selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 20:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bäst 2005?
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 01:59 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Nu sitter vi med facit i hand. Vilka var de bästa skivorna som släpptes 2005?

För mig blev väntan på Tools nya förgäves. Rykten gör gällande att det är april 2006 som gäller, så det ser ut som 2006 kommer spöa 2005 med hästlängder om Tool håller måttet. :)

Men hursomhelst, dessa kommer jag på på rak arm:
Porcupine Tree - Deadwing
Kate Bush - Aerial
Esbjörn Svensson Trio - Viaticum
Dredg - Catch Without Arms
Pineapple Thief - Ten Stories Down
Röyksopp - The Understanding

Vad blev era favoriter av det som släpptes under 2005?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 09:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Hmm, man glömmer fort vad som kommit. Var tvungen att skumma skivhyllan + hårddisken.

Nine Inch Nails: With teeth
Amadou & Mariam: Dimanche a bamako
Strapping Young Lad: Alien
22 Pistepirkko: Drops & kicks
Cornelia: No Dancing Queen
Kraftwerk: Minimum maximum /Live


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bästa svenska var för mig: Peter Lemarc, 17 sånger. Den skivan har jag verkligen lyssnat många gånger på. På en trevlig linn rigg blir den ju stark o närvarande. Jag kan verkligen rekommendera den.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Började fundera lite över vilka skivor som kommit år 2005 och gett mig speciella intryck. Kom fram till följande lista:


Katie Melua - Piece by Piece: Andra skivan av denna sångfågel. Känns som att hennes röst förändrats lite och i vissa fall känns musiken mer popigare än på första skivan. Dock ett klart skivköp känns det som.

Paul Mccartney - Chaos & Creation In The Backyard: För min del blir det här Pauls genombrott. Knappt hört något med honom sedan tidigare och i samband med att jag började lyssna lite smått på hans äldre skivor dök denna skiva upp. Känns som att det är en stark skiva rakt igenom, med en hel del spännande ingredienser.

Nils Landgren & Joe Sample - Creole Love Call: En skiva som gått varmt! Underbara låtar, med en speciell känsla. Kanske är det för att Landgren och Sample berör musik som jag annars inte brukar lyssna på?

Dream Theater - Octavarium: På välkänd manér så dyker det upp ett Dream Theater-album med jämna mellanrum. Denna skiva är bättre än föregångaren ToT och är mer melodiös än ToT som var mycket hårdare. Ingen fullpoängare, även om jag kan tänka mig att skivan växer med tiden och tar en plats bland Dream Theaters andra skivor.

Riverside - Second Life Syndrome: Polackernas andra skiva och visst håller det här klass. Var ett tag sen jag lyssnade på skivan, men det känns som att denna ska vara med på denna lista. Musik och till viss del lite "teater" i och med de känslor sångaren försöker förmedla med sin sång. Growl är inte min stil, men de partier han sjunger/skriker så förstår man att det inte handlar om att flirta med publiken och verka "häftig", utan att det faktiskt är nödvändigt för att ta handlingarna i "Second Life Syndrome" frammåt.

Circus Maximus - The 1st. Chapter: En intressant progg-metal-skiva som jag inte vet om den riktigt nått enda fram. Får stå som en "bubblare", då den till stor del är intressant och kanske inte är ett av de mest kända skivsläppen från 2005.

Madrugada - The Deep End / Live At Tralfamadore: Ytterligare en bubblare får bli dessa två skivor av Madrugada. Ett av mina favoritband som jag jag tycker gjorde sin bästa skiva i och med debuten. Därefter har det följt två skivor, före "The Deep End" kom ut tidigt 2005. "The Deep End" har sina höjdpunkter, med några riktigt bra låtar, dock varvat med "usla" låtar, som iaf inte jag kan förstå mig på. Sista dagarna före julafton kom deras första live-skiva i form av "Live At Tralfamadore". Vilket inte kändes direkt nödvändigt, med alla bootlegs som circulerar. Inte direkt något nytt material, även om limited edition-varianten har en extra skiva där bland annat deras duet med Ane Brun förekommer, som legat högt på listorna i Norge.

Porcupine Tree - Deadwing: Är väl även det en bubblare för min del. Tycker inte skivan nådde hela vägen fram och det finns mycket mer att önska. Bra skiva, men helheten känns inte rätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 12:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Har lyssnat på väldigt lite _ny_ musik det gågna året, men två av årets skivor har iallafall gjort intryck på mig, nämligen

Opeth - Ghost reveries
och
The Mars Volta - Frances the Mute


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Well, har nog köpt mer gamla än nya skivor i år. Rak arm resulterade i följande lista:

Robyn "Robyn"
Frida Hyvönen "Until Death Comes"
Common "Be"
Rufus Wainwright "Want Two"
Anthony And The Johnsons "I Am A Bird Now"
John Legend "Get Lifted"
Amerie "Touch"
M.I.A. "Arular"
Moneybrother "To Die Alone"
Timbuktu "Alla Vill Till Himmelen"

Bästa Live var, utan konkurrens, Kullrusk på Munkkällaren i Visby en mörk februarikväll. Mera sånt! :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited