selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 10:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 512 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ja, gör det! Jättespännande ju.

Du menar alltså att ditt 7293-projekt bara använde en krets/kanal? Faktum är att med aktiv drift så duger det rätt bra...

Huvudanledningen till att Linn kastade sig på Chakra-idén var att det är så pass enkelt (nåja) att få bra prestanda ur 7293 och de kände att utan en egen teknologi skulle de få svårt att hålla försprånget.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Om det är ett par Ninka eller liknande högtalare som skall drivas så kan det nog räcka långt. Med lite mer tungdrivna högtalare typ Katan där impedansen dippar väl mycket så kan det nog vara en fördel och ha åtminstone 2 st parallell kopplade TDA 7293:or.

Men det är helt klart en jätte intressant krets för DIY folk med Linn tycke!
Man får mycket på köpet som är väldigt svårt att realisera med diskreta komponenter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Ja, gör det! Jättespännande ju.
Vilket av dem?
Lejonklou wrote:
Du menar alltså att ditt 7293-projekt bara använde en krets/kanal? Faktum är att med aktiv drift så duger det rätt bra...
Japp! Jag tycker det effektmässigt duger bra till passiva Ninka. Mer musikaliskt tryck än med LK140:n. Som jag sa om bygget tidigare i denna tråd:

Kretslösningen på mina steg är baserat på Thomsons eget förslag i databladet. Ett separat kort för varje kanal med en TDA7294 krets på varje. Samma Deltron BFA kontakter som Linn, rejäl 19" aluminiumlåda m.m. ... Trafon kommer från en Classik Music som jag konverterade till 110 v. I princip kan man säga att det är som en LK85 eftersom jag bara har en krets/kanal. För att göra det enkelt för mig när det gäller kort och att få tag i kretsar (de kostade då 190 kr styck!) så köpte jag 2 st av dessa:
http://www.electronics123.com/s.nl/sc.8 ... /id.328/.f

Lejonklou wrote:
Huvudanledningen till att Linn kastade sig på Chakra-idén var att det är så pass enkelt (nåja) att få bra prestanda ur 7293 och de kände att utan en egen teknologi skulle de få svårt att hålla försprånget.
Jag har inte studerat Chakra "whitepaper" särskilt ingående, men jag tycker att det har likheter med Thomsons förslag på "High Efficency Application Cicuit" i databladet. I så fall är inte Linns kopplingar så unika. Kanske någon med bättre elektronikkunskaper än jag kan förklara skillnaden? Är det någon som testat den kopplingen?

Ulrich Bömke som gör Schuros 7293 förstärkare använder bl.a. Linn LP12 när han provar ut grejerna och gillar Linn skarpt även om han helst bygger sina egna grejer. Så det finns anledning att tro att Schuros grejer har bra prestanda. De nya 80 och 200 modellerna verkar klart prisvärda. Om man som jag har lite trafos och lådor liggandes och skräpar kan man få mycket pengar över till signalkällorna!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
Vilket av dem?
Jag tänkte på ditt förslag att lägga upp bilder på det sovande hemmabygget i LK85-låda.
Quote:
Som jag sa om bygget tidigare i denna tråd:
Ja just, nu minns jag att du redan berättat om den.
Quote:
Jag har inte studerat Chakra "whitepaper" särskilt ingående, men jag tycker att det har likheter med Thomsons förslag på "High Efficency Application Cicuit" i databladet. I så fall är inte Linns kopplingar så unika. Kanske någon med bättre elektronikkunskaper än jag kan förklara skillnaden? Är det någon som testat den kopplingen?
Problemet är att Linn inte berättar hur de gör i Chakra. White paper säger ingenting egentligen, utom att de patentsökt kopplingen. Men jag har inte lyckats hitta några patentansökningar som liknar Chakra...

Intressant det där med Ulrich Bömke, jag blir alltid lika glad när någon konstruktör nämner att de gillar LP12 eller Linn. Det är tyvärr inte så vanligt i hifivärlden.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Skall man bygga ihop exempelvis amp 80 och vill ha en hyffsad snygg låda o.s.v. så hamnar men väl i princip i samma prisklass som en begagnad LK85.
Det är klart om man redan har lite prylar liggandes hemma kan det bli en bra affär.

Räknat lite på vad det skulle kosta att bygga två st monoslutsteg av AMP 200 då det blir svårt att rymma dessa i samma låda. Uppskattade att det hamnar runt 9000 kr med riktigt snygga lådor och bra kvalitet på komponenterna. Rätt så dyrt kan tyckas men då har man en TDA7293 fler/kanal än Klimax Twin. Och en dämpfaktor på 4000.. :shock:
Går att lasta ner till 2 Ohm. Den bör alltså kunna driva och kontrollera det mesta i högtalarväg. Problemet är väl hur man skall få dessa 4 st power IC att jobba ihop synkront :? Antagligen därför Ulrich Bömke föredrar 1 st TDA7293:a. Antar att det är just den delen som Linn jagat i sina kopplingar. För att vara lite teknisk så gissar jag att stigtid och liknande parametrar blir sämre när man kör med flera 7293:or. Snille spekulerar... :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
...
Jag har faktiskt för mig att Hardcorelinnie byggde ett TDA2040 steg med reglerad nätdel efter att jag tipsat honom om att det var en utmärkt billig krets. Stämmer det eller blandar jag ihop det med något annat?...
Jodå det stämmer allt. Inte heller jag gjorde några optimeringar, men den spelade rätt hyffsat jämfört med icke linn grejor. Hade dock en pott på ingången som sabbade mycket. Har inte provat utan den. Jag kommer ihåg att nätdelen var nära nog monstruös dock. Råkade halka till med proben när jag kontrollmätte stabbningen och hela probspetsen försvann i en blixt :shock: utan att något i förstärkaren gick sönder :!: Kanske borde prova att ta bort potten och testa steget mot något modernare. Det var nog närmare 15 år sedan jag byggde den.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Uppdatering!
Så var det då dags för skärpning! Jag har som synes inte uppdaterat på ett tag och ni kanske tror att jag somnat fullständigt. Icke! Men mitt byte av jobb som jag trodde skulle ge mig mer tid har inte fallit ut som önskat. Bara mer stress och mindre tid. Inge bra...

Systemen har förändrats ganska radikalt sedan sist. Jag har som någon kanske noterat köpt Majikseriens CD och försteg. Jag har naturligtvis inget emot slutsteget, men det ska finnas BÅDE finansiering och godkännande. Tyvärr har jag inte lyckats så bra med det sistnämnda. J-a tjat om att vi behöver semester även nästa år! :)

Det har varit en stor ruljans i apparathyllorna på 2 av systemen. Hemmabion har gått från hyfsad Movie Di med 4 kanaler 5110 till 2 kanalers Centrum/Wakonda/DIY slutsteg, DIY till Creek 4140 (som) slutsteg med Katan o.s.v. Jag tar mer om det i ett annat inlägg. Hifin har gått från Ikemi/Wakonda (under 2005) till Movie Di/Wakonda, till Movie Di/LK1 till Majik K./CD och pickupen från Adikt MM till (beg fräsch orginal) Karma MC. Mina tre system har blivit fyra och ska snart bli fem hoppas jag!

2006 inleddes med att jag hade stora våndor för beslutet Unidisk SC eller Majik CD+Kontrol. Det hela avgjordes med en lyssning hos min handlare (Tonläget). SC är den bättre CD spelaren, men Majik serien var bättre på att spela CD än en ensam SC (försteget ger utslag). Då jag dessutom är en ivrig LP12 användare med separat hemmabiosystem så var det bara att gå på Majikserien. Jag tycker även att på enbart CD prestanda var det värt 10 tusen mer. SACD gillar jag inte så intresset för det var lågt.

Vid leverans var jag där nästan på minuten och tog med mig appraterna hem utan att Tonläget hann öppna lådorna för leveranskontroll. Efter att stolt ha burit hem kartongerna kopplade jag glad i hågen upp dem. Systemet var innan detta min Movie Di från hemmabion med LK1 som phonosteg. I väntan på leverans hade jag dagarna innan bytt ut till LK1+DIY slutsteg och hade en MP3 spelare som "CD". Kopplade först in M.Kontrol, hmm... Sämre än LK1! :( Den är nog kall. Kopplade in Majik CD:n. Va? Den är ju sämre än min Sandisk MP3! :( Spelade (inte!) ett par dagar för att det skulle spelas in och bli varmt. En god vän och Linnist kom på besök och lyssnade. Efter att han hämtat sig från chocken åkte vi genast in till Tonläget med apparaterna. Anders var först skeptisk (MP3 bättre än den nya Majik CD:n säger du?), men så fort han hörde CD:n (jämförde med REGA Apollo som var mycket bättre) så sa han kallt: -Skönt att det inte var ett litet fel. Genast tillbaka till Linn och jag fick uppgraderat till den nya ännu ej releasade D/A mjukvaran. Den hade varit "felkonfigurerad". Frid och fröjd, den fungerade, dessutom var den mycket bättre än en hel spelare var innan! :D (Bättre D/A SW.)

När det gällde försteget var vi inte överens om hur mycket sämre det var jämfört med hans Majik eller Exotic. Jag fick order om att spela in det. Efter någon vecka till jämförde vi igen, då med en annan kund i butiken. Även den kunden tyckte att musiken dog när min Majik Kontrol kopplades in. Jag fick då en ny efter att Anders klagat hos Linn. Den var bra! :D

Med 2 hela nya fina bra apparater hemma kunde jag känna mig lycklig och nöjd, men icke! Det lät skit! Det lät som något skumt basproblem. Eftersom det lät bra i hörlurar förstog jag att apparaterna nu var hela och att det var något med rummet/högtalarplacering. Jag provade med ett par Komponent 110 hemma över sommaren, Mest för att se om den mindre mänden bas skulle minska problemen. Men det lät inte bra ändå. Även om det hördes att de var klart bättre än mina Ninka. (Jag anser att Komponent 110 lätt slår ett par Espek i tunedem.) Jag provade med ett C6100 passivt singelamp och 4 vägs aktivt. Men det blev bara sämre än mitt DIY slutsteg. Sämst var det med aktivt! Eftersom jag hade ett par långa extrakablar hemma drog jag sladdar till mina bakre högtalare i filmrummet och hörde att det inte var fel på C6100 slutsteget, det var (självklart) bättre än mitt DIY. Rumsproblemet gjorde att det lät sämre ju bättre systemet blev. Jag provade även att ställa Katan och 5110 ovanpå mina Ninka för att se om det blev bättre med mindre bas, men förgäves, inget hjälpte. :cry: :cry:

Efter att ha provat "allt" i månader och nästan gett upp frågade jag min fru. Allt i rummet är samma som innan och jag kan inte förstå vad det är som gör att jag inte får det att fungera? - Kan det vara att jag har rensat och tömt kistan på tidningar när du hade trasiga Majikapparater? VAAAAA??? DET SÄGER DU NU??!! :evil: :twisted: :evil: :twisted:

Jag var säker på att rummet och högtalarplaceringen var likadant som när det lät bra, jag trodde ett tag att väggskivorna behövde efterdras och grubblade på nätterna över spackling och omtapetsering, eller kanske sälja huset och flytta? En träkista från 1800 talet som tidigare var proppfull med tidningar (en dämpande massa förmodligen) var nu en stor glappande och skramlande tunna! En skillnad som hela tiden varit "osynlig" för mig! Jag var för deppig för att testa och barnen sov. Dagen efter körde jag hem igen efter att barnen körts till dagis. Kistan åkte ut och ... jag var mentalt hemma igen. Äntligen lät det som det skulle! En sån j-a skitsak hade förstört hela våren och sommaren för mig! F-N, F-N, F-N! :evil: :twisted: :evil: :twisted: Men jag var faktiskt ganska nöjd med att äntligen ha hittat felet.

Jag lyckade även att pajja nålen (ganska ny!) på min Adikt i sommar. Genom att dra bort filtmattan för att skaka av dammat. Nålen fastnar i mattan och böjs 90°... Som tur var hade jag just köpt en fräsch beg. Karma från USA för 1500 kr. Efter ett byte och LP12 trimning på Tonläget så lirar den på fint via Majikens MC steg.

Det har varit jobbigt att behöva plundra hemmabion fram och tillbaka, det blir en hel del sladdar och det är svårt att komma åt. Dessutom får det då tas en del grejer från sovrumssystemet för att hemmabion ska funka, vilken karusell det varit! :roll:

Det tål att sägas igen (helst med gnällbältesdialekt): Det finns inga genvägar till den perfekta musiken. (Linnmodifierad Farbror Barbro.)

Stereo nu:
Lönn LP12/Lingo2/Ekos2/Karma (ej silverkabel :( ) Lejonklou Power One till Lingon
Majik CD med Linn silverkabel
Majik Kontrol med Lejonklou Power One
DIY slutsteg
Ninka Biwire K400 och Polymerfot
Creek T40 tuner
Sony WM-D6C för kasett!
Disharmonirack, eget rack inspirerat av Harmonihyllan, men mkt sämre!
2x Quadraspire vägghyllor till LP12 och CD, tapetserade och målade
Linn black signalkablar

Framtidsfunderingar:
En silverkabel till LP12:an
Ersätta Majik CD med Unidisk 2.1
Aktiva Ninka med 4/6 kanalers Klout/DIY slutsteg och tunebox
Ninka/Espekersättaren med trälåda och xK-array (Om det kommer nån sådan)
Linn Pekin Tuner eller Majik Tuner (Om det kommer någon sådan)
Beg. Linto, om jag ska köra vidare med MC.


En stereo till har bildats av lite rester. System 4, finns nu i snickarboden:
Källa: Sandisk Sansa M250, en bra MP3/WMA spelare!
Tuner: Panasonic klockradio, som moddats med linjeutgång.
Förstärkare: Moddad Radiola receiver från 1961, med röda Ducatikondensatorer!
Högtalare: Volvo aluminiumburkar i brunt från hatthyllan på 80 talets Volvo 700 serie.
Linnbananer på högtalarkabeln är det enda "Linniga" i detta system. Men det låter förvånansvärt bra! Kul att snickra/meka. Kanske blir det en Creek 4140, K20 och ett par svarta Linn 5110 i detta system senare. Det beror på hur de andra systemen utvecklar sig. En LK1 har jag också till övers. Bra att ha?

En investering i Knekt är på gång att bilda det femte systemet! Mer om det senare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Quote:
- Kan det vara att jag har rensat och tömt kistan på tidningar när du hade trasiga Majikapparater? VAAAAA??? DET SÄGER DU NU??!! :evil: :twisted: :evil: :twisted:
Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste detta, även om jag förstår att det måste varit väldigt frustrerande när du letade efter felet. Tänk att såna småsaker kan påverka så mycket!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bra du hittade problemet, jag har själv liknande erfarenheter.
"Någon" städar rummet när man inte vet om det för vara snäll = livsfarligt.
Det dras elkablar o stoppas in helt planlöst ur fas tex..


Top
   
PostPosted: Sat Oct 07, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Har med intresse läst din medlemmspresentation och jag undrar hur du upplevde skillnaden mellan just Ikemi och Majik CD ? Själv har jag en Genki men har väl vissa funderingar på att uppgradera mig ngn gång i framtiden och då kan det bli aktuellt med en Magisk CD. Jag vet att denna diskussion har funnits i en annan tråd men jag vill höra din uppfattning !!

MVH Peter

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 07, 2006 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Vilken story, tänka sig att så lite kan göra så mycket.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 08, 2006 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
ja det där låter ju nästan jobbigt :shock:
Och man undrar ju vad Linn sysslar med när de skickar iväg apparater som inte är okej ut till konsumenterna?
Är det den högre komplexiteten eller högre produktionstakten som orsakar detta måntro? :roll:
Tur att du stog på dig och fick nya apparater.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Broccoli wrote:
Tänk att såna småsaker kan påverka så mycket!
Stones wrote:
Vilken story, tänka sig att så lite kan göra så mycket.
Ni kan bara inte ana... Det måste upplevas för att tros på. Från förtvivlan och uppgivenhet till pånyttfödelse på en enda minut. :D

Jag hade en kompis en gång som flyttade till ny lägenhet och i samband med det bl.a. fick ett soffbord. I den nya lägenheten fick han aldrig till det riktigt bra. När vi en gång skulle testa biamp (som var på "modet" då, ca -95/96) lyfte vi ut en Keilidh och spelade på bara en biampad (LK100) Keilidh i vardagsrummet. Klart lyft med biamp/mono jämfört med stero singelamp! För skojs skull kopplade vi in en (hyfsat bra) Sharp bärgsprängare till den Keilidh som nu stog mitt på golvet i hallen. Som signalkälla kopplades en Sony WM-D6C Walkman Pro. Döm om våran förvåning när det var klart bättre! Trots (Lingo/LP12/Ekos2/Arkiv A/Karik III/Kairn i huvudsystemet.) En sökning påbörjades om vad som kunde påverka ljudet så otroligt mycket. Första tankarna gick till fas och elproblem. Vi hittade inte felet under den helg jag var där. Bordet var i princip det sista han testade. Men vilket lyft det blev sen! Stackaren som levt i 18 månader med trist musik. Boendet han hade innan var dessutom ett av de mest supertrimmade system jag/han har hört, så det var inte kul. (Vi talar fortfarande om det systemet/installationen ibland. Jag kommer aldrig att glömma Deep Purple-Machine Head och låten "Lazy" på hans LP12:a den helg vi trimmat skiten ur systemet. Första gången jag hörde Arkiv i hemmamiljö. Hör Hammonden i huvudet just nu...)

En rolig bihistoria är att han var trogen "tunedem" och behöll biamp/mono hemma för att det var bättre. Sin överblivna Keilidh tog han till jobbet och biampade även där med sin Sharp bergsprängare. Han var tidigare något idiotförklarad på jobbet för sitt Linn/musikintresse. Vad tror ni han blev nu? Mono... (Efter ett halvår köpte han ett LK100 till och återfick stereo + aktivt.) Har ni bara ett 2 kanalslutsteg och inte vill bli idiotförklarade så testa inte mono/biamp. Source first rules! :!:

Nu har jag dessutom ersatt den dj-a kistan med något som t.o.m. inverkade positivt på musiken/akustiken! En IKEA "Ektorp Bromma" med Blekinge klädsel. Till en början inverkade även den negativt på musiken. Men efter att ha ersatt masonitbotten med 18 mm furu och skruvat samma 18 mm skivor i kors innuti för att skapa fyra "tidningsfack" så var det något helt annat. Nu blev det bättre med pallen i rummet än utanför! Vare sig den var med eller utan tidningar. Gissa om jag är nöjd! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Sondek wrote:
man undrar ju vad Linn sysslar med när de skickar iväg apparater som inte är okej ut till konsumenterna?
Är det den högre komplexiteten eller högre produktionstakten som orsakar detta måntro? :roll:
Tur att du stog på dig och fick nya apparater.
Jag har varit med om detta tidigare. Bl.a. fick jag en Kolektor II som var sämre än min tidigare Kolektor I, ingen kul "uppgradering". Att Majik CD:n var helt kass var ju uppenbart för alla. Jag fick tillbaka samma CD som innan, men med ny mjukvara, så den var det inte så mycket snack om. Att min Majik Kontrol inte var bra kunde det säkert finnas delade meningar om. Den var bara trist musikaliskt. Svårt att hävda naturligtvis. Men Anders snackade med Alan Williams och Alan gick med på att byta ut den. Min Kolektor fick jag sälja. Jag hade även en Kairn Pro som var trist och såldes efter 2 besök hos Linn (garanti). En Wakonda ersatte och var bättre! Men allt handlar väl bara inte om att jag har otur. Jag är ganska kräsen också och vill att grejerna ska låta bra. Jag vill inte ha ett måndagsexemplar, även om den är "inom spec". Det kan lätt bli diskussion med handlaren och Linns serviceavdelning om vad som är kass och "längst ned på skalan, men inom spec". Nu har jag i.o.f.s. en LK1 från den övre delen av skalan som jag jämförde min Majik Kontrol med. Men Majiken ska givetvis vara bättre ändå! En fördel för mig utöver erfarenheten är att jag har haft tillgång till referensburkar, både egna (3 försteg :!: , moviens interna försteg + 2 integrerade) och i många andra fall kompisars burkar utöver handlaren sortiment.

Samma problem var det med min Classik Movie Di, den fick åka 2 ggr till Linn (+ en gång med tidigare ägare) innan Linn var överens med mig om att det var något fel på prestandan. Andra gången vägrade de ta in den igen, så då skrev jag till Ivor Tiefenbrun för att de skulle ta in den! (Nu har de tydligen ändrat på sitt testförfarande efter mina tips så att samma fel inte ska kunna ta sig igenom igen.) Jag tar upp hemmabion i ett annat inlägg.

Jag har inte sådär jättebra uppfattning om Linns serviceavdelning. Det verkar inte som att alla använder tunedem där utan förlitar sig på "funktionella" tester. Kanske används samma tänkande av vissa produktbyggare? Det kan inte vara lätt att få en hel fabrik att fatta tunedem.

Jag vet faktiskt inte varför Linns (likadana) produkter låter så annorlunda. En del kan säkert bero på installation, men de felen hittas lätt om man tar med sig produkten till handlaren. Jag tror säkert att en del av skillnaden kan förklaras med "Lejonklous kabeleffekt". D.v.s. att en del kabelhärvor är mera rätt komponerade från början än andra. Men skruva isär en apparat och skruva ihop den igen så låter det annorlunda, så är det bra. Så många saker som påverkar, oxid i kontakter, moment i skruvar m.m. Att jämföra Exotik och Majik Kontrol tycker jag t.ex. är meningslöst eftersom de individuella skillnaderna är större än eventuella produktskillnader. Min egen Majik har låtit bättre än två olika Exotik. (Den ena (sämsta) var lika ny som min.)

Jag är klart nöjd med att ha löst apparatproblemen genom att jag fått ny mjukvara i CD:n och en ny Majik Kontrol. Anders på Tonläget har varit just och stått på sig mot Linn många gånger för min skull. Den här gången lönade det sig, säkert delvis för att jag köpte nya grejer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Mm... intressant det där med skillnaderna mellan apparater som du har upplevt. Jag har själv gjort många jämförelser mellan olika exemplar och på senare tid även mätt en del skillnader.

Min slutsats är att det finns en viss spridning bland alla modeller, vilken beror på toleranser och variationer i enskilda delar och hela kort. Dessa går inte att göra något åt men spridningen är inte överdrivet stor heller.

Till detta kommer montering och kablar, dessa kan i vissa fall göra en betydande skillnad men går att åtgärda genom att vända rätt, arrangera rätt, skruva fast etc. Fixar man dessa detaljer så försvinner en stor del av skillnaderna mellan olika exemplar.

Sen finns förstås de där rent felaktiga exemplaren. Det är inte ofta jag stöter på dem och därför känns din otur nästan lite väl konsekvent. Antingen är du extremt kräsen (inget fel i det) och överdriver lite när du beskriver hur dåliga en del exemplar har varit eller också har du haft en otur som borde kunnat ge full pott på Lotto om den varit inverterad.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 512 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited