selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 08:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Adikt
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 11:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Hej!
Jag kör en Ittok med OM40. Jag la till en vikt under skalet (från min gamla Revox B795) och fick ned resonansfrekv.
När det gäller Ittok-Adikt, kan det ju vara så att Adikt inte tillverkades med Ittok i sikte - den armen hade ju redan utgått.
mvh


Top
   
 Post subject: Re: Adikt
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 11:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Zombie wrote:
Hej!
Jag kör en Ittok med OM40. Jag la till en vikt under skalet (från min gamla Revox B795) och fick ned resonansfrekv.
När det gäller Ittok-Adikt, kan det ju vara så att Adikt inte tillverkades med Ittok i sikte - den armen hade ju redan utgått.
mvh
Hej kamrat!
Du får en för låg resonansfrekvens, som du har det nu. (om du även har kvar ortofonens inbyggda 2.5g vikt, d.v.s)
Nu tycker jag att vi gör så här. Ta bort revox-extravikten, på en gång. Om din ittok är av den modell som bara har en motvikt, så tar du loss den och vänder den så att sidan med minst avfasning hamnar närmast lagret. Skruva in vikten så långt det går. Sedan ställer du vtf-ratten på noll för att sedan skruva upp den tills pickupen sänks ned, du skall ha nog med utrymme kvar för att kunna få till 1.5g. Gör du som jag sagt får du en resonansfrekvens runt 7.4hz. 8-11hz är bäst, men om du fortsätter som du har det nu borde du ligga på ondskefulla 6hz.
http://www.cartridgedb.com/tools.asp , kolla själv. Det skulle gå att hamna på 8hz om du hittar riktigt lätta pickupskruvar, vrider upp vtf-ratten till max, tar bort ortofonens inbyggda vikt och lägger till den vtf som fattas genom att fästa små kluttar av häftmassa på tonarmsskalet. Inga problem om du har liten våg. Målet är att få ned massan, så mycket det går.


Top
   
 Post subject: OM40
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 13:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Tjena sexdwarf. Tack för din kommentar. Jag gjorde som du beskriver, men gillade inte att ha 0,5 g "övervikt", och resonansen kom vid 7 Hz.
Jag har 9 Hz nu, tror jag, med OM-vikten och Revoxens platta vikt. Testade med testskiva - inga prob.
Min poäng var egentligen angående om Adikten verkligen är framtagen med tanke på Ittok. Kanske Adikten väger mer och därigenom räddar kombinationen.
Har köpt en Denon DL-103 som ska på. Sneglar även på en Denon DL-103R...
mvh
t


Top
   
 Post subject: Re: OM40
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 13:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Zombie wrote:
Tjena sexdwarf. Tack för din kommentar. Jag gjorde som du beskriver, men gillade inte att ha 0,5 g "övervikt", och resonansen kom vid 7 Hz.
Jag har 9 Hz nu, tror jag, med OM-vikten och Revoxens platta vikt. Testade med testskiva - inga prob.
Min poäng var egentligen angående om Adikten verkligen är framtagen med tanke på Ittok. Kanske Adikten väger mer och därigenom räddar kombinationen.
Har köpt en Denon DL-103 som ska på. Sneglar även på en Denon DL-103R...
mvh
t
Om testskivan säger "ok" så.. Men du kan inte få en högre resonansfrekvens av att lägga till vikt. Vad väger revoxvikten?

Edit: denon dl103? Den passar säkert utmärkt med tanke på kompliansen, men jag tycker inte det är specielt klokt att byta en skitbra FG nål till en med konisk slipning. Adikten passar bra till Ittok, den har en lägre komplians än Ortofonen. Det är OM40:s komplians som ställer till det i kombination med Ittoken, inte främst dess vikt.

Jag tycker du skall testa att göra som jag skrev i mitt andra förslag först. Du har problem med högt spårljud, va?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 14:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Jo, en sak till. Vad har ditt phonosteg för ingångsimpedans? Troligen 47k, vilket ju är standard. Ortofonen skall optimalt ha 43k, 200pf. Koppla 510k mellan jord och signal i phonokontakterna, så får du 43k. Ett riktigt lyft kan jag säga. PM:a om du vill ha hjälp.


Top
   
 Post subject: OM40
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 16:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
OK, det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag... Säger Ortofon det själva?
Antar att ett standard 1/4W metall- eller kolfilm duger? Kollade mitt RIIA, det har 47k/220pF.

Resonant Frequency = 1000/[6.28*square root (M*C)]. M = tonarmens och pickupens massa, C = komplians
Blir inte frekvensen högre om man ökar M? Revoxvikten väger nog 2-3 gram, fick ta tillbaka motvikten en hel del för att balansera ut armen.

Jag vill testa DL-103 eftersom de säger att den har ett himla drag, medans OM40 är artig och väluppfostrad ...tycker dock den har en oerhört "finslipad" diskant.
Då kanske en Goldring 1042 är ett bättre val? Både FG-nål och mer drag?

mvh
t


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 16:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Vad har det för effekt på ljudet, förresten (om man har 43k på ingången)?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 16:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Rak frekvensrespons. Jag upplevde det som om ett hål i övre mellanregistret fylldes ut. Ljudbilden tog ett steg framåt, typ.


Top
   
 Post subject: Re: OM40
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 16:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Zombie wrote:
OK, det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag... Säger Ortofon det själva?
Antar att ett standard 1/4W metall- eller kolfilm duger? Kollade mitt RIIA, det har 47k/220pF.

Resonant Frequency = 1000/[6.28*square root (M*C)]. M = tonarmens och pickupens massa, C = komplians
Blir inte frekvensen högre om man ökar M? Revoxvikten väger nog 2-3 gram, fick ta tillbaka motvikten en hel del för att balansera ut armen.

Jag vill testa DL-103 eftersom de säger att den har ett himla drag, medans OM40 är artig och väluppfostrad ...tycker dock den har en oerhört "finslipad" diskant.
Då kanske en Goldring 1042 är ett bättre val? Både FG-nål och mer drag?

mvh
t
Nej, ortofon säger det inte själva. Det är LTS som har tagit fram siffrorna.
Du, använd cartridgedb.com, deras färdiga tabeller och resonansfrekvenskalkylatorn jag länkade till. Det vet du väl att högkomplianta pickuper funkar bäst i lätta armar?
Goldring 1042 tycker jag inte är i samma klass som ortofon om40, men nästan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 17:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Här har du värdena:
Tonearm Effective Mass: 13.5gm
Cartridge Mass: 5 gm
Fastener Mass:3 gm (skruvar+revoxvikt)
Compliance: 25x 10-6 cm/dyne
Vi får då:
Resonant Frequency: 6.86Hz

Testa nu att minska vikten på fastener mass eller cartridge mass. Undersök förhållandena.

http://www.cartridgedb.com/tools.asp

Edit: Den riktiga formeln ser ut så här: rf = 159 / sqrt ((eff. mass + cart weight + fastener weight) * (compliance))
Var kommer din ifrån?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 17:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Jo, Ittok är en medeltung arm, inte bäst för hög komplians...
Hittade lite olika formler på nätet när jag letade för ett år sedan...ska testa dina tips! Tack så mycket!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 17:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Lugners, mannen. Kasta inte ut Ortofonen, får den bara rätt förutsättningar sitter trumslag som en hästspark i magen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 22:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Hej!
Dumpade revox-mellanlägget, men behöll 2,5 g Ortofon-vikten, annars kunde jag inte balansera ut armen. Nu har jag +0,6 g för equilibrium.
På testskivan kommer inte resonansen fram lika tydligt som förut.
Jag har:
OM40 - 2,5 g
Extravikt - 2,5 g
Skruvar etc - 0,5 g
Ittok - 11,5 g
Kompl. - 25
7,9 Hz
Jag får 7,7 med hififorums .xls.

Det konstiga är att jag har högre spårljud nu, la märke till det direkt...det är rent störande.
Den spårade knappt +12 dB på testskivan, förut klarade den +18 dB med lite missljud...vad ska man tro?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 22:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Slängde tillbaka revoxvikten, den här gången ovanpå med lite häftmassa emellan...lägre spårljud, inte längre känslan på halsen, om du vet vad jag menar...ljudet är stabilare, lugnare.
Ska man tro på tabeller eller sina egna öron?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 22:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Zombie wrote:
Ska man tro på tabeller eller sina egna öron?
Svaret på den frågan hoppas jag är självklart.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited