selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 13:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jaha, så var det dax gen... Med utbyggnadstankarna blev intet. Istället dök ett trevligt hus upp i ett bra område och plötsligt var vi högstbjudande och kontraktet påskrivet.

Hur skall man få till en vettig stereoinstallation i det vardagsrummet?

Både mäklare och bankkontakt gnuggade händerna. Någon som kan fixa bolån till rimlig ränta? Nåja, flytten var ett faktum och med ny bostad följer (enligt min fru) både ny outfit (va?) och infit (möblemang). När man nu investerat så mycket i bostaden så måste den ju även göras trivsam invändigt.

Pappväggar! Det är värst vad de snålar när dom bygger nu för tiden. När man knackar så låter det tom låda. Blev till att lägga på ett lager 12 mm plywood och ett extra lager gips på gipsväggen som högtalarna planeras att stå framför. Snickarhjälpen tittade konstigt när jag drog i lika många extra gipsskruv som de han drog i från början, men det minskade "boinget" högst avsevärt. Officiell motiveringen till den förstärkta väggen är "det behövs för att skruva upp den vägghängda hyllan" :wink:

Öppnade här och drog rör där varpå hela kalaset förseglades och målades. När man ändå flyttar så vill man ju fixa undan kablar och annat så att det är klart när man väl flyttar in.

Monterade den redan nämnda vägghyllan och in med högtalarna. "Hur i helvete ser det ut tycker du?" samt en hel uppsjö andra mindre rumsrena fraser for över min älskade frus läppar. Ja, de matchar inte direkt, tyckte jag. "Antingen byter du ut dom mot andra mindre diskreta högtalare eller så ...". Har ni hört den förut? Vad gör man inte för att undvika sju svåra år? Efter ett antal samtal med Anders på Tonläget och ett besök där vi snabt provade igenom alla täkbara, mindre anskrämliga alternativ så lånade jag hem ett par Akurat 212 och en Artikulat sub. Subben fick vända direkt, till kommentarer ägnade att fälla öronen av mindre tåliga varelser. 212:orna fick OK, men det var ju "fel färg". Kopplade in dom passivt på en 2250 och det lät väl inte sådär våldsamt imponerande i det ganska stora rummet. Frun insåg att en sub är nog nödvändig trots allt. beställde en 221 som tillsammans med 212:orna gick direkt till lackering. Helgrymt med vita 212:or faktiskt. Aktiva 212 krävde ytterligare ett slutsteg, men beg. 2250 växer tydligen inte på träd så jag köpte en 5100 som jag kör diskant och super-diskant med 2x2250 på bas och mellanregister. Stereon har fått ett eget kryp-in och kabeldragningen har gjorts så smidig man kan kräva. Allt är inte färdiginstallerat ännu (saknar bl. a. en kabel till subben, men det låter redan klart godkänt. Faktiskt så funkar aktiva 212 väldigt bra även utan sub, även i ett stort rum. Imponerande faktiskt! 221 har en svår uppgift i stora rum, men den tillför trots allt en hel del ändå. Skall försöka få till lite bilder också...

Någon vidlyftig semester blir det inte pengar till i och med de oförutsedda stereoutgifterna. Det är märkligt vad saker och ting (t.o.m. hifi) kan få kosta när det är fråga om utseendemässiga aspekter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Oj! Här händer det saker! Kul historia med snickaren och väggen. :) Det är ju perfekt att passa på att fixa kabeldragningen. Bilder hade varit kul!

Det måste dock vara en rejäl omställning, åtminstone ljudmässigt, från Espek?! Fast det är klart, ett nytt rum ändrar ju också omständigheterna helt.

Jag förstår att Artikulatsubben fick vända i dörren, det är en best! Fast jag tänker inte så mycket på den längre. Egentligen hade den ju inte tagit särskilt mycket mer plats än en 221:a, men det är klart.. det är ju det utseendemässiga som oftast fäller avgörandet. :roll: Du övervägde aldrig ett par Artikulat 320A? De är inte direkt eleganta heller, men det hade ju blivit betydligt färre lådor och du hade nog klarat dig utan sub.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
320 kräver nog sub om man som hardcore haft aktiva Espek.
Frågan är snarare om det inte krävs 2*221subbar på 212.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Hur stort är egentligen vardagsrummet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Två 221:or skulle säkert funka förträffligt, men en är nog mer än nog utseendemässigt och kostnadsmässigt. :(

Rummet är >45m2, en del med extra högt i tak samt att det i princip är helt öppet till kök och även relativt öppet till hallen så totalvolymen är stor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Några bilder också:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 16:06 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Rikigt snyggt! Vitt är lika tjusigt på högtalare som svart :) Hur har du gått till väga när du målat dem, eller låtit måla dem?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
En kollega hade en granne som kände en som kunde måla. Nästan piano-finish. Det blev faktiskt bättre än väntat och inte såå dyrt. :D Linn ville ha 30 lök extra bara för att måla 212 i piano-finish. :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Tjusigt!

Har du en kabelstrumpa till kablarna, eller har du målat de vita oxå?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
riktigt snyggt!!! 30lök?? För de priset borde man väl få dom i bladguld finish :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 09, 2008 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Verkligen snyggt!

Varför subben i mitten? Brukar kunna bli bättre i ett hörn, men det kanske inte funkar estetiskt...?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 10, 2008 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Japp, alla kablar är dragna i vita strumpor. (Hade dom sedan en tidigare installation.)

Placeringen av suben funkar bra (inte så mcket att välja på med tanke på hur övriga möbler är placerade), men inte med b=0 utan det krävdes +3dB bas-eq och -1dB relativt bästa nivå utan bas-eq vilket kanske inte är den vanligaste lösningen. Väntar dock på den andra kabeln till subben innan det går att finjustera färdigt. Kanske det finns bättre lösningar?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 10, 2008 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Underbart snyggt du har fixat. Har men hur har du löst med nätsladdar och alla kablar mellan delarna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 10, 2008 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Snyggt! Vita Akurate är gryntufft.
Hoppas du får till systemet. Man vet ju aldrig hur det ska låta i ett nytt rum...
Saknar du kablar kontakta mig, har lite blandat över.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 10, 2008 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jäkligt snyggt! Vita högtalare is verklgen the shit, men jag vet inte om jag någonsin kommer att våga, det känns som att minsta märke skulle synas otroligt mycket. Tur att svart är näst snyggast :).

Men jag kan inte låta bli att undra om placeringen framför hyllan? Är det verkligen optimalt? Testade du avståndet till bakvägg innan du byggde den?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited