selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: 5125/2250 vs C6100
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skillnader hur slutstegen presterar om man jämför 5125/2250 med C6100 en sak men hur är det med
skillnaden mellan dom helt nya aktiva filtren och dom äldre stereofiltren ? Om ni förstår vad jag menar.
Själv har jag ju en gång i tiden gjort en direkt jämförelse mellan den allra första generationens Kaber-filter
och monofilter i tune-box och det senare var ju klart bättre, Iofs var det nog så att tune-boxen hade brilliant.

Anledningen att jag frågar är att jag fått en del starka funderingar på att skaffa ett bättre beg 5125 till min
2250 och gå aktivt på mina 5140 med Espek-element. Men det kan ju vara så att C6100 skulle ge ett klart
bättre resultat och stor anledning till det kan vara att filtren är av en ny konstruktion.

Läget nu är att jag har kompletta stereofilter liggandes så det är ju bara kostnaden för ett bättre beg 5125.
C6100 + filter hamnar på 40 tusen minus vad man får för 2250:n (från April -04), det blir ju dyrare men
det kan ju kanske vara värt det. Att köra med tre 2250 blir för dyrt om nu någon vill föreslå det.

Förväntar mig inte att någon har gjort denna jämförelse men lite input och funderingar vore välkommet.

/Stefan

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte provlyssnat, men tror du ändå inte att 6100 är en bättre lösning? Om du köper ett 5125 ca 13000 kr eller om du säljer 2250 (ca 14000?) och skaffar 6100 för ca 40 000, så får du en skillnad som ligger runt 10 000-12 000 kr. För den skillnaden tycker jag att du får rätt mycket för pengarna. Dels får du helt nya prylar istället för beg, korten är bättre (tror jag), och dessutom får du senaste generationen istället för prylar som är ute ur Linns sortiment. Dessutom borde du kunna pruta rätt ordentligt (i Japan tror jag att filtren ingick, så du kan ju kanske ha som mål att bara betala en mindre summa för dem).

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst får man ett 5125 för 13.000:- men jag tänkte mig ett nyare (1-1,5 år) så det blir väl lite mer.
Min 2250 är ju under 1,5 år så den borde nog också ge lite mer. Men jag vet ju inte.
Det sura är ju värdeminskningen på 2250, den är ju inte gammal.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 02, 2005 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är också lite osäker på slutstegspriserna. Rent allmänt tror jag dock att man får vara beredd på att gå ner rätt rejält under Linnhandlarnas priser för att bli av med sina prylar.

Här är en annons på Tyska Ebay tex som slutar om några dagar. Den tyska marknaden är ju stor och Ebay exponerar ju produkterna för många så det kan ju ge en liten fingervisning.

http://cgi.ebay.de/LINN-AV-5125-High-En ... dZViewItem

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 02, 2005 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou har ju ett 5125 till salu om det nu inte är sålt vill säga

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag fick för skoj skull just in och kolla på länken (två steg upp från detta inlägg) till ett beg 5125 som jag la för att se vad de går för i Tyskland eftersom det verkar vara lite osäkert var beg priserna ligger nu efter de nya chakra. Auktionen slutade på 850 Euro! Det är ju inte klokt, ett verkligt fynd för de pengarna.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Verkligen, dom är ju prisvärda även för 15.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag fick för skoj skull just in och kolla på länken (två steg upp från detta inlägg) till ett beg 5125 som jag la för att se vad de går för i Tyskland eftersom det verkar vara lite osäkert var beg priserna ligger nu efter de nya chakra. Auktionen slutade på 850 Euro! Det är ju inte klokt, ett verkligt fynd för de pengarna.
ok, men sedan ska du hämta (för att inspektera varan) eller skicka osett o lita på säljaren.
Jag skulle köpt Lejonklous, den är också "kablad" vilket gör grymt stor skillnad

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var inte ute efter att köpa en. Det var mest av nyfikenhet. Vi talade ovan om priset på en 5125 och var lite osäkra på ungefär var nivån ligger. Då tänkte jag att det kan vara intressant att se vilket pris de säljs för på en auktion.

Om jag hade varit ute efter ett 5125 skulle jag dock allvarligt överväga att köpa på auktion om jag kunde hitta en säljare med väldigt bra feedback och priset var betydligt bättre. ca 7800 skr för ett 5125 är ju lockande......

En väldigt preliminär långsiktig plan är att vänta tills min Karik Numerik går sönder, sälja Kolektor och ersätta dessa två delar med en Unidisk SC. Jag köper också ett 5125 och aktiverar min Ninkas och behåller Lk 140 för att driva några mindre linnhögtalare (Kata etc) i en hembio.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur går en såpass dyr apparat som SC ihop med prisjakten, siktar på hitta ebay-ex där också? Inte alls menat att låta spydigt; jag är nyfiken bara. Mest för att tanken på köpa en så avancerad apparat som SC från Linn utan garanti eller handlar-koppling känns vanskligt. Det mest avancerade dom klarar av att bygga buggfritt är ju CD-spelare..

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ärligt talat så vet jag inte. Det är ju inte alltid det lägsta priset som är den bästa affären, men å andra sidan så betalar jag ju hellre ett lågt pris än ett högt och hittar på något kul för mellanskillnaden. Det handlar inte om snålhet utan helt enkelt att jag vill ha så bra ljud som möjligt för pengarna. Ingen vill väl göra en dålig affär, och ett högt inköpspris får man aldrig tillbaka när man säljer den.

En sådan produkt som 5125, under förutsättning att den inte är känd för att ha några direkta problem, skulle jag kunna köpa beg från en privatperson eftersom jag tror att det är en bättre helhetslösning.

Däremot en komplicerad produkt som SC skulle jag inte köpa beg från en privatperson just nu. Iom att garantin inte följer med spelaren och i alla fall tidigare unidisks hade lite problem så känns det inte så särskilt lockande. Om någon skulle vara intresserad så finns det dock en här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... %3AIT&rd=1

Om inte annat så kan det ju vara roligt att se vad den slutar på för pris.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou's kan ju tyckas vara rätt pris, men jag vill ha ett nyare och svart är ett måste.

I nuläget har jag ett bud på mina filter så jag måste ta ett beslut om jag någonsin kommer att
ta dom i drift. Så fort Tonläget får normala öppettider så skall jag ta mig dit och lyssna på
100W Chakra aktivt. Jag har ju ännu inte hört de nya stegen.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag hört aktivt med 100W Chakra och jag blev grymt imponerad, bästa Ninka jag hört med råge. Det klart, med Unidisk 1.1 och Kinos kan det väl aldrig bli annat än grymt bra men vi jämförde med passivt 200W och här var det aktiva klart bättre.
Nu fanns det ju förstås ingen 5125 med aktiva filter man kunde jämföra med men om man säger så här: passiv 2250 och aktiv 5125 spelar ju på lite samma nivå, 200W Chakra passiv är ju då helt enkelt bättre än dessa men den var ju chanslös mot aktivt med 100W. Slutsatsen blir ju att aktivt 5125 inte är i närheten av aktivt med 100W Chakra!

Steget vi använde var ett C6100 med tvåvägs aktivt och vi kunde ju då även testa passivt. Steget är väldigt bra, kan t o m vara bättre än 2250 på en del punkter men man saknar lite kraften och pondusen från 2250. Ensam passivt kan det nog kännas lite klent för t ex Espek. Men aktivt, då händer det saker! Här måste det ju vara så att dom nya filtren är överlägsna dom gamla stereofiltren. T ex så är dom skruvade direkt på korten och ingen kabel som förut (i fallet 5125 den längre kabeln).

För egen del så glömmer jag tanken på aktivt med 2250/5125, C6100 är grejen!

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Antar att du var hos Anders?
Jag har aldrig hört Ninka SÅ bra så med nya slutstegen!

Jämförde du passiv 100W mot passiv 200W?

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hos Anders ja. Jodå, vi hörde ju både 100W och 200W passivt. Skillnad var det ju helt klart men nog vill jag påstå skillnaden mellan 2250 och 5125 (två kanaler drivna) är större. 100-Wattaren står sig väldigt väl mot den starkare, 200-Wattaren ger ju dock den där pondusen som den svagare lite saknar mot t ex 2250. Ninka är ju rätt snälla att driva dock och man kan ju anta att skillnaden mellan dessa blir större på t ex Espek.

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00