Haakan wrote:
1. det skrev jag också före...men jag ser fortfarande ingen fördel och det har även inte skrivits i den tråden nån fördel förutom i basområdet vilket alltid vart välkänt
2. klart det blir stora skillnader med olika branthet på filtrena...men det var inte det jag snackade om utan det var impulssvaret...
3.det du snackar om ang komplexa filter är så sjukt försumbart iförhållande till rummets distortion samt elementens egna distortion...men det förutsätter ju att filtret från början är bra..men det gäller ju även enklare filter till 2vägare tex...
4. trevligare ton önskas...
Ursäkta, men det kan vara lite störande när spekulationer framställs som vetande, men en vänlig ton kan vi väl försöka hålla ändå!
1. Vad sägs om följande förslag på fördelar med aktiv drift:
*Bättre kontroll över elementen (=lägre dist => bättre musikåtergivning) delvis eftersom varje steg har färre signaler att hantera (och som kan blanda sig med varandra p.g.a. olinjäriteter i slutsteget)
*Högre i tak d.v.s. mindre risk för klippning vid en given volym (är du fortfarande skeptisk?). Jag tycker att det gavs en eller annan bra beskrivning på effekten av aktiva filter och flera slutsteg på faktiskt.se
*Stabilare prestanda (prestanda varierar t.ex. inte lika mycket när man spelar högt jfrt med när man spelar lågt eftersom talspolens impedans varierar med temperatur vilket gör att brytfrekvens och impulssvar varierar (se även pkt. 3).
2. Impulssvar och frekvensgång är helt duala i linjära system d.v.s. vet man impulssvaret så vet man också frekvenssvaret (impulssvar i tidsplanet <=> frekvensgång i frekvensplanet). Återigen... uppenbarligen... kunskap... För olinjära system är det dock ännnu värre och impulssvaret påverkas p.g.a. olinjäriteter i någon mening i högre grad än frekvenssvaret.
3. Menar du kanske påverkan på systemets frekvensgång i rummet? Jo det är klart att frekvensgången av rummet påverkas av just rummet, men det är nog att ta i att beskriva komponentvariationer p.g.a. temperaturvariationer som försumbara. Den komponent som varierar mest är ofta talspolen vilken tillsammans med filtret ger variationer i frekvensgång. I synnerhet eftersom variationerna sker just i de områden där elementen överlappar och vilket ger variationer i spridningsmönstret eftersom det är en funktion av signalerna från respektive element. I Linn kretsar brukar vi annars prata om problem (distorsion) i rum som t.ex. passiva högtalar-fenomenet (när en olinjär pryl med högt Q-värde (=svänger lått) svänger med ljudvågorna i rummet vilket ger distorsion och utsmetat imulssvar)