selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 08, 2006 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Grattis till Uppgraderingen :)

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Div. nya (mindre påfrestande) uppgaderingar i huset. Viss justering har i.o.f.s. krävts även här, men inte alls i den grad som MAX-uppgraderingen... och han är väl inte ens inkörd ännu!?

Bytte först Exotic -> Kinos. :shock:
Innan jag jämförde hemma hade jag ingen aning om att skillnaden var så stor. Mycket vettigare än att lägga till en sub. Fick ungefär samma basförbättring(!) och dessutom blev allt annat bättre också. Biligare dessutom (demo-ex)... och så sitter man åter igen med ett hem-bio-försteg i en tvåkanalsanläggning :roll:

Rejäl uppgradering på skivspelaren (ny 12:a, ny Lingo, Keel, Ekos SE, Akiva, Linto) :D :D :D :D :D :D :D Att "Source First" regerar står bortom all rimlig tvivel...

Har länge gått och funderat på vad jag skall göra med playback-delarna och efter att ha missat sommarens erbjudanden (beslutsångest och pengatorka - den enda torka som fanns att uppbringa denna sommaren!?) så blev det en hyffsat långsiktig interrimslösning;
5125 (på bas+mid) -> 2x2250 (fortfarande drivandes aktiva 5140 med Espek-element d.v.s. numera 3x2250) :D Ännu bättre (på alla sätt) och en grym skillnad i basen - igen. 5140/Espek är uppenbarligen seröst krävande och har mycket att ge under rätt förutsättningar. Antagligen är det igen idé att gå på Akurat el. dyl. innan man har minst Chakra 200W:are... och dessutom är ju Espek full-range till skillnad från Linn:s nuvarande högtalare bortsett från Artikulat 350 och Komri som ju kostar så mycket att det i praktiken är omöjligt (för mig) att förse dom med matchande insignal. Det finns liksom inte riktigt på den här planeten att både ha maxade källor och högtalare och i det valet är svaret rätt givet...

Väntar dock fortfarande på en till harmonihylla till 12:an (och Lingo, Linto). För tillfället mycket temporärt uppställda - och det låter så bra ändå :shock:

En aning orolig är jag dock för att uppgraderingen av 12:an skall interferera med MAX-uppgraderingen efterom han uppvisar svårartade attitydproblem när det gäller vad han får pilla på och inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kul!
Måste vara asbra nu hemma hos er :D
grattis!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Vad Kul :D Grattis till skivspelaren !! Vi har ju s a s likadana högtalare, vore kul att titta förbi vid tillfälle och höra hur långt man nå med dom. En intressant jämförelse vi faktiskt skulle kunna göra är mitt C6100 med chakra-filter mot dina 2250 (även om jag inte tänker byta oavsett utgången).

EDIT: Kabelproblem!? BFA i 2250, bananer i 6100.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 17:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Rejäla uppgraderingar du gjort hardcore, LP12:an lär inte vara tråkig nu :D Det där om Exotik --> Kinos läste jag inte, har i helgen gått från Kairn --> Exotik så är lika förbluffad över den förbättringen som du kanske är över nästa steg.

stefan wrote:
EDIT: Kabelproblem!? BFA i 2250, bananer i 6100.
Har hört att det går att flytta högtalarkablar också (även om K600 borde räknas som släpbara snarare än flyttbara), eller har du spikast fast dem i lägenheten? Vore för övrigt grymt intressant jämförelse, har själv Ninka på 6100 sedan i somras och sneglade givetvis på 2250 innan jag slog till.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Grymt! Grattis! :D

Jag bara måste höra aktiva Espek någon gång.. tyckte de rockade fett passivt med _ett_ 2250! :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Bytte du nyligen in din gamla tolva, i afromosia med LingoI, Ittok LVIIB, cirkus och Adikt på Tonläget? Tror jag har den nu isf!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 02:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
hardcorelinnie wrote:
Bytte först Exotic -> Kinos. :shock:
Innan jag jämförde hemma hade jag ingen aning om att skillnaden var så stor. Mycket vettigare än att lägga till en sub. Fick ungefär samma basförbättring(!) och dessutom blev allt annat bättre också. Biligare dessutom (demo-ex)... och så sitter man åter igen med ett hem-bio-försteg i en tvåkanalsanläggning :roll:
...
Du har inte hunnit låna hem den här ännu då ? 8)
http://www.tonlaget.com/forstarkare.html
Sony wrote:
Har hört att det går att flytta högtalarkablar också...
Jo, det klart det går.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 07:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Broccoli wrote:
Bytte du nyligen in din gamla tolva, i afromosia med LingoI, Ittok LVIIB, cirkus och Adikt på Tonläget? Tror jag har den nu isf!
Jag hade en Ittok LVIII- på den så det är inte denna, men jag såg att han hade ett gäng 12:or inbytta... Adikten på min spelare var väldigt fräsch dock (tips till en ev. spekulant).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 07:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
stefan wrote:
Du har inte hunnit låna hem den här ännu då ? 8)
http://www.tonlaget.com/forstarkare.html
Nej, inte ännu - svettig - Klimax DS verkar mer lockande i så fall. Har dock jämfört Exotic v.s. Klimax Kontrol så ag vet att skillnaden är nästan obegripligt stor. Om man vinner på lotto så kanske :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 07:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
stefan wrote:
Vad Kul :D Grattis till skivspelaren !! Vi har ju s a s likadana högtalare, vore kul att titta förbi vid tillfälle och höra hur långt man nå med dom. En intressant jämförelse vi faktiskt skulle kunna göra är mitt C6100 med chakra-filter mot dina 2250 (även om jag inte tänker byta oavsett utgången).

EDIT: Kabelproblem!? BFA i 2250, bananer i 6100.
Vi kan säkert ordna något lite senare i höst...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
hardcorelinnie wrote:
Broccoli wrote:
Bytte du nyligen in din gamla tolva, i afromosia med LingoI, Ittok LVIIB, cirkus och Adikt på Tonläget? Tror jag har den nu isf!
Jag hade en Ittok LVIII- på den så det är inte denna, men jag såg att han hade ett gäng 12:or inbytta... Adikten på min spelare var väldigt fräsch dock (tips till en ev. spekulant).
Men det finns väl ingen Ittok som det står LVIII på, därav att man kallar dem LVIIB eller LVII/2? Den jag har är silverfärgad, dvs. den allra sista Ittoken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jo, visst fanns det en LVIII - det var Ittok fast byggd med samma teknik som Ekos (som kom något år tidigare). Sedan kom det dock en uppdatering till som inte gav något avtryck i namnet. Bla fick Ittok samma typ av armstöd som Ekos (och den där stolpen rätt ner i tonarmsplattan försvann). Det är väl den som är känd som "/2". Det finns rätt få sådana armar då Ittok lades ner strax därefter. Däremot är silverfärgade Ittok inte alls ovanliga, tvärtom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Aha, får gå hem och kolla, det står nog LVIII på den då trots allt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sedan fanns den en svart Ittok, var ligger den i "kvalitetsklass" o när kom den.
Har för mig att det är just DEN som är den bästa Ittoken, men jag hade Ekos så jag höll inte koll på Ittok's alla varianter.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited