selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 12:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 15:47 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
*nyfken på intryck*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 16:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Kul. Riggen först: Ny tolva/Ittok LVII/Adikt/Hercules II, Quad 99 pre, Quad 909, Quad ESL63.

Jag vet inte vad jag hade väntat mig men kanske mer detaljer, mer djup, bättre fokus, bättre stereobild m.m.
Och? Öööö...eeee...ääää...det blev bara...b ä t t r e.
Naturligare, trovärdigare, mer övertygande och bättre ton plus att musiken rullar ut obehindrat. Jag stampar takten med båda fötterna så att säga...
Diskanten är "finare", och rummet fylls mer av musiken på något sätt.
Skillnaden ungefär som när jag skaffade ESL, mer musik, mindre blaj - fast i mindre skala.
Var det värt besväret? Helt klart. Kan bara inbilla mig vad som händer med ett bättre försteg och en shysst MC.
Prisvärt? Det är upp till var och en att avgöra. För mig var det prisvärt och en investering i framtiden (kolla min inbillning).
Tack för ordet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kul med en Tolva i ett quadsystem. En av mina gamla HIFIkompisar hade ett sådant system.
Inte fel alls.
(o min far är Quadgalning)

Ja, det är nog försteget som är begränsningen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 06:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
jag får inte bilden på första sidan och fungera.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 07:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Tjena ed. Det verkar som den bildsajten är nere. Ska ta en ny bild så småningom. Grejerna sitter på en annan vägg numera.


Top
   
 Post subject: Nytt
PostPosted: Sun Feb 03, 2008 20:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
La den relativt nyinköpta Adikten på hyllan och monterade på en Denon DL103R MC.
Bra drag, nerv och musikalitet - vilket i o f sig inte Adikten saknar, men finare diskant typ OM40. Nya klanger och ljudbilder kommer fram, kanske också något mer detaljer. Mycket mjukt och behagligt ljud. På en del inspelningar kan dock basen bli lite påträngande...
Att rekommendera för den som vill ta ett steg in i MC-världen, men inte vill kasta sig över en Klyde t ex.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 03, 2008 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Kul med lite andra pickup alternativ än Linns egna och Den där Denon pickupen är ju omtalad och det verkar finnas en massa olika förfinade versioner på 103 modellen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 04, 2008 09:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Jo, Denons 103:or är mycket omskrivna och en av hifins legender på samma sätt som LP12 och ESL-57. Jag köpte den billigt av en kille som hade den som backup-pickup. Skadar inte att testa och jag är positivt överraskad. Ska byta tillbaka till Adikt efter ett tag och se vad som händer, den är ju som sagt inte helt kass den heller.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 20:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Sådär, bytte tillbaka til lAdikt ett tag. Justerade studsen, lödde fast jordkabeln.
Adikt låter bra, men en aning hårdare och vågar man säga gråare/plattare. Ändå är den mycket roligare att spela med än en OM40 t ex.
Jag gick tillbaka till DL103R igen, justerade nåltryck, antiskating med testskivan. Den är faktiskt svängigare än Adikt.
På en del innerspår kan det låta lite grusigt, misstänker att den är mer spelad än säljaren medgav. Sån't e livet.
Glad Påsk.
Lyssnar just nu förresten på Steely Dan - Pretzel Logic, den enda 4-kanalsplattan jag har och köpt nån gång på mitten av 70-talet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Zombie wrote:
Sådär, bytte tillbaka til lAdikt ett tag. Justerade studsen, lödde fast jordkabeln.
Adikt låter bra, men en aning hårdare och vågar man säga gråare/plattare. Ändå är den mycket roligare att spela med än en OM40 t ex.
Jag gick tillbaka till DL103R igen, justerade nåltryck, antiskating med testskivan. Den är faktiskt svängigare än Adikt.
På en del innerspår kan det låta lite grusigt, misstänker att den är mer spelad än säljaren medgav. Sån't e livet.
Det var länge sedan jag lyssnade på OM40 men mitt intryck då var "tråkig". Allt lät rätt, rent och klart, men inget drag. Min personliga favve sedan många år är Sumiko Blue Point Special som är en högnivå MC. Den låter väldigt rent och snyggt men ändå med viss skärpa och ett bra sväng. Framför allt är den mer tydlig när det gäller att presentera svänget, allt låter inte likadant och i marschtakt som de billigare Linn-pickuperna.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 00:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Håller med dig om OM40, gör allt rätt, neutral, tvår sina händer. Men du måste hålla med om att diskanten är OK. Adikt rockar i o f sig i jämförelse.
Sumiko låter intressant, ska kolla upp den. Tack.


Top
   
 Post subject: Förenkling i livet
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 11:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
NY LP12 i VALNÖT/Hercules II/svart Ittok LVII/Denon DL-103R/T-Kable
Quad 99 pre
Quad 99 CDP
Quad 99 FM
Quad 909
(med QuadLink)
Quad ESL-63
Ixos 6003 högt.kablar

Burkarna står numera i en medeltida källare med metertjocka väggar och näst intill döddämpat. Tannoy-subben behövs inte längre. Färre burkar = bra.
Funderar numera på Sneaky eller SB3/Duet med NAS.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 11:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Wow! :) Kul!

Du har fått tag på Quad elektronik!

Hur låter det?

Själv kör jag f n med SB Classik digitalt in i Kisto. Har köpt en Qnap 109Pro med Seagate HDD. Låter mycket bra.

Sneaky DS verkar ju vara ett fynd... om man skall tro på alla omdömmen här på forumet. Har själv bara hört Sneaky DS oinspelad och som hastigast.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 12:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Hehe, du hänger med i svängarna Komri! Jag har haft Quad-elektronik sedan 1975 (med undantag för en Yamaha CA-810 i '79-'83). :lol:
Quad låter som Quad, neutralt, lite åt det mjuka hållet. Finns bättre grejer, finns sämre. Prisvärt är det nog. Suktar dock efter deras rörbestyckade RIIA, försteg och slutsteg...
Hur går det med 2905? Fått någon ordning på dom?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 12:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
:D Visst hänger man med... men har du inte uppgraderat någon komponent????

Jo, 2905:orna börjar bli inspelade snart... låter mer & mer live! ...och med 5150 i bakgrunden så finns musikalisk djupbas... utan att man tror att det finns en sub i rummet! De spelar jättebra tilsammans!

Låter underbart bra.... men det går att tuna lite till...

Men väntar på "rätt" slutsteg innan final tuning.... Detta kan nog lösa sig framåt augusti.... :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited