selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 18:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: ESL-63
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 13:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Vid en närmare inspektion visade sig att dammskydden är borttagna, en modifikation som ska ge öppnare ljud, men även utsätter högtalarens vitala delar för damm.

Högtalarna stod ca 70 cm från vägg vid första lyssningen, vilket är minimum, rummer är inte heller optimalt möblerat. Runt 15-20 graders toe-in. Hjälp av en Tannoy TS-10 subb med högpassfilter vid 80 Hz.

Man märker inte högtalarna, de presenterar sig inte rakt i ansiktet som mina Tannoy SGM-10B, de bara står där och levererar. Utan ansträngning, luftigt, lätt och med detalj. Jag utbrast aldrig "wow, vilket fantastiskt ljud!!!", utan satte mig ner på soffan och började lyssna på musiken.
Dom kan verkligen "bära en låt" - carry a tune på Linnspråk, ljudet klingar ut till fullo, allt känns väl samlat. Norah Jones sjunger för mig, om ni förstår vad jag menar. :oops:

Jag har spelat klassiskt, E.S.T., Bowie, Talking Heads, Selecter, Belle & S., på låg, hög och normal volym, allt passerar igenom. Sweetspoten är vare sig liten eller stor, men jag är ändå ingen "precisionslyssnare" som sätter fast huvudet i en tandläkarstol, utan ligger asymmetriskt på soffan. Viktigare för mig är att allt är på plats i rätt tid, att det är övertygande, att musikernas ansträngningar kommer fram - ni hajar säkert vad jag menar.

Diskanten känns lite svag, å andra sidan har jag alltid känt obehag för vass, stark "hifi-diskant". Troligen är det 220uF-elyten i signalvägen som grusar till det. Jag har redan köpt nya kondingar, en 220uF, en 4,7uF MKP för att snygga till diskanten lite.

Jag rekommenderar redan nu ESL63 för den som är nyfiken - de är tillgängliga till relativt vettiga priser, inte världens mest praktiska högtalare, men man får mycket musik för pengarna (8-15000 kr).
Ikväll ska jag köra ESL:erna med mina Quad II rörsteg. Kan bli mysigt.
Frågor är välkomna. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
finns det någon trevlig bild på dom?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 16:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Hej Ed!
Ska fixa lite bilder senare, lite rörigt just nu (nej Quad II inte inkopplade :wink: )


Top
   
 Post subject: Re: ESL-63
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 18:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Zombie wrote:
Jag har spelat klassiskt, E.S.T., Bowie, Talking Heads, Selecter, Belle & S., på låg, hög och normal volym, allt passerar igenom. Sweetspoten är vare sig liten eller stor, men jag är ändå ingen "precisionslyssnare" som sätter fast huvudet i en tandläkarstol, utan ligger asymmetriskt på soffan. Viktigare för mig är att allt är på plats i rätt tid, att det är övertygande, att musikernas ansträngningar kommer fram - ni hajar säkert vad jag menar.
OM man fattar! :)
Det är precis så mina tankar ikring det hela är också. Tajming och känsla är oerhört viktigt, hur ofta orkar man sitta blickstilla i 'sweetspot'? Musik är en del av min vardag, det ska låta medryckande var jag än är i lägenheten. Även om det iofs inte skadar om det låter ännu bättre när man sitter 'rätt' iofs ;) Men det ska inte vara ett absolut måste för att kunna njuta.
Quote:
Diskanten känns lite svag, å andra sidan har jag alltid känt obehag för vass, stark "hifi-diskant".
Samma här. Mina besök hos hifiklubben har blivit rätt korta av just den anledningen... :roll:

Vore kul att höra ett par ESL83 nån gång, det pratas ju om dem lite här och var. De verkar onekligen ha kvaliteter som borde tilltala Linn-folk. Roligt att du är nöjd!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Skitkul att de funkar, de ÄR starkt beroende av rummet.
Även jag gillar hur Quadkärmar fyller rummet. Man får Isobarik flachbacks, förutom basen som är slank som en fotomodell.
De låter även väldigt lite "högtalare" o det är positivt.

Att Naimägare håller Isobarik högt är välkänt. O att en del kör med Quadskärmar borde borga för att de inte är helt värdelösa i tunedem/PrAT :wink:


Top
   
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 20:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Pust! Det tog lite tid men nu är den hemma. Fick ta ut den ur lådan och sätta ihop den alldeles själv (nåja, lite hjälp fick jag).
Först satt tonarmsplattan för långt bak, men på morgonen hjade den glidit på plats på något sätt. Lite efterjustering av fjädrarna och tjosan!
David Bowie Scary Monsters snurrar just nu, förut Selecter och Talking heads Remain In Light.
Ensam hemme med popcorn och bärs i kylen. Kan bli en intressant lördagkväll 8)


Top
   
 Post subject: Nu med Adikt
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 12:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Har nu nästan inköpt min tredje Linn-produkt: en Adikt.
Jämfört med min OM40 tycker jag att den låter schysst. Bättre? Tja...smaksak.
Jag kan däremot säga att det är bättre ös i Adikten, den är mer övertygande och släpper fram lite annat än OM40. OM40 har dock "finare" diskant, där tycker jag Adikten kan låta lite hård ibland. OM40 är mer väuppfostrad, säger inte mycket, Adikt är livligare. Specials låter klart roligare med Adikten, party i studion eller?
Ett plus att man kan montera in den i Ittok utan att dribbla för mycket med justeringarna. Den spårar tekniskt sett mycket bra, den klarade av +12 dB-spåren på min testskiva och plöjde igenom +15 dB med lite gnäll.
Den har samma slipning som OM40, men spårar alltså bättre. Kan betyda att den funkar bättre i Ittoken. Resonansen kommer in på runt 8 Hz, vilket är acceptabelt.
Sisådär, det var mina 2 öre till nörderiet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 12:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hur länge har du använt Adikten? Nu är jag ingen expert på pickuper, men är det inte viss 'break-in' även på dem? Tänkte på den hårda diskanten, har för mig att andra nyblivna Adikt-ägare sagt något liknande men att det är något som försvunnit efter ett tag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jo.. helt ny kan Adikt låta lite "skramlig". Jag tyckte den lät klart bättre någon vecka senare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 14:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Då får jag vänta lite då...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ja efter ca 50 timmar börjar det lossa mellan typ 100 till 150 timmar så är den ordentligt inspelad stor skillnad mot när den är rå den låter ny ungefär likadant som när den är slut.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hepcat wrote:
Ja efter ca 50 timmar börjar det lossa mellan typ 100 till 150 timmar så är den ordentligt inspelad stor skillnad mot när den är rå den låter ny ungefär likadant som när den är slut.
Och förhoppningsvis finns det 1500-2000 timmar efter inspelning tills den är slut?

Minns ni gamla Basic med rund nål? De två ex jag provade, där sammanföll inkörningen ganska väl med att pickupen var slut, det var inte många timmar däremellan :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Nja, en ny låter rått men en utsliten låter trött. Det händer väldigt mycket dom första timmarna, sedan planar det ut lite mer. Rätt, spela in den ett antal 10-tal timmar i alla fall innan ett utlåtande. En OM40 är väl väldigt "snäll" om man säger så, behövs kanske lite tillvänjning med Adikt ? Fast det skall rimligen vara totalsmisk i tunedem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 21, 2007 08:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
tadaaa, vad händer med mig, fullt med hår på händerna vid fullmåne...nu har jag beställt en t-kable. Sitter på nålar och undrar: vad är att vänta?


Top
   
 Post subject: T-KABELN INKOPPLAD
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 15:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Jaha då var den här då da - t-kable...efter ett himlans mocklande sitter den där. I korthet: brittisk ingenjörskonst är sig lik - say no more.

Om ni är intresserade kan jag ange mina första intryck av en oinspelad t-kable...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited