selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 10:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Nu är det kris i stugan!

F1 säsongen drar igång 12 mars och F1 har flyttat från TV4 (finns hemma förstås) till TV3/ZTV. Därför måste jag snarast införskaffa en digitalTV box. Parabol är uteslutet på vårt 150 år gamla hus, bredbands TV funkar inte där jag bor och endast Boxer återstår. Jag trodde jag skulle klara mig utan Formel 1 i år, men nu när det börjar brännas så klarar jag det inte, jag är en svag människa... Dock gillar jag inte att TV tar så mycket pengar ur Linnbudgeten. TV kostar mer än en T-kable!

Eftersom jag troligtvis även kommer att se TV film via denna box så vill jag ha en som låter (ur ett Linnperspektiv) bra, både via analog och digital utgång. Är det någon som har ett Linnbiosystem och har erfarenhet av en ljudmässigt bra digitalbox? Har ni jämfört film via DVD mot film via digitalboxen? Är det något att bry sig om överhuvudtaget? Film via DVD är så bra hemma hos mig att analogTV/Nicam har mycket svårt att konkurrera. (Jag vill minnas att analogTV ljudet var mycket bättre på monotiden, innan Nicam.)

Själv har jag funderingar på denna maskin, en kompromiss mellan bra funktioner och dåligt (högt) pris:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=698 ... onRow2Left

Är det någon som kan hjälpa mig med några tips? Vad har ni och låter det bra? Tips om de funkar bra i övrigt är också välkommet. Typ, snabba kanalbyten, bra text TV, etc.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Linnofil wrote:
Nu är det kris i stugan!

Är det något att bry sig om överhuvudtaget? Film via DVD är så bra hemma hos mig att analogTV/Nicam har mycket svårt att konkurrera. (Jag vill minnas att analogTV ljudet var mycket bättre på monotiden, innan Nicam.)
Jag skulle nog säga att de gamla mono apparaterna från förr har mycket bättre ljud än vilken TV som helst i dag oavsett nicam eller ej mycket bättre lådor och ellement med dagens apparater och det inkluderar jag apparater från strax innan Nicam kom t.ex en Phillips K12 HIFI låter grymt bra. dagens plast apparater skakar lådan med i och förstör alla möjligheter till välljud.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Har kopplat in både min Boxer och min TV på Wakondan och kvaliten som Boxern levererar är riktigt bra via mitt system.
Signalen ut från TV:ns lågnivåutgångar är betydligt sämre.
jag kör med en Thomson Boxer och tycker att den ljudmässigt slår min dilog DT-355(topptestad) i mitt Linn System. Kör Dilogen via tv-kort som är kopplat till datorn.

SVT håller ofta den högsta ljudkvaliten och jag störs sällan av något.
Rösterna blir mycket tydliga. Ljupbasinformation går fram och jag tycker att det musikaliska budskapet går fram på ett hyffsat sätt.

När det gäller F1 så har du ju en ganska störig ljudupptagning då en F1 motor vrålandes på målrakan vida överstiger vad en normal mikrofon kan ta.. 8) Fast det är ju förståss en del av tjusningen för en motorfantast :lol:

För mig är det dock Moto-GP som är prio 1!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 15:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Jag har skaffat en HUMAX boxermottagare. Jag har dessvärre inte gjort någon större utvärdering av ljudet men spontant tycker jag den låter okej. Men några mycket positiva delar med HUMAX:en:

- Den är mycket känslig, dvs. fungerar mycket bra även vid lite sämre mottagningsförhållanden på antennsignalen
- Den är extremt snabb att byta kanal (i alla fall jämfört med min Force satellitmottagare9.
- Den är liten och snyggare än många trista plastlådor

Denna är utrustda med 2 SCART, phonoutgångar för ljud samt S/PDIF för digitalt ljud ut mot en processor för surround.

Jag är faktiskt mer än nöjd med denna prisvärda mottagare som jag köpte via NettoSat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Tackar för all värdefull input. Hepcat, jag förstår vad du menar! Jag har dock för vana att alltid dämpa plastchassina på mina TV apparater (Moderna apparater går sönder ofta!) med dämpmatta från Mekonomen. Det finns två sorter och jag använder båda. Jag har tidigare testat att ha TV:n på ett hjulstativ och rullat in den i rummet mellan högtalarna och jämfört detta med att inte alls ha den i rummet. Efter behandling gjorde det ingen skillnad! (Högtalarna måste givetvis tas ut också.) Jag lyssnar enbart på TV ljud via Linnsystemet. Så TV:n ljud är enbart TV/line out, eller video/line out. Nu när frågan är hur bra Boxerboxljud man kan få, så gäller frågan även ljudkvaliten via digitalutgången.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Fanns det igen mer Linnist som hade några tips? Vad sitter ni med för Boxerboxar? Vad tycker ni om dem?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited