selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 02:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
HAHAHAHAHAHA. "Lika stort" .. ROTFL. Det är lika stort som om vi vann i fotboll, jordfräsning eller jordgubbsplantering. Vårt hockeylag är duktigt på det dom dedikerat sina liv till att bli duktiga på. Inte mer imponerande än nån som försökt bli duktig på nånting annat, och lyckats. Att kalla dom för "hjältar" är patetiskt. Dom är duktiga hockeyspelare, inget annat. Inte mer hjältar än duktiga jordgubbsplanterare eller duktiga rallyförare. Definitivt mindre hjältar än hjältar inom ex.vis forskningsvärlden som gör något av värde. Hockey är kul, men har noll och inget värde. Nej inte hälsa heller, det är en ohälsosam skadebenägen sport, liksom innebandy och fotboll. Jag är helt övertygad om att hälsovärdet i promenader eller gruppträningsaktiviteter såsom cykling/aerobics whatever är skyhögt högre än det för hockey/fotboll .. ja alla sporter där man värderar att hinna först till en boll av något slag högre än sina framtänder.

Sådeså.

Nu går jag och flamesuiten och låser in oss i skyddsrummet :P

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
Sverige är nu rankad som etta i världen, när hände det senast??
Lillehammer.
Foppas straffmål på stackars målvakten i Kanadas lag som blev totalt bortgjord. (i finalen)


Håller med, F1 är solklart det mest intressanta. Gillar jakten på ständig förbättring, spetsteknologi samt att de utmanar gränserna hela tiden. O sen är det ju bilar o det vet ni ju att jag gillar :wink:
Faktiskt enda sporten jag följer med under hela säsongen.
Kimi GO GO GO :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 11:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Vad kul med lite mothugg!

Jamen, jordgubbsplantering passar ju bra när man ändå är ute och fräser i jorden :roll: HAHA, Zlatan, världens bäst betalde jordgubbsodlare...

Angående skador så har väl jordfräsarsporten visat med all önksvärd tydlighet att inte ens boxning leder till så många skador som just den...

Tjipp!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Daniel - fortfarande bitter att du inte blev uttagen till skolans hockeylag? :wink:

uräkta...kunde inte låta bli


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag såg aldrig charmen i att raka varandras pungar eller pissa på varandra i duschen faktiskt. Jag är inget stort fan av jordgubbsplantering heller. Försöker bara få lite balans, blir så jävla löjligt när folk tror att sport är viktigt. Väx upp, lixom.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Man kan diskutera vad som är viktigt i oändligheten utan att någonsin kunna enas. För mig lämnar det bara en rimlig slutsats; det som är viktigt för många är också viktigt ur ett samhällsperspektiv.

Vare sig man vill eller inte så är idrott viktigt för en stor del av befolkningen. Och ska man vara krass så undrar jag om inte en stor del av befolkningen bryr sig mer om ett OS i hockey (för att inte tala om ett VM i fotboll...) än om tex u-landsbiståndet eller växthuseffekten. Detta må vara en skrämmande tanke för vissa men det kan likaväl vara sant. Exempelvis brukar Sveriges VM-matcher i fotboll dra i storleksordningen lika många tittare som det brukar dyka upp röstberättigade till riksdagsvalet (EU-valet, någon?). Då tycker jag att det är rätt magstarkt att försöka påstå att det ena är viktigt och det andra absolut inte är det.

Att försöka gradera vad som är viktigare utifrån någon slags etisk grundvärdering är dömt att misslyckas, för vems värdering är det som ska gälla?

Nej, man får nog acceptera att vissa saker som man själv tycker är oviktiga faktiskt är viktiga för en stor del av ens medmänniskor, och tvärt om. I grunden handlar det om vad som påverkar männsikor och sanningen är att idrottsliga framgångar påverkar väldigt mycket och många.

Därmed inte sagt att idrott är VIKTIGARE än andra saker, bara att det är en VIKTIG företelse i vårt välfärdssamhälle.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Bra sammanfattat! O-bra för lilla eldkriget som just höll på blossa upp, men sant. Och ja, extremt skrämmande tanke!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
dr Hollow wrote:
Man kan diskutera vad som är viktigt i oändligheten utan att någonsin kunna enas. För mig lämnar det bara en rimlig slutsats; det som är viktigt för många är också viktigt ur ett samhällsperspektiv.

Vare sig man vill eller inte så är idrott viktigt för en stor del av befolkningen. Och ska man vara krass så undrar jag om inte en stor del av befolkningen bryr sig mer om ett OS i hockey (för att inte tala om ett VM i fotboll...) än om tex u-landsbiståndet eller växthuseffekten. Detta må vara en skrämmande tanke för vissa men det kan likaväl vara sant. Exempelvis brukar Sveriges VM-matcher i fotboll dra i storleksordningen lika många tittare som det brukar dyka upp röstberättigade till riksdagsvalet (EU-valet, någon?). Då tycker jag att det är rätt magstarkt att försöka påstå att det ena är viktigt och det andra absolut inte är det.

Att försöka gradera vad som är viktigare utifrån någon slags etisk grundvärdering är dömt att misslyckas, för vems värdering är det som ska gälla?

Nej, man får nog acceptera att vissa saker som man själv tycker är oviktiga faktiskt är viktiga för en stor del av ens medmänniskor, och tvärt om. I grunden handlar det om vad som påverkar männsikor och sanningen är att idrottsliga framgångar påverkar väldigt mycket och många.

Därmed inte sagt att idrott är VIKTIGARE än andra saker, bara att det är en VIKTIG företelse i vårt välfärdssamhälle.
Du har helt klart en poäng, men det är såna här realiteter som gör en dyster och cynisk i sinnet. :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Sen ska man väl inte dra saker för långt heller; medan jag helt och hållet håller med i tänket om att inte racka ner på utan glädjas åt frimärks-samlaren som hittar sitt frimärke efter 25 år, eller musiktoken som efter gnetande får råd med den Linn-rigg han vill ha eller sportfånen som blir överlycklig över ett OS-guld, så kanske jag ändå inte håller med om ett frimärken är viktigt. Men det förtjänar nog respekt/utrymme i media/fikarummet etc ifall det nu är så att en schysst chunk av landets medborgare tycker det är kul/intressant.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jag är också inte sen att heja på att folk gläds åt saker och har intressen. Det är ju underbart! Men i det här fallet ställs verkligen saker på sin spets som Dr Hollow ju skrev, och om man börjar fundera över folks prioriteringar, medial uppmärksamhet etc. så får i alla fall jag en "gut reaction" att det inte känns helt OK... Det finns ju så mycket som borde vara viktigt för ALLA, men som tyvärr inte alltid verkar vara det.

Fast vem är jag att ha åsikter om vad som är viktigt och inte... :roll:

Jag hade inte ens tänkt lägga mig i den här tråden, då jag inte bryr mig det minsta om sport, men självklart inte har något mot att andra glädjs och har kul åt det. Blev bara inspirerad av Dr Hollows lilla inlägg. Hej svejs.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 14:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Vare sig man är intresserad av sport eller inte tror jag att det finns positiva aspekter med att snacket går om någonting bra som hänt, i media såväl som i fikarummet. Visst finns det saker som är mycket viktigare här i världen, men det är lätt att bli så överväldigad av allt dåligt som händer att man blir kraftlös och likgiltig - och det är väl viktigt att människor inte känner så?

Jag menar inte att bra sportnyheter är världens frälsning ;) Men tror ändå att det kan bidra till en lite roligare vardag för många, och att det i sin tur har vidare positiva effekter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Absolut. Du har en poäng. Det blir bara lite absurda proportioner ibland. Men helt klart - mer glädjeämnen till massorna. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Sen får vi inte glömma att sport skapar varma känslor för vårt land, något som jag tycker blir mer och mer ovanligt i takt med att unionerna växer och kommunikationen ökar. Idag kan man ju i värsta fall bli kallad rasist för att man bär en svensk flagga på tröjan - helt sjukt! Det gör nog bara gott att få glädjas åt OS-hjältarnas framgångar.

Sen att medicinsk forskning osv. är viktigare är det väl ingen som förnekar.

/ jajo - helt ointresserad av sport men blev ändå glad när sverige tog guld


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Vare sig man är intresserad av sport eller inte tror jag att det finns positiva aspekter med att snacket går om någonting bra som hänt, i media såväl som i fikarummet. Visst finns det saker som är mycket viktigare här i världen, men det är lätt att bli så överväldigad av allt dåligt som händer att man blir kraftlös och likgiltig - och det är väl viktigt att människor inte känner så?

Jag menar inte att bra sportnyheter är världens frälsning ;) Men tror ändå att det kan bidra till en lite roligare vardag för många, och att det i sin tur har vidare positiva effekter.
Bra talat.
Vanligtvis handlar alla nyheter om dåliga saker: katastrofer, skandaler mm.
SÅÅÅ befriande att under OS sluppit en hel av detta (som ofta slås upp som något värre/större än det egentligen är dessutom)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Räknar dock ned nu bara 10 dagar kvar till fotbolls vm
F1 startar om 10 dagar men fotbollsVM??
100 dagar skulle det ju vara


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited