selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 00:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Problem med Kolektor
PostPosted: Tue Feb 21, 2006 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Anslöt signalkabeln till datorn och hade glömt att stänga av försteget...

Resultatet är att min ena ingång tycks ha blivit "knäpp". Kopplat om alla kablar fram och tillbaka och spelar jag enbart med min CD så fungerar det fint på alla ingångar (utom phono så klart) OCH den ingången som krånglar. Det krävs att man spelar med en volympott på ~70 för att det skall spela lika högt som på volym 1.

Vad har hänt?


Last edited by equi2 on Tue Feb 21, 2006 23:53, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 21, 2006 23:49 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Är det när du spelar från en vinylspelare som du måste spela på 70? Kontrollera i så fall att Kolektorn har ingång ett konfigurerad som skivspelaringång. Har den konfigurationen försvunnit så förväntar sig Kolektorn linjenivå även på ingång ett.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 21, 2006 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nej.. jag spelar BARA från CDn... på ingång 3 och 8 (dessa har jag provat) så fungerar det perfekt... men på ingång 10 så måste jag spela på volym 70 för att uppnå samma volym som volym 1, ger på ingång 3 & 8.

Stängt av försteget nu och tänkte vänta en lite längre stund och se om det kan hjälpa. Tycker det känns skumt att en ingång tycks ha blivit skadad, är det ens möjligt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 00:05 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det jag skulle prova med är att göra en återställnint till fabriksinställningar, för att se om det har någon påverkan. Det finns beskrivet i bruksanvisningen hur man gör.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Absolut möjligt.

Ingångarna med högre nummer på Kolektor går en annan väg än de med lägre (och de lägre numrerade låter också lite bättre, minns inte exakt vilka nummer). Troliga scenarion är att kondingarna har smällt på ingång 10 eller att switchen är trasig. Om det är det senare felet så kan även fler ingångar låta svagt.

Testa allihop och lämna sedan in för reparation med en korrekt felbeskrivning (jag kan fixa den).

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Usch... kaos här... ska flytta snart och allt känns "huller om buller". Möbler för en massa tusenlappar skall köpas, igår gick monitorn till datorn sönder och idag strular Kolektorn :cry:

Sägs ju att bland annat ingång 3 skall vara bäst för CD:n... men jag skall testa några ingångar då. 9:an (närmast den "trasiga") tycks iaf fungera fint.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Har inte kollat de allra senaste Kolektorerna, men tidigare så lät ingång 2-5 lika bra. De högre numren går en längre väg in i försteget och är därför lite luddigare i karaktären.
Ingång 1 kan ju ställas om mellan MM och linjenivå, men bör bara användas för MM om man inte har brist på ingångar. Inte så troligt med en Kolektor kanske... :wink:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ingång 3, 7, 8 och 9 är det då inga problem med..... endast 10:an. Är det troligt att någon av de återstående ingångarna även har tagit skada?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nej, troligen inte om de låter lika bra som förut.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Okay... tack för hjälpen. Detta får nog fixas vid ett senare tillfälle, då det just nu är ett allt för djupt hål i plånboken. Tycks även vara så att ljudkortet i datorn har tagit stryk, för jag får då inte ut nåt ljud ur den längre (testat med hörlurarna jag hade ikopplade just innan dagens misstag).

Men det ska alltså inte vara något större ingrepp om det är nån kondning som gått sönder om jag förstår det rätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Fasiken vilken osis :( , hoppas allt löser sig och att det inte var något allvarligt.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ja, tråkigt! Har själv förstört ljudkretsen på min video 2 ggr på liknande sätt. Den kostar drygt 400 kr, sitter kopplad direkt till utgången och är extremt känslig för spänningschocker. Dålig design, då det kan räcka med att koppla ur någon annan del i anläggningen för att den ska ge upp. Linns apparater brukar vara rätt väl skyddade, så det måste ha blivit en rejäl chock vid inkoppling av datorn.

Speciellt när man kopplar in apparater som inte är jordade och sådant som inte sitter anslutet till samma skarvdosa som stereon bör man vara försiktig och börja med att slå av allt. Det är inte ovanligt med upp till 100 V potentialskillnad som på ett ögonblick ska utjämnas.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited