selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Annan matta på LP12
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 23:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Feb 14, 2004 19:28
Posts: 105
Hehee, djävulen flög i mig och jag fick för mig att jag bara MÅSTE testa en "Speed" matta (inkl. även en Non-Felt matta) från Extremephono, sagt och gjort, de ligger på!
Länk;
SpeedMat

Nu efter en mycket snabb koll kan jag säga att det är stor skillnad!
(På gott och ont)

Tystare är det, basen är väldigt tydlig men (eller snarare för att?) svagare överlag, något som kan bli svårt att vänja sig vid!
Tycker kanske att diskanten blivit i mjukaste laget men det kan ha med att jag ännu inte följt rek. med minskat nåltryck.

Intressant att skillnaden är så stor!

Vad har ni för erfarenheter av andra mattor?

PS

Jo, TuneDem ... erm... Låt mig säga så här, låtar som jag tyckt var lite småtråkiga svänger otroligt nu PÅ SUPERLÅG VOLYM REDAN! Vi talar "lillan har just somnat" volym och man sitter och diggar.


Top
   
 Post subject: Re: Annan matta på LP12
PostPosted: Thu Mar 16, 2006 01:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
joakimw wrote:
Vad har ni för erfarenheter av andra mattor?
Dåliga. Men jag avfärdar inget utan att ha hört det. Vore kul att testa den, men att företaget har 3 olika mattor avskräcker mig. Det tyder på att de inte kan utvärdera vilken som är bäst.

Minskat nåltryck låter skumt. Det ger ju delvis effekten att VTA:n blir högre, vilket ger mer attack i diskanten. Kanske borde de ha rekommenderat just det istället, om dessa två mattor (Speed+Non-felt) är tjockare än originalfiltmattan. Men delvis ändrar det ju även nålens spårningsförmåga, vilket inte kan vara bra.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 17, 2006 01:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Feb 14, 2004 19:28
Posts: 105
Nu har jag testat lite mer, höjde armen något och minskade nåltrycket till mindre än 1.7, (1.68?) minskade även antiskatingen lite lite grand (orkade inte sätta mig in i vad "Static balancing" betyder så jag gick efter spårljudet..) och resultatet tycker jag är häpnadsväckande!

Visste inte att en gammal LP12'a med IttokII, AT-OC9/MLII kunde så fullständigt suga en in i musiken!

Hör av er om ni vill testa själva, jag är inte omöjlig alls, bara häpen!


Top
   
 Post subject: Re: Annan matta på LP12
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
joakimw wrote:
Vad har ni för erfarenheter av andra mattor?
Dåliga. Men jag avfärdar inget utan att ha hört det. Vore kul att testa den, men att företaget har 3 olika mattor avskräcker mig. Det tyder på att de inte kan utvärdera vilken som är bäst.
Det kanske inte finns någon som är "bäst" utan det beror på övriga komponenter (material i skivtallrik, typ av pickup och liknande) vilken variant som levererar "bäst" resultat. Dessutom kan det vara individuellt från person till person vad som avses med "bäst".

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 19, 2006 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Som du säkert vet, Bill, så är jag av rakt motsatt uppfattning. Med tunedem kommer man snabbt fram till vilket underlag som är bäst, precis som man kommer fram till exakt hur hårt skruvarna ska dras, hur hög VTA:n ska vara, att Axis är sämre än LP12 och så vidare.

Visst skulle mattorna kunna vara för olika skivspelarskonstruktioner, men har de informerat om det? Nähä. Dessutom har jag lagt filtmattor på alla möjliga skivspelare, med tallrikar av glas, akryl, aluminium, zamak (LP12) och stål. Det har märkligt nog alltid låtit bättre än den gummi/plast/kork/ingen alls-matta som varit standard.

Men jag har för all del inte hört någon av dessa varianter.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Med tunedem kommer man snabbt fram till vilket underlag som är bäst...
Gör man? Kanske om man är inbiten Linnist och inte bryr sig om några andra variabler. Ibland är det lite väl mycket navelskåderi bland Linn-anhängare och man jämför gärna med den ena Linn-aparaten med den andra och tycker att 50 lök på en uppgradering är synnerligen prisvärd. Utan att för en sekund fundera på om 50 tusen med något annat fabrikat skulle kunna ge en långt bättre förbättring.

Det finns ingen enskild mätmetod (instrument eller med hörsel) som ger hela sanningen. Själv är jag mycket lycklig över det väljlljud i form av rytm, homogenitet, spelglädje osv som ett komplett Linn-system kan bibringa. Jag har också hört rena katastrofen i form av Linn-demon vid Sheraton mässan ett par år sedan. En köksradio från Tivoli lät bättre. Och jag är besviken på att många Linn-system ger så bra musik men så kass ljud. Det är en anledning till att jag än så länge ratat alla Linngrejor förutom LP12:an. Tidigare stod jag inte heller ut med Linn-pickuper trots idoga försök, men i och med Arkivan i kombination med Linto så föll bitarna på plats.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited