selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Efter 10 års önskan att besöka Linns fabrik i Waterfoot söder om Glasgow gick den i uppfyllelse i förra veckan. Här kommer ett bildkollage till er.

Image
Entrén till Linns reception är på hörnet i förgrunden där glasväggen än tonad.

Image
I receptionen stod en Unidisk SC och spelade via Komponent 110 och Komponent 120. Där blev jag bjuden på the och fick skriva in mig i besökspärmen samtidigt som Neil ordnade fram en vit skjorta med Linns logo på. Syfte med skjortan var bl.a. att minska risker för ESD vid rundvandringen.

Neil berättade lite historia om Linn och deras produkter samtidigt som vi tittade på en plansch med tidsaxel. Själv stod jag och tänkte, berätta något jag inte kan, samtidigt som jag förundrades över hur svårt det var att förstå skotska. Han sa också att om någon sätter något i händerna på mig under rundvandringen så skulle detta föremål lämnas tillbaka innan jag fick gå vidare. :-)

Han var också noga med att informera om säkerhetsformalia vid eventuell brand.

Image
Första rummet att besöka var det rum där komponenterna monteras på kretskorten. Dom har två likadana uppsättningar maskiner bl.a. för redundansen men även för att hålla uppe produktionstakten för dom jobbade nämligen i skift på denna avdelning. Det var det där med skotskan igen. Inte lätt att förstå allt han sa till mig.

Image
Image
Hallen där de olika delarna monteras ihop till färdiga maskiner. På de blåmålade ytorna fick jag inte stå så länge för där kunde det komma AGVs körandes.

Image
Här byggs det Ekwal.

Image
Här Ninka.

Image
Här Unidisk 1.1. Hon satt och väntade på delar. Hon hade en verktygslåda med sitt eget namn på. Skröt, med glimten i ögat, och sa att om jag skulle köpa en 1.1 skulle jag försöka få tag på en som hon har monterat för den var bäst.

Image
En Unidisk SC mäts och resulterar i rött FAIL på skärmen. -Gör om gör rätt! :-)

Image
C5100. Den del som dom bygger och säljer mest av just nu.

Image
Ett par till synes färdiga Ekwal. Tydligen så kommer högtalarlådorna till alla deras högtalare från Danmark.

Image
Slutsteg till Artikulat 350. Påminner visst väldigt mycket om slutstegen som monterades i Aston Martin Vanquish.

Image
Här är en mätutrustning för att mäta högtalare.

Image
Det magiska rummet. Får jag be om tyssssstnad.
I detta rum har alla CD12 monterats ihop.

Image
I samma rum pysslar man med LP12ans delar. Notera stetoskopen som hänger runt skruvstäden. Dom lyssnar på delarna med stetoskop. I rummet hade dom också Classik och väggmonterade Tukan.

Image
I taket hänger slangar som är vakuumbaserade lyftar som används vid förflyttning och lyft av högtalare. Neil berättade att Komri väger 80kg i samband med att han pratade om lyften.

Image
Här kommer den snyggaste basen jag någonsin sett tillbaka till monteringsstället. En Artikulat 345 i high gloss cherry. Jag säger bara en sak, det är high gloss man ska ha. Det tillför en känsla av lyx och finish som är värd alla extra pengar. Samma känsla som att smeka en Klimax Twin.:oops:

Image
Felet på denna var ett den lilla Linn-logga som ska sitta under elementet saknades.

Image
Här är en av flera svarta och kända AGVs som hämtar delar från lagret. Här har Linn spenderat många miljoner och dom är väldigt stolta över systemet. En rolig detalj var att kravet för varje ny produkt är att den måste rymmas packad i kartong på en träpall.

Image
Lastning.

Image
Kontor där Helpline, försäljnings-, design- och IT-avdelning sitter.

Image
Undervisningslokal. För stunden hade dom besök av en australiensare som utbildade i samarbete, förstå andra, kommunikation och att jobba i grupp.

Bakom vitatavlan hade Ivor sitt kontor!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Grymt reportage! :D

Fick du se något som var under utveckling? Fick du träffa mannen bakom vittavlan (spejsat rum han häckar i)?

Var du tvungen att censurera arbetarnas nyllen? Vad betyder ESD som var anledningen till att du fick en skjorta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
"-Behind that door we have the R&D* department the only place I can't show you."
Nej, inte en skymt av osläppta produkter.

Tyvärr var inte Ivor på plats den dag jag var där.
monkeydevil wrote:
Var du tvungen att censurera arbetarnas nyllen?
Nej det har jag gjort på eget initiativ.
monkeydevil wrote:
Vad betyder ESD som var anledningen till att du fick en skjorta?
Electrostatic Discharge.

*Research and development


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
En rolig detalj var att kravet för varje ny produkt är att den måste rymmas packad i kartong på en träpall.
Om de nu inte ska börja tillverka sängar eller bilar ska det nog gå :wink:

Tack för ett superreportage :!:
Du har inte närbilder på artikulatstärkarna?
Eller detaljer ur minnet...
Är hela den böjda enheten kylflänsar eller ligger det kort under det stora kretskortet man ser? (liksom "nere" i de svarta kylflänsarna)

Om du har närbilder är det rätt enkelt att se vad det är för typ av slutsteg/filter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Tack för ett kanon repotage, verkligen kul att se hur det ser ut på Linn.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Kanonreportage! Tack för det. Det såg på något sätt inte ut som jag föreställt mig. :)

De har inget "museum" med alla sina gamla produkter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Den enda bättre bild och info jag har på artikulatstärkarna är ovanstående bild men i 1600x1200, dock är bilden lite brusig. Eventuellt sitter chakra-nätdelen nere i den svarta kylflänslådan.

Jag känner tyvärr inte till något musem. Ett tag när jag hade många svarta lådor som inte användes kändes mitt hem som ett Linn-museum. :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 16:17 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Kom den nya Majikserien något på tal? Hade dom något annat system än Komponent uppe för visning. Och besökte du någon återförsäljare, Stereo Stereo?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Verkligen stiligt reportage! En fabrik är en fabrik, men det är ju alltid intressant att se hur tillverkningsprocessen går till!

Visst hade det varit kul med en glimt av R&D eller en tjuvlyssning på Majikserien, men det finns ju ingen anledning för LINN att bjuda på något extra för en "vanlig" konsument. Tror få Ferraribesökare får provköra bilar som ej släppt till försäljning... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 16:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kanonreportage! Tack för det. Snygg finish på subben där... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Majik-serien nämndes som hastigast men inte mer än så. Jag påpekade att den hade hörlursutgång och då var han stolt och menade på att det var pga. att dom har lyssnat på oss konsumenter. Knasputte säger jag. Varför har bara de billigaste entry level varit försedd med hörlursutgång som t.ex. Majik I, Wakonda och Kolektor? Jag tycker att det tog en produkt för länge att implementera det för jag saknar det varje dag på Exotik. Neil sa också att nya Majik-försteget är lite sämre än Exotik pga. dess enklare nätdel.

Det enda systemen jag såg vad det i receptionen och det i CD12/LP12 rummet.

Jag besökte fem olika återförsäljare bl.a. Stereo Stereo i Glasgow. Stereo Stereo vad bäst av dessa fem men trots det är samtliga under all kritik och jag vill påstå att vi har Europas bästa Linn-återförsäljare i Sverige.

Stereo Stereo
Jag ville lyssna på Ikemi via SCs försteg, det visste dom knappt hur man skulle koppla.
Unidisk SC - Klimax Twin Chakra - Akurate 242 spelade mycket mycket bättre än Unidisk 1.1 - Kisto - C6100 - Artikulat 350.
Beroende på vilken låt/artiskt dom spelade för mig så justerade han om diskanden på Artikulat.
När han justerade diskanten stödde han sig med handen på högtalaren och då gungade 54kg Artikulat som min farfars gungstol.

Övriga ÅF
Singel speaker demonstration tillämpades inte.
Jag frågade om Linn-delar som dom inte hade hemma. Får rekommendation om att köpa Arcam istället med svaret att dom är lika bra och "It's only a matter of personal preferences". Jo förvisso men det är väl att dra det lite väl hårt. Han tyckte också att jag skulle ägna lite tid till Musical Fidelitys produkter. Avrundade mitt besök ganska fort där.

Något jag missade
Har nu i efterhand hört att Linn har en lokal på en annan adress där det finns LP12/CD12/Klimax Kontol/8st Solo/Komri.
Det var där man skulle ha varit. Kanske får anledning att göra ett återbesök bara pga. detta.

En fråga till er som har besökt butiker i andra länder. Har samtliga dessa varit överösta med massor av andra märken så att det knappt går att hitta Linn?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
En fråga till er som har besökt butiker i andra länder. Har samtliga dessa varit överösta med massor av andra märken så att det knappt går att hitta Linn?
JA
Besöker bara Linn elite retilers eller motsvarande o även de har blandat sortement :o
Ingen speciell möda med single speaker eller installation med tune dem.
Så det man kan göra är att lyssna på skillnader mellan produkter, inte en total utvärdering av prestanda.
Ofta är det bara en kille som "fattar" - medans de andra i butiken kränger Linn, Martin Logan, B&W, Krell eller annat dyrt.
Så man får kolla innan man ska dema så man får rätt kille.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ett fantastiskt reportage, Roland!

När jag var på Linn förra våren så var hela det rum du benämner "Undervisningsrummet" Ivors kontor. :)
Roland wrote:
En fråga till er som har besökt butiker i andra länder. Har samtliga dessa varit överösta med massor av andra märken så att det knappt går att hitta Linn?
Ja, med få undantag. Jag har också den erfarenheten att i de flesta fall försöker försäljaren styra in en på något annat märke, trots att man uttryckligen frågar efter Linn.

Precis som Jan säger så brukar det vara en person som kan nåt, ofta är det han som sköter kontakten med Linn också. Därför kan det vara en idé att fråga efter den i affären som är bäst på Linn.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tack för ett jättebra reportage Roland!
Roland wrote:
...
En fråga till er som har besökt butiker i andra länder. Har samtliga dessa varit överösta med massor av andra märken så att det knappt går att hitta Linn?
Tja, i London så har Grahams och Martin Kleiser varit bra helt klart (även om det var tydligt att han på Grahams gillade Naim bättre). Annars är det sämre. Jag bodde ett år i Holland (Breda) 94-95 och importören Malcolm Latham sa redan per telefon att ingen handlare i närheten (Eindhoven, Rotterdam) kunde justera en LP12:a. Däremot kunde dom göra det och han fanns närmare mig än någon handlare. Jo, när man besökt dessa handlare så förstod man. Bara de billigare grejerna och Linn som ett märke i mängden, definitivt inga LP12 i butiken. I Antwerpen var det högre nivå på grejerna i affären men skillnaden låg i att Linn samsades med dyrare fabrikat.

Det är ett bra tag sedan jag var där men Kontrapunkt i Oslo var det inget fel på, kändes som fostrad i den "svenska" skolan. I Köpenhamn är jag varje år men jag har aldrig kollat på Linn där. Klassen på butikerna i Sverige är nog helt och hållet Göran Rudlings förtjänst. En unik person måste man säga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
stefan wrote:
Tack för ett jättebra reportage Roland!
Tack stefan och tack alla andra som har berömt min artikel. Det känns bara roligt att själv kunna bidra med något till det bästa Linn-forumet.
stefan wrote:
Klassen på butikerna i Sverige är nog helt och hållet Göran Rudlings förtjänst.
Det tror jag inte. Däremot tror jag att det till stor del är Alan Williams förtjänst. Alan är anställd av Linn och han är ansvarig för skandinavien. Under 2005 var Alan på resande fot i 40 veckor och jag vet att de på Linn är väldigt nöjd och imponerad över hans jobb med skandinavien.
En anledning till att även Kontrapunkt i Oslo håller hög klass.

Edit: Kompletterade med Williams


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited