selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Harcorelinnie
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
HEJ!

Har lurkat på forumet utan att registrera mig (även om det varit svårt att inte kommentera endel ibland). Har inte för avsikt att skiva så mycket dock. Det blir lätt att man lägger mycket tid efter ett tag (Topica i tankarna). Är kanske lite för hardcore för vissa här på forumet..., men jag får väl försöka behärska mig.

Jag har varit musikintresserad sedan jag var barn och spelade även några instrument (Cello och Klarinett) i unga år. Nuförtiden spelar jag endast skivor, både LP och CD. Musikaliskt är jag något av en allätare, men spelar oftast pop, rock, reggae och klassiskt, men även en del hip-hop och musik man kan rasta sina lurviga till. Signaturen kommer sig av att jag var med och trakasserade världen en del när Topica växte till och jag skall väl inte sticka under stol med att jag är rätt kategorisk vad det gäller kvasivetenskapliga förklaringar etc.

Hifi snöade jag in på i slutet på 80-talet och vinglade runt en del (Thorens, Philips, Luxman, Musical fidelity, Dali, Carlsson) tills jag upptcäkte att det fanns logik och konsistens trotts allt. Köpte en instegs LP12:a och en Naim Nait vilka så småningom fick driva ett par Linn Nexus. Hade under en lång tid mycket bra kontakter med en (icke Linn) handlare som medgav hemlån av mängder med prylar (lika bra som att träna på gym, men roligare) så jag provade nog det mesta med någorlunda rykte som fanns i Sverige i början på 90-talet.

Har kört 12:an hela vägen upp till Lingo+Ekos I+Arkiv I, men i samband med studier blev den nedgraderad till Ittok III+Adikt. Saknar Ekos gruvligt. I förstärkeriväg har jag haft Naim 32.5+Hicap+250 vilket följdes av Kairn+LK280 som fick driva ett par mycket vackra Sara9 och därefter Isobarik. 280:n fick så småningom sällskap av 2xLK100 och ett aktivt filter till Brickarna. Slutstegen byttes succesivt till 3xKlout. I CD-väg har jag kört Arcam alpha följt av Karik+Numerik, Ikemi och numera en Linn Uni 1.1. Kairnen fick så småningom ge plats för en 5103. Min nuvarande anläggning består av: LP12+Lingo+IttokIII+Adikt+Uni 1.1+Exotic+2250+5125+5140 med Espek element och stenfot. En anläggning som jag har haft en hel del bekymmer med att få att låta helgjutet, men i och med 1.1:an blev det plötsligt lätt. Ikemi räcker enligt min mening inte för att få aktiva Espek att låta rätt på alla sätt. Saknade Isobarik hela tiden. Nu är det ingen tvekan om att det är mycket bättre än Brickarna någonsin var. Saknar fortfarande lite botten varför jag nyligen provat en Akurat sub. Mycket imponerande pryl med tanke på den lilla 8:an. den får dock jobba en hel del (i 50m2+ rum), men den räcker till för att ljudet skall får det där omedelbara rätta draget. Subben ger mycket R&R helt enkelt samtidigt som vissa klassiska skivor blir häpnadsväckande bra. Får se om jag lättar på plånboken igen...

BTW, jämförde Uni 1.1 med Naim CDS3 innan jag köpte 1.1:an och jag kan förstå Naim-anhängarna, men kan inte avstå från de aspekter där 1.1:an är bättre trotts CDS3:ans starka sidor.

... Hardcorelinnie


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Hej och välkommen hit. Jag bara undrar lite om på vilket sätt du skulle vara för hardcore.

Kul med en till från Göteborg med så det blir lite balans från den nordliga dominansen :D .

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 22:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 19:16
Posts: 208
Location: Luleå i Norrbotten
Nordliga dominansen? :? Hmmm...

_________________
"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"


Top
   
 Post subject: Re: Harcorelinnie
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
hardcorelinnie wrote:
HEJ!


BTW, jämförde Uni 1.1 med Naim CDS3 innan jag köpte 1.1:an och jag kan förstå Naim-anhängarna, men kan inte avstå från de aspekter där 1.1:an är bättre trotts CDS3:ans starka sidor.

... Hardcorelinnie
Jag tror inte CDS3 trivs så bra med alla switchade nätdelar, tyvärr.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Harcorelinnie
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
Saknar fortfarande lite botten varför jag nyligen provat en Akurat sub. Mycket imponerande pryl med tanke på den lilla 8:an. den får dock jobba en hel del (i 50m2+ rum), men den räcker till för att ljudet skall får det där omedelbara rätta draget. Subben ger mycket R&R helt enkelt samtidigt som vissa klassiska skivor blir häpnadsväckande bra.
Kul o höra.
Övertyga Anders att ta hem en Artikulatsub på lån, eller testa hans 2*Akurate (som han har på demo)

Välkommen hit!
Tolkar jag dig rätt då du behövde 1.1 för att justera in 5140 så de blev bättre än isobarikarna...
Var det sålunda lättare att tuna systemet med 1.1 än med 12'an?
Onekligen är det enklare med fjärr :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Trevligt system där, bifoga gärna lite bilder om möjlighet finnes.

Välkommen hit föresten :wink:

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
hepcat wrote:
Hej och välkommen hit. Jag bara undrar lite om på vilket sätt du skulle vara för hardcore.
Det har varit vissa antydningar om att hållningen på Toipca var lite väl strikt och jag var nog en av dom som lutar åt det något mer striktatare hållet.
Erik wrote:
Jag tror inte CDS3 trivs så bra med alla switchade nätdelar, tyvärr.
Det kan hända att det är så. Vi körde på Kinos+2250+Akurate. Är nyare Naim väldigt känsliga för nätstörningar (TV, dator etc)?
Sportis... wrote:
Övertyga Anders att ta hem en Artikulatsub på lån, eller testa hans 2*Akurate (som han har på demo).
Jag tar nog upp sub-frågan i en annan tråd...
Sportis... wrote:
Tolkar jag dig rätt då du behövde 1.1 för att justera in 5140 så de blev bättre än isobarikarna... Var det sålunda lättare att tuna systemet med 1.1 än med 12'an?.
Det är helt klart mer smidigt att justera in ett system med CD än med LP (fjärr, repeat, ...), men det var nog inte största problemet. Hur man än gjorde så var det alltid något som inte stämde riktigt när man spelade CD. LP funkade rätt ok. Sen hör det kanske till att jag inledningsvis hade problem med golvet (förstärkt underifrån - numera...). I vilket fall så funkar det ruskigt bra nu, så det är bara att spela på. :D


Last edited by HCL on Sun Oct 07, 2007 09:44, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 21:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 19:16
Posts: 208
Location: Luleå i Norrbotten
Nordliga dominansen? :?

_________________
"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kom på en sak... du har bytt 3*Klout mot 2250+5125.
Lite av draget du saknar beror nog på 5125. Var har du det steget inkopplat? Mistänker på mellan/bas o DÅ skulle två till 2250 vara smaskens för draget.
Bara en idé :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
En fråga HardCore, har du S.E. som initialer?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Hej hardcorelinnie eller Stefan skall jag väl kanske säga! Det var ett tag sedan vi sågs eller hördes av. För att säga vem jag är så jobbade jag också i Lackarebäck förr. Du var vänlig nog att låna ut en Klout till mig när du bodde i Guldheden. Du var också med en sväng hem till mig i Lerum och lyssnade. Jag spelar fortfarande ihop med dina f d kollegor Sven-Olov och Micke.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 02:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
hardcorelinnie wrote:
Det har varit vissa antydningar om att hållningen på Toipca var lite väl strikt och jag var nog en av dom som lutar åt det något mer striktatare hållet.
Jag tackar för stödet i efterhand! :)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
En fråga HardCore, har du S.E. som initialer?
Nog är det så alltid.

Stefan: Jo, det var min Klout. Jag har flyttat, ändrat en del i anläggningen, flyttat upp till Kallebäck (jobbet) och det går definitivt åt rätt håll på alla plan.
Lejonklou wrote:
Jag tackar för stödet i efterhand! :)
Jo det kändes som om vi stod på samma sida då också.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Tack för alla välkomnande kommentarer. Det märks att det är ett forum med välvilliga, hyggliga och vettiga människor. Vi kanske ses i samband med något evenemang i GBG eller omnejd.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Jag nämnde inte att jag även provat Bladelius Gondul (nivå III = 120000kr) innan jag bestämde mig för Uni 1.1. Vi gjorde en jämförelse på Tonläget, senare lånade jag hem Gondulen och körde några dagar hemma.

För att göra en kort historia lång så började det med att vi fick frågan om vi hade vettiga kablar att koppla spelaren till för/slutsteg... Vi hade inget mer fancy än Linn Silver så försäljaren insisterade på att skicka med ett par kablar för ballanserad överföring (ca 25000kr för ett par) eftersom man inte kunde få ut spelarens fulla potential utan riktiga kablar. Egentligen skulle det vara butikens referenskablar (45000kr), men dom var visst utlånade så vi fick hålla tillgodo med de billigare som tydligen var helt ok också.

Jämförelsen på tonläget gjordes efter bara några timmars uppvärmning, vilket kanske var i kortaste laget (spelaren var dock ordentligt inspelad innan). Jämförelsen gjordes mot Undisk SC samt Unidisk 1.1. Vi spelade på 2250+Akurate med ballanserad överföring från Gondul till 2250 samt Unidiskar via "Silver"-kabel - Kinos - "Silver"-kabel oballanserat till 2250.

Jag säger det direkt; Gondul är en bra spelare, även med Tune-Dem mått mätt, men den kan knappast betraktas som prisvärd. På vissa sätt (hifi kvaliteter) var den nära 1.1:an, men tune-dem mässigt var den sämre än SC:n. Jämförde även senare med Ikemi och även Ikemi har företräden (tune-dem-mässigt), men om man skall vara lite ödmjuk och inte fullt så hardcore skulle jag nog bedömma den som ungefär likvärdig med SC:n totalt sett. Vilken man föredrar beror nog lite på vilka preferenser man har. 1.1:an är dock i en helt egen klass i nära nog alla avseenden. Hur de svenska tidningarna kan haussa Gondul så som de gjort är (i vanlig ordning) svårt att förstå. Har dom så undermålig kringutrustning att dom inte hör skillnaden eller vad kan det bero på!? Så dålig utrusting finns väl knappast (om man inte pratar budget prylar) att man inte hör denna skillnad. Notera att vi hela tiden använde "superkablarna" till Gondulen och vanliga "Silver"-kablar och dessutom genom ett Kinos försteg när vi körde Unidiskarna. Att 1.1:an ändå utklassade Gondulen trotts de mycket billigare och enligt försäljaren sämre kablarna är ju närmast skrattretande.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Kom på en sak... du har bytt 3*Klout mot 2250+5125.
Lite av draget du saknar beror nog på 5125. Var har du det steget inkopplat? Mistänker på mellan/bas o DÅ skulle två till 2250 vara smaskens för draget.
Bara en idé :wink:
Har väl snarare sneglat på en 4200 till mellan+diskant och flytta 2250:n till basen och senare byta den till en 2200 (åter till diskanten). Frågan är dock om man ändå behöver en sub!? Svårt detta...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 04, 2006 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Senaste modellen av ljudalstrare i huset! MAX heter den visst. I det närmaste omöjligt att slita sig och gå och lägga sig efter att den kom in i huset. Många långa lyssningstimmer och säkert även en del skurvande/justerande blir det säkert också. Skall bli kul att se hur det blir när den blir riktigt installerad. Ännu så länge har vi bara tagit in den utan större modifieringar. Lite osäker på vilka justeringsmöjligheter den har. Får väl ladda hem manualen snarast!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited