selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Spejsat, kul med bilder :D

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 11:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Quote:
Hur låter de nya Quad-grejorna jämfört med de äldre?
Gemensamt för alla Quad är att basen inte är direkt överdriven och att mellaregistret låter bra.
Quad II ger en väldigt bred ljudbild som går utanför högt., inte mycket djup och rum direkt. Mjukt, sött och behagligt utan att spruta ut detaljer och med mullig bas. Med nya original GEC KT66-rör (har fyra som jag använder väldigt sällan) är QII på sitt sätt himmelsk...
En renoverad Quad 303 låter förvånansvärt lik ett par Quad II, men har fastare bas och är "snabbare".
Med 405 (moddat och uppdaterat eftersom den "gamla" 405 hade en massa kompromisser) är det fortfarande bred ljudbild men man får mer detalj och mer djup.
Quads försteg har av en del ansetts som den svagaste länken, Q22 (rör) låter rätt OK med QII, med phonodelen är inte bra...ingen bas under 80Hz - fattigt. Q33 har rätt kul design, men kastar ljudet rakt i ansiktet på något sätt. Q34, 44 är väl bättre, men alla dessa kondingar lägger ridåer och bomull på ljudet. En del gillar faktiskt det, särskilt med CD. Phonodelarna är ingen man skriver hem om, 99:ans är bra, enligt en del i 3-4000 kr-klassen fristående.
Den nyaste serien låter fortfarande Quad, men saker och ting faller lättare på plats, det är inte så "luddigt" längre, troligen beroende på att man övergivit att ha DC-blockande in- och utgångskondingar för varje förstärkardel. Linn LK1 t ex har bara kondingar vid in- och utgång, inte mellan de olika delarna inuti försteget.
Q909 har mycket mer att släppa loss jämfört med 405-2, som i jämförelse verkar ha det svårt. När jag kapade av det sista fr 80 Hz och nedåt till subban, var 405-2 OK. Med Q909, spelar det ingen roll och jag kapar under 80 eller lämnar det till Tannoyerna, snarare lite bättre eftersom tre högt. sysslar med basen jäfört med bara en.
De nya rörgrejerna har jag inte hört.
Om man avslutningsvis jämför med Linn (det Linn jag har hört är kanske inte jämförbart), är Linn exaktare, snabbare, ur hifiperspektiv överlägset "bättre", å andra sidan kan man förstå att en del inte vill ha för mycket ut ur högtalarna.
En liten provokation: om ett par aktiva Akurate med 10 dedikerade slutsteg jämförs med ett par ESL989 drivet av ett slutsteg (en lång recension någonstans) och det i princip blir dött lopp, borde man inte föredra den enklaste lösningen? 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Okej, tack. Jag tror jag förstår ungefär.

Det där om LK1 stämmer inte, förresten. Det kryllar av kondingar i signalvägen på den.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 17:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Hehe, då har du aldrig sett schemat på en Q44 eller 34 :)
LK1 har förstår kondingar i signalvägen för andra ändamål än DC-blockning, kollade schemat och det är verkligen minimum. Enda undantaget är utgången fr MC-steget och mellan tape/linje in och utgångssteget. I Q44 har du to m kondingar mellan de olika stegen i tonkontrollerna t ex.
mvh


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Zombie wrote:
En liten provokation: om ett par aktiva Akurate med 10 dedikerade slutsteg jämförs med ett par ESL989 drivet av ett slutsteg (en lång recension någonstans) och det i princip blir dött lopp, borde man inte föredra den enklaste lösningen? 8)
Har du en länk?
Den skulle man ju vilja läsa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Zombie wrote:
LK1 har förstår kondingar i signalvägen för andra ändamål än DC-blockning, kollade schemat och det är verkligen minimum.
Räknar man ordentligt sitter det totalt 6 st "DC-blockar" från grammofoningång till utgång på LK1. Det är verkligen inte minimum. Jag kör för närvarande med noll, det är minimum.

Men några kondensatorer hit eller dit är ju inte hela världen i vilket fall. Inte om man betänker att musiksignalen passerar rakt igenom fyra par med tantalkondensatorer på sin väg genom Linto. Och är det något man tänker när man lyssnar på Linto, så är det "direktkoppling" - det låter ju så rent och tyst jämfört med de flesta andra MC-steg. Slutsatsen är att de där DC-blockarna inte alls har den påverkan på ljudet som man tror att de har.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Akurate - ESL 989
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 20:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
http://www.stereophile.com/floorloudspe ... index.html


Top
   
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 15:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
...nu har jag äcklat till det rejält. Det kommer förmodligen ett par Quad ESL-63 av sen modell till anläggningen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 15:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 28, 2006 02:00
Posts: 106
Quote:
But the Akurates' best performance by far came when I drove them with my EAR 890 stereo amplifier: 70Wpc of sweet, nonmechanical-sounding tetrode power. The EAR plus a triwire set of Nordost SPM speaker cables produced sound that was nothing short of lovely: perhaps not quite as magically textured and present as the combination of Lamm ML2.1s and Quad ESL-989s—which, despite their similar specs, are a great deal more satisfied with those 20W than were the Linns—but consistently listenable, fun, and revelatory in every other way. And for a lot less money overall.
Tio dedikerade slutsteg?


Top
   
 Post subject: äsch...
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 16:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
...inte ska vi väl hålla på med hårklyverier en fredagkväll...


Top
   
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Zombie wrote:
...nu har jag äcklat till det rejält. Det kommer förmodligen ett par Quad ESL-63 av sen modell till anläggningen...
Intressant, jag har bla hört dessa hos en HIFIkompis för ett par år sedan.
Han körde just då LP12/9-serien o med en tolva låter ESL riktigt bra.
Vilken årgång är de ifrån?
Ska tillägga att han tyckte mitt dåvarande system var otroligt bra! :wink: (K/N, Bonnec/Klout/Keltik)


Top
   
 Post subject: Mer nytt på G
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 16:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Nu har ESL-63 landat och kommer till dörren i morgon. Bara att hålla tummarna att de har hållit. (De är troligen från år 1996-1997.)
...men inte nog med det, beställde en ny tolva i valnöt före prishöjningen, den kommer också snart. :P Behåller min svarta Ittok...sneglar mot Klyde eller Lyra...vi får se.
Köpte en en Hercules motorstyrning till den - en Valhallakopia men med 45 varv också.
Jag måste tyvärr göra dem som ser ett tillfälle att köpa min gamla tolva besvikna. Jag behåller den och gör ett helrörs rocknrollsystem tillsammans med Quad II och Tannoyerna. Den gamla låter bättre nu med ny motor och ett par droppar olja i lagret.
Om intresse finns kan jag rapportera lite om vad jag tycker om mina nya älsklingar.
Ha det allesamman...


Top
   
 Post subject: Re: Mer nytt på G
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Quote:
Om intresse finns kan jag rapportera lite om vad jag tycker om mina nya älsklingar.
Ha det allesamman...
Det får du gärna göra! Vore kul att höra hur du upplever lyftet med nytt verk. Och så vill man ju se bilder. Fräckt med två LP12:or bredvid varann...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 09:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Quote:
Och så vill man ju se bilder. Fräckt med två LP12:or bredvid varann...
Dream on, sambon är lite skeptisk till ESL-63, två tolvor intill varandra är nog redan över gränsen :lol:
Jag kan berätta om mina första intryck av ESL-63 om det är av intresse för er. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 12:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Gärna!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited