selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2

Varför Köper ingen mina KABER?
För att dem är kass och ingen vill ha sådan skit! 0%  0%  [ 0 ]
För att priset är för högt! 15%  15%  [ 2 ]
För marknaden är mättad även om de är mysiga! 85%  85%  [ 11 ]
Total votes: 13
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag citerar Kalle på HF.
Jag har själv haft problem med att få till bra ljud hemma hos mig sedan jag uppgraderade från två stycken LK140 till en AV 5125. Har vid flera tillfällen monterat i aktiva kort i 5125:an i hopp om att det ska få mig nöjd... men inte. Diskuterade detta problem med Kalle och frågade om en 2250 kunde vara ett alternativ för mig? Nej, det tyckte han inte och gjorde, bl.a. då, det uttalande som jag citerar i ovanstående post.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 17:09 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag måste säga Roland, jag tycket det lät grymt bra när jag var förbi och provlyssnade lite hos dej efter forumträffshelgen. Jag har inte hört Katan så jättemycket, bara passivt på Takt&Ton, i och för sig direkt efter Akurate 242 vilket kanske förklarar saken. Men Katan/5125 var en riktigt trevlig kombination hos dej. Bra sväng och bra närvarokänsla i musiken! Så pass att jag bara MÅSTE skaffa den där Christy Moore eller vad han hette. Förmodligen skulle det kunna bli än lite bättre om man lyssnade inte den bästa högtalarplaceringen och justerade aktiva filtren därefter.

Konceptet med hifi-skåp gillade jag också, men kolla om du kan hitta ett ir-öga eller liknande så kan du spela med stängda dörrar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Man får ju komma ihåg att man nästan aldrig kör en 5125 passivt heller, så frågan om vad som är bäst aktivt (Kout eller 5125) blir ju också en fråga om filtren eftersom man knappast kommer att använda samma filter.

Men kan det inte vara så att förhållandet ändras oberoende av filtren eftersom (vad jag förstår) en förstärkare måste jobba betydligt mindre om den körs aktivt. Jag inbillar mig att Klout är bättre bland annat för att den har högre effekt än 5125. Det kanske betyder mindre vid aktiv drift? Om man hade en Tunebox så kunde man jämföra...

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
stranna wrote:
Tycker en del klagar på dålig ork i 5125 medan ingen klagar på klout :D
Rätt kablad får en 5125 klart mer "omph"!
Med aktiva kort och rätt installerad blir den mycket bra.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Vad kul att det låter som om det är många som gillar kaber. Jag har jämför dem mer keilid som det fortfarande är ganska många som kör med. Och jag tycker att kaber är ett rejält lyft, även om man jämför med nyare linn högtalare.

Men jag förstår inte riktigt vad ni Henriklh menar med fler kablar, det blir ju bara en till mot att ha tre förstärkare med inbyggda filter. Dvs den mellan filtren och försteget.

Det är intressant att det fortfarande råder mycket oenighet om gamla vs nya linnprodukter, jag tycker att det är ett tecken på att de inte åldras i alldeles för stor omfattning. Kostade en klout i nypris? Hur länge tillverkades dem?

Vad har ni för erfarenheter av Kaber, har ni oftast hört dem med dyrare slutsteg likt klout?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Lupus wrote:
Men jag förstår inte riktigt vad ni Henriklh menar med fler kablar, det blir ju bara en till mot att ha tre förstärkare med inbyggda filter. Dvs den mellan filtren och försteget.
Där ser man! Då menar jag bara själva känslan av att det är mer bök på något sätt. Den saknar tydligen förankring i verkligheten, men det kan ju ändå vara så att fler än jag har den. Eller inte. :?:

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jo det verkar så..... men jag tycker att det är mycket smidigt att kunna byta slutsteg utan trassel. När du har dina filter separat kan du ju byta vilken annan komponent som helst. Högtalarna sitter bara som i ett enda fast perfekt vakum.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Har nu sålt mina Kaber.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 07:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Hej Lupus!
Håll gärna filterburken tills vi ses på lördag! Det vore kanske klokt att köpa dem också. Jag får se.
/Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited