selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 09:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Elton John
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Är det fler än jag som törs erkänna att ni lyssnar på denne man?

Har lyssnat på han till och från sen -84 men de senaste åren har det kanske blivit mer lyssnat men då är perioden fram till slutet av -70 som är intressant.
Kan lyssna rätt mycket på Yellow brick road dubbeln samt en live som han släppte efter den.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject: Re: Elton John
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stranna wrote:
Är det fler än jag som törs erkänna att ni lyssnar på denne man?
Jo man har ju en o annan DVD från Disney, haha :wink:
Är väl han o Phil C som gör hittar på disney.
Har själv inga plator men Elton är överjävlig på melodier!
Jag skulle föredra en hårdare mix/produktion eller vad det heter, låter lite Beatles-snällt...
Metallica gör Eltoncovers vore klockrent.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Visst är det beatles snällt emellanåt men en till sak som gör det så bra är de musiker han ofta omger sej med

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Har aldrig varit ett fan av Elton, dock håller jag med att ett av hans starkaste kort är Yellow Brick Road plattan.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Var och såg Elton på Globen nyligen. Men det är nog det enda jag lyssnat på honom de senaste 20 åren :-)

Han var bra i slutet på 60-talet/början 70-talet. Senare produktion är lite för smetigt. Inte för att han spelade hårdare musik i början på karriären, men det har blivit mer sockrat nuförtiden.

Han tillhör musikhistorien, men idag är han också historia. Men det var trevligt att se honom live åtminstone en gång.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 19:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Herregud. Några av hans tidiga sjuttiotalsplattor är enormt bra. Ta och lyssna på t.ex. Captain fantastic and the brown dirt cowboy, samt Madman across the water. Bra drag på dom tycker jag iallafall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 11, 2006 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Klanters wrote:
Herregud. Några av hans tidiga sjuttiotalsplattor är enormt bra. Ta och lyssna på t.ex. Captain fantastic and the brown dirt cowboy, samt Madman across the water. Bra drag på dom tycker jag iallafall.
Captain fantastic är kanon.
Har den emd sånghäfte å om det är en poster eller nått.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ja nog kan Elton ösa på allt. Låten Madman across the water exempelvis. Som det mesta var även han bra under 70-talet, främst då under den första halvan.

Mesigt och mesigt förresten, jag lyssnar hellre på mesig men väl skriven och framförd musik än det omvända. Mesigt ja, men inte som tidigare nämnt sockersöta hollywood låtar med smetiga stråkar.

Tyvärr har två bra musiker som just Elton John och Phil Collins sysslat med allt för mycket sådant. Collins spelas av radio rix, det säger lite. Jag har aldrig hört den kanalen lira något av allt Collins gjorde bakom trummorna i Genesis.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Tjagge wrote:
Ja nog kan Elton ösa på allt. Låten Madman across the water exempelvis. Som det mesta var även han bra under 70-talet, främst då under den första halvan.

Mesigt och mesigt förresten, jag lyssnar hellre på mesig men väl skriven och framförd musik än det omvända. Mesigt ja, men inte som tidigare nämnt sockersöta hollywood låtar med smetiga stråkar.

Tyvärr har två bra musiker som just Elton John och Phil Collins sysslat med allt för mycket sådant. Collins spelas av radio rix, det säger lite. Jag har aldrig hört den kanalen lira något av allt Collins gjorde bakom trummorna i Genesis.
Phil Collins suger, han fungerade bra som trummis i Genesis men är kass på egen hand. Skillnaden mellan honom och Elton John är att Elton var en duktig och kreativ musiker i början, men som sedan blev allt "smetigare". Phil var duktig som trummis under Peter Gabriels ledning men inte speciellt duktig på egen hand...

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 20, 2006 02:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Lyssnade på den remastrade dubbelutgåvan med captain fantastic, baksidan är live dock lite tråkigt ljud men avslutande låtarna är det rejält med ös i.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Köpte skivan Here and There igår för 5:- på återvinningsmarknaden. Inte lyssnat mycket på Elton John tidigare, men visst finns det låtar som svänger. Just hunnit med sida 1 av skivan och ville vända på skivan vid sidans slut, istället för att spela någon av de 14 andra inköpta skivorna.

Live dessutom 8) Bara att ta på solglasögonen och försöka se cool ut, även om det är lite puttenuttig musik :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Goodbye Yellow Brick Road är en klassiker i rockhistorien, på samma nivå som DP Machine Head och PF Dark Side Of The Moon. Så det så! På den tiden var han en särpräglad och grymt bra artist. Man får bortse från glasögonhysterin och platådojjorna. Fram till 75 är ju allt bra, sedan blev det väl lite väl smörigt kanske men en mängd bra låtar har han ju fortsatt skrivit sedan dess.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited