selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
per wrote:
Skoj. Vilken UPnP-server kör du? Och vilket styrprogram har du använt hittils?
Netgear Ready NAS m. 2x500 GB resp. Linns GUI på en Laptop tills det dyker upp något vettigt till rimligt pris. Skulle gärna anv. en Ipod Touch som gränssnitt, men det är vad jag vet inte möjligt idag.
Pediatrik wrote:
Nu blir man minsann lite sugen på att slänga ut både Ikemi och LP12:a! :idea:
12:an är väl lite svårersättlig!?
Pediatrik wrote:
Som nybliven ägare till en Klimax DS, har du fått någon info ang kommande uppdateringar av LINN GUI?!
Nix.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
hardcorelinnie wrote:
12:an är väl lite svårersättlig!?
På sätt och vis är den det, men om Klimax DS presterar så bra mot en maxad LP12:a inkl Keel etc skall man kanske fundera på att satsa på ett medium ordentligt istället för "halvdant" på två... Jag kommer aldrig ha möjligheten att ha två toppkällor (DS + LP12) där hemma. Jag konsumerar dessutom mestadels ny musik och LP-samlingen, på sisådär en 4-500 skivor med ffa gamla godingar, borde ju gå att ersätta med FLAC-filer inom rimlig tid.

Vad tycker du (och familjen) om ReadyNAS:en? Har du den i samma rum som riggen eller väsnas den för mycket?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Pediatrik wrote:
På sätt och vis är den det, men om Klimax DS presterar så bra mot en maxad LP12:a inkl Keel etc skall man kanske fundera på att satsa på ett medium ordentligt istället för "halvdant" på två... Jag kommer aldrig ha möjligheten att ha två toppkällor (DS + LP12) där hemma. Jag konsumerar dessutom mestadels ny musik och LP-samlingen, på sisådär en 4-500 skivor med ffa gamla godingar, borde ju gå att ersätta med FLAC-filer inom rimlig tid.
Om man kan leva med att ersätta även guldkornen mot digitala d.o.. så visst. Skulle vara intressant att prova att rippa vinylen med en topp LP12:a med t.ex. en Kisto. Det skulle kanske kunna konkurrera med samma skiva på CD även med en bra CD-spelare?
Pediatrik wrote:
Vad tycker du (och familjen) om ReadyNAS:en? Har du den i samma rum som riggen eller väsnas den för mycket?
NAS:en låter en del så den har jag inte i samma rum. Det finns även effektiva ljudhuvar om man kan tänka sig det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
Om man nu skall avlägga en generellt dom så blir det nog att 12:an i genomsnitt är bättre än DS:en men att DS:en med rätt material är ungefär likvärdig. De har lite olika kvaliteter. Det kanske behövs vassare delar i resten av kedjan för att skillnaden skall bli avgörande. Som det är nu så är båda helt enkelt tillräckligt bra. Analogt eller digitalt har samma avspända flyt. Intressant att notera är att det kan skilja rätt mycket i hur mycket olika skivor förbättras med DS:en. Lite äldre inspelningar som tidigare inte alls var i paritet med vinyl har förbättrats avsevärt och är många ggr. fullt jämförbara med vinyl d.v.s. ger ungefär samma utbyte.
Inte dåligt med tanke på att du har en ny 12:a från okt 2007, LingoII, Keel, Ekos SE, Akiva, Linto :shock:
Är den SÅ attans bra den däringa DS :roll:
Basfreak som man är - hur ändrades basen från din 1.1 till DS?

Sedan vore kul om du kunde beskriva vad du menar med "olika kvaliteter"!


Själv har jag gruvligt svårt att göra mig av med 1.1an. Visas mycket film hemma hos oss.
Dessutom är jag rätt nöjd som det är hemma, men mer bas skulle inte skada hehe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Är den SÅ attans bra den däringa DS :roll:
Jomenvisst!
sportbilsentusiasten wrote:
Basfreak som man är - hur ändrades basen från din 1.1 till DS?
Fundamentalt. Spelar bas (DS) istället för låter bas (1.1). Jag trodde tidigare att det var Espek som var lite släpiga, men 75% av bassläpigheten låg i min gamal 12:a resp. i 1.1:an, nära nog resten låg i 5125:an (vilken drev bas/mellan). Det är m.a.o. inte speciellt mycket bumlighet kvar... Man både vill och kan spela betydligt högre med DS:en än med 1.1:an.
sportbilsentusiasten wrote:
Sedan vore kul om du kunde beskriva vad du menar med "olika kvaliteter"!
DS låter något mindre på, men med CD lite mer laid-back jämfört med 12:an. Båda har *det där avspända musikaliska flytet*. Det är dock svårare än någonsin att jämföra. Det verkar som de låter väldigt lika i grunden så materialet är liksom det som styr. Spelade t.ex. The Yellow LP (CD med ur-bra Techno/Trance) igår och jag kan inte tänka mig att det skulle kunna låta bättre på vinyl. :shock:
sportbilsentusiasten wrote:
Själv har jag gruvligt svårt att göra mig av med 1.1an. Visas mycket film hemma hos oss.
Enkelt, behåll 1.1:an för film och köp en DS för musiklyssning! En anläggning av din kaliber sitter nog närmast i tvångströja med en 1.1:a.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
hardcorelinnie wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Själv har jag gruvligt svårt att göra mig av med 1.1an. Visas mycket film hemma hos oss.
Enkelt, behåll 1.1:an för film och köp en DS för musiklyssning! En anläggning av din kaliber sitter nog närmast i tvångströja med en 1.1:a.
Kan inte mer än hålla med! Eftersom du ser mycke film behåll den oxå, knappt värt att göra av med Unidiskarna något mera med de priser som är. Finns en 2.1 för 26,5 tusen och en 1.1 för 38 tusen just nu som verkar vara svår sålda även för de priserna. Sedan skippa tankarna på aktiva kombi, inte värt de. Sälj C4200orna och köp ett par beg Solos, bättre, snyggare och renare system. 8)
sportbilsentusiasten wrote:
Är den SÅ attans bra den däringa DS :roll:
Och ja :!: , Klimax DS är så bra :!:

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Basfreak som man är - hur ändrades basen från din 1.1 till DS?
Fundamentalt. Spelar bas (DS) istället för låter bas (1.1). .
Hehe, tänkte mer på hur mängden o det ljudmässiga i basen ändrades :oops:
Att det spelar bättre är ju självklart men jag har inte jämfört på ett fullrangesystem så jag var nyfiken...
Aktiva Espek är något HELT ANNAT än passiva 140 som jag demat på i butik.

Är det mer tryck, går djupare, mer snärt osv?

Skillnaden i de övre registren har jag noterat redan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
En anläggning av din kaliber sitter nog närmast i tvångströja med en 1.1:a.
Så bara för att en bättre källa lanseras är en 1.1 (alt CD12) inte värdig längre i ett bra system? :wink:
Med samma resonemang blir ju även en Klimax DS ovärdig när en ännu bättre källa presenteras i framtiden.
Tvekar angående DS, man vill vara säker på vad Linn hittar på innan man investerar. De kanske lanserar en DS som kan spela upp film?
Mimer o gå aktivt på Komri ligger närmare i tiden skulle jag tro.
Aktivt rular :!:
Clas wrote:

Sedan skippa tankarna på aktiva kombi, inte värt de. Sälj C4200orna och köp ett par beg Solos, bättre, snyggare och renare system..
Clas, så du har jämfört aktiva Komri med C4200/passiva Komri med Solo, intryck tack.

Tog många år men nu har jag äntligen hört passiva Komri med Solo.
Bättre än quadamp C4200 givetvis o härligt grym baskontroll, men som ett aktivt system är det inte.
Finns INGET passivt system som ger vad ett bra aktivt ger. Var rätt säker på det innan, men efter att ha hört det bästa passiva systemet är jag bombsäker.
Så 4200 stannar tills jag gått aktivt!
Aktivt ger en renhet, lätthet, dynamik, drag&ÖS som jag saknat i passiva system. Passivt låter återgivning av musik, aktivt är live.
Märks extra tydligt om man spelar högt :D

Har för en tid sedan hört ett aktivt Naim system o det var JÄVLIGT bra trots att det inte var optimalt uppställt o inte inspelat :!:
Det hade det där lätta flytet.

(ursäkta trådkapningen)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Så bara för att en bättre källa lanseras är en 1.1 (alt CD12) inte värdig längre i ett bra system? :wink:
Med samma resonemang blir ju även en Klimax DS ovärdig när en ännu bättre källa presenteras i framtiden.
Nej kanske inte så, men bara för att det inte finns bättre källa för något visst format/medium så betyder det väl inte att denna källa är bra nog i alla lägen heller!? T.ex. skulle det väl knappast vara någon bra idé att köra t.ex. Karik/Numerik och Komri om Komri kommit innan CD12?

Inget problem med trådkapning! Jag förstår ditt intresse för dessa frågor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:

Sedan skippa tankarna på aktiva kombi, inte värt de. Sälj C4200orna och köp ett par beg Solos, bättre, snyggare och renare system..
Clas, så du har jämfört aktiva Komri med C4200/passiva Komri med Solo, intryck tack.

Tog många år men nu har jag äntligen hört passiva Komri med Solo.
Bättre än quadamp C4200 givetvis o härligt grym baskontroll, men som ett aktivt system är det inte.
Finns INGET passivt system som ger vad ett bra aktivt ger. Var rätt säker på det innan, men efter att ha hört det bästa passiva systemet är jag bombsäker.
Så 4200 stannar tills jag gått aktivt!
Aktivt ger en renhet, lätthet, dynamik, drag&ÖS som jag saknat i passiva system. Passivt låter återgivning av musik, aktivt är live.
Märks extra tydligt om man spelar högt :D
Jan, jag påstod aldrig jag har hört de. Bara att jag inte tycker det är värt de, inte innan du skaffat Klimax DS iaf om ens då 144000 kr för filter! Sedan la jag endel design mässiga skäl oxå, själv är jag grymt sugen på bli av med lådor och kablar. Ett par Artikulat 350A eller 320A hade varit gryma men för mycke pengar, tyvärr. Men låt oss räkna lite på pris skillnaden mellan aktiva kombi med C4200 och passiva Solos. Som jag nämnde före filter 144kkr om du går till passiva Solos kostar de typ 100kkr för ett par sedan får du ska vi säga 30kkr per C4200 föratt räkna lågt vilket gör att bytet kostar endast 40kkr. Vilket är 104kkr vilket räcker föratt uppgradera 1.1 till Klimax DS. Men visst du kanske hittar ett par beg filter för bra peng då är det en annan sak. Dock får du två fler lådor så det kostar minst 16kkr mer när du ska ha Mimer. Lite tankar bara Jan, förstår dig mycke väl svårt att gå ifrån aktivt när man väl varit där. Jag gick som du kanske vet direkt på aktiva 242 var aldrig tal om att jag skulle ha passiva.

(Jag tänkte oxå ursäkta mig hardcorelinnie för trådkappning vad gäller Sportis system.)

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Så bara för att en bättre källa lanseras är en 1.1 (alt CD12) inte värdig längre i ett bra system? :wink:
Med samma resonemang blir ju även en Klimax DS ovärdig när en ännu bättre källa presenteras i framtiden.
Nej kanske inte så, men bara för att det inte finns bättre källa för något visst format/medium så betyder det väl inte att denna källa är bra nog i alla lägen heller!? .
Nej det har du givetvis rätt i, men det vet man ju inte förrän en bättre (överlägsen) källa kommer eller hur?

Nivån för "bra nog" tenderar att öka efterhand.
För nog tyckte man att LP12valhalla/Ittok/LK1/LK2/Kan var bra nog på 80-talet. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Så bara för att en bättre källa lanseras är en 1.1 (alt CD12) inte värdig längre i ett bra system? :wink:
Med samma resonemang blir ju även en Klimax DS ovärdig när en ännu bättre källa presenteras i framtiden.
Nej kanske inte så, men bara för att det inte finns bättre källa för något visst format/medium så betyder det väl inte att denna källa är bra nog i alla lägen heller!? .
Nej det har du givetvis rätt i, men det vet man ju inte förrän en bättre (överlägsen) källa kommer eller hur?
Precis.
sportbilsentusiasten wrote:
Nivån för "bra nog" tenderar att öka efterhand.
För nog tyckte man att LP12valhalla/Ittok/LK1/LK2/Kan var bra nog på 80-talet. :D
Jag håller väl kanske inte riktigt med där dock d.v.s. om att ... var bra nog. Det var bra jämfört med det mesta annat, men det betyder kanske inte att det var absolut-bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
En bild:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 22:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Silver Linto, härligt, enda jag saknar...

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Wow snyggt vilken läcker anläggning och jag måste kapitulera och säga att hyllan är snygg, riktigt snygg tom :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited