selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Ittok-historik enl http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/linn/tlp12faq.html
Quote:
Ittok LVII, LVIII & LVIII/2

Description: Top of the range arm. Later superseded by the Ekos.
Date of introduction : 1979
Effective mass: 11.5 g
Suitable cartridge weights: 3 - 9g
Pivot to stylus length: 229mm
Overhang: 18mm
Features: Controls for tracking weight and anti skate. VTA adjustable by unclamping arm pillar via grub screw.
Price: Silver LVIII 560 GBP (1992)

A set up manual for the Ittok LV-II is available here.

The Ittok came first as LVII, later replaced by LVIII and finally (for a short period) as LVIII/2 with Ekos-type arm-rest (no hole in the arm board needed).

The Ittok LVII has a mark 1 and mark 2 series. The mark 1 has a two piece counter weight, a smaller diameter pillar, and a 5 mm set screw in the arm collar to name a few features which make it easy to distinguish from a later mark 2.

"The final version was as good as the early Ekos arms!"

The LVII also existed in black. They were more expensive as new and are very rare. Only 1000 were made. There were also a few black LVIIIs.
Det är dom svarta som är ovanliga alltså, hade själv faktiskt en svart LVII. Kände dock aldrig att dom skulle vara bättre än dom i silver. Hade nog köpt en ny LVIII/2 när den kom ut om inte en beg Ekos I hade dykt upp. Håller inte med om att sista versionen var lika bra som den första Ekosen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
stefan wrote:
Håller inte med om att sista versionen var lika bra som den första Ekosen.
Det var en LVIII/2 d.v.s. i silver utan separat armstöd och den var inte lika bra som Ekos I (som jag också haft).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
hardcorelinnie wrote:
Det var en LVIII/2 d.v.s. i silver utan separat armstöd
Det står LVIII på armen och den är utan separat armstöd. Är rätt säker på att det är din LP12:a då Anders sa att den som bytte in skulle ha Keel etc. Kul, då vet man att det är nån som varit rädd om den! (Det framgick iofs innan med tanke på att det inte direkt syntes att den har runt 20 år på nacken.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 07:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Broccoli wrote:
hardcorelinnie wrote:
Det var en LVIII/2 d.v.s. i silver utan separat armstöd
Det står LVIII på armen och den är utan separat armstöd. Är rätt säker på att det är din LP12:a då Anders sa att den som bytte in skulle ha Keel etc. Kul, då vet man att det är nån som varit rädd om den! (Det framgick iofs innan med tanke på att det inte direkt syntes att den har runt 20 år på nacken.)
Kul! Den har givit många givande lyssningstimmar. Jag kollade inte upp vad det skulle kosta att byta kabeln från tonarmen till grammophonsteget. Den var i rätt risigt skick. I övrigt är spelaren mycket väl omhändertagen så den kommer säkert funka utmärkt länge till.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 01, 2008 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
hardcorelinnie wrote:
den är grym! 8)
Ska du berätta eller jag?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 01, 2008 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Det är nog dags att berätta nått låter det som :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Jag är väldigt nyfiken hur upplever skillnaden mellan din toppad 12a och Klimax DS? (Som jag får anta att du har!)

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Klimax DS är tillräckligt bra(!), men spelar inte vinylskivor. 12:an är också tillräckligt bra, men spelar bara CD-skivor om de först rippats till vinyl. :?

Jag har en helt ny CD-skivsamling att lyssna igenom, så det har inte blivit så mycket vinyl den senaste tiden... så bra är DS:en :shock:

F.ö. så bytte jag min Exotic mot en Kinos för något år sedan och 5125.an mot två beg. 2250 så nu är det 3x2250 som driver Espekarna. :D

5125 är bra, men i klenaste laget för att driva Espek. Det är otroligt vilken potential dessa högtalare har. Det hade jag aldrig gissat när jag först hörde dom med en LK100. :?

Provade en del fram och tillbaka med subbar, men det har senare visat sig att det inte var i högtalarna som problemen låg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
hardcorelinnie wrote:
Jag har en helt ny CD-skivsamling att lyssna igenom, så det har inte blivit så mycket vinyl den senaste tiden... så bra är DS:en :shock:
Kul att höra! Grattis! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
grattis bilder önskas :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Grattis!
Klimax eller Akurate DS?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 14:08 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Vad kul!

En liten, men intressant frågeställning: Överlag, vilken av (Klimax?) DS och LP12 är bäst? Kanske har du haft möjlighet att jämföra samma musikaliska verk från de olika formaten?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Klimax. 1.1:an var så avundsjuk på 12:an att det inte var annat att göra så nu blir det nog vatten och bröd fram till pension.

När jag började spela fick jag närmast en shock över att även CD-skivorna innehöll så mycket musik. Jag kunde aldrig drömma om att så mycket av begränsningen låg i spelaren. Har faktiskt inte jämfört dom mer än på några enstaka skivor. Skillnaden känns inte viktig, 90% hänger på mjukvaran. Har köpt några studiomasterinspelningar från Linn och det är onekligen något speciellt. Om man nu skall avlägga en generellt dom så blir det nog att 12:an i genomsnitt är bättre än DS:en men att DS:en med rätt material är ungefär likvärdig. De har lite olika kvaliteter. Det kanske behövs vassare delar i resten av kedjan för att skillnaden skall bli avgörande. Som det är nu så är båda helt enkelt tillräckligt bra. Analogt eller digitalt har samma avspända flyt. Intressant att notera är att det kan skilja rätt mycket i hur mycket olika skivor förbättras med DS:en. Lite äldre inspelningar som tidigare inte alls var i paritet med vinyl har förbättrats avsevärt och är många ggr. fullt jämförbara med vinyl d.v.s. ger ungefär samma utbyte. Det finns dock en och annan skiva som inte ändrats speciellt mycket från 1.1:an, men dom hör till undantagen. Lyssnar t.ex. nu på Jazz på Svenska med Jan Johansson - en lysande platta.

Något oväntat för mig är att man med en DS kan spela så mycket mer musik än tidigare. Det är hur lätt som helst att bara ströbläddra bland skivorna (databasen) och plocka ihop en spellista på 10-20 skivor som sedan går hela dagen medan man gör annat. För oss med små barn, vilket innebär att man hela tiden är upptagen med annat, gör det helt enkelt dagen både travligare och lättare och vill man kan man nu stoppa undan allt utom högtalarna vilket är helt lysande ur ett möbleringsperspektiv.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 21:52 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Skoj. Vilken UPnP-server kör du? Och vilket styrprogram har du använt hittils?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Härlig uppgradering!!!

Nu blir man minsann lite sugen på att slänga ut både Ikemi och LP12:a! :idea:

Som nybliven ägare till en Klimax DS, har du fått någon info ang kommande uppdateringar av LINN GUI?!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited