selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 14:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 22, 2006 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag vet inte hur jag står ifrågan precis som Sony. Ser fördelar både med att ha kvar de som det är och att ha en Engelskspråkig del likadant ser jag nackdelar i båda sätten så jag vet inte.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 22, 2006 21:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag är "rädd" för det jag skrivit om tidigare. Jag tror att risken är att vi gör två saker (språk) lite halvbra istället för att göra en sak riktigt bra. Jag ser inte vad forumet har att vinna på det heller. I dagsläget har vi ett aktivt fungerande forum med duktiga och trevliga medlemmar (det visade sig bl.a. på forumträffen! :)), ganska lagom stort för att man ska känna att man har lite koll på folk. Jag tror att en stor anledning till att det funkar så bra som det gör är just att det finns lite familjär stämning.

Det är ingen dum idé att starta upp ett engelskspråkigt Linn-forum, det finns ju inget i dagsläget. Det jag är skeptisk till är att lägga till det här på selleri istället för att ha det separat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 22, 2006 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Tycker att det funkar bra som det gör nu, men en englesk variant av ett Linn forum vore ju iofs inte så dumt, men att blanda in den här är nog inte så klokt, bättre att ha dom varför sig i stället.
Det är mitt förslag.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 22, 2006 22:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Nog jobbigt som det är att vara Selleriberoende och logga in ett par gånger per dag. :D
För mig räcker Topica. Även om jag håller med Jan om att den är svåröverskådlig.
Det kommer att tas upp samma ämnen på engelska och det enda alternativet tror jag i det långa loppet är att enbart bli engelspråkiga. Det skulle vara tråkigt!!

Att behålla nuvarnade form med bara en svensk del får min röst.

See ya!

Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 22, 2006 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Risken med en engelskspråkig del är ju att en del börjar skriva där istället (jobbigt att formulera sig två gånger liksom) för här samtidigt som en del fortsätter på svenska, och då blir forumet splittrat. Dessutom blir det blir sjukt mycket mer jobb för våra eminenta moderatorer.

Och hur ska man hindra den delen från att urarta på samma skittråkiga sätt som topica? Iofs kan man ju kanske ha en egen "software" kategori som vi andra kan strunta i att läsa...

:? /Henrik


Last edited by henriklh on Mon Jan 23, 2006 10:06, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 22, 2006 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Håller med Ayn om att risken finns att något (eller båda) av de två avdelningarna blir lidande om det blir tvåspråkigt. Skulle nuvarande medlemmar orka svara på två språk när samma frågor dyker upp i båda? Det är ju inte ovanligt att en viss kategori medlemmar försvinner från forum när de blir för stora. Så var det i hög grad på Topica i början - några väldigt kunniga personer hade inte tid/ork när det blev för mycket trafik.

Jag lämnade över Topica till Stephen Mintz när jag inte hade tid med modererandet (antalet medlemmar närmade sig då 500) och har idag varken tid eller lust att lägga mer tid på forum, oavsett språk. Selleri är ju superbra som det är idag! Dessutom stadigt växande: 310 medlemmar på svenska mot Topicas 509 på engelska...

Tillägg: Såg inte att Henrik tänkt samma tanke innan jag skickade.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Håller med Ayn. Det grymma är ju att det är lite "fritidsgårdskänsla" på selleri! (när det det är som det är nu alltså).

Men ett nytt forum någon annanstans på engelska skulle ju vara käckt. Så länge selleri får fortsätta får vara som det är.

Har sett andra trevliga fungerande forum helt dö när större förändringar gjorts. Det vill man ju inte se här.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Tycker också att vi skall behålla Selleri på svenska! Visst vore det kul att få in fler internationella deltagare och deras synpunkter, men samtidigt tror jag att det finns en risk att vi tappar en hel del medlemmar som inte har lika lätt som Jan mfl att kommunicera på engelska i skrift. Följer själv Topica och håller med om att det är svåröverskådligt, men känner samtidigt att en en förbättring av Topica parallellt med ett bibehållet Selleri är den bästa lösningen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Så....vad är skillnaden mellan en engelsk avdelning i selleri o ett separat engelsk forum?
Jag skulle säga url, inget annat.

Skriver man verkligen mindre i selleri beroende på var det engelska forumet finns?
(det verkar vara huvudinvändningen)

Jag skulle tro att det omvända sker - dvs mer inlägg...intressantare diskusioner. O det i båda forumsdelarna.
Speciellt nu då inget fungerande engelskt forum finns. :wink:

Låt oss ta följande två hypotetiska resonemang:
1/ att vi redan hade två svenska Linnforum - ett selleri o ett annat.
Enligt "låt selleri vara som det är förspråkarna" skulle det då vara bra eller dåligt att slå ihop dom?
2/o när svenska Selleri blir för stort... ska man då dela selleri i två svenska delar? Skulle det vara bra/dåligt enl "låt selleri vara som det är" förspråkarna?

Ni kan väl fundera på dessa två scenariois, utifrån de argumet som tidigare presentaras.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 12:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Så....vad är skillnaden mellan en engelsk avdelning i selleri o ett separat engelsk forum?
Jag skulle säga url, inget annat.
Jag håller inte med. Jag tycker du ska läsa de argument som framförts en gång till.
Quote:
Skriver man verkligen mindre i selleri beroende på var det engelska forumet finns?
(det verkar vara huvudinvändningen)
Det tror jag! Som sagt, läs argumenten igen - när det blir större blir det mer kluvet, mindre personligt och kort sagt mindre roligt. Det är min hypotes åtminstone.
Quote:
Låt oss ta följande två hypotetiska resonemang:
1/ att vi redan hade två svenska Linnforum - ett selleri o ett annat.
Enligt "låt selleri vara som det är förspråkarna" skulle det då vara bra eller dåligt att slå ihop dom?
2/o när svenska Selleri blir för stort... ska man då dela selleri i två svenska delar? Skulle det vara bra/dåligt enl "låt selleri vara som det är" förspråkarna?

Ni kan väl fundera på dessa två scenariois, utifrån de argumet som tidigare presentaras.
Jag tror det är orealistiska scenarion. Sverige är inte stort nog för att varken ha två Linn-forum eller för att ha ett forum som blir "för stort". Och just däri ligger charmen.

Fortsättningsvis så tar jag mig friheten att quota ett stycke en gång till:
sportbilsentusiasten wrote:
Så....vad är skillnaden mellan en engelsk avdelning i selleri o ett separat engelsk forum?
Jag skulle säga url, inget annat.
Om det ändå känns så, då finns det väl inga hinder mot att starta ett separat engelskspråkigt Linn-forum? De som känner sig bekväma med att uttrycka sig på engelska och uppskattar det internationella utbytet kommer komma dit ändå. Uppdelning blir det hur man än gör hursomhelst.

Nu har det gått helt åt skogen med min ursprungliga tanke att försöka lägga band på mig tills fler moderatorer/admins uttryckt sina tydliga åsikter, men jag kan inte låta bli :) Ju mer jag tänker på det, desto mindre tycker åtminstone jag om idén.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Om man inte dubblerar varenda forumsektion med ett engelskt dito kommer det fortfarande finnas ett behov av ett engelskt forum. Om man dubblerar allt faller hela charmen med Selleri.

Vi hade engelskspråkig del på gamla Linnforumet och det visade sig vara helt meningslöst. Vi hade några få inlägg, och kanske 10 användare. Men vad gör vi om en av de engelskspråkiga vill skriva en medlemspresentation? Eller sälja något? Jo, man måste dubblera allt. Och vad gör då jag som svenskspråkig när jag vill skriva en medlemspresentation? Skriver en i varje del?

Nej, jag tycker inte om tanken på ett engelskspråkigt delforum på selleri.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Nu har det gått helt åt skogen med min ursprungliga tanke att försöka lägga band på mig tills fler moderatorer/admins uttryckt sina tydliga åsikter, men jag kan inte låta bli :) Ju mer jag tänker på det, desto mindre tycker åtminstone jag om idén.
:wink:
Ayn, det är OK att ha olika uppfattningar o presentara dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Jag skulle säga url, inget annat.
Absolut inte. Varje forum får en egen kultur och flyttar man det så riskerar den att radikalt ändras. Om man nystartar något så beror det naturligtvis av var det ligger, vilka de första medlemmarna är, vilka som modererar etc.
Quote:
mer inlägg...intressantare diskusioner.
Jag ser inget linjärt samband mellan mängd och kvalitet vad gäller inlägg. Snarare är det som ett upp-och-nervänt U: För få eller alltför många inlägg kan sänka kvaliteten. Som jag sa tidigare: För mycket trafik skrämmer ofta bort dem med höga kvalitetskrav. På en del andra forum är det ju uppenbart att det är ett gäng tomma tunnor som skramlar mest och högst hela tiden.
Quote:
Enligt "låt selleri vara som det är förspråkarna" skulle det då vara bra eller dåligt att slå ihop dom?
Troligtvis dåligt. Bättre att forsätta utveckla ett riktigt bra forum (Selleri), dit alla som vill kommer och låta det andra (fiktiva) forumet utveckla sin egen kultur.
Quote:
när svenska Selleri blir för stort... ska man då dela selleri i två svenska delar?
Definiera "för stort"! Om det finns en splittring så brukar det lösa sig själv i form av avknoppning i nya alternativa forum. Om det är väldigt många inlägg i samma kategori brukar det resultera i en uppdelning av kategorierna.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Quote:
när svenska Selleri blir för stort... ska man då dela selleri i två svenska delar?
Definiera "för stort"! Om det finns en splittring så brukar det lösa sig själv i form av avknoppning i nya alternativa forum. Om det är väldigt många inlägg i samma kategori brukar det resultera i en uppdelning av kategorierna.
Det var ditt tidigare inlägg jag syftade på med "stort". Se även nedan.
Lejonklou wrote:
Som jag sa tidigare: För mycket trafik skrämmer ofta bort dem med höga kvalitetskrav. På en del andra forum är det ju uppenbart att det är ett gäng tomma tunnor som skramlar mest och högst hela tiden.
Ta inte för allvarligt på mina två fiktiva forumsdelninar/ihopslagningar - var bara till för att vidga begreppen o diskussionen kring argumenten :wink:
Men OM argumentet för att inte lägga till en engelsk del är just storleken, leder detta ju till att Seller får splittras då det blir för stort...
Var bara det jag ville påtala...

Håller med dig om "inget linjärt samband mellan mängd och kvalitet vad gäller inlägg", men jag ser inget problem med storleken.
Jag tror att kvaliteten ökar generallt med antalet medlemmar - OM man har bra moderatorer som styr debatten. O det verkar vi ju har här.

För vad ska vi göra om vi i tror expansion är mindre bra?
Införa maxgräns av medlemmar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
If it ain't broken, don't fix it.

:twisted:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited