selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue May 04, 2004 11:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
En del kanske har sett mig på andra forum vad vet jag? Är mest på Faktiskt även om det har svalnat en hel del där..

Fick upp ögonen för Linn -97 då jag ringde Stereokompaniet och frågade efter en surround-förstärkare.. :lol: Dom som pratat med Jörgen vet nog ungefär vad jag fick för svar på den frågan..
Begav mig iaf till butiken och blev helt chockad över ljudet. Absolut det bästa man hört det förstod man rätt snabbt.. Lite ironiskt eftersom det var Classic via Keosa som spelades.. Bästa ljudet man hört spelades via de sämsta högtalarna i Linns historia.. 8)
Iaf senare så blev det lyssnat på Keilidh, Kaber, Tukan och så förstås Keltik. Suveränt. Synd bara man inte är så jävla rik..
Sen kom Ninka och vände allt på huvet.
Aja det där har ni nog bättre koll på..

För nuvarande är det Genki som står för signalen. Detta går via en prologic påhängsstärkare som används som försteg. Inköpt för en femhundring och gör faktiskt ett riktigt bra jobb. Nåt okänt märke SSI..
Detta matas till ett NAD 2200 steg som driver mina Tukan.
Inte mycket till Linn system men vad gör man när man har en dator att hålla vid liv, och rollspelsböcker att köpa och högtalarprojekt att bygga? :)
Nu ska jag dock sälja Tukanerna till förmån för Ino-Audio piP. Helt sjukt högtalare som överträffar allt jag hört (inklusive Akurate-stativarna! :shock: ). Att dom ser ut som nåt man köpt på närmaste loppis gör saken bara mer komisk.. :)
Ett Wakonda eller Kolektor är väl förmodligen nästa uppgradering (har sagt det ett tag nu.. pengar pengar.. :cry: ) och sen ska slutsteget bort också.. NAD urk..

Jaja är inte så mycket mer att säga.. Har efter en hel del resonemang och läsning ändrat min syn på Linn lite grann och har upptäckt vissa saker som kanske inte är så som man först trodde.
Men elektroniken matchat med ino tror jag blir en riktig killer. 8)

Magnus heter jag förresten och bor för närvarande i Luleå. Har dock planer på att flytta ner till Storstan så småningom (i vinter antagligen).
Läser Media Musik Teknik på universitetet men ska som sagt hoppa på Audionomprgrammet istället. Är så jävla less på matematik och allt vad det innebär.. :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 04, 2004 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Var kan man hitta info om Ino-Audio piP?
Är det Ingvar Öhman som utvecklat dessa?
Vilka element sitter i dessa?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 04, 2004 21:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Sondek;

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28066


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 07:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1983

har du också lite.. annars om du ska ha info så får du kontakta Öhman själv.. inoaudio@hotmail.com han har ett produktblad som han skickar.

Image
där har du en bild på en obehandlad låda..
tråden den kommer från
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=784
och en tråd till, en klasskompis system.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=593


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 05, 2004 08:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
elementen är specialgjorda diskanter från audax. Han (Öhman) utgick från grundmodellen men omdesignade hela membranet och motorsytemet. Audax hade slängt maskinen som gjorde membranen men till slut hittade man den ute i ett skjul så man kunde ta in den och göra ändringarna som Öhman föreslog och producerade ett antal membran.
Basen bygger på Vifa tc14 men har en annan kon och annat magnetsystem(större magnet och annan talspole, ev kortslutningsringar).
Hela skiten är sen optimerat ut i absurdum till lådan. Han menar att till varje element så finns det bara en optimal låda.

Att få ut -3db vid 34 hz från en femtummare är helt sjuk och man tror knappt öronen när man lyssnar på dem. Jag menar Tukan har samma punkt vid 70.. Sen spelar piP otroligt kraftigt och öppet detaljerat och bara suveränt. Diskant och mellanregister är det absolut bästa jag hört. Basen är också väldigt tight och fast men spelar man skivor med väldigt lågfrekvent innehåll så slår dom igenom. Men då spelar man redan ordentligt högt iaf.. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Kraniet:
De där piP högtalarna verkar intressanta... Vet du om de måste stå på stativ för att prestera bra eller om man kan ha dem stående på golvet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 16:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
dom ska stå på stativ.. mellan 40 och 50 cm över golvet ungefär.. sen är dom tänkta att stå väldigt nära väggen bakom högtalarna (främre väggen eller vad man ska säga). Väggen bör dock vara rejält dämpad. Inget krav men det låter förmodligen ännu bättre då.

edit: alla Öhmans högtalare är konstruerade för att fungera i normala rum (med goda akustiska förutsättningar) och anpassade för den mänskliga hörseln(och rummet) när det gäller frekvensgång och spridning.
Även andra kriterier finns ju såsom "vågformsåterskapning"(alltså att output från högtalarna är lika med input). Detta utrycker sig väl främst i en råjävla "attack" 8) och dynamikförmåga.
Hans dyrare modeller har även korrekt fas (absolut fas). piP har är dock "bara" av lågfas princip (filtret) men eftersom elementen inte har samma utstrålnings centran så är dom inte absolut fasriktiga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 06, 2004 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ska kolla på länkarna sen, frågar här först (kan nämligen inte skapa en användare på hififorum).

Hur mycket går elementen lös på? Måste dom beställas från nån speciell butik?

Jag har ju som länge varit inne på att byta högtalare, men ekonomin tillåter inte, speciellt när jag blev tvungen att köpa en bärbar dator. Så jag har funderat lite på att snickra lite under sommaren. Kan ju vara kul, speciellt om man har ritningar och filterkonstruktion färdigt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited