selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 19:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: Mon Feb 20, 2006 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja då hamnade man i Boden för en spelning med Norrbotten Big Band och gruppen Blacknuss som hade några hits i mitten av 90-talet. Det hela är ett projekt och samarbete mellan dessa musiker och dom åker runt i riket på skolor och håller konserter och clinics, även några vanliga konserter hinner dom med. Luleå-spelningen var fullbokad så det blev Boden istället för min del.

NBB har ju spelat med en hel del kändisar och jag har sedan tidigare sett dom spela med Putte Wickman, Linda Pettersson, Thomas Stanko, Lisa Nilsson och Georgie Fame bland annat.

Detta projekt liknar ganska mycket Nils Landgrens Funk Unit med sina inslag av soul och hiphop...

Desmond Foster lirar bas och sjunger faktiskt jäkligt bra, utan att ha det som ordinare uppgift i Blacknuss. ADL och Swingfly körde sina race när det kom till "sången" i flera av låtarna som framfördes. Kan förstå om många av gamlingarna som var där blev lite förvirrade när ett "storband" skall spela och det är sån där "prata-snabbt-musik". Awa Manneh stod för den kvinnliga sången och även om det inte gav mig kalla kårar igår, så vet jag att hon kan bättre.

NBB gjorde sitt och satte färg på många av de mer radiovänliga låtarna. Det bjöds helt enkelt på en salig blandning av musik och stilar. Ragga, hiphop, storband, jazz, soul och funk... och visst svängde det.

Själv är jag inte så mycket för hiphop och även om detta fungerade så gjorde NBB en mycket bra insats genom att bryta Blacknuss från att enbart köra sin show.

Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited