selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Linnofil wrote:
Fru och barn kan titta på TV/video (el. lyssna på radio) i "Di rummet" medans du lyssnar på CD i "LP12 rummet"
Som redan nämnts i denna tråd: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4108 så hade jag fel ovan. Det går tydligen inte att göra så. Movie Di har inte separat rec/tapeout som jag trodde. Jag ber om ursäkt om det har lett till problem för någon. Men jag tror att Knekt kan vara kul även med en sånt system som bas. Oftast lyssnar man (jag!) på samma källa som i huvdsystemet och har Knekt för att distribuera ljudet ut i huset.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Clas wrote:
Fick svar på mina frågor förutom "Kan man på något annat sätt styra volymen på Line Receiver?".
Linnofil wrote:
Ja, en Basik IR RCU kan användas med fjärr för alla manövrar som din fjärr klarar av, inklusive volym
...
De tre knapparna på RCU'n klarar i Basikfallet bara av att stänga av/på ljudet i rummet och reglera volymen. En Knekt RCU är som en liten microdator som klarar det mesta.
Det var det svar jag hade att erbjuda, med fjärr eller med (2) knappar på RCU panelen (alla tre RCU typerna har 2 knappar för det, vol+ och vol-). Man kan ha 2 RCU:er i samma rum. T.e.x in vid lysknappen och en vid soffan/sängen som styr samma rum. Men jag kanske missförstod frågan?
Clas wrote:
Jag har sålt Exotiken. Skumt att Klimax Kontroll bara kan vara mottagare borde vara tvärt om att den bara skulle kunna vara driver.
Vad har det blivit istället, en Kisto, en Klimax Kontrol?
Clas wrote:
En annan fundering är hur ljudet påverkas, vad är dina intryck?
Inte säker på att jag vet vad du menar. Men mitt intryck är att ljudet inte förändras i huvudsystemet när man installerar Knekt, men jag har bara testat sporadiskt. Jag kanske inte vill veta svaret? När jag kopplar in en Intersekt R8S8 så ska jag testa igen. Det blir nog värre...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 03:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Linnofil wrote:
Clas wrote:
Fick svar på mina frågor förutom "Kan man på något annat sätt styra volymen på Line Receiver?".
Linnofil wrote:
Ja, en Basik IR RCU kan användas med fjärr för alla manövrar som din fjärr klarar av, inklusive volym
...
De tre knapparna på RCU'n klarar i Basikfallet bara av att stänga av/på ljudet i rummet och reglera volymen. En Knekt RCU är som en liten microdator som klarar det mesta.
Det var det svar jag hade att erbjuda, med fjärr eller med (2) knappar på RCU panelen (alla tre RCU typerna har 2 knappar för det, vol+ och vol-). Man kan ha 2 RCU:er i samma rum. T.e.x in vid lysknappen och en vid soffan/sängen som styr samma rum. Men jag kanske missförstod frågan?
Sry, det var jag som slarv läste. Svaret fanns ju där jag var ute efter.
Linnofil wrote:
Clas wrote:
Jag har sålt Exotiken. Skumt att Klimax Kontroll bara kan vara mottagare borde vara tvärt om att den bara skulle kunna vara driver.
Vad har det blivit istället, en Kisto, en Klimax Kontrol?
Inget just nu, sålde de förre jul. Var meningen att det hela skulle vara uppstyrt nu men har dragit ut på tiden. Jag får återkomma...
Linnofil wrote:
Clas wrote:
En annan fundering är hur ljudet påverkas, vad är dina intryck?
Inte säker på att jag vet vad du menar. Men mitt intryck är att ljudet inte förändras i huvudsystemet när man installerar Knekt, men jag har bara testat sporadiskt. Jag kanske inte vill veta svaret? När jag kopplar in en Intersekt R8S8 så ska jag testa igen. Det blir nog värre...
Jag syftade på signalen som rum 2 får jämnfört med orginal signalen. Hårddraget säg vi har två identiska rum 1 och 2 med identiska försteg och playback. Det ena rummet har källa direkt till försteget det andra systemet får signalen via knekt... du förstår var jag vill komma...

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 20, 2008 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag är också intresserad av samma sak som Clas hur pass bra ljudkvalité det blir efter att signal vandrat genom Knekteriet :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
don Tomaso wrote:
hur pass bra ljudkvalité det blir efter att signal vandrat genom Knekteriet
Skillnaden är otroligt liten, mindre än man någonsin kan tänka sig, innan man har hört det. Jag skulle nästan vilja kalla den försumbar. Jag ska ta ett litet exempel (med lite source first visdom ;) ) En god vän till mig (som har mera Knekt än jag) har i sitt huvudsystem triaktiva Ninka med 5125:or, drivna av Uni 1.1/5103. I sovrummet har han en Classik Music med Unik. När ett basfilter gick sönder till en av basarna på ena Ninkan, så var det bättre i sovrummet med Uni 1.1:an Knektad via Classiken!

Ett annat exempel är att det låter bättre med hörlurar inpluggade i Line receivern än direkt i försteget (Majik K. i mitt fall). Så skillnaden i kvalité på hörlursstegen är större än skillnaden som knektkonverteringarna ger. Har man ett "problem" i huvudsystemet, t.ex. dåligt placerade högtalare så kan det mycket väl låta bättre i ett av Knektrummen. Låter otroligt kanske, men sant!

Har man Knekt upplever man "Source First" varje dag. D.v.s. musiken är ungefär lika kul/bra, men ljudet kanske är begränsat i frekvensomfång el. liknande. (I mitt fall tvärtom, eftersom jag har mer bas i sovrummet pga. större burkar, Royd A7, än i huvudsystemet, Unik.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Jag läste att du sysslat med dykning. Du måste varit bland dom första med Nitrox 1992. Jag gick själv Nitroxkursen 96 och efter det några andra kurser med bla technitrox och trimix. Kul med trimix att man är klar i huvudet vid djup större än 40 meter. Har själv varit mest i nordnorge och Narvik och dykt.

/Fredrik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Lite OT Men kul att se fler dykare här på forumet :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 24, 2008 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Diver wrote:
Du måste varit bland dom första med Nitrox 1992. Jag gick själv Nitroxkursen 96 och efter det några andra kurser med bla technitrox och trimix. Kul med trimix att man är klar i huvudet vid djup större än 40 meter.
Riktigt så bra var det väl inte... Jag började med dykning -91-92, men tog faktiskt inte Nitrox certet förrän april -95. Men jag var ju före dig iaf! :) Jag var tvungen att åka till USA, Californien och göra det. Fanns ingen Nitroxkultur här (på västkusten) då. Jag tog certet hos TDI, som var den organisation Brett Gilliam startade. ( http://www.tdisdi.com/index.php?site=2 ) Vi var ett gäng (ingenjörer!) som höll på med dykning och då kom teknikintresset givietvis in i dykningen. Eftersom jag fasades ut ur hobbyn med tiden så hanns allt inte med.

Men i början hade vi stora planer på att göra egna (CCR) rebreathers, Xenonlampor, m.m. Vi var väl ganska inspirerade av allt vi läste om Brett Gilliam, Sheck Exley (RIP) och de andra stora grabbarna i USA. Även om vi aldrig ville bli så extrema, så ville vi komma längre än vad som var vanligt på den tiden. För det mesta slutade det med djup luftdykning, med eventuell dekompression på Nitrox. Rebreathers var ganska komplicerade saker, även om man bara vill ha "twinmix" d.v.s. olika nitroxblandningar, om man ville få dem säkra. Samtidigt ville vi ha dem lätta och med flaskor som säkerhetsbackup försvinner mycket av vitsen. Vi kom aldrig fram till något och sedan började det komma ut (SCR) rebreathers på marknaden (för "konsumenter" till rimligt pris) i slutet på 90 talet. Prototyper visades etc. och det talades om priser på max 40 tusen kr. Men då slutade jag i praktiken att dyka avancerad dykning. Jag kom aldrig så långt att jag provade trimix. Cryogenic rebreathers verkade smartast (S-1000! Grymt liten och smidig.), men det var ingen som sysslade med det kommersiellt så det verkade svårt. /Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Rebreather ... rebreather ) CIS Lunar var bra fuktionellt, men dyra, komplexa och var alldeles för klumpiga (1993-4). Allt rann ut i sanden, men det känns kul att tänka tillbaka på det!

Styrenheterna för Xenon till lampor var alldeles för klumpiga på den tiden och vi hittade ingen som passade i en dyklampa. Nu ser det helt annorlunda ut och de är mycket små och smidiga. Borde vara lätt att bygga nu. Dessutom är det betydligt lättare att hålla på med sånna här "roliga" projekt nu när Internet är tillgängligt för nästan alla. Det var svårare att ha en udda hobby förr. Själv prenumererade jag på amerikanska tidningar (t.e.x Aqua Corps. Se: http://www.cisatlantic.com/trimix/AQUAc ... ntents.htm) och så satt jag på Chalmers och läste NOAA forskningsrapporter om rebreathers och annat för att få tillgång till spännande information om hobbyn. Inget man hittade i PADI's litteratur direkt... På Chalmers fanns även Helium m.m. att testa och jag provade bl.a. deras tryckkammare ned till 50 meter. Jag själv hade dykt en del till 60+ meter veckorna innan så jag kände faktiskt nästan ingen berusning. Men de som bara varit på land började slå sig för knäna och gapflabba åt sin egen röst ganska tidigt. Det var häftigt att uppleva lufttrycket utan utrustning. Man kan känna att luften är tjock om man drar med handen framför sig, konstig känsla.

Det fanns 2 spännande vrak alldeles utanför där jag bodde fram till -99. Båda var tyska fartyg som sänktes i april 1940 av engelska ubåten Sunfish när de var på väg till Norge med transporter till de tyska trupperna där. De heter Amasis och Antares. Jag bodde 200 meter från en dykshop där jag kände ägaren och hjälpte honom med diverse datorprylar, loggor och annat, så jag dök billigt och ofta!

Amasis är ett relativt tillgängligt vrak på ca 45-50 meters djup. Lasten verkar ha varit stenkol, jag har då inte hittat något annat. Men många har hittat fina grejer där med! Ganska häftigt dyk och i början av min karriär så kunde man simma in ganska mycket inne i vraket. Härligt att susa fram i matsalen med sina rader av runda mässingspelare till bord, träskivan bortruttnad. Men nu har mycket fallit samman och det är nog inte så säkert längre. Fortfarande ett häftigt dyk, båten är 130+ meter lång och ca: 17 meter bred. Däcket är på knappa 40 meter så även relativt oerfarna (inga riktiga newbies!) har en chans att se det. Inga lik är också en fördel... Amasis har jag dykt många gånger på, inte lika många på Antares.

Antares är ett tuffare dyk, längre ut, djupare (50+) och oftast mycket strömt, sällan under 3 knop. Det är mindre med sina knappa 100 meter och även smalare, kanske 13-14 meter. Fullt med fiskelinor och pirkar som man kan fastna i! Det har krigsmateriel ombord och även ett hyffsat antal döda människor... På -60 talet var det tydligen folk som rånade banker med kpistar som plockades upp därifrån. De var så infettade av de ordentliga tyskarna att de fungerade utmärkt! Själv har jag sett en del prylar, men inga handeldvapen och faktiskt inga människolik heller (som tur är). En skolkamrat hade en tysk stövel stående i sitt pannrum med en benpipa stickandes upp ur den. Hans farsa hade tagit upp den på -60 talet. Lite osmakligt för mig... (Och olagligt! Det är en krigsgrav.) Jag har därför aldrig tagit med mig något från Antares. Annat än minnen. En gång missade jag dekolinan på vägen upp (man hänger desperat tag i den som en flagga i storm p.g.a. strömmen) och fick dekomprimera 60 min i öppet hav, som hade 3-4 knops ström... Hur skulle jag bli hittad? Som tur var orkade mina kompisar inte hålla i linan (flaggeffekten!) så båtföraren hade lättat ankar efter ett tag och drev också med strömmen, så jag var bara 300 meter från båten när jag väl kom upp. I sådana lägen är det bra om man har lite erfarenhet och kan undvika panik.

Men det fanns många andra ställen att dyka djupt (65+) på, bl.a. i Gullmaren. Vi dök ibland med några galningar från Trollhättan som ofta var nere och sniffade på 80+... Snurrigt, på alla sätt, om ni förstår vad jag menar!


Top
   
 Post subject: Kass Akurate DS!
PostPosted: Mon Jan 19, 2009 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Info från min post i en annan tråd som jag även postar här i min egen tråd, kan vara bra att hålla ihop alla felen i en tråd och vilken är då lämpligare än min? :( Men mest för att det var så länge sedan jag uppdaterade min tråd. Jag har nu t.ex. sålt mina båda Majikprodukter, CD och Kontrol.

Jag fick min Akurate DS av Tonläget i förra veckan. Den var minst sagt efterlängtad och jag var upprymd och full av glädje när den kopplades in. NAS'en har varit på plats länge, Twonky, FS018 switch m.m. installerat och klart. Allt som fattades var kronan på verket. Kopplade ur min SB3'a och in med ADS. Vad hände? Garanterat uteblivet lyft, eftersom den var SÄMRE än min SB3! Svårsomnat den kvällen och nästa dag när den spelat in sig 12 timmar kollades den igen. Lika kass. Kunde det verkligen vara sant? En ny kass Linnapparat som landat i det Linnofilska hemmet? Jodå, men det stoppade inte där... För att vara helt säker och täcka upp alla ursäkter och hål kopplade jag in DS'en till ett annan "system".

Jag hämtade in en LK100 från ett av Knektrummen och kopplade in mina Komponent 110 till Wakonda/LK100. Slutsteget var förstås av medan allt kopplas in. DS'en stog och rullade sin spellista som jag matat in dagen innan. När allt var klart var jag redo för att slå på slutsteget. Sänker förstås volymen till ca 25 innan slutsteget slås på. Sänker då som vanligt på min RCU och slår på slutsteget. PANG! Volymen på Wakondan står i botten och det gör mina trummhinnor med. :shock: Slår av så fort jag kan, men efter att ha hämtat mig och sänkt volymen (på rätt ställe denna gång...) kan jag bara konstatera att ena högtalaren är trasig, skrapar och distar. Oj vilken glädje som sprider sig i det Linnofilska hemmet... :twisted: Kopplade förbi det trasiga mellanregistret med byglar, testade även med en Creek 4140 med samma resultat. ADS'n var helt d-a kass! På Tonläget konstaterades bara helt kallt samma sak (Simonsson uttryckte sig mer diplomatiskt) och den är förhoppningsvis redan på väg tillbaka till Skottland. Men egentligen skiter jag i det. Det enda som är intressant är om det är en annan ADS på väg till mig och det får jag verkligen hoppas att det är. Förmodligen utan silverkablar eller annan kompensation i lådan...

Hur förklarar man för sin fru att man inte köpte den där söta lågmilade Nissan Micra -04'an som hon ville ha, utan istället denna idiotiska skitburk som bara gör en förbannad och dessutom indirekt (tillsammans med en brukare som inte kan tänka klart p.g.a. ilska och besvikelse) pajar resten av systemet? Jag som använt all min kraft på att övertala henne om att denna gången kommer det att gå bra, denna gången kan det inte vara fel på grejerna, de här är en helt annan teknik etc. Fyra fel (tre+laser) på min Majik CD och två fel på min Majik Kontrol var facit förra gången jag köpte nytt från Linn. Undra hur det blir denna gång?


Top
   
PostPosted: Mon Jan 19, 2009 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Alltså dina utflykter i felaktigheternas land får mig verkligen att undra hur många dåligt presterande system som står och brummar ute i stugorna! Att du skulle ha sån obeskrivligt stor otur förhåller jag mig ytterst skeptisk till...

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Last edited by henriklh on Mon Jan 19, 2009 17:29, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Jan 19, 2009 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
henriklh wrote:
Alltså dina utflykter i felaktigheternas land får mig verkligen att undra hur många dåligt presterande system som står och brummar ute i stugorna!
Precis vad jag också undrar...


Top
   
PostPosted: Mon Jan 19, 2009 21:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Rent osannolik otur! Hoppas det ordnar sig så snabbt det bara går denna gång.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 20, 2009 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lider med dig hoppas det ordnar sig snabbt och att nästa exemplar är bländande

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Hur har det gått Linnofil?


Top
   
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jotack, den nya Akurate DS'n som jag fick en vecka senare lät som den skulle! Men med inkörningsvariationer och lite nätverkstrubbel så var jag orolig ett tag. (Den hade ev rejäl svacka.) Men med NAS och switch rätt placerade så är den kanon!

Jag lider fortfarande av att bara lyssna på ett mellanregister. Men om Linn bara kan reda ut vad de har på lager och i reservdelslistan så ska det förhoppningsvis snart vara ordnat! Ska kolla med min handlare idag.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited