute på/i Arcus-hallen,så nog vet dom vad begreppet står för.
Att kalla detta för en Mässa är nästan att förlöjliga kunderna samt deras intelligens.

Kul i alla fall att dom genomför denna butiksaktivitet/butiksarrangemang,det är alltid spännande när det händer ngt extra inom hifiintresset.

Peder :)

_________________
*Våga Vara Openminded*


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 10, 2004 20:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
peder47: Håller med om att det är fel att kalla det mässa, då borde det ju finnas ett gäng märken/butiker osv. Min parallell var bara att det blir mer av gruppvisning och inte enskild möte med säljare, inte att de ska ha mässa. Dock kanske du anmärkte på deras formulering i sitt brev, men ville förtydliga mitt inlägg i vilket fall...


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 10, 2004 20:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Någon måste ge mig en anledning att besöka Luleå. Butiksarr eller inte.

_________________
brumeli brum


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 10, 2004 22:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Tänk efter nu, det är en av de yngre anställda som har släppt informationen, via mej vilket jag lovat i den tidigare tråden.
Gorma inte om begrepp, i norrbotten är allt som är större än
15 kvadratmeter en mässa. I Stockhom förstår jag att slottet
är referens för mässa. Förstör nu inte känslan när vi äntligen
lyckas trigga igång någonting.

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 10, 2004 23:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Sant, bra initiativ som absolut ska uppmuntras :!:
Själv ska jag flytta den veckan men annars hade jag nog kunnat sätta mig på bussen upp, har diskuterat en del med dem tidigare i höst och det är hjälpsam och trevlig personal.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 11, 2004 15:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 14:45
Posts: 16
Hej igen :D

Sony >... Det är lugnt :wink: ,syftade på säljbrevet för aktiviteten...och håller med dig,som jag också skrev i mitt första inlägg.
Bra initiativ SKA uppmuntras.

Sa inledningsvis i mitt första inlägg att jag inte vill låta negativ,men vissa saker bör klargöras.

Evert Westman >... Man kan inte skylla på en yngre anställd när det gäller offentlig information från ett företag,det är ju att *hänga ut* den anställde....känns inte så snyggt :? .

Det var likadant förra året när Takt o Ton anordnade en butiksaktivitet som dom kallade Mässa..detta poängterades då också av någon så nog är detta ett medvetet drag från deras sida.

Evert,nedvärdera inte oss norrlänningar att allt som är större än 15 kvadratmeter här uppe kan kallas mässa,speciellt inte som den sk Mässan avhålls i den egna butiken.

Det är såna tankar som skapar bilden av oss norrlänningar för de som huserar längre söderut.

Evert skrev...*Förstör nu inte känslan när vi äntligen
lyckas trigga igång någonting.*

:?: :?: Inte förstör väl vi någon känsla,det är ju butiken (Takt o Ton) som har ansvaret för att marknadföra och *trigga* igång ett intresse för sitt butiksarrangemang.
Det är ju ett kommersiellt företag som kan öka intresset och försäljningen via ett sånt här butiksarrangemang.

Obs: Inget fel i det...tvärtom.


Aktiviteter som genomförs här uppe i norr ska i likhet med övriga Sverige hålla hög klass samt GIVETVIS ha rätt benämning.

Lockar man besökare från när och fjärran till en Mässa, som sedermera visar sig vara en aktivitet i den egna lokalen....hur kul är det för besökaren. En besökare som troligtvis satsat både tid och pengar för att besöka *Mässan* :? .

Detta kan istället slå negativt mot butiken, som troligtvis/givetvis anordnar olika butiksaktiviteter för att förhoppningsvis öka försäljningen.

Ett exempel: En annan syndare som kört med samma *bedrägliga* marknadsföring är RadioCentralen i Umeå.
Vet flera som åkte ifrån Luleå för att besöka *Mässan* som bara var en butiksaktivitet i den egna lokalen med några ditresta märkesrepresentanter.

Hur kul tror ni det var för dom som åkt 30mil enkel väg för detta,dom åkte därifrån märkbart irriterade.
Hade aktiviteten haft rätt benämning så hade resan istället gett dom ett positivt intryck....dom visste vad som väntade.

Med det förfarandet så tror jag också att RadioCentralen fått någon ny kund bland dessa fyra besökare,istället blev reaktionen den omvända.

Och allt berodde på att man ville slå sig på bröstet och kalla sin aktivitet för något den inte uppfyllde.
I mina ögon ett rätt konstigt agerande.....

Kalla saker/aktiviteter för vad det är, hur svårt är det :?: .....gör man det så finns grundförutsättningarna för ett lycket arrangemang.


En Mässa är ett helt annat arrangemang med större tyngd,som dessutom kräver betydligt mer i arbetsinsats.


Som avslutning får jag hoppas på att butiksaktiviteten blir lyckad och uppskattad av besökaren, för alla insatser medför extraarbete som förhoppningsvis också medför ökad försäljning.

Hej så länge
Peder :)

_________________
*Våga Vara Openminded*


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 14:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Peder47
Har skumläst ditt inlägg och kan bara konstatera att ditt sinne för humor
passar i min mormors källare( hon e dö). Jag läser det nogrannare när jag får tid. Om nu moderatorn sagt ok och gett en vink tycker jag man tolkar detta. Men tydligen vi är två typer av människor såna som du och såna som jag.

Jag kommer med ett svar från Magnus på T&T som tycker det är bra att alla synpunkter kommer upp innan "evenemanget".

Snälla var positiva o se det goda med saker o ting racka inte ner på
onödigar saker.

Jag har ett förslag. Kan vi inte ordna en buss från Tex Luleå som går ner till stockholm och plockar upp äkta Linnister(och andra positiva) på
vägen och besöker Moder Linn och andra butiker. Man kan boka så vi blir emottagna. Sen bör det ju finnas hembiointressenter oxå. Tänk vad kul att få se tex Marantz värsting och allt övrigt.
Vi kanske till och med kan få Perra1 från Prisjakt o Comonent o BigScreen
att ge oss några timmars lektioner om bild för det är en svår historia.
Vad tycker ni?

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 18:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 14:45
Posts: 16
Hej igen :D

Evert Westman skrev >...
*Har skumläst ditt inlägg och kan bara konstatera att ditt sinne för humor
passar i min mormors källare( hon e dö).*

Samt också...
*Men tydligen vi är två typer av människor såna som du och såna som jag.*



Evert, jag vore tacksam om du håller dig till sakfrågan och inte försöker tangera gränsen till personangrepp för att försöka ta debattpoäng....inte så snyggt :evil:

Försök inte heller placera in mig i ett fack om hur ,*såna som jag är*.
Igen, HÅLL DIG TILL SAKFRÅGAN.

Det jag tar upp är sakargument från branchen samt åsikter bland (i detta fallet) hifiintresserade.Därför hänvisar jag dig att läsa igen, ordentligt och inte bara *skumläsa*.
Efter det kan du gärna ge din syn på saken,lite seriösare eller hur...!!

Ett tillägg till mitt förra inlägg...
Det tenderar mer och mer hos ett fåtal att använda fel benämningar på sina arrangemang,allt givetvis för att försöka höja statusen på arrangemanget.

Dessa arrangörer bör nog tänka till, för som jag skrev i tidigare inlägg så kan det positiva i ett sådant arrangemang slå tvärtom.
Dvs i detta fallet mot butiken, från besökare som vissa kanske åkt långt och förväntar sig en riktig Hifi-Mässa.

En annan effekt är att man utarmar ordet (i detta fallet Hifi-Mässa) som begrepp.Så nästa gång som det anordnas en RIKTIG Hifi-Mässa så resulterar det i mindre antal besökare.
Besökare som kanske då tror att det är ett vanligt butiksarrangemang, och struntar att besöka den då riktiga mässan.

Detta kan innebära att framtida (i detta fallet) riktiga Hifi-Mässor inte går att genomföra pga för lite intäkter.
Dvs mindre besökare = mindre intäkter.

För en sak ska vi ha klart för oss,det kostar mkt att arrangera riktiga mässor och det vill vi väl ha kvar.....för att besöka en riktig Hifi-Mässa är i alla fall för mig och de jag känner en upplevelse.

Där har du en del av argumenten Evert, för att man inte ska försöka marnadsföra Äpplen som Päron.

Kalla ditt arrangemang för vad det egentligen är så borde det bli lyckat.

Från Peder,arrangör av både internationella mässor samt riktiga Hifi-Mässor. :oops: :D

Ps: Ditt förslag på eventuell bussresa är kul,allt som kan lyfta fram och höja intresset för bra musikåtergivning är positivt.Ds.

_________________
*Våga Vara Openminded*


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 20:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Gör det för känslans sak, det blir negativa vibbar.
Jag skall slå upp ordet i svenska akademinsordlista så fort jag kan,
men ämnet känns viktigare.

Svaret från Magnus är:
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej Evert!

Jag ser att det blivit lite diskussion kring min formulering i det förra mailet...

Bara för att klargöra lite: Jag skrev mässa åt dig, och det är vad vi kallar
det internt i butiken (ibland minimässa), Som rubrik i nyhetsbrevet som
skall skickas ut så står det dock i n t e mässa.

Givetvis kan det upplevas negativt för kunderna ifall förhoppningarna blir för
stora p g a att butiken "förstorar" det hela inför händelsen/aktiviteten. Bra att
denna diskusion kommer nu istället för efter våra visningsdagar.

Denna händelse är dock "större" än de visningskvällar som vi brukar ha, och
det kommer att finnas representanter från andra än Linn. Temadagar kanske
är en lämplig benämning? Hur som helst så är alla välkomna till oss under
dessa dagar (givetvis före eller efter ifall det passar bättre...)


mvh

Magnus
-------------------------------------------------------------------------------------
Denna försäljare har oxå inställningen att kunden har alltid rätt.
Jag hoppas att kunna värva han till forumet så vi får en säljare
som inte gör reklam för T&T utan för Linn och annat vi behöver.
Om han inte blev bränd, men det verkar inte så :D

Nu skall mässa slås upp i den nya tråden nu jäklar ska jag in under
mormors kista o böka :-) hoppa alla förstår humorn i detta, skoj med
en tråd som vi kan ordleka i. Mässa vs sammankomst sen blir det
coax vs opto :evil:

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 21:58 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 14:45
Posts: 16
Hej :D

Trevligt att läsa Magnus (T&T) svar. .Det skulle vara tråkigt om butiken får negativa reaktioner, pga fel formulering i sin marknadsföring av sitt arrangemang.

För som jag sa tidigare,det är ALLTID mycket extra arbete med någonting utöver den ordinarie verksamheten.Då vill man också ha så mycket *pay off* som möjligt.

Evert >...Du verkar inte ta detta på allvar, utan försöker ironisera (nu) och förolämpa (tidigare) på olika sätt.

Marknadsföring är definitivt ingen ordlek idag,det är tyvärr blodigt allvar där fel tillvägagångssätt eller ordval/formulering kan få de bästa ide´er att köra i diket.
Jag lovar dig att det funderas mkt,mkt på text och rubriksättning mm, mm innan olika arrangemang osv presenteras.

Jag har framfört mitt budskap sakligt och med respekt,har inget som helst intresse att *ordleka* om något.... vad skulle det vara :?:


Magnus (T&T), du verkar/verkade förstå syftet med ämnet.....kul, och proffesionellt :wink:.
Lycka till med dessa dagar och hoppas det blir lyckat.

Peder :)

_________________
*Våga Vara Openminded*


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 22:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Kan inte moderatorn skynda på flytten av Mässdebatten?
Lugn jag kommer att ta dig på största möjliga allvar i en ny tråd.
Men grejen är den att när moderatorn, innan, du skrev ditt inlägg
fortsatte utanför sakfrågan så är det fel.
Snabbt om personangrepp:
Om du läser om den ser du att det står såna som "du och jag"
dvs att man skall uppnå högsta möjliga precison och jag kör vid 90%.
Ett exempel så man förstår. Är du med?
Jag har satt igång en prenumeration på svenska akademins ordlista
och så fort jag fått abonnemang skriver jag inte innan dess :-)

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 22:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Så...fortsätt gärna den här debatten i den här tråden nu då...på lämplig nivå.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 23:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Enligt svenska akademins ordlista är det visning av varor.
Alltså har de rätt att kalla detta för mässa.
Men om man som du ordnar stora mässor tror jag att man blir
irriterad när någon använder det i mindre sammanhang.
Det framkom ju oxå i svaret att andra leverantörer planeras.
Detta är nog något som de flesta yrkesmän lider av även jag
i mitt jobb.

Sen gäller, att när moderatorn klipper, då klipper man av.
Dessutom när han redan gett sin syn och tycker lite som du.
Då kan man vara nöjd inte forsätta med ytterligare eskalering.

Forumetik är jag kanske inte rätt man att utalla mej om, men
känslan i en tråd där man gör såhär blir fel fel och åter fel för att
för en gångs skull vara långrandig.
Studera gärna en paralell i Prisjakt där man jämför coaxial o opto.
I sak är det inte samma, men grejen är samma att när man till
100% hävdar något, så får man ta emot ordenligt med motargument.

Jag som du sitter och hackar i forum. Så fort detta händer tappas
guisten i tråden och man kommer från sakfrågan.

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 23:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Kan moderatorn radera företagsnamn o produktnamn i tråden?
Och sen kan detta vara ett exempel för framtiden.
Märk väl att jag redan från början accepterar begreppet mässa och
försöker skämta bort det från tråden. För att kunna köra med ordet
mässa som det vill användas, av några eller flera. Och få tillbaka
känslan för evenemanget själva sakfrågan.

Jag tror inte jag orkar bränna mer tid på detta men en sak är säker
man kommer att bli väldigt nogrann när man skriver för att hålla
tråden ren. Däremot är jag osäker på "offtopic" då kanske man
kan styra en annnan del än sakfrågan i tråden.
Jag djupdyker gärna i skamvrån om stilen hålls profesionell i ett
forum. Vilket jag hittils försökt.

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 00:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hej Evert,

jag kan hålla med både Peder och dig i delar av vad ni säger - det är inte den exakta ordalydelsen som är huvudsaken när nu T&T ordnar ett evenemang (även om den här tråden ju fick det som huvudämne), men ändå måste man vara vaksam på hur man definierar ord. Ordet "ganska" betydde en gång i tiden "väldigt", men har slitits ut så mycket att det numera är något lite halvdant eller hur man nu ska säga.

Sen tycker jag att det är bra att du har erfarenhet från forum på Internet och hur de modereras, dock tycker jag att du ska ge akt på att du i nuläget inte är moderator här. En viktig aspekt av moderering är att det ska finnas en respekt för moderatorerna som bibehålls, och när du öppet ber moderatorerna här på forumet att göra saker som du föreslår så ser det inte så bra ut. Därmed inte sagt att de saker du föreslår är fel, bara att du kanske kan tona ner dina förslag lite (t.ex. genom att skicka PM till moderatorerna istället).

Nu säger jag iofs emot mig själv lite eftersom jag själv sitter här som icke-moderator och föreslår hur saker och ting ska fungera - så mycket för konsekvens ;)

Vill bara påpeka också att jag tycker det är kul att du ser fram emot att eventuellt värva nya medlemmar till forumet under dessa 'temadagar' eller vad man ska kalla det - härligt med folk som känner engagemang! Fortsätt så!

Mvh Patrik


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited