selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Traktorpojken wrote:
Jag trodde att det bara var att dra upp volymen i huvudsystemet.... :P
Jotack, perfekt när man har små barn som leker i det rummet, eller ser på film i ett angänsande rum, eller... Om jag t.e.x lagar mat kan jag inte ha lagom dynamik i köket (med fläkt igång) genom att fläska på i huvudsystemet, trots att det är i ett angränsande rum. Resten av familjen skulle dessutom smälla av om jag försökte! Men med Knekt är det perfekt! Dessutom kan jag lyssna musik till frukosten medan familjen sover, om jag nu skulle komma upp tidigt nån gång... Med duschen är det samma sak. Med familj eller grannar är det inte att tänka på att höra lagom bra i duschen via huvudsystemet och öppen dörr. Bittert att jag inte har fått till badrummet än!
teatime wrote:
Jo.. fast om jag fattat rätt finns det inget sätt att skicka en signal med fast nivå ut från Kontrol? Eller finns det trots allt något sätt att via Knekt-interfacet få en signal till en Line Driver?
Ja, det klart, utan tape(rec) out blir det förstås problem. Attans!!! Tänkte inte på det. Jag som trodde att den hade Tape-out! (Synd att man inte kan konfigurera den obalanserade utgången som tape out och ha balanserat till slutstegen.) Hmm... Det måste nog till en Kairn/Wakonda eller liknande (parallellkopplad) för att få det hela att fungera... Det påminner mig mig om när en kompis (Med K.Kontrol) i Bryssel skickade in sin Kairn (som användes som Knektdistributör) till Linn för reparation. Den kom bort med posten och Linn skickade honom en "existerande ekvivalent ersättning" istället, en splitter ny Exotik! "Some guys have all the luck!")

Men jag tror det riktiga svaret för dig heter Intersekt R4S5! Men då börjar man komma ifrån enkelheten i "systemet för den lilla datorhörnan"... Riktigt enkelt kan det bli om du skiter i att ha flera källor och använder en Linedriver i.a.f. Då kan du ha t.ex. CD/DS inkopplad jämt och visserligen styra hela anläggningen, men bara lyssna på en källa från huvudsystemet +lokala källor. (Eller växla manuellt i huvudsystemet, de gånger det blir aktuellt.)

Vad krångligt det blev helt plötsligt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
don Tomaso wrote:
Tack för det men det var mest herr Lejonklou jag kände mig påhoppad av.
Jag antar att du menar det där med UD 1.1+Kolektor. Det var inte menat som någon knäpp på näsan, jag citerade dig för att det var ett perfekt exempel på en vanligt förekommande uppfattning. Många av oss söker någon slags balans i systemet istället för maximal prestanda. Problemet är att balansen man eftersträvar är ett luddigt begrepp som påverkas av faktorer som hur mycket apparaterna är värda i pengar.

Jag kommer själv ständigt på mig själv med att tänka på detta sätt. Ett exempel är att jag körde på eget slutsteg i flera år och närde en önskan att byta ut det mot något "riktigt bra" och kanske aktivera i samma veva. Trots att jag spelar mest vinyl så gick jag på denna linje, istället för att köpa en Keel. Det blev dyrare och var rent vansinnigt ur ett prestanda-perspektiv, men jag tyckte att Keel var hutlöst dyr och det kändes väl för "obalanserat".
Quote:
Jag däremot är absolut villig att göra avkall på det av lite olika anledningar:

1. För att få mer tryck som tex ett aktivt system ger med större burkar
2. För att förlora så lite pengar som möjligt i byteskedjan när man förbättrar sitt system.
3. Estetiskt (snyggare lådor helt enkelt)
Jag håller med dig på samtliga punkter! Vill inte ha någon sämre högtalare än Katan, kör inte MC på grund av driftskostnad (och för att jag vill kunna provbyta nål för att ha koll på slitaget), tänker strategiskt när jag byter något (kommer en ny CD-spelare att falla i värde? ja, troligen) och står inte ut med lådor som är fula.

Måste säga att jag är djupt tacksam för de riktigt fanatiska source first-inläggen (främst Linnofil, henriklh och hardcore), för de ger mig ofta en tankeställare. När jag i praktiken testar olika alternativ mot varandra så regerar verkligen source first, men sen glömmer jag rätt snart hur jag upplevde skillnaderna och börjar snegla på högtalare igen...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lejonklou: Ok tack för ditt förtydligande. Hursomhelst No hard feelings :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
teatime wrote:
Som Per redan skrivit: Stort tack till alla gästvänliga göteborgare! :D
...
På hemvägen råkade vi passera några Linnsystem till. :roll:

Först Linnofils Uniktäta knekthus...

Sedan hardcorelinnies Espeksystem...
Tack det var trevligt att få besök av några som verkligen uppskattar bra hifi (del flesta tycker ju att det är grymt bra, men att det kostar en 10-potens mer än det är bra). Ursäkta att inte heller jag lyckades ställa upp med mer än lite varm dryck :oops: , men å andra sidan så lyckades jag få 11-månaders-terroristen i säng 5 min innan ni knackade på så det fanns en anledning...
Linnofil wrote:
Det är också alltid bra, för alla parter, att "benchmarka" sitt system mot andras, särskilt i hemmiljö. Det kan lära en lite tips och tricks, även om vi inte hann med sånt på vår miniforumträff.
Ja det är inte dumt alls faktiskt. Största behålningen för min del är ändå att man får träffa lite udda folk :wink: och en ypperlig möjlihet att upptäcka ny musik och nya artister!
Linnofil wrote:
Jag måste säga att jag är förvånad över att mitt system skulle anses vara mer vältrimmat än Hardcore's. Jag trodde han var västsveriges mest neurotiska trimmare! :P (Men jag vet att han numera kämpar mot sina mörka demoner på bästa Bergmanvis... :mrgreen: ) Men jag får tacka för berömmet!
Jag har nog ägnat så mycket tid (av den lilla tid man har för sig själv numera) till att bygga bort riktigt stora hinder för att anläggningen skall kunna prestera någorlunda i närheten av vad den kan (senaste projektet så har jag stagat upp golvet under högtalarna och skivspelaren m.h.a. grova reglar mot grusbädden i krypgrunden. Är nog dags att efterspänna dessa f.ö.) att jag inte nått ända till den uppsjö av saker som också påverkar fast i mindre grad. Det gäller att ta sig an hindren i rätt ordning. Sen har jag kanske tröttnat något på att tuna till döds (på Tonläget-Anders inrådan) då det har en tendens till att göra anläggningen något instabil d.v.s. man får stora prestandasvängningar när omgivningen ändras (TV, dator, värmepump etc. av/på o.s.v).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Nytt projekt!

Jag köpte för ett tag sedan på mig ett litet "OK" i form av ett par Linn Kan 1. De var kosmetiskt fina, men ena diskanten var trött och den andra var "helt ny". Ett litet lagom projekt på halsen, med andra ord. Jag har efter lite tips på Lejonklous forum skruvat en del med dem. Jag är nu i ett stadie där jag ska modda filtren för nya diskanter. Den "nya" diskanten har heller inte lossnat på det sätt som jag hoppades på, jäkla lim! :evil:

Efter filtermoddning så ska jag köpa nya diskanter. (Ninkatyp, Kanvarianten går inte att få tag på längre.) Tyvärr har jag även upptäckt varför de läckte. Basarna (Övre mellanregister för er Keltik/Komriägare ;) ) läcker, eftersom limmet släppt mellan plåtstommen och gummiupphängningen av konen. Trist, men det ska väl bara vara att limma, eller? Lite pill ska det ju vara! Eftersom jag driver det här projektet i väldigt långsam takt (vad ska jag ha dem till?) så är det ett ganska trevligt småpill.

Bifogar lite bilder av de nya chakrafiltren, äh, jag menar de gamla Kan filtren... :) Detta är FÖRE moddning. Ber om ursäkt för de trista telefonbilderna...


Attachments:
File comment: Kan I Filter, sidovy
Kan_I_Filter_Sidovy.JPG
Kan_I_Filter_Sidovy.JPG [ 37.15 KiB | Viewed 6566 times ]
File comment: Kan I Filter, stort motstånd
Kan_I_Filter_Stort_Motstand.JPG
Kan_I_Filter_Stort_Motstand.JPG [ 28.97 KiB | Viewed 6565 times ]
File comment: Kan I Filter, litet motstånd
Kan_I_Filter_Litet_Motstand.JPG
Kan_I_Filter_Litet_Motstand.JPG [ 30.81 KiB | Viewed 6567 times ]
File comment: Kan I Filter, det andra
Kan_I_Filter_Det_Andra.JPG
Kan_I_Filter_Det_Andra.JPG [ 36.85 KiB | Viewed 6557 times ]
File comment: Kan I Filter, baksidan
Kan_I_Filter_Baksida.JPG
Kan_I_Filter_Baksida.JPG [ 46.75 KiB | Viewed 6564 times ]
File comment: Kan I Filter, det ena
Kan_I_Filter_Det_Ena.JPG
Kan_I_Filter_Det_Ena.JPG [ 44.45 KiB | Viewed 6595 times ]
Top
   
 Post subject: Fråga ang Knekt
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 19:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Hej,

Du verkar ha prövat en del med knekt.........själv vet jag ingenting. Du fick mig intresserad av knekt när jag läste din presentation.
Jag har två system:
1. LP12/kairn/LK85/aktiva katan
2. Movie DI och unik

Naturligtvis i två separata rum.

Jag skulle ibland vilja spela cd/radio i system 1. Hur gör man i så fall? Tacksam för svar.

/Roger


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 23:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Du har bra telefonbilder ändå måste jag säga, i mitt vardagsrum ser man knappt om det är en låda i LK eller AV-format när jag fotar. Låter som ett trevligt litet terapiprojekt att modda Kan, posta gärna någon rad här om hur det fortskrider.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Det går fint att limma kanterna ja kontaktlim har jag för mig skall vara bra till det men är inte säker.

Lite renoveringsbilder/repotage på teknik delen kanske med?

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject: Re: Fråga ang Knekt
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Roger wrote:
Du verkar ha prövat en del med knekt.........själv vet jag ingenting. Du fick mig intresserad av knekt när jag läste din presentation.
Jag har två system:
1. LP12/kairn/LK85/aktiva katan
2. Movie DI och unik

Naturligtvis i två separata rum.

Jag skulle ibland vilja spela cd/radio i system 1. Hur gör man i så fall?
Klart du ska ha Knekt! Det är faktiskt ganska smidigt att fixa det. Det du behöver är att sätta din Movie Di i "Knekt driver" läge i setupen. Då skickar den en balanserad signal ("rec out") ut på knektlinan. I andra änden har du en "Line Receiver" som tar emot den balanserade signalen, konverterar till obalanserad och fungerar som ett försteg (inte aktuellt i ditt fall) ihop med en "Basik IR RCU". Du använder "Tape out" på Line receivern. (Och kanske även det utmärkta hörlursuttaget?)

Line receivern kostar runt 1000-1500 kr beg, en Basik IR RCU (kontrollpanel för receivern) kostar ny 2840 kr, beg för ca 1500 kr. Drivern (Di:n) och receivern (som kopplas in i t.ex. CD input på Kairnen) kopplas ihop med en tvistad Cat 5 kabel som termineras på Knektvis. RCU till Line receiver kopplas ihop med samma typ av kabel. (Oftast kortare dock!) Med denna lösning kan du faktiskt sätta Kairn/2xLK85 dolda i ett skåp om du vill! (RCU:n tar emot fjärrsignalen.)

FEL:
******
Fru och barn kan titta på TV/video (el. lyssna på radio) i "Di rummet" medans du lyssnar på CD i "LP12 rummet"! Kan det bli bättre? (Utom att du lyssnar på LP i samma rum... :P )
******

En Basik IR RCU kräver ingen programering och hela systemet är mycket enkelt att sätta upp. Go for it! Support finns på forumet förstås, t.ex. i denna tråd!

Edit: Detta är fel! En Classik har inte separat req/tape-out. Samma källa som i huvudsystemet går ut på Knektlinan.


Last edited by Linnofil on Fri Jan 18, 2008 01:44, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 01:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Sony wrote:
Låter som ett trevligt litet terapiprojekt att modda Kan, posta gärna någon rad här om hur det fortskrider.
Ja, det känns rätt kul faktiskt, just att det inte är bråttom och att det trots allt är en klassiker som jag ville ha på 80 talet (innan jag köpte Sara).
hepcat wrote:
Lite renoveringsbilder/repotage på teknik delen kanske med?
Ska se vad jag kan ordna. Jag har faktiskt inte tagit några andra bilder än de ovan. Hela projektet diskuteras lite här: http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=189


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 21:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Tack för ditt svar. Det verkar ju ganska enkelt så det är bara att börja jaga Knektprylar. Jag återkommer om jag får problem med installationen.
Egentligen hade jag tänkt köpa en cd-spelare men det känns lite osäkert just nu med hänsyn till DS-utvecklingen så jag avaktar med det ett tag. Med Knekt skulle jag kunna spela lite cd också - tv´n och Movien är liksom upptagen av andra i familjen. Vissa skivor har jag nämligen inte på LP.

/Roger


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 12, 2008 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Intressant med knekt, lite funderingar som uppkom efter läst var:

Basik IR RCU eller Knekt RCU används den föratt byta låt på källan som är i rum1 när man lyssnar i rum2 och Line Receivers volym? Kan man på något annat sätt styra volymen på Line Receiver?

En basik fråga men visst skickas signalen över en vanlig tp-kabel?

Går det att koppla direkt från en källa till en Line Driver sedan vidare till rum2?

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Clas wrote:
Basik IR RCU eller Knekt RCU används den föratt byta låt på källan som är i rum1 när man lyssnar i rum2 och Line Receivers volym? Kan man på något annat sätt styra volymen på Line Receiver?
Ja, en Basik IR RCU kan användas med fjärr för alla manövrar som din fjärr klarar av, inklusive volym, t.ex. byta radiokanal, låt på CD'n, byta källa från Video/TV/Radio/LP12 etc. Allt utan att påverka ljudet i huvudsystemet! (Så länge inte samma källa används där. Det går inte att spela två olika låtar på CD'n samtidigt. Riktigt så fantastiskt är inte Knekt, men nära på! :) ). De tre knapparna på RCU'n klarar i Basikfallet bara av att stänga av/på ljudet i rummet och reglera volymen. En Knekt RCU är som en liten microdator som klarar det mesta. Men den måste programmeras för att veta allt om ditt system. Då kan du få allt från egna namn på källorna i huvudsystemet och rummen, egna lokala preset/stationer på radion, olika maxvolymbegränsning i olika rum etc. Du får även väckarklocka (som slår på CD'n!) klocka, olika "skärmsläckare", möklighet att visa artist/låttitlar från din Kivor (DS?) m.m. Nackdelen med en Knekt RCU är att den måste programmeras i en PC.
Clas wrote:
En basik fråga men visst skickas signalen över en vanlig tp-kabel?
Japp, en vanlig CAT5. Att tänka på är att den måste omtermineras på knektvis eftersom de (dumt nog :x ) inte har standard pinout.
Clas wrote:
Går det att koppla direkt från en källa till en Line Driver sedan vidare till rum2?
Ja, det går utmärkt. Men normalt kopplar man Line Drivern till ett försteg för att få tillgång till alla källorna som finns i huvudsystemet. I ditt fall (enligt din egen presentation) har du redan en driver i din Exotik, så det är enkelt. Bara koppla en Knektkabel från Exotiken och konfigurera Exotiken som en linedriver i setupen, så kan du (med en knektzon) fortsätta lyssna på CD/DVD/TV ljudet när du går in till sovrummet/köket/etc. En extern line driver används främst av de som har en Kairn/5103 eftersom dessa saknar intern driver. Kolektor kan inte användas i Knekt(huvud)system (Utan en Intersekt, för 55 tusen...) eftersom de saknar separat recout. Alla nya apparater (inklusive Classikar) utom Klimax Kontrol kan användas som line driver eller line receiver. Klimax Kontrol kan endast användas som mottagare (line receiver) hi knektzonerna. Undrar vad man då har i huvudsystemet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Tack för svaret!

Fick svar på mina frågor förutom "Kan man på något annat sätt styra volymen på Line Receiver?".
Linnofil wrote:
I ditt fall (enligt din egen presentation) har du redan en driver i din Exotik, så det är enkelt. Alla nya apparater (inklusive Classikar) utom Klimax Kontrol kan användas som line driver eller line receiver. Klimax Kontrol kan endast användas som mottagare (line receiver) hi knektzonerna. Undrar vad man då har i huvudsystemet?
Jag har sålt Exotiken. Skumt att Klimax Kontroll bara kan vara mottagare borde vara tvärt om att den bara skulle kunna vara driver. Aa man kan verkligen undra vad det är tänkt att man ska ha i huvudsystemet! :D

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
En annan fundering är hur ljudet påverkas, vad är dina intryck?

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited