selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1012 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 27, 2007 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Förändringens vind har blåst i systemet. (Som ni säkert märkt, om ni haft koll på "Säljes" sidan.) Nu är äventyret med Ninka avslutat. Tråkigt på många sätt då dom varit trogna vänner de sista 5-6 åren. Jag har verkligen gillat dem, snygga och bra till rimligt pris. Min fru var lite sur för att jag sålde dem (Hon befarar att det ska leda till att jag köper något ännu dyrare. Efter 10 år tillsammans känner hon mig!) Min dotter på 7 år grät när jag packade ner dem, hon gillade våra Ninka så mycket... :cry: Kanske är det ett uttryck för hur barn (Och andra som fastnat på en 7 årings utvecklingskurva) tolkar musikåtergivning? Musiken kommer därifrån och då är det dom som är bra/viktiga? ;)

Helt utan högtalare kan jag förstås inte vara, så jag har köpt ett par Unik på Kolumnstativ. Tyvärr var båda svarta, jag hade velat ha vita. Första intrycket var väl hyggligt, men inte mer. Efter en snabb trimmning av placering i djup var det mycket bättre. Men jag kände mig ändå tveksam till att det var tillräckligt bra. När jag sedan efterdrog skruvarna till elementen (Och samtidigt bytte gallren till silver.) så blev det något annat! Det är lite tight att komma åt skruvarna, man får bl.a. ta loss filtret. Men det var det värt, stor skillnad! Det var väldigt klena kablar innuti och jag fick genast ett sug efter att ersätta dem med K400. Men då försvinner väl halva luftvolymen... Nu är jag ganska nöjd faktiskt. Skönt att leva lite som man lär... :mrgreen: Source first rules! Ändå är de inte helt intrimmade ännu. Känslan är att i de övre registren så är det nästan bättre än med Ninka. Med en bra sub så ska det bli bättre än med Ninka. Men det kommer eventuellt senare, prioriterar annat just nu. En annan fördel är också att Unik blir perfekta på Brakit i ett Knektrum, när de väl ersätts i huvudsystemet. (Kablarna ska jag fixa till, inte bra att ha K400 hängandes så där.)

PS. Dottern är glad igen, hon gillar också Unik. Vi dansar åter tillsammans till musiken. DS.


Attachments:
File comment: Så här såg systemet ut med Ninka.
Linnofil_NinkaSystem.JPG
Linnofil_NinkaSystem.JPG [ 47.14 KiB | Viewed 3970 times ]
File comment: Så här ser systemet ut nu med Unik. Låter bra ändå!
Linnofil_UnikSystem.JPG
Linnofil_UnikSystem.JPG [ 39.65 KiB | Viewed 3987 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Inte mycket som har hänt sen sist. Jag har i helgen testat med ett 2250 slutsteg till mina Unik, snyggare, men jag tyckte faktiskt att den musikaliska skillnaden var otroligt liten. Mindre än att flytta högtalarna 5 mm. Även ljudmässigt var det väldigt liten skillnad. Så det blir absolut inte tal om ett byte. Enligt Anders på Tonläget kan den lilla skillnaden bero på att jag inte trimmade in högtalarna med 2250 slutsteget. Visst kan det ha påverkat lite. Kanske hade det även blivit större skillnad med ett par andra (bättre) högtalare? Slutsatsen är ändå att jag inte ska röra den delen av systemet.

Nu lutar det mer åt en uppgradering av LP12:an. Inte den jag vill (Keel), men den jag har råd med nu. Jag har just beställt en Trampolin-2 och överväger om jag ska passa på att ta en T-kabel samtidigt, eller kanske bara ett nytt P-clip? (P-klip? ;-) ) Med ny rem och ev. ny nål så får jag otroligt mycket mer för pengarna än med ett 2250. Förhoppningsvis kan Anders också skruva bort det irriterande faktum att min LP12:a låter bättre med tejp i motorhörnet, trots att jag har skruven i topplattan. Grymt störande!

En annan liten sak som har hänt är att jag har installerat min svarta Pekin Tuner istället för min gamla trogna Creek T40 tuner. Snyggare och lite bättre. Dessutom kan jag byta kanal på radion, söka nya stationer o.s.v. via Knekt. Ganska praktiskt, även om det används sällan. Pekin tunern låter bättre än tunern i min Movie Di, tidigare var det tvärtom. Creek’en ligger nu och vilar. Antingen hamnar den i snickarboden eller på jobbet. Jag avvaktar vad jag ska göra tills jag är klar med att bygga ett slutsteg till sovrummet. Där har jag en Creek 4140 integrerad som slutsteg till Knekt receivern. Med 4140’n lossgjord får jag ett helt Creeksystem att ställa någonstans, eller sälja...

Golvplankorna som finns i bilderna ovan ligger nu där dom ska, i min dotters rum. Det var en annan skön uppgradering, om än inte ljudmässig!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jag tror att dörröppningen på höger sida i kombination med att
högtalarna står så tätt inpå varandra och dessutom med en
stereomöbel i mitten gör att du inte får ut mesta möjliga från
dina prylar (och därigenom inte upplever så stor förbättring
med en 2250)...

...kanske? :wink:

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Jag har i helgen testat med ett 2250 slutsteg till mina Unik, snyggare, men jag tyckte faktiskt att den musikaliska skillnaden var otroligt liten. Mindre än att flytta högtalarna 5 mm. Även ljudmässigt var det väldigt liten skillnad. !
Bara kollar...du hade Klout innan va?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Dörröppning eller ej, men det var där det lät överlägset bäst i rummet. Samtliga övriga väggar har testats och det var stor skillnad till denna väggs fördel.

Min personliga teori är att jag är så d-a bra på att bygga slutsteg! :mrgreen:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag måste ha missat det tidigare men varför sålde du dina Ninka?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Min personliga teori är att jag är så d-a bra på att bygga slutsteg! :mrgreen:
WOW du har byggt ett steg som är i 2250klass, respekt :!:
Får man fråga vad det kostade att bygga?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
henriklh wrote:
Jag måste ha missat det tidigare men varför sålde du dina Ninka?
Jag skulle åka till USA en månad med familjen och jag insåg att pengarna gjorde större nytta där. Det finns mycket som är billigt där nu och man har roligare om man inte behöver snåla på en större semester. Dessutom är jag (som du) en riktig "source first" typ och jag tycker faktiskt inte det är så stor skillnad. I ett angränsande rum känns det i princip som förut.
sportbilsentusiasten wrote:
Bara kollar...du hade Klout innan va?
Nja, inte ännu... Det står lite om min Kloutplan i nedanstående länkar. Som du faktiskt kommenterat en gång!
sportbilsentusiasten wrote:
WOW du har byggt ett steg som är i 2250klass, respekt :!:
Får man fråga vad det kostade att bygga?
Det kostade runt 5-600 kr... Men, det ska sägas att jag fick trafon gratis eftersom den blev över efter en 115 VAC konvertering av en Classik. 19" lådan kom från en skrotcontainer på ett företag jag jobbade på för 8 år sedan. Dessutom hade jag lite komponenter, kylflänsar m.m. hemma som jag kunde använda. Egentligen köpte jag bara kortbyggsats (ca: $40), kondensatorerna i nätdelen och in/utkontakterna. I praktiken kostar det alltså mer än så, men är ändå mycket billigt!

Jag beskrev projektet litegrann här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=23911#23911 En bild på insidan av slutsteget finns här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=33450#33450 Bygget är väl mest baserat på mina egna ideér om sunt förnuft och en del testande. De stora saker som (jag tror) gör det bra är: En jord till signalkablarna (vet, testat nyligen), Inget kretskort till nätdelen (tror), In/utkablar från Linn som är lödda i rätt riktning (vet, erfarenhet), Ingen på/avknapp (vet, testat förr) och ingen säkring på inkommande 230 VAC (vet, testat förr). Jag har helt enkelt "fuskat" med en del grejer som inte skulle gå att ha på en komersiell produkt, men som ändå gör stor skillnad. För mig spelar det ingen roll att jag har fått bra prestanda genom fusk, eftersom jag inte ska sälja den till någon.

När jag läser de gamla inläggen om mitt slutsteg så hittar jag begreppet "badrumsmannen". Jag kom ihåg att jag lovat en bild på hans badrumssystem. (Diskuterat här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=23459#23459) Jag har inget på Bastun, men här ska ni få en bild på badrummet. Diskreet, noga tunedemplaerade, fogade med kakelfog. I praktiken syns de mindre än vad de gör på bilden. Sizmik 10.25 i högra hörnet på bilden med ljusstake på. Drivs av en Classik Music som är Knektad från en Uni SC. Låter riktigt skönt! Han är numera registrerad på Selleri, men under helt annat namn! Inläggslös än så länge, vad jag vet.


Attachments:
File comment: Badrummet med Diskreet och Sizmik 10.25
DSC00150.JPG
DSC00150.JPG [ 289 KiB | Viewed 3971 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ett par mindre uppgraderingar har skett i huvudsystemet sen sist. På signalkällorna, självklart... Jag har bytt min Creek T40 tuner mot en en Linn Pekin, med Magnum Dynalab ST-2 antenn. Perfekt för mig som har Knekt. Nu kan jag byta kanal på radion i Knektzonerna. Bättre prestanda också självklart. Jag jämförde (när det var direktsändning i P4, dansbandsafton... :roll: ) med radion i min Movie Di och den känns klart bättre än Movien. Tidigare var Moviesystemt bättre totalt sett när jag skulle lyssna på radio. Jag vet fortfarande inte riktigt om det skulle vara snyggare att ha en svart Pekin, eller en i silver. Silver är snyggare ihop med Majikapparaterna, men de andra LK lådorna jag har (Lingo, Kloutskal) är i svart och det ser rätt symetriskt ut nu trots allt.
Edit: Såg nu att jag redan nämnt min Pekinuppgradering tidigare...

Den andra uppgraderingen är på Tolvan, tyvärr inte Keel :cry: men väl en T-kable, en ny Adiktnål (Den tidigare blev böjd av en klant, som för övrigt var jag!) och en Trampolin 2. Anders på Tonläget, som skruvade ihop den, försökte komma åt problemet med att min 12:a låter bättre med tejp i motorhörnet, men den låter fortfarande bättre med tejp! :evil: Klart irriterande! Jag är klart nöjd med båda mina uppgraderingar och vet inte riktigt när och var nästa uppgradering sker. En Klimax DS skulle sitta fint till mina Unik! :P

Miniforumträff!
Jag vill passa på att tacka för en improviserad miniforumträff med Per, Roland och Teatime. Mycket trevligt med så celebert formbesök! Efter att ha lyssnat på Komri hemma hos Sportis kvällen innan, kände de att de bara måste få lyssna på ett par Unik också! :wink: Det är ju roligt att gå hela kedjan (utan länkar i mitten!) så att säga. Jag vill nog påstå att på vissa plattor (där CD versionerna är tveksamma) kan mitt system komma upp i samma/bättre klass (musikaliskt) som Sportis Komrisystem. Jag tänker då på Elvis och Traci Chapman som spelades hos Sportis. På de plattorna föredrar jag faktiskt mitt system med LP. Trots att jag bara lagt ca: 2000+ kr på hela playbackkedjan!

Jag ber om ursäkt för att besöket var något stressat! Jag glömde t.o.m. att bjuda på något annat än kaffe (som frun dessutom fick komma med!) när det inte passade alla. Det borde jag fattat med tanke på ett visst nick! Det blev lite skivor på huvudsystemet och en snabbvandring i Knektzonerna kök och sovrum. Även en liten hemmabiotitt och allra sist en stående lyssning på gräsmattan via mitt snickarbodssystem med komponenter från -60, -80 och 2000 talet. Men mina grejer lät nog inget vidare, efter att de åkt hem till Hardcore och jämfört...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 20:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
En Klimax DS skulle sitta fint till mina Unik!
Vi (jag o Johan på jobbet) tog och kopplade upp Unik med Klimax DS samt Majik-I (den nya). Vi tunade in dem i rummet de stod i och...tja... vart helt sjukt bra och de som aldrig fått höra det ska inte uttala sig om Unik'arnas prestanda, fniss...source first rules är jag den första att skriva under på! Helt galet minst sagt och faktiskt ett system jag skulle kunna tänka mig att leva länge med!

Unikarna är faktiskt ruggigt musikaliska...
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 21:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ser att jag ingen kommenterat ditt inlägg ovan om badrumssystemet. Oerhört intressant måste jag säga. Men hur hanterar sizmiken fukten i badrummet, och hur går det att lyssna då efterklangen brukar vara rätt rejäl i ett kaklat rum? Givetvis kan man inte förvänta sig samma sak som i vardagsrummet, och man vill väl ha mera bakgrundsljud än på konsertvolym, kanske underlättar. Vore mycket kul att få höra ägarens kommentarer om saken :!: Eller dina kanske, gissar att du hört det också såklart!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
andkan wrote:
Unik med Klimax DS samt Majik-I (den nya). ... helt sjukt bra och de som aldrig fått höra det ska inte uttala sig om Unik'arnas prestanda, fniss...source first rules är jag den första att skriva under på!
...
Unikarna är faktiskt ruggigt musikaliska...
:)
Jag håller med dig till 100%! Men om man bortser från att Unik är bra (vilket dom är) så är främsta anledningen till att det låter bra KÄLLAN! Ett par Majik 140 är ju mycket bättre! Det är inte det jag (eller andkan, väl?) vill ha sagt, att man måste ha ett par småburkar. Bara att källan styr (mycket) mer än vad de flesta tror. Väldigt få skulle tro på att andkans system ovan är bättre än ett komplett Akurate system. Men det tror jag! Kan verkligen aktiva Akurate vara sämre än Unik? JA, med en sämre källa är det snarare troligt än möjligt.

Jag bytte till T-kabel och Trampolin2 till en kostnad som i andra änden av kedjan lätt skulle ta mig från Unik+Kolumn till Katan+stativ. För mig var det ett enkelt val! En Slipsik 3.0 är också smartare än att byta högtalare.

(Sorry för tjatet, men jag är lite uppe i varv efter att ha kommenterat i tråden: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3909 )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Sony wrote:
Ser att jag ingen kommenterat ditt inlägg ovan om badrumssystemet. Oerhört intressant måste jag säga. Men hur hanterar sizmiken fukten i badrummet, och hur går det att lyssna då efterklangen brukar vara rätt rejäl i ett kaklat rum? Givetvis kan man inte förvänta sig samma sak som i vardagsrummet, och man vill väl ha mera bakgrundsljud än på konsertvolym, kanske underlättar. Vore mycket kul att få höra ägarens kommentarer om saken :!: Eller dina kanske, gissar att du hört det också såklart!
Jag måste nog säga att hans system låter sämre nu, när allt är klart, än innan (byggstadiet) när inte allt var kaklat och det fanns mera prylar i rummet. Nu är det som du säger lite för mycket skrammel i rummet. Men en stor trådhylla med handdukar kanske skulle kunna hjälpa till? Jag får tipsa honom om det. :) Han har på sista tiden meckat mycket med sitt (angränsande) hemmabiorum, så prestandan i badrummet har inte varit alls prioriterat. Jag tycker dock att det funkar OK redan nu, hellre på än av! Innan han trimmade sitt huvudsystem (Uni SC, 5125, Ninka, Trikan, Unik, Sizmik 12.45) så lät det bättre i badrummet! Jag har själv inte provbadat, så jag vet inte hur det funkar med långa lyssningar. Men medan bygget pågick funkade det fint att lyssna länge bara på Classiken.

Fukten är nog OK, eftersom det endast är bad i detta rum. Ingen dusch som skvätter, den är i angränsande rum, på andra sidan bastun. När träet i lådan ruttnat får han väl bygga in den i väggen! ;) Diskreet är fukttåliga, men inte vattentäta.

Vi får väl se om husägaren själv vill kommentera. Han är i.a.f. reggad här och har gjort lite andra inlägg! Han kanske vill göra en egen presentation någon dag. Men han är en rätt upptagen man.

Knekt är alltid kul! Jag vill själv väldigt gärna ha badrummet som min nästa zon. Ska bara fixa mina Roomamp2'or först!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 22:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Linnofil wrote:
Vi får väl se om husägaren själv vill kommentera. Han är i.a.f. reggad här och har gjort lite andra inlägg! Han kanske vill göra en egen presentation någon dag. Men han är en rätt upptagen man.

Knekt är alltid kul! Jag vill själv väldigt gärna ha badrummet som min nästa zon. Ska bara fixa mina Roomamp2'or först!
Ja vi får hoppas att husägaren läser det här och gör en egen liten presentation med några bilder. Vore väääldigt uppskattat, harkel. :D

Absolut, multirum måste vara riktigt kul. Längtar till den dagen jag har hus och kan pyssla med sådant själv också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Från "tunedem" tråden nämnd ovan:
per wrote:
lite grann fick jag känslan att strikt tune-dem vete fasen om inte LP12-Unik skulle kunna vara bättre än Akurate CD/Komri.
Man får tacka! Är det inte ganska otroligt att man kan få på vissa punkter liknande prestanda som Akurate CD/Komri med så billig och enkel playback? Jag är i.a.f. nöjd med tanke på min budget! Roligt att det inte bara är jag som gillar mitt system, eftersom jag byggt en av delarna själv. Det är ibland svårt att bedömma sådant objektivt. Jag hade faktiskt lyft systemet lite genom att kolla igenom det en halvtimme innan ni kom. Det låter bättre nu än när en annan långväga Sellerist var där och (lätt)lyssnade nyligen. Högtalare och annat har en förmåga att flytta sig när man har barn... Lock (bort) och tejp (på) gjorde också en del för 12:ans prestanda.
per wrote:
Valet mellan AkurateCD/Komri-prestandta eller LP12/Unik-prestanda är därför lätt för mej. Ett Komrisystem vore drömmen att ha hemma! Även om jag inte hade planetens bästa ljudkällor och förstärkare.

Och med begränsad budget, och ovan preferenser inser jag ju att Keltik inte är någon dum högtalare för mej :D
Härligt att du hittat rätt Per! Keltik är mycket bra för sitt (beg)pris, en högtalare att leva länge med! Kolla bara på Lejonklous forum hur en Keltikägare anser att de är bättre än Artikulate 350A, med rätt saker framför...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1012 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited