selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page 1 2 3 4 512 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Hej allihop, det är jag som är Linnofil

På begäran kommer här en liten presentation av mig och en redogörelse för mitt system och lite (?) om hur det och mitt Linnintresse har utvecklats. (Så väl som jag kan minnas den, några årtal kan ha blivit fel.) Den som vill läsa text som anknyter till bilderna kan hoppa ner till stycket som börjar med 2005.

Jag är född 1968 och har alltid varit intresserad av musik. Jag köpte mina första LP och singelskivor i mitten/slutet på -70 talet då jag gick på mellanstadiet. Det var pop med Beatles, ABBA, Kim Larsen/Gasolin, Bony M m.m. ("Rakt över disk" med Clabbe!) som var tidiga idoler, sedan kom rocken med Sweet och Ramones m.m. Därefter kom en tid med lite mer musik åt synthhållet som A&F, Howard Jones, Yazoo, Kano, Future World Orch. JM Jarre o.s.v. hela tiden med en bredd kring Pop/Country/Jazz. Gillade t.ex. Bob Dylan och Dolly Parton redan på högstadiet, inget man talade för högt om...

1984 startade jag den ”seriösa” hifibanan, LP gällde förstås på den tiden och jag startade med en Fischer (ett fint märke på 70 talet!) skivspelare, Yamaha AX-500 förstärkare, Yamaha TX-700 Tuner, Nakamichi BX150 kassettdäck och ett par Jamo ”bookshelf” högtalare som hängdes upp på väggen. Alla dagar som tidningsbud/reklamutdelare varvat med musselkokning/sortering och diverse mopedaffärer hade gett resultat! Eftersom jag läste i den (på den tiden) seriösa tidningen HiFi & Musik så förstod jag att signalkällan var viktig och att den där Linn LP12 var toppen av det ointagliga berget. Men lyssna var gratis så när jag väl fick en chans så skulle jag ta den! Efter att ha gått runt i Gbg’s alla steroaffärer (Stereo gällde på den tiden…) så hade jag snart köpt nya högtalare, ett par Martin Person MP-Miniring från Ågrens och en beg. skivspelare, Unamco T1 med Ortofon MC p.u. +MC-trafo. (För 600 kr på …. Radiolagret!! Totala Linnhatare för er i övriga landet.)

1986 lyssnade jag på det (nästan) värsta som fanns på den tiden LP12/Valhalla/Ittok LVII/Karma, Naim 32.5/Hicap/250 med Linn SARA högtalare. Jag trodde jag skulle smälla av! Det var det mest fantastiska jag hört! Trots att jag varit på mässor m.m. och hört dyrare system, som faktiskt aldrig imponerat. Min första tanke var: När jag är 50 år och sitter med fet lön som chefsingenjör på något företag och har utflugna barn så ska jag tamigfan ha ett så bra system! Innan dess trodde jag inte att jag skulle kunna ha råd... (Det var innan jag hade förstått den sanna meningen med ordet prioriteringar!) Efter att ha moddat Unamco skivspelaren lite till det bättre så lyssnade jag på en REGA Planar3/RB300/Linn Basik p.u. och insåg att mina modifieringar hade varit en droppe i havet. Vilken kick att det fanns bra grejer som man hade råd med! Så 1986 köpte jag en Rega Planar2 med RB250 arm och Linn Basik p.u. Nu var jag verkligen med i matchen! Mina MP Miniring sjöng ut sin sång på mina hemmasvetsade stativ och det var härligt att vara tonåring! Särskilt som jag alltid köpt mycket skivor och nu fick valuta för det.

1987 köpte jag min första LP12:a ny, med Ittok LVII och K9 p.u. Kompisarna lyssnade och jämförde med Rega:n och insisterade hela tiden på att jag skulle jämföra med samma låt för att det skulle vara rättvist. Det ÄR samma låt var det ständiga svaret… Nu började jakten på en bättre förstärkare och Yamaha grejerna såldes. Jag provade med en liten Rotel, Nad 3020, en Sony ”bergsprängare” (jo, de hade phonosteg på den tiden… bättre än Rotel:n var den också!).

1988 så insåg jag till slut att jag inte ville nöja mig med vad som helst och lånade pengar till den nylanserade LK1:an, fantastisk, och med fjärrkontroll! (Något som var närmat okänt i finare kretsar på den tiden.) Sedan följde i snabb takt ett LK2 slutsteg –88 och en ASAK p.u. –89. Nu var mina MP-Miniring på sin absoluta gräns och ett par Linn SARA9 isobariska högtalare inhandlades -89, därefter en Troika -90. Jag stod nu bara 4 år efter att jag hört min drömanläggning på en nivå över den! Dessutom hade jag, förutom högtalarna, nu Linns toppanläggning, bara Isobarik saknades. Detta redan första året på högskolan! Vem tror ni hade bäst stereo i studentkorridoren? Köpte över 250 skivor det året! Nu var jag verkligen i mitt esse, jobbade ännu hårdare och spenderade (nästan) inga pengar på party och sköna damer. Så fort LK280 uppgraderingskittet kom så köpte jag det och så fort Ekosen kom köpte jag den också. Under studenttiden fick jag också lära mig (förutom teknik) att med hjälp av salt, svartpeppar och smör så kunde en säck potatis eller ris förvandlas till ett stort antal måltider som innehöll tillräckligt mycket av alla kostcirkelns delar. Allt som krävdes var en öppen syn på näringslära. Allt slit gick åt till att köpa skivor och att underhålla mina MC p.u. Jag avverkade 3 Troika, 2 Karma, några Asaka m.m. (t.o.m. -95)

1990 talets början, nu hade alla tänkbara inkomster gått åt, både historiska och en del framtida så jag fick lugna ner mig. Jag kunde inte hänga med när aktiva Isobarik lanserades och jag köpte inte heller någon Dirak till min LK1:a eller Spark till min LK280. Det var nog tur det eftersom Kairnen kom 1991 och den var ett måste, ett fantastiskt steg upp från LK1 och dessutom med phonokontakter (som Linn sagt var kassa 3-4 år tidigare…) och fantastiskt bra signalkablar! (Linn Black). Men vad gör man när pengarna är slut? ”Source first” förstås och jag sålde mina SARA och köpte ett par beg. Linn Index II på Kustone för att finansiera förstegsuppgraderingen. Klart bättre musik! Dessutom lanserades Biwire på bred front av Linn och det blev dubbla K20 ut ur LK280:n för mig. När Lingon kom skulle jag bara ha den, från första dagen! (Jag kom ihåg att jag var mycket frustrerad över att Axis hade mer avancerad motorstyrning och 2 hastigheter när LP12:an fick nöja sig med Valhalla. Linn sa att Axisstyrningen omöjligt kunde anpassas för LP12, det var ”en helt annan produkt”) Köpte Lingon olyssnad och flög t.o.m. till Stockholm över dagen för att hämta den när den kom från England. På så vis hade jag Lingo hemma hos mig en dag före min handlare (Tonläget) kunde demonstrera Lingo i butiken! (Han var lite avundsjuk när jag tog med den hem efter att han hade fått installera den. Vilken entusiasm och energi man kunde uppbåda på den tiden…) 1992 började jag dessutom med ganska avancerad dykning (djup luft 60+/vrak/nitrox) och det drog en hel del pengar från det mera bestående (och frugodkända!) musikintresset.

1995 på våren efter att ha jobbat hårt en period så räckte pengarna till en Karik III med slimline och det drog ner på p.u. kontot en del, istället ökade CD kontot parallellt med de fortsatta LP köpen i Gbg’s begagnataffärer. En kasse med 20-30 LP skivor kunde kosta som ett par CD skivor. Pengarna fortsatte att gå åt till att ständigt köpa nya MC p.u. Några Klyde och några Karma bl.a. (t.o.m. –01)

1996 efter ytterligare en spurt på jobbet med mycket övertid så inhandlades Keilidh med aktiva filter och 2 LK100. LK280:n såldes med viss saknad. Index II såldes utan större saknad (även om de var bra). Investeringarna stabiliserades och jag spenderade allt mer på party och sköna damer eftersom gymnasie/högskoletidens snålande måste kompenseras på något sätt för att få balans i livet.

1998 efter att ha träffat min blivande fru blev det återigen mindre damer (bara 1 förstås!) och mindre extravagant krogliv. Jag lyckades då köpa en ny LP12:a (igen) och ”slapp” på så vis uppgradera till Cirkus.

1999 räckte semesterersättningen som jag fick vid byte till nytt jobb till en ny uppryckning och jag köpte en Ikemi och ett LK140 till diskanten på mina Keilidh. Ikemin krånglade en del och jag hade nog 5 stycken innan jag (2001!) fick en problemfri. Under tiden provade jag lite olika försteg eftersom jag inte tyckte det kändes lönsamt att byta till Slimline på min trafoförsedda Kairn. Jag hade ett par Kollektor (Mk1/Mk2), en Kairn Pro med LK1 som phonosteg och till slut en Wakonda med MC/MM steg (Karma just då). Även högtalarna varierade (började med att ett basfilter gick sönder i LK100:n) och jag hade passiva Royd A7, Royd Squire, passiva och aktiva (2xLK140) Tukan m.m. Pengarna sinade när vi fick barn och anläggningen stabiliserades ett tag med LP12/Lingo1/Ekos1/Karma, Ikemi, Wakonda, LK140 och passiva Tukan. Alla byten hade gett upphov till lite rester och ett sovrumssystem hade bildats av dessa med Ikemin (via lineout kabel genom väggen) och en hifivideo som källa, LK1/LK100 som förstärkare och Royd A7 högtalare på Target stativ. En 20” TV kopplades till detta och gav upphov till mitt första 2 kanals ”hembio” system.

2001 när vi köpte hus så insåg jag att det skulle bli svårt med investeringarna så jag slog till på ett par Ninka direkt i samband med flytten. Förklarade för min fru att vi skulle få en låda mindre att bära på flyttdagen (gick bara delvis hem kan jag säga…). Pengarna var nu ännu mindre tillgängliga eftersom förutom huset hade vi fått ett barn till och jag lyckades bara uppgradera till Ekos2 i samband med p.u. byte från Karma till K5. Även skivköpen fick hållas tillbaka och det var på det hela taget ganska trist på Hififronten eftersom jag även hade installationsproblem i nya huset. Hifimöbeln som inte fungerade på sviktande trägolv och den kassa elförsörjningen gjorde att jag hade svårt att få till installationen. Lätttväckta småbarn, sömnbrist och dålig musik från stereon m.m. ökade inte motivationen att ta tag i systemet. Vad jag än gjorde så blev det aldrig bra. Provade olika möblering, placering och allt jag orkade med.

2002 bytte jag min Lingo 1:a till en Lingo 2. Det blev förstås skillnad, men ännu var det inte alls bra. Efter att ha tagit tag i mitt andrasystem (Panasonic NV-H70 hifivideo, Creek 4140 integrerad, Creek T40 tuner, Royd A7 högtalare på Target stativ. och kopplat upp det i gästrummet på övervåningen så insåg jag att något verkligen var fel! Det svängde som fan med min (riktigt bra) hifivideo som källa! (Musikband inspelade med Karik/Numerik och LP12/Ekos/Karma.) Dottern som var 2 år vägrade gå ur rummet på 1,5 timme. Hon bara stod och vaggade framför högtalarna. Hon hade aldrig tidigare hört så bra musik och skrek som en galning när vi skulle gå och äta. Musik fungerar verkligen som kommunikationsmedel, för alla åldrar! Eftersom jag fick inspiration av musiken drog jag nu 10 m skarvsladd mellan detta rums vägguttag och en fördelardosa till stereon. Klart bättre! Nu var jag något på spåren. Jag testade en provisorisk 2.5 mm2 sladd mellan elskåp och stereo som gjorde ytterligare skillnad. Jag permanentade installationen, köpte ny K400 och en silverkabel till Ikemin och jag började nu spela skivor igen, men det var ännu inte helt bra.

2003 tog jag tag i rummet vars väggar bestod av tretexskivor (mjuka spånplattor, typ anslagstavla) på trästockar. Alla skivor ersattes av 12 mm MDF och det tapetserades, sattes på lister m.m. I samband med detta drogs ny el i några rum och min tidigare separata strömförsörjning drogs om. Jag byggde om mina skivhyllor och placerade stereon vid en ny vägg där skivhyllorna tidigare stått. En ny tillfällig hifimöbel kom i bruk av hustrueliga designskäl och nu började det rocka på allvar! Jag hade under ombyggnaden packat ner min LP12:a och den klarade heller inte att monteras på den tillfälliga möbeln. Istället använde jag nu en Basik/Akito2B/Adikt som skivspelare som jag tagit från mitt jobbsystem. (Nämnda Basik, LK1 phonosteg, och hemmabyggt slutsteg. Kollegans utrustning kompletterade, Classik Music som cd/tuner/pre, Kan IV och Sizmik 10.25. Kul på kontoret? Jajamän!) Förbättringen var så stor med nya väggar, ny placering och ny möbel att Basiken nu var bättre än min LP12:a var tidigare! Nu började frun på allvar gilla mina investeringar igen, trevligt! Ända sedan 1999 då jag köpte Ikemi/LK140 hade jag haft olika problem som varierat. Annläggningen lät nu stabilt och lika bra varje dag. Basiken klådde enkelt Ikemin, trots att den stod ovanpå min LK140! I mitt TV/hembiorum kom en DVD spelare (Centrum Gemini 200) på plats och förenades med delar av gästrumssystemet (Creek 4140 integrerad) som skrotats för att min det blev min sons rum. Ett par 5110 inhandlades för att mina Royd A7 förvrängde TV bilden.

2004 bytte jag låda på min LP12:a från en Afromosia till en Lönn och bytte samtidigt upp mig från K5 till en Adikt. Spelaren förvarades fortfarande i låda, i väntan på ny hifimöbel. Systemet var nu Basik/Akito2B/Adikt för LP, Ikemi med silverkabel, Wakonda, LK140 och Ninka med för långa K400. Det fanns långt gångna planer på att konvertera Basiken till att använda min Lingo2, men av detta blev inget. Jobbsystemet skrotades i och med att jag bytte uppdrag (är konsult) och LK1 och mitt hembyggda slutsteg hamnade i hemmabion som fortfarande var 2 ch. Detta trots att ytterligare ett par 5110 inhandlades. (Inget tillstånd att montera surround av estetiska skäl.) Planen var att använda min Creek 4140 för att driva dessa. (DVD spelaren har inbyggd dekoder.) Jag hade nu ett par Royd A7 över och ytterligare ett ”hemmabio” system tog sin form i sovrummet. En Radiola receiver från 1961 togs fram ur garderoben och en Samsung-video som jag fått med vid ett TV inköp fick bli källa. Det blev ett ganska hyggligt VHS biosystem. Radiolan (med RÖDA DUCATI kondensatorer!!!) kom från ett tidigare jobbsystem (1994-1999, bestående av Sony WM-D6C (Suverän bandare som jag har kvar), moddad Radiola (kopplade bort med filterdel, tonkontroller och radio) och bruna 3 vägs aluminiumlådehögtalare, från hatthyllan på en 80 tals Volvo 760!

2005 lyckades jag äntligen investera i och montera mina sedan länge planerade Quadraspire hyllor. Jag började med att måla och tapetsera hyllorna så jag var redo att skruva upp dem. Kanten penslades vit med tre lager lackfärg efter tapetseringen och pinnarna målades vita med sprayfärg. För att få monteringen av pinn/konsolerna maximalt stabil så tog jag bort tapeten där pinnarna möter plåten. Väggen bakom (12 mm MDF på trästockar) är lite skev, så jag använde brickor för att få den i våg och hindra bakre plåten att böja sig ("pinnarna/konsolerna" böjer sig inåt/utåt och hålmönstret i hyllplanet stämmer inte). Jag lade en större bricka (”karosseribricka”) mot väggen och mindre M6 brickor i olika antal mot hyllplåten. Jag skruvade med 6 mm träskruv i 120 mm längd. Jag har även satt en vit fönstergummilist bakom hyllplåten för att slippa "skugg" effekten som uppstår när hyllplåten kommer ut lite från väggen. Jag är verkligen supernöjd med resultatet, både estetiskt och det ljudliga resultatet. Det låter kanonbra! Dessutom kom min LP12:a med sin nya lönnlåda och nya Adikt på plats. Underbart att se sin gamle trogne vän igen, om än i nya kläder. Wakonda, Lingo2 och LK140 fick nu stå på en träpall mellan högtalarna. 4 toalettrullar, modell Edet Maxi fick agera distanser mellan varje apparat. (Alltid 8 rullar i reserv om man får vinterkräksjuka, bra va?)

Efter år av möbelproblem så hade jag förstås suktat mycket efter en Harmonihylla (mycket bra!) även om ekonomin inte hade tillåtit någon investering. En pall med toarullar mellan apparaterna var dock inte estetiskt så jag köpte lite trämaterial på Bauhaus till en enklare golvhylla för LK apparaterna tills jag kan prioritera en Harmonihylla. Hyllorna hålls uppe med gängad M8 stång. Jag svarvar egna spikes med borrmaskin och vinkelslip. Nu låter det ännu bättre, verkligen suveränt hemma hos mig och jag är så otroligt nöjd.

Inspirerad av all denna underbara musik och den acceptans det leder till inom familjen för vidare investeringar så köper jag mig en Classik Movie Di för hemmabion och säljer min Ikemi för att köpa en Unidisc SC. Jag säljer även mitt LK140 för att delfinansiera mellanskillnaden. Jag monterar upp mina surround 5110 på Brakit och tittar på film i 4.0. Provade även 3.0 med 5110 center som väl egentligen gav bättre filmupplevelse, men 4.0 var fräckare och mera accepterat inom familjen när Brakiten redan var på plats. Det hemmabyggda slutsteget hamnar i hifin och är bättre än LK140:n. Något jag vetat sedan tidigare, men jag har haft kvar LK140 i hifin av estetiska skäl. LK1:an flyttas till hifin (bättre phonosteg) och Wakondan blir över. Av olika anledningar dyker det aldrig upp någon Unidisc SC till rätt pris och jag använder under en tid min Panasonic hifivideo från f.d. gästrumsystemet som källa. Till slut tröttnar jag på mina fyra st 4 timmarsband, att inte kunna spela mina nya skivor (CD) och flyttar Classik Movien Di:n till stereon för att köra som CD spelare. (Tittar på film mindre än jag spelar musik) Film blir nu urtrist med Centrum/Creek i 2 ch och jag tittar inte alls på film. Jag kompromissar med hifin och använder då Classik Movien som linjeförsteg och slutsteg för att frigöra slutsteget till hemmabion. Wakondan blir försteg och Creek 4140:n driver bakkanalerna. Efter en liten svacka i LP prestanda byter jag till ny nål på Adikten och allt är bra igen. Efter att ha försökt förbättra utseendet på min hylla genom att fejka en Harmonihylla med nya distanser och ställer den på Skeet konstaterar jag att den blev sämre än innan. Jag kallar den nu för Disharmonihyllan, men orkar inte bygga tillbaka till gängstång igen. Det låter fortfarande mycket bra, även om det inte når upp till när jag hade Ikemi/LK1/hemmabyggeslutsteg/gängstångshylla.

2005 är alltså status följande:
HiFi, 2ch: LP12 i Lönn/Lingo2/Ekos2/Adikt, LK1 phonosteg, Creek T40 tuner (kvar sedan Ikemitiden) Classik Movie CD/Tuner/Linjeförsteg/2 ch slutsteg, ½ K400 singelwire till passiva Ninka i lönn på stenfötter.
Hemmabio, 4ch: Centrum Gemini 200 (Bra DVD!), Wakonda, hemmabyggt slutsteg, Creek 4140, ½ K400 (x3 fram)+ K20 (x2 bak) och 4 st Linn 5110, ingen sub ännu.
Biosystem sovrum, 2ch: Samsung video, Radiola receiver anno 1961, K20, Royd A7

2006 är planerna (med hänsyn till dagen produktutbud) att köpa en eller två beg. Unidisk för hemmabio (SC) och stereo (SC eller 2.1+Exotik/Hudik). Inhandla T-kable, 3 st Linn Komponent 104 till hemmabio. Dra nya ½ K400 högtalarkablar till mina surround 5110. Flytta min Creek 4140 till sovrummet samt att bygga/köpa ett eller flera slutsteg för stereo och hemmabio. I planerna ingår även att bygga en Isobarisk subwofer av mina 2 Keltikelement + aktivt monofilter som jag köpt på eBay, samt att bygga förstärkare till subben. Ett jobbsystem finns också alltid med i tankarna. Återstår att se vad som blir av och hinns med, men i år är jag redo för en ny investeringsrunda…

Det var min historia i ord, från gymnasist till vuxen man, från ett system till tre. Här kommer några (i sammanhanget nytagna) bilder:


Image
Komplett system, LP12/Lingo2/Ikemi/Wakonda/LK140/Creek T40/Ninka. Hylla med M8 gängstång och träskiva från Bauhaus. Egensvarvade M8 spikes och plastkopior av Skeet. Det lät fantastiskt bra! Mönsterpassad tapetsering och montering av hyllorna. Barnvänlig höjd på LP12 och Ikemi.

Image
En Quadraspire vägghylla Lönn/Silver med vitmålade "pinnar" och tapet på bakre "plåten". Spelaren är en LP12/Ekos med Adikt.

Image
Ovanstående LP12, värt att notera är vitmålad kant på vägghyllan till Ikemin och att jag har en kvist i plinten på LP12:an. Ingen T-kable som synes och skallarna på de 6 st 6x120 mm skruvarna inte är vitmålade, sommar 2006 projekt?

Image
Detaljbild där listen bakom hyllplåten kan ses och att kanten är vitmålad. Notera även vitmålade pinnar och att tapeten är borta där pinnarna skruvas mot plåten.

Image
Hyllan är modifierad till det snyggare men sämre. Ikemin ersatt av Classic Movie, LK140 ersatt av ett hemmabyggt slutsteg. Uppstädad elinstallation och kortade K400 (bi-wire)

Ännu inga bilder på övriga system, men jag uppfattade att det var mest mina Quadraspire ni var intresserade av. Huset vi bor i är ca: 150 år gammalt och det var viktigt för oss (läs min fru) att det såg snyggt ut och inte hade för mycket 2000 tals look. Vi är mycket nöjda med utseende och musikaliskt resultat. Kommentarer och frågor är välkommna!

Updaterat 2006-01-18:
Kap: 1990 och 1996 eftersom jag lyckats förtränga mina 5 år med Index II/Kustone... Även 2004 fick sig en frisering. Bildtexten på näst sista bilden verkar konstig eftersom något hänt med bilden, går det att fixa Sony?


Last edited by Linnofil on Wed Jan 18, 2006 21:11, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 19:16
Posts: 208
Location: Luleå i Norrbotten
Häftigt att hitta en creek helt plötsligt! Jag har ägt en Creek 4040. Gillade den skarpt! Snygga bilder!

_________________
"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag är en gammal Creekdiggare... Snygga och bra budgetgrejer. Det verkar inte som att de 3 bilderna i mitten kommer med, funkar det för er? Sony, kan du kolla om det är något fel?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Linnofil wrote:
Jag är en gammal Creekdiggare... Snygga och bra budgetgrejer. Det verkar inte som att de 3 bilderna i mitten kommer med, funkar det för er? Sony, kan du kolla om det är något fel?
de funkar för mig genom att jagg högerklickade på dem och valde view image och fick upp bilden separat sedan fanns den där en för en.

Såg riktigt trevligt ut det där och bra tips inför att jag själv skaffar ett gammalt hus så tack för det.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 00:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Quote:
en redogörelse för mitt system och lite (?) om hur det och mitt Linnintresse har utvecklats
Lite info??? En hel roman, minst! Men kul att du tagit dig tid att skriva allt, även om jag bara ögnat igenom det nu.

Tror det var filnamnen som spökade på bilderna, fungerar nu iallafall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Kul läsning! Välskrivet faktiskt...

Intressant/intressanta system du har. Även om jag tycker några av dina svängar kändes lite oplanerade på nåt sätt. Iofs rör det sig om en längre tidsperiod. Även intressant att läsa att det inte alltid blir det perfekta ljudet, även med topputrustning. Rummet och placering gör sitt och gamla elektronikprylar kan faktiskt sin sak fortfarande tycks det som i vissa fall.

Snygg LP12:an blev i nya "kläder" :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Snyggt!!

Det enda som stor ar sladdarna som hanger langs vaggen...

LP12:an ar valdigt lik min. Nar jag hinner tapetsera om i vardagsrummet kommer jag absolut att overvaga din "tapetlosning" med QS-vagghyllan.

Tack for idén!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Kan meddela att T-kable gjorde underverk på min tolva. Syns mycket mindre än den svarta kabeln mot tapeten! :)

Fint system!!

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Väldigt trevlig och intressant historia, mycket väl skrivet vilket jag bugar för, fina bilder.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 00:50 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag instämmer med alla. Jätteintressant läsning! Verkar som att du testat olika kombinationer hejvilt och förutsättningslöst. Det måste vara både roligt, och bra :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Puh, vilken roman! Helt klart intressant läsning! Inte alla som har haft en spikrak resa mot det "perfekta" ljudet tydligen! Livet har ju en tendes att bjuda på olika förutsättningar i olika perioder. Inser dessutom vilken tur jag haft med relativt HiFi-vänliga rum än så länge...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Trevlig läsning, jag gnäggade ordentligt ett par gånger åt dina skrivningar!
Quote:
Under studenttiden fick jag också lära mig (förutom teknik) att med hjälp av salt, svartpeppar och smör så kunde en säck potatis eller ris förvandlas till ett stort antal måltider som innehöll tillräckligt mycket av alla kostcirkelns delar. Allt som krävdes var en öppen syn på näringslära.
He he he, det där känner man igen... För sex år sedan käkade jag och min fru sådana där små nudelpaket som kostar ett par spänn VARENDA dag i över en månad för att kunna åka till Alperna. Ett under att man inte fick skörbjugg. Skönt när man stöter på andra med den där hängivenheten. :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fler än jag som åt Apotekets "enomdan" multivitamin under studenttiden? Billigare än grönsaker/frukt :wink:

Linnofil - du gör skäl för namnet! :shock:
Trevlig historiberättelse :!:
Mera sånt på forumet.
Tre Linnsystem, jo jag tackar...
Jag har fortfarande kvar min Creektuner. Helt OK tuner faktiskt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Mycket underhållande! Men är det bara jag som blir nyfiken på det hemmabyggda slutsteget? Är det din egen skapelse?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
henriklh wrote:
Mycket underhållande! Men är det bara jag som blir nyfiken på det hemmabyggda slutsteget? Är det din egen skapelse?
Jag är åxå lite nyfiken på det tänkte bara inte på det efter den romanen.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page 1 2 3 4 512 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited