selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Placering av Katan
PostPosted: Wed Feb 11, 2004 15:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Är det någon annan lycklig Katanägare som också har problem att placera dem?
Jag måste ha mina minst 50 cm från bakvägg för att det ska svänga. Har jag de 15 cm från väggen (vilket egentligen är mer brukligt för de burkarna) låter det väldigt tråkigt. Iofs har jag en låda med 60 kg tysk elektronik på en bänk mitt mellan högtalarna... det är svårt att få till det tycker jag.
Jag har ungefär 3 meter från högtalarna till lyssningsposition. Rummet är 3,60 från bakom TV:n till bakom soffan. Avståndet mellan högtalarna är ungefär 2,10 meter. Har jag dem mycket bredare tappar jag också svänget. Högtalarna är rejält invinklade också. Annars försvinner mycket musik.

Några tips från någon?

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 11, 2004 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Prova att flytta ihop högtalarna. Min erfarenhet säger att Linns högtalare spelar som bäst då de står rätt nära varandra, ungefär 1.60 mellan innerspikarna. Då vi ställde upp Katan hemma hos mig hade vi ungefär 1.4-1.5 meter mellan innerspikarna, 10 cm från bakvägg och ingen vinkling. Där lät de riktigt bra. Avståndet mellan högtalare och lyssningsposition är hemma hos mig ca 4 meter.

Men som vanligt är det bara att prova sig fram, det finns ingen facit tyvärr...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 11, 2004 22:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Jag har labbat lite under kvällen och kommit fram till att högtalarna ej kan flyttas längre bak. Däremot har jag flyttat ihop dem till ungefär 1,5 m mellan innerspikarna. Blev mycket bättre. Dock tyckte jag att det var bäst med den invinkling jag har, dvs det skiljer fem cm mellan vägg och högtalare på inner- resp. ytterkant.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 11, 2004 23:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Har provat många olika placeringar på mina Ninka och jag kommer alltid fram till detta,
1. Ingen eller mycket lite invinkling.
2. ska stå ganska nära bakvägg, ca 20-25cm.
3.Lyssnings position Lite längre bort än "triangeln".

jag var på en demo, men en representant från LINN som demonstrerade just att Linn's högtalare är byggda för att inte vinklas in så mycket. melodin o rytmen grötades fullständigt ihop med mycket invikling. Vi var ett tiotal i rummet och alla tappade hakan över att det var stor skillnad, på just denna placerings parameter.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 11, 2004 23:49 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mina Katan har jag i nuläget omkring 15 cm från bakvägg och 1.5 meter mellan dem. Avståndet från bänken mellan högtalarna till lyssningspositionen är 2.5-3 meter (med bakväggen ½ meter bakom). Dock ska det bli intressant att se hur jag ska placera dem i mitt riktiga rum sedan som är ungefär 3.5*5.5 meter *längtar*

Angående att vinkla in högtalarna har jag exakt samma erfarenhet som siffernisse, med mer än måttligt invinkling blir musiken rakt på mig och inte alls lika lyssningsvänlig.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited