Det var en gång en Daniel som efter ansträngda förhandlingar hemmavid fick OK på att köpa en LK100. Väl hos Jörgen på Stereokompaniet föll det sig dock naturligt att jämföra mot en LK85 då det uppkopplingstekniskt råkade vara väldigt enkelt den dagen. Hakor föll i golvet och hemmafrid raserades temporärt, ty han kunde icke värja sig mot den riktigt, riktigt stora skillnad som presenterades till LK85s fördel. Väl hemkommen med Linnkartong under armen fick han följaktligen besvara frågan "har du köpt den där LK100an nu?" med ett ansträngt "Ehh .. jaaa ... TYP!" och sen sova på soffan.

Sova på soffan slapp jag faktiskt, men i övrigt var det faktiskt så att jag gick in för att hämta en LK100 men kom ut med LK85. Så impulsiv är jag egentligen inte, utan det är LK85 som är såpass mycket bättre än LK100 att jag plötsligt fann det otänkbart att kasta pengar på en LK100 när prisskillnaden inte är så stor (eller, den är ruskigt motiverad, kanske är ett bättre ordval).
Kan tilläggas att jag rätt nyligen bar med mig min gamla LK85 (från -96) till en kompis som kör Genki/Kolektor/Majiks slutstegsdel/Tukans och provade koppla in den, på hans begäran. Oj vad han ångrade sig. Enligt uppgift tog det tre dar innan han kunde lyssna på sin anläggning igen utan att tycka att den lät illa. Jag förstår honom, LK85 är riktigt jäkla bra, det är inte Majik. (Jag vet, kommer få Majik-förespråkare på mig, men jag har aldrig förstått charmen hos den..)