selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tool!
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 00:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
För ett tag sen upptäckte jag A Perfect Circles Thirteenth Step och blev helt förälskad i nästan två veckor, då jag faktiskt inte spelade någon annan skiva hemma :shock:
Nu har jag kommit över min första stormande förälskelse och istället kilar vi nu stadigt, jag och Thirteenth Step 8)

Hursomhelst, lite research gav infon att APC består av bl.a. två Tool-medlemmar och att många ser APC mycket som ett sidoprojekt till just Tool. Kanske fanns det mer av liknande att hämta här alltså? Fast lite skeptisk var jag, senaste gången jag försökte "lära mig" tycka om Tool gick det inte. Dessutom har jag en bror som har en fast åsikt att Tool är onda pga alla irriterande fanatiska fans de tydligen har ;)

Nåja, ett försök till kunde väl inte skada. Senaste skivan Lateralus lyssnades igenom. Även denna gång var jag inte särskilt imponerad ändå - tappade koncentrationen efter en stund och körde musiken vidare som bakgrundsmusik. Lyssnade nån gång till sen ändå. Och sen en gång till. Och sen...var det kört. Nu är jag förälskad igen :oops:

De som säger att det tar sin tid att förstå vad som är så bra har rätt. Det går segt de första lyssningarna, men det är värt det...och återigen körs ett album om och om igen hemma hos mig.

Jag tror att man måste höra för att förstå vad för typ av musik detta är egentligen, men lite förenklat skulle man väl kunna kalla det för atmosfärisk, dynamisk, förhållandevis mörk, progressiv metall. Helt sanslös trummis - en kul detalj är att han kör utan sejarmatta allra oftast, det ger ett speciellt sound på hela skivan. Produktionen är mycket trevlig, high fidelity helt enkelt.

Förr eller senare ska jag kanske våga mig på att kasta mig in i den föregående skivan Aenima också. Men först ska jag fortsätta upptäcka Lateralus...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 13, 2003 01:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Äsch, så tråkiga ni är. Upptäck detta härliga band nu, eller frukta min vrede :twisted: :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 13, 2003 02:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Kan du jämföra detta band med något liknande?
Jag har svårt att tänka mig deras sound i huvudet...

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 13, 2003 03:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Det låter faktiskt inte riktigt som något annat jag hört...så jag vet inte om jag kan komma på några referenser som gör dem rättvisa. Rekommenderar att leta upp skivan som mp3 eller dylikt och lyssna igenom...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 19, 2003 09:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Lisa Miskowsky är TOOL-fan... liksom jag själv...synd att hon just gift sig!!! :evil: :D

AENIMA, Undertow, Lateralus.......mmmmmuuuuummmmmmmaaaaa!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 19, 2003 12:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Kan kanske glädja dig Ayn att jag (inspirerad av den här tråden) köpte Thirteenth step (på vinyl :D ) för ett par veckor sedan. Kan bara instämma, inte alls tokig skiva och som sagt lättare att komma in i än Tool.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 19, 2003 13:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Thirteenth Step är beställd!!! Nån som har testat CD-WOW förresten. Ingen vidare sajt eller utbud, men billig. 129:- + fri frakt. Blev Korn's Take a look in the Mirror också..... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 19, 2003 16:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Klanters, kul! Snart är du fast... ;) Ballt att ha den på vinyl också.

T00L, jag kunde nästan ana att du skulle hålla med mig om att Tool är bra... ;)

Vid det här laget kan jag Lateralus halvt om halvt utantill, och fick hem Ænima för någon vecka sen - bägge är otroligt bra! Ænima kändes inte lika vass som Lateralus förut, men nu tycker jag att de mer bara är bra på olika sätt.
Undertow har jag inte fastnat för alls än dock, både musiken och ljudkvalitén känns som i ett par divisioner nedanför de senare skivorna?

Har letat lite efter Salival också, vet inte om den är värd att ha men svår att få tag på verkar den vara iaf. Tänkte att det kunde vara kul att se videoklippen till några låtar, de ska tydligen vara mycket bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 19, 2003 16:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Ah, glömde nämna något om CD-WOW. Jag är mycket imponerad av denna site! Fullprisskivor för 105 spänn är ju precis som det borde vara överallt. Se till att gå till den site där det blir billigast - www.cd-wow.se har en del svenskt utbud, men är aningen dyrare än www.cd-wow.com.hk där priserna är i HK-dollar (1 $HK ~= 1SEK). Sen finns även www.cd-wow.com som har största utbudet men då är lite dyrare även det, ungefär i samma nivå som den svenska siten. Utbudet är trist litet, men om man väl hittar skivor som man vill ha finns det ingen anledning att tveka...har beställt från CD-WOW 4-5 gånger nu och det har funkat tokbra varje gång.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ser att det kommit nån form av DVD med Tool den 23/1 -06

* TOOL - Parabola - Short Form DVD
* TOOL - Schism - Short Form DVD


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 22:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Japp - och nu är nya skivan verkligen på G. "Spring 2006" står det på DVD-singlarna. Sen får vi se vad "spring" betyder i det här fallet, men jag gissar/hoppas på april.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 15:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 18:13
Posts: 88
Location: Solna
Albumtitel: "10,000 Days"
Singelsläpp: 17 april

Enligt obekräftade rykten kommer nya skivan i månadsskiftet april/maj:
http://toolshed.down.net/

Tool live i Gbg på MetalTown: 7 juli


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 12, 2006 22:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Release är 2:a maj! Excitiiing :)

Givetvis kommer jag vara på Metal Town. Tool live vill man ju inte missa.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited