selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 21:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linn har med senare konstruktioner delat upp frekvensregistret i fler o fler element.
En diskant --> 3karray (2k i Komponent)
En bas --> övre/under bas

Dessa senare konstruktioner låter renare (även passivt)
Blir ju ett komlexare filter, men det problemet slipper man om man kör aktivt.
Att 3k arrayen gör underverk för diskanten är uppenbart. Vilka andra fördelar är det att dela upp i fler register? Ökad dynamik... Är väl mellanregistret/över bas som levererar mest energi i musiken.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 11:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
sportbilsentusiasten wrote:
Linn har med senare konstruktioner delat upp frekvensregistret i fler o fler element.
En diskant --> 3karray (2k i Komponent)
En bas --> övre/under bas

Dessa senare konstruktioner låter renare (även passivt)
Blir ju ett komlexare filter, men det problemet slipper man om man kör aktivt.
Att 3k arrayen gör underverk för diskanten är uppenbart. Vilka andra fördelar är det att dela upp i fler register? Ökad dynamik... Är väl mellanregistret/över bas som levererar mest energi i musiken.
Varför ska man slippa ett komplexare filter bara för att det är aktivt?
Det enda du gör är väl att flytta filtret från högtalaren till slutsteget?
Det borde INTE innebära att delningsfiltret blir mindre komplext.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jo för varje aktivt filter delar ändå endast till ett frekvensregister.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Det gör varje passivt också, så det är samma problem fast de sitter på varsin sida om slutsteget med olika problem som följd.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 12:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Erik wrote:
Det gör varje passivt också, så det är samma problem fast de sitter på varsin sida om slutsteget med olika problem som följd.

/Erik
Precis min tanke.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 12:54 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Problemet med aktiv delning och många register är väl snarast av ekonomisk art - det går så förbaskat många förtärkare? Det tror jag budgetavdelningen på Linn också är medvetna om, även om jag inte tror detta varit den drivande faktorn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
new order wrote:
Erik wrote:
Det gör varje passivt också, så det är samma problem fast de sitter på varsin sida om slutsteget med olika problem som följd.

/Erik
Precis min tanke.
Gör det?
Så ni menar att om man tar bort alla metallbrickor på baksidan på högtalaren o matar med ETT slutsteg på tex mellanregistret, så låter inte de andra registrena?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Nej, men det beror på hur filtren är konstruerade. Hur skulle det annars gå att köra fler-ampat? (Ursäkta sengelskan). Dina Akurate går dessutom att köra delvis aktivt vilket gör det hela ännu mer komplicerat.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 11, 2006 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
enda fördelen som jag kan se det med aktiva filter är att man kan lägga på lite eq i botten för att få det sista djupet i frekvens...om man nu ser det rent tekniskt....

och sportbilen hur komplext filtret är beror iprincip bara på hur olika element man använder hur mycket som ska kompenseras och hur brant filter man vill ha....

ju fler element desto brantare filter brukar man köra....det är därför det oftast är mindre filterkomponenter i en liten tvåvägare....man får lite bättre impulsåtergivning med 2givna element med flackare filter filter man använder..men det är nästan försumbart...

jag tycker komplexa filter har fått oförtjänt dåligt rykte, för oftast när komplexare filter är med i bilden har man ofta ett större element i botten som exiterar rummet mycket mer och därför kan dom kännas bumliga och otighta osv osv...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Så ni menar att om man tar bort alla metallbrickor på baksidan på högtalaren o matar med ETT slutsteg på tex mellanregistret, så låter inte de andra registrena?
Helt riktigt.
När man har placerat metallbrickorna för aktiv drift så har brickorna i sig ingen annan funktion än att visa var man ska koppla in + och -.

Edit: Omformulera meningen


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jaha, där ser man. Det hade jag inte reflekterat över... :oops:

Är det några fördelar att dela upp i olika regsiter avseende dynamik?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Haakan wrote:
enda fördelen som jag kan se det med aktiva filter är att man kan lägga på lite eq i botten för att få det sista djupet i frekvens...om man nu ser det rent tekniskt...
Som jag har förstått det så fördelarna med aktiv drivning två:

1) Förlusterna i signalen blir relativt lägre ju lägre strömstyrkan är.

2) har man delat upp signalen innan slutstegen behöver de inte förstärka upp hela frekvensregistret och har då mer kraft kvar när det behövs, dvs möjlighet till mer dynamik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Haakan wrote:
enda fördelen som jag kan se det med aktiva filter är att man kan lägga på lite eq i botten för att få det sista djupet i frekvens...om man nu ser det rent tekniskt....
Din tekniska fantasi tycks något begränsad. Med tanke på den tråd du drog igån på faktiskt.se (http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=10703) tycks det mig lite märkligt att du fortfarande kommenterar något du inte vet ett dugg om.
Haakan wrote:
....man får lite bättre impulsåtergivning med 2givna element med flackare filter filter man använder..men det är nästan försumbart...
Vadå nästan försumbart? Jämfört med vadå? Det blir stora ljudmässiga skillnader om man ändrar filtren så mycket.
Haakan wrote:
jag tycker komplexa filter har fått oförtjänt dåligt rykte, för oftast när komplexare filter är med i bilden har man ofta ett större element i botten som exiterar rummet mycket mer och därför kan dom kännas bumliga och otighta osv osv...
Komplexa filter har per definition fler resonansmoder, är känsilgare för komponentvariationer (p.g.a. t.ex. temperaturvariationer etc). De är därmed svårare (=dyrare) att dimensionera och producera. Om de har dåligt rykte kan kanske hänga ihop med att de är just svårare att dimensionera och producera så att om man inte lägger ner det arbete som krävs så blir resulatet lite mer varierande (sämre prestanda) och dåligt rykte som följd!?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 02:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hardcorelinnie wrote:
Haakan wrote:
enda fördelen som jag kan se det med aktiva filter är att man kan lägga på lite eq i botten för att få det sista djupet i frekvens...om man nu ser det rent tekniskt....
Din tekniska fantasi tycks något begränsad. Med tanke på den tråd du drog igån på faktiskt.se (http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=10703) tyks det mig lite märkligt att du fortfarande kommenterar något du inte vet ett dugg om.
c
Haakan wrote:
....man får lite bättre impulsåtergivning med 2givna element med flackare filter filter man använder..men det är nästan försumbart...
Vadå nästan försumbart? Jämfört med vadå? Det blir stora ljudmässiga skillnader om man ändrar filtren så mycket.
Haakan wrote:
jag tycker komplexa filter har fått oförtjänt dåligt rykte, för oftast när komplexare filter är med i bilden har man ofta ett större element i botten som exiterar rummet mycket mer och därför kan dom kännas bumliga och otighta osv osv...
Komplexa filter har per definition fler resonansmoder, är känsilgare för komponentvariationer (p.g.a. t.ex. temperaturvariationer etc). De är därmed svårare (=dyrare) att dimensionera och producera. Om de har dåligt rykte kan kanske hänga ihop med att de är just svårare att dimensionera och producera så att om man inte lägger ner det arbete som krävs så blir resulatet lite mer varierande (sämre prestanda) och dåligt rykte som följd!?
1. det skrev jag också före...men jag ser fortfarande ingen fördel och det har även inte skrivits i den tråden nån fördel förutom i basområdet vilket alltid vart välkänt

2. klart det blir stora skillnader med olika branthet på filtrena...men det var inte det jag snackade om utan det var impulssvaret...

3.det du snackar om ang komplexa filter är så sjukt försumbart iförhållande till rummets distortion samt elementens egna distortion...men det förutsätter ju att filtret från början är bra..men det gäller ju även enklare filter till 2vägare tex...

4. trevligare ton önskas...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Haakan wrote:
1. det skrev jag också före...men jag ser fortfarande ingen fördel och det har även inte skrivits i den tråden nån fördel förutom i basområdet vilket alltid vart välkänt

2. klart det blir stora skillnader med olika branthet på filtrena...men det var inte det jag snackade om utan det var impulssvaret...

3.det du snackar om ang komplexa filter är så sjukt försumbart iförhållande till rummets distortion samt elementens egna distortion...men det förutsätter ju att filtret från början är bra..men det gäller ju även enklare filter till 2vägare tex...

4. trevligare ton önskas...
Ursäkta, men det kan vara lite störande när spekulationer framställs som vetande, men en vänlig ton kan vi väl försöka hålla ändå!

1. Vad sägs om följande förslag på fördelar med aktiv drift:
*Bättre kontroll över elementen (=lägre dist => bättre musikåtergivning) delvis eftersom varje steg har färre signaler att hantera (och som kan blanda sig med varandra p.g.a. olinjäriteter i slutsteget)
*Högre i tak d.v.s. mindre risk för klippning vid en given volym (är du fortfarande skeptisk?). Jag tycker att det gavs en eller annan bra beskrivning på effekten av aktiva filter och flera slutsteg på faktiskt.se
*Stabilare prestanda (prestanda varierar t.ex. inte lika mycket när man spelar högt jfrt med när man spelar lågt eftersom talspolens impedans varierar med temperatur vilket gör att brytfrekvens och impulssvar varierar (se även pkt. 3).

2. Impulssvar och frekvensgång är helt duala i linjära system d.v.s. vet man impulssvaret så vet man också frekvenssvaret (impulssvar i tidsplanet <=> frekvensgång i frekvensplanet). Återigen... uppenbarligen... kunskap... För olinjära system är det dock ännnu värre och impulssvaret påverkas p.g.a. olinjäriteter i någon mening i högre grad än frekvenssvaret.

3. Menar du kanske påverkan på systemets frekvensgång i rummet? Jo det är klart att frekvensgången av rummet påverkas av just rummet, men det är nog att ta i att beskriva komponentvariationer p.g.a. temperaturvariationer som försumbara. Den komponent som varierar mest är ofta talspolen vilken tillsammans med filtret ger variationer i frekvensgång. I synnerhet eftersom variationerna sker just i de områden där elementen överlappar och vilket ger variationer i spridningsmönstret eftersom det är en funktion av signalerna från respektive element. I Linn kretsar brukar vi annars prata om problem (distorsion) i rum som t.ex. passiva högtalar-fenomenet (när en olinjär pryl med högt Q-värde (=svänger lått) svänger med ljudvågorna i rummet vilket ger distorsion och utsmetat imulssvar)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited