selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 17:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 12 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
Kan verkligen aktiva Akurate vara sämre än Unik? JA, med en sämre källa är det snarare troligt än möjligt.
Jag kan ju inte fortsätta off topic i tråden som egentligen handlade om vad ett par Espek är värda, men kanske går det att fortsätta här istället? :D

Vad jag främst vill få fram är att det är viktigt att jämföra själv. Många av de som ger generella råd gissar bara - och inte sällan baseras gissningarna på apparaternas prislappar, ålder, mätdata eller vad någon annan sagt om dem.

Jag tycker att det är helt okej när folk väljer att satsa mer på playback-delen, bara de har jämfört och själva kunnat höra vad de vinner och vad de förlorar. Det är avsaknaden av ordentliga jämförelser jag hänger upp mig på - det går inte att gissa sig till hur högtalarna låter med en förbättrad källa. Detta gäller även om man har gjort tusen andra jämförelser tidigare, man blir i alla fall förvånad över hur högtalare kan växa eller krympa med annan insignal.
Quote:
En Slipsik 3.0 är också smartare än att byta högtalare.
Nu uttalar du dig om något som du inte ens hört, fy skäms! :wink: Det ska dock inte dröja så länge förrän du har möjlighet...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Jag kan ju inte fortsätta off topic i tråden som egentligen handlade om vad ett par Espek är värda, men kanske går det att fortsätta här istället? :D
Absolut! :D Det har ju jag delvis redan gjort själv. Jag var för uppjagad för att låta mig stoppas av en moderators envisa ontopictjat. :P Med tanke på att det var mitt system som det relaterades till så är vi 100% OnT nu!
Lejonklou wrote:
Quote:
En Slipsik 3.0 är också smartare än att byta högtalare.
Nu uttalar du dig om något som du inte ens hört, fy skäms! :wink: Det ska dock inte dröja så länge förrän du har möjlighet...
Du, sånt kallas förtroende! Jag har ju trots allt hört 2.7:an. Spännande att 3.0 är på G! Hur ska jag nu få råd med Keel, när det kommer en massa "små" investeringar hela tiden? Snart kommer jag stå där med skammen, när jag inser att alla mina mindre investeringar totalt sett skulle kunna räckt till en Keel (som förmodligen ger mera tunedem för pengarna). :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 00:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 13, 2007 21:21
Posts: 11
Location: Lund
Linnofil, ditt inlägg på den ovan nämnda tråden (http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3909) fick mig att äntligen registrera mig på forumet! Mycket bra sagt och beskrivet! Och det berör extra just nu eftersom jag precis själv fått en sådan bra demostration av source-first. Uppgraderade i går till Lingo2 efter 16 år med Lingo1 (köpte den 1991). Jag har i övrigt Ekos2, Klyde, Linto, Kairn, 5125 och aktiva Ninka (så inga Unik direkt, men ändå...). Och jag sitter nu bara och ler framför anläggningen - det är den typ av förbättring som jag bara tycker man får när man uppgraderar källan. Senaste förbättringen i klass med detta som jag kan minnas var vid uppgraderingen från Akito till Ekos2, någon gång 1994-95. Bort försvinner alla tankar på nya försteg, slutsteg och högtalare, nu är det spara ihop till Keel som gäller... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
campaigner wrote:
Linnofil, ditt inlägg på den ovan nämnda tråden (http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3909) fick mig att äntligen registrera mig på forumet!
Varmt välkommen! Roligt att inlägget hade en sån effekt, men den kan inte vara vanlig. :?: Många blir nog bara arga... :wink:
campaigner wrote:
Och det berör extra just nu eftersom jag precis själv fått en sådan bra demostration av source-first. Uppgraderade i går till Lingo2 efter 16 år med Lingo1
...
Och jag sitter nu bara och ler framför anläggningen - det är den typ av förbättring som jag bara tycker man får när man uppgraderar källan. Senaste förbättringen i klass med detta som jag kan minnas var vid uppgraderingen från Akito till Ekos2, någon gång 1994-95. Bort försvinner alla tankar på nya försteg, slutsteg och högtalare, nu är det spara ihop till Keel som gäller... :D
Grattis till en suverän uppgradering! Vi var många som nästan chockades hemma hos Broccoli nyligen när just Lingo1/2 jämfördes. Många 1'or är nog ganska trötta nu. (Broccoli's inkluderad.) Men de finns de som rapporterat en mera moderat skillnad mellan Lingo 1 och 2. Det skiljer nog en del på ålder och exemplar.

Keel är så rätt som det bara kan bli. Förbered dig på nästa haksläpp därhemma, låt det inte dröja 12 år denna gång!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 00:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Intressanta diskussioner som pågår nu gällande source first...man kan vända på det hela och säga att en movie 05 + akuratehögtalare är source first för det är det ju på sätt o vis. En fantastisk källa i jämförelse med det mesta...och det systemet spelar ju oxå rätt ok! Men...

...tja, ikväll demade jag för ett antal personer vad en Keel kan göra och hur mycket bättre det blir jämfört med en ickekeelad tolva med mycket bättre arm och pickup. Skillnaden är inte liten och ju grötigare musik desto lättare att fatta vad som händer...svårt att förstå innan man hör det!

Samma sak händer om man tex går från ett komplett aktivt majik system (som verkligen inte låter dåligt) till ett Klimax DS, Majik-I och Unik...det senare gör det hela så mycke mer begripligt, musiken tilltalar en på ett sätt som det förstnämnd inte ens är i närheten av. Men, det förstnämnda lär kunna spela mer fysiskt men vad gör väl det när det inte blir spännande mer än på några få plattor...hur som helst, den dynamik som en Klimax DS kan prestera kommer man tyvär inte att kunna kompensera för med simplare källa och bättre "playback"...även om man kan höja volymen högre.

Vissa saker måste helt enkelt upplevas...

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Måste bara kommentera helt kort eftersom jag känner mig lite påhoppad. Jag håller med om att källan gör absolut mest för att få så bra tune som möjligt och är man bara ute efter det så är det alltid rätt att gå på source first. Jag däremot är absolut villig att göra avkall på det av lite olika anledningar:

1. För att få mer tryck som tex ett aktivt system ger med större burkar
2. För att förlora så lite pengar som möjligt i byteskedjan när man förbättrar sitt system.
3. Estetiskt (snyggare lådor helt enkelt)

Hursomhelst förstår jag hur ni som är hardcore tänker och respekterar att ni är så rigida även fast ni inte begriper mitt resonemang

Jag försöker dessutom vara tydlig med det som jag har lyssnat på och då jag bara gissar, ska fortsättningsvis bara skriva om det som jag säkert vet och har lyssnat ordentligt på. Så bättring från min sida utlovas :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
don Tomaso wrote:
Måste bara kommentera helt kort eftersom jag känner mig lite påhoppad.
...
Hursomhelst förstår jag hur ni som är hardcore tänker och respekterar att ni är så rigida även fast ni inte begriper mitt resonemang
Att du kan förstå mitt sätt att tänka, men jag inte ditt, är ju snarare en brist hos mig än hos dig. :wink: Så skäms inte för det!

Du ska absolut inte känna dig påhoppad! Det var inte dig eller någon annan jag "hoppade på", utan ett resonemang som jag uppmanade fler att ifrågasätta. Eftersom mina erfarenheter är att många ångrar sig när de verkligen testar source first och får en större insikt om vad som är viktigt i ett musiksystem, ÄVEN för dem. Jag upprepar vad Lejonklou sa tidigare : Testa och hör, innan du avgör! (Lät nästan som en slogan för en Linnbutik...)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Linnofil wrote:
don Tomaso wrote:
Måste bara kommentera helt kort eftersom jag känner mig lite påhoppad.
...
Hursomhelst förstår jag hur ni som är hardcore tänker och respekterar att ni är så rigida även fast ni inte begriper mitt resonemang
Att du kan förstå mitt sätt att tänka, men jag inte ditt, är ju snarare en brist hos mig än hos dig. :wink: Så skäms inte för det!

Du ska absolut inte känna dig påhoppad! Det var inte dig eller någon annan jag "hoppade på", utan ett resonemang som jag uppmanade fler att ifrågasätta. Eftersom mina erfarenheter är att många ångrar sig när de verkligen testar source first och får en större insikt om vad som är viktigt i ett musiksystem, ÄVEN för dem. Jag upprepar vad Lejonklou sa tidigare : Testa och hör, innan du avgör! (Lät nästan som en slogan för en Linnbutik...)
Tack för det men det var mest herr Lejonklou jag kände mig påhoppad av. Nu har han ju rätt såklart så jag fick mig en välförtjänt knäpp på näsan och vaknade upp lite.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
teatime wrote:
Som Per redan skrivit: Stort tack till alla gästvänliga göteborgare! :D
...
På hemvägen råkade vi passera några Linnsystem till. :roll:

Först Linnofils Uniktäta knekthus. ;) Knekt var en trevlig bekantskap, inget för min lilla betongtvåa, men jag skall ha det i åtanke för framtiden. :) Linnofil vinner priset för helgens mest vältrimmade system (och troligen det bäst trimmade system jag hört!) det kändes som om det spelade väldigt nära sin potential. Unik lät stolligt bra :shock: (framförallt på lite lägre volym, när de försöker leka Komri kommer de trots allt lite till korta).

Sedan hardcorelinnies Espeksystem. Maxad LP12:a, vad säger man? Det var bra! :D
...
Miles Davis var grym!

Sammanfattningsvis en mycket trevlig och kul Linnhelg. Hör av er om ni dyker upp söderut! :D
Det var som sagt mycket trevligt att få träffa andra "prominenta" Sellerister, både hos mig och hos Sportis! (Citat ovan från Sportis Komridemotråd.)

Det är också alltid bra, för alla parter, att "benchmarka" sitt system mot andras, särskilt i hemmiljö. Det kan lära en lite tips och tricks, även om vi inte hann med sånt på vår miniforumträff. Jag måste säga att jag är förvånad över att mitt system skulle anses vara mer vältrimmat än Hardcore's. Jag trodde han var västsveriges mest neurotiska trimmare! :P (Men jag vet att han numera kämpar mot sina mörka demoner på bästa Bergmanvis... :mrgreen: ) Men jag får tacka för berömmet!

Min nya Adiktnål håller på att spela in sig och det känns bättre och bättre för varje dag! Jag tror det är min 4:e eller 5:e nål och jag har aldrig varit med om större inspelningseffekt än på denna. Men det är kanske T-kable/Trampolin2:an jag börjar uppleva mera till fullo nu? Hursomhelst lirar det på som tusan. Spelade en Steve Gibbons "Street Parade" häromdagen på 75+ volym och fick en otrolig "livekänsla". Det distade så där typiskt som det brukar göra på livekonserter, eftersom jag körde mitt system nära max. :P Jag kände verkligen för att klappa händer och sjunga med, trots att jag var alldeles ensam hemma med mina apparater... Nördigt, men så är det när man har bra musik! :roll:

Knekt måste man bara ha! ;) Jag känner en kille som hade tre Knektzoner (+huvudsystem) i en betongtvåa! Kök, badrum och sovrum måste väl också ha system, eller? :D Dessutom blev han väl försedd med Knektprylar för huset som han bor i nu.

Nu skulle det vara på sin plats med en konferens i Malmö/Lund, för mera benchmarking!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Linnofil wrote:
Jag måste säga att jag är förvånad över att mitt system skulle anses vara mer vältrimmat än Hardcore's. Jag trodde han var västsveriges mest neurotiska trimmare! :P
Nja.. jag vet inte om jag törs ta gift på det.. Det kan vara överraskningen över hur mycket välljud som skrämdes ur de små Unik:arna som imponerade så. Man är liksom mer beredd på att en maxad tolva och aktiva Espek låter bra .

Ni kan ju jämföra själva, vettja! :D
Quote:
Knekt måste man bara ha! Wink Jag känner en kille som hade tre Knektzoner (+huvudsystem) i en betongtvåa! Kök, badrum och sovrum måste väl också ha system, eller? Very Happy Dessutom blev han väl försedd med Knektprylar för huset som han bor i nu.
Mmm.. blev faktiskt lite sugen på en zon för datorhörnan. Fast hur var det.. man kan inte använda Klimax Kontrol som "sändare"? Jag får stirra lite på knekt-trådarna.. Selleri behöver en wiki! :)
Quote:
Nu skulle det vara på sin plats med en konferens i Malmö/Lund, för mera benchmarking!
Säg bara till! :D

EDIT: Lade till stycket om knekt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
teatime wrote:
Mmm.. blev faktiskt lite sugen på en zon för datorhörnan. Fast hur var det.. man kan inte använda Klimax Kontrol som "sändare"? Jag får stirra lite på knekt-trådarna.. Selleri behöver en wiki! :)
Eller så ringer du din "Knekt kontakt" utanför Gbg! :) Korrekt, Klimax kontrol är enbart avsedd som mottagare i Knektsystem. (Du har väl K.Kontrol/Solo i dina sekundära zoner? :) )

Lämpligt i ditt fall är t.ex.:

1. Line Driver: Skickar dina källor som balanserad knektsignal till #2, under 1000 lappen beg.
2. Line Receiver: Tar emot balanserade signalen och fungerar som ett försteg (med plats för lokala källor) ihop med #3, runt 1000-1500 kr beg.
3. RCU: förslagsvis en Basik IR RCU, kontrollpanel för #2, kostar ny 2840 kr, beg för ca 1500 kr.
(Alternativ 3. Stora Knekt RCU'n, kostar 2200 kr beg och runt 4500+ kr ny. Kräver lite mer jobb/programmering, men ger mervärde.)
4. LK100 slutsteg, 1900 kr beg. här på Selleri.
5. Unik: högtalarna som så fint rundar av hela systemet, 2-3000 kr beg. Ev. 5110 för 1500-2000 kr.
Ev kan man ersätta 2 och 4 med en Roomamp för ca 3000 kr beg. Eller ersätta 2-4 med en Direktor för ca: 6000 kr beg.
2-4 kan även ersättas med en Classik/k för 7500 kr med andra mervärden.

Du kommer inte att ångra dig! :) Med ev. framtida hus och familj ökar bara värdet än mer på Knektgrejerna!
b
Edit: Fixade småfel, t.ex. felet med vad Roomampen ersätter. La till förtydliganden och 5110 som högtalar alternativ.


Last edited by Linnofil on Thu Nov 15, 2007 15:57, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Nice! Tack för sammanfattningen! :D

Förvirrande flexibelt med många alternativ, men till de begagnatpriser du listar förstår jag hur man kan ha en "knekthobby". :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
teatime wrote:
till de begagnatpriser du listar förstår jag hur man kan ha en "knekthobby". :wink:
Javisst är det billigt! För att få de priserna kanske man ibland måste kolla på ebay UK, men då kan det å andra sidan bli ännu billigare.
Många alternativ? Du har väl tänkt på att din Knektzon kan bestå av en (old)Majik-I el. Wakonda/LK100 med "Sneaky" line receiver modul också? Många av oss inbitna Linnister har ofta lite grejer liggande som slutsteg/högtalare el. liknande och det brukar gå att ta vara på lite grejer i zonerna, för att komma undan "billigare". Det är bara att börja samla på dig grejer!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Vaddå knekt?

Jag trodde att det bara var att dra upp volymen i huvudsystemet.... :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jo.. fast om jag fattat rätt finns det inget sätt att skicka en signal med fast nivå ut från Kontrol? Eller finns det trots allt något sätt att via Knekt-interfacet få en signal till en Line Driver?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited