selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 06:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: HÖGTALARFÖTTER
PostPosted: Fri Mar 17, 2006 23:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 03, 2006 22:50
Posts: 13
Undrar om det är någon som har erfarenheter på detta område. Hade på mina förra högtalare (Keilidh) Linns polymerfötter & de var ett litet lyft. Numera har jag uppgraderat till ett par Espek med originalfötter, har fått till det hyfsat bra med ljudet efter mycket ljusteringar. Någon som vet om det blir ett lyft med polymerfötter till Espek?, kostar ju en del mot vad man får för pengarna tycker jag. Har funderingar på att låta en firma här i stan tillverka ett par liknande i stenmaterial (granit , täljsten eller liknande) fast ca: 50mm tjocka. Skulle innebära mera vikt &massa i botten, någon som testat något liknande förut?. Eller är jag ute & cyklar. Vad tror ni?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Stenfoten är bättre än standradfoten (inte helt oväntat kanske) och det är klart att Linns variant är ju uttestad vilket kanske är i omständligaste laget att göra själv om man tänker sig att fixa en egen alternativ fot!? Det lär inte bli billigt att tillverka ett antal fötter och testa vilken som är bäst. det vore dock intressant om någon/några hade lust att testa dock. Man kan kanske tänka sig att man gör någon form sandwich-konstruktion så att man kan prova fler eller färre plattor och kanske kombinationer av flera material. Frågan är hur man ser till att plattorna inte vibrerar i förhållande till varandra? En annan fråga är vad syftet med foten är; Vilka frekvenser bör den dämpa själv? Vilka frekvenser skall den hindra från att lämna högtalaren (om några) och vilka frekvenser skall den bara skicka vidare ned i golvet? Antagligen beroende av högtalarens konstruktion och därmed antagligen svårt att ta reda på. En analogi med mikrovågskosntruktion är antagligen lämplig(!?) d.v.s. kontroll på den akustiska impedansen samt intern dämpning i foten är väsentligt... Att enbart se problemet som ett masse-problem är nog en väl grov förenkling!?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited