selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 17:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
...berättar hur det gick till på Linn
http://www.legendspeakers.com.au/legendstory.html
Synnerligen intressant.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Japp verkligen, en kille med en annan uppfattning om saker och ting :wink:

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Kul läsning! Verkar ju vara ett hemskt arbetsklimat på Linn....

Någon som hört de där Legend-högtalarna? De borde ju kunna låta bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
monkeydevil wrote:
Någon som hört de där Legend-högtalarna? De borde ju kunna låta bra.
Ja, han har ju lyckats helt ok med Kaber och Keltik! :wink:

Alltid roligt med läsning om processen bakom produkterna som står därhemma!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Pediatrik wrote:
Ja, han har ju lyckats helt ok med Kaber och Keltik!
Skillnaden är att på Linn fick han ju aldrig göra som han ville, utan blev ständigt styrd av Linns "lyssningspanel". Jag vet att Alan Gibb (Linns dåvarande representant i Sverige, sedan innehavare av affären Stereo Stereo i Glasgow) var en av dem som tryckte på för att få Kaber och Keltik att låta som Linn ville. Måste ha varit grymt svårt att jobba på Linn utan att dela deras idéer om ljudåtergivning!

Nu när Rod slipper Tune Dem, hierarki och Isobarik så undrar jag om det blir så värst roliga högtalare...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
monkeydevil wrote:
Kul läsning! Verkar ju vara ett hemskt arbetsklimat på Linn....
Företag som har en stark karismatisk ledare är SKITKUL att jobba i - men man får vara beredd på tvära kast o att motivera sina åsikter.
Ofta är det otroligt stimulerande.
MEN... man kan ju givetvis inte har för avvikande uppfattningar o man får ha gott självförtroende.
Dock uppskattar ofta dessa ledare att någon utmanar gense uppfattningar, lite lagom mycket :wink:

Notera att det verkar som Ivor tyckte m bra om honom då han fick många uppdrag o avanserade.
Det är dock ofta de som "tycker olika" som är mest kreativa o tillför företaget :D
Utveckling är att pröva nya saker som inte SKA funka. Ibland funkar det skitbra ändå.
Tror Ivor förstog att det var en sanslöst duktig kille med lite "drag o vilja" - se bara vad han sa som första välkomsthälsning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Nu när Rod slipper Tune Dem, hierarki och Isobarik så undrar jag om det blir så värst roliga högtalare...
Om man läser på legend's hemsida om hans ideér avsende högtalarinställningar o hur han konstruerar dom blir man onekligen tveksam.

En annan tanke - om det var de gamla Linn-rävarna som bestämde hur Kaber/Keltik skulle låta, gör de inte det längre eller?
Alla nya Linnburkar låte ju HELT olika de tidigare :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Minns att jag läste den där artikeln för några år sedan. Har alltid undrat hur de där osläppta "LS1000" hade låtit.. :shock:

Kunde vara en kul tråd, kanske.. osläppta Linnprylar som folk nosat upp. :) Fast själv tror jag bara jag känner till just LS1000 och någon pickup.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
sportbilsentusiasten wrote:
Om man läser på legend's hemsida om hans ideér avsende högtalarinställningar o hur han konstruerar dom blir man onekligen tveksam.
Verkar som om LINNs "hårda" lyssningspanel kanske var på sin plats ändå! Håller mig nog till Rod's äldre burkar...
sportbilsentusiasten wrote:
En annan tanke - om det var de gamla Linn-rävarna som bestämde hur Kaber/Keltik skulle låta, gör de inte det längre eller?
Alla nya Linnburkar låte ju HELT olika de tidigare :!:
De gamla LINN-rävarna har kanske ersatts av nya? Eller så har de fått nya hörapparater... :wink:
teatime wrote:
Har alltid undrat hur de där osläppta "LS1000" hade låtit..
De hade nog blivit en perfekt mellanlandning på vägen mot ett par Kelitik. Undrar om de var en vidareutveckling av Kaber eller en enklare variant av Keltik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Pediatrik wrote:
Eller så har de fått nya hörapparater... :wink:
:lol: :lol: :lol:

Linn har ju växt rejält och många från Rods period är inte kvar längre. Mest nytt folk, med andra ord.´

Linn borde använda lite utrymme till att göra ett Linn-museum med alla sina produkter och även de icke släppta projekten. Vilket intresse det skulle bli från alla deras besökare! Perfekt för tidningar som får det lätt att göra ett historiskt reportage också.

Men jag tror Linn lutar mer åt att glömma det gamla och sikta framåt. Nostalgiska kan man väl inte direkt anklaga dem för att vara...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Men jag tror Linn lutar mer åt att glömma det gamla och sikta framåt. Nostalgiska kan man väl inte direkt anklaga dem för att vara...
Nej o nostalgiska ska man inte vara, men Linn gör verkligen det oväntade hela tiden.
Senast i raden är att ta bort LK-lådorna utan efterträdare framme.
En nydesignad Movie var också oväntat då den verkar inte vara SÅ mycket bättre - onekligen ett nytt Linngrepp! Brukar vara tvärt om ju.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
monkeydevil wrote:
Kul läsning! Verkar ju vara ett hemskt arbetsklimat på Linn....
Företag som har en stark karismatisk ledare är SKITKUL att jobba i - men man får vara beredd på tvära kast o att motivera sina åsikter.
Ofta är det otroligt stimulerande.
MEN... man kan ju givetvis inte har för avvikande uppfattningar o man får ha gott självförtroende.
Dock uppskattar ofta dessa ledare att någon utmanar gense uppfattningar, lite lagom mycket :wink:

Notera att det verkar som Ivor tyckte m bra om honom då han fick många uppdrag o avanserade.
Det är dock ofta de som "tycker olika" som är mest kreativa o tillför företaget :D
Utveckling är att pröva nya saker som inte SKA funka. Ibland funkar det skitbra ändå.
Tror Ivor förstog att det var en sanslöst duktig kille med lite "drag o vilja" - se bara vad han sa som första välkomsthälsning.
Jo visst, jag kan se din poäng. Men att t.ex. motivera sina åsikter måste man ju alltid göra om någon skall ta en på allvar. Och en dålig sida av att ha en stark och kontrollerande chef är ju som det t.ex. beskrevs i artikeln om när snubben kom hem från semester och ingen på hela fabriken talade med honom. Snacka om lågt i tak!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
monkeydevil wrote:
om när snubben kom hem från semester och ingen på hela fabriken talade med honom. Snacka om lågt i tak!
Just det avsnittet förstår inte jag, gör du?
Förklara varför det är ett uttryck för dålig chef eller lågt i tak :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
monkeydevil wrote:
om när snubben kom hem från semester och ingen på hela fabriken talade med honom. Snacka om lågt i tak!
Just det avsnittet förstår inte jag, gör du?
Förklara varför det är ett uttryck för dålig chef eller lågt i tak :oops:
Alla arbetsplatser jag jobbat på har till stor del präglats av den person som är chef där, oavsett om det är tre eller trettio personer som jobbat där. Det kan vara i antingen positiv eller negativ riktning. Min erfarenhet är att tonen till stor del sätts av chefen, hur klimatet på en arbetsplats blir.

Om alla t.ex. inte har väldigt bra självförtroende, vet vad de tycker och står för det (och det har ju tyvärr sällan alla i ett kollektiv), så tror jag det öppnas upp för influenser (positiva som negativa), kanske främst av en stark karismatisk chef. Många människor brukar vilja vara till lags- främst kanske till chefen. Det är enkelt, bekvämt och säkert. Därför tror jag att en "dålig" chef starkt kan bidra till att prägla klimatet på en arbetsplats, så det blir lågt i tak och kanske inte alltid OK att fritt tycka vad man vill. Precis som en "bra" chef kan bidra till att det är högt i tak, att man respekterar avvikande åsikter etc.

Naturligtvis bidrar ju samtliga personer på en arbetsplats till vilket klimat som råder där, men som jag skrev är nog chefen oftast tongivande.

Jag tolkade texten i intervjun som att det var lågt i tak på Linn och att Legend-snubben avvek från de gängse koderna på fabriken och således hamnade i periferin.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
sportbilsentusiasten wrote:
Om man läser på legend's hemsida om hans ideér avsende högtalarinställningar o hur han konstruerar dom blir man onekligen tveksam.
Det kan förklara varför Linns högtalare växer så kraftigt vid aktivering.
"Ruttna" element som kräver starka filter.
Det kan också förklara varför vissa tror att Linn medvetet gör kassa passiva filter.

mvh
Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited