selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed Dec 28, 2005 13:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
NY LP12 i VALNÖT/Hercules/svart Ittok LVII/Adikt/T-Kable - väggmonterat
Quad 99 pre
Quad 99 CDP
Quad 909
2 st. Quad II
Quad ESL-63
(Tannoy SGM-10B)
Tannoy TS-10 sub
Sennheiser HD600
Ixos 6003 högt.kablar
Silk interconnect + QuadLink


Last edited by Zombie on Fri Oct 05, 2007 07:48, edited 7 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 22, 2006 23:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Bytte ut 405-2 mot en Quad 909 men det skiter väl ni i


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Säger inte så mycket med en lista på prylar. Fångar på sin höjd någons intresse om personen i fråga funderar över någon pryl, eller har haft någon av prylarna och intresse väcks i nostalgiskt syfte...

Bilder är oftast bra om du vill ha lite kommentarer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Zombie wrote:
Bytte ut 405-2 mot en Quad 909 men det skiter väl ni i
Liiite hårda ord
Eftersom jag testat både 306 samt 405 ( första versionen) vore det kul att få höra hur du upplever skillnaden mot 909an

Vore även kul att veta vad du gjort med 405an samt vad du driver vad med.

Vore även kul med en cd recension

_________________
Peter


Last edited by stranna on Thu Mar 23, 2006 00:45, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Ja bilder på din anläggning och en beskrivning om hur du upplever den vore ju trevligt, sånt gillar vi här.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 00:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Du som använder så mycket Quad elektronik har inte funderat på deras elektrostater?Har du lyssnat på dessa.Är lite nyfiken på dessa legendariska högtalare,Har aldrig hört dom nämligen.Tannoy borde väl passa på ett Linn forum.Är inte det ett skottskt märke det också?
Bilder tack!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har en vän som har exakt din uppställning, fast med Quad's högtalare.
Med en 12'a framför svänger det!
Elektrostaterna är speciella, verkligen. Passar inte en ÖS o basnörd som mig men de har onekligen kvaliteter. Har lite samma lätta känsla som ett bra aktivt Linnsystem.
Iom att du har deras stärkare skulle du testa elektrostater. Du kanske gillar dem...
Bilder vore kul :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 13:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
:D den sista meningen var snarare ironi än allvar, det här är ju ett Linn-forum...

Det är snarare enklare att tala om vad jag INTE gjorde med 405:an. Om någon har specialintresse av hur och vad kan jag återkomma.
Skall först sägas att jag inte är en superaudiofil som lyssnar mer på anläggningen än musiken. 8) men tekniknörd är jag väl...sägs det, men har dock inte sjunkit så lågt att jag limmat mina egna högt.upphängningar.

Den skillnad som direkt hörde mellan min 405-2 och 909, är att 909 låter "finare" framför att i diskanten. Sen finns det mera rymd och djup, trots att jag har Net-Audios dubbla nätdel i 405:an. Saker och ting ramlar lättare på plats med 909, en egenskap jag lärt mig uppskatta av en Linn-nörd (också medlem här), och som jag gillar mer än detalj och upplösning. Jag vill inte att det "skräller", vilket det gör i många - även dyra - anläggningar då och då, kanske beror på vad man matar in.
Det susar mer med 909, dels beroende på den högre ingångskänsligheten och dels på att mina Tannoy är rätt lättdrivna - 93dB. Jag satte ner känsligheten i 405 till ca. 1V i st f 500 mV.
Skulle inte ha något emot ett par ESL, det som hindrar är framför allt plånboken, sen kräver dom en del utrymme bakom - dom är ju dipoler. Att skaffa ett par ESL-57 är fullt möjligt, men de bör helst renoveras...

Har inte jämför 99 CD-P med annat än en moddad Marantz CD63KIS och en Quad 67CD. Den är helt klart bättre, liknar CD67 men har mer bett och driv. Jämförde dock CD67 med Ikemi, där Ikemin lät mycket "finare" och glittrade, vilket var väntat.

Försteget är även det bättre än vad jag jämfört mot, en megamoddad Quad 34 och en Croft Super Micro med TFK-rör. 99-pre har mer flyt och drag, medan Croften var lugn och slö, med mer djup och bredd. Skillnaden var inte skriande, och dessutom har ju 99 en fjärr, bra när man ligger på soffan och lyssnar.
Croften i sin tur gick en match mot ett LK1 som RIAA. LK1 var att föredra med nästan all musik, utom lite äldre grejer, typ Beatles. Då lät Croften mycket cool och laidback, basen nästan släpade motvilligt efter. Kul effekt.

Sportbil: använder din vän Quadlinken? Många tycker att det är en svag länk. Jämförde den korta med Linns svarta och ett par 1000 kr StraightWire, men det var inte så att himlen ramlade ner. Den är ju dessutom balanserad och ger lite extra funktionalitet.

Har även ett par Quad II slutsteg som hade nöjet att driva ett par Espek, inte optimalt eftersom Espek är tröga och är 4 ohmare.
Dave Brubeck Quartet live i Carnegie Hall på LP12:an och full patte.
Gick rätt bra, med tanke på att många motstånd drivit ur tolerans etc. och att 4 ohm är suboptimalt.

Bilder kanske kommer senare...tack för intresset.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
vad är Quadlink?
OT men min första CD var en Quad :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 14:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Quadlink/Ampbus är en särskild kabel mellan enheterna, balanserad och med annan funktionalitet. Kontakterna är en 15-pinnar seriell datakontakt.
Är instresserad om han ev. har erfarenheter att utbyta...
OT: min första Cd var en Philips CD615, såldes även av Linnbutiken i Malmö av alla ställen. Har den fortfarande kvar och inte är den kass inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 23, 2006 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Vore kul att höra (om möjligt) hur du upplever cd99an mot en linn cd nångång eftersom jag själv inte prioriterar cd.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Vad tycker du om din Ortofon pickup?
Sitter det inte en Van den Hul nål på den modellen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Wow, det måste vara länge sedan jag såg en Quad. 909:an ser ut ungefär som jag minns Quads design, men resten kände jag inte alls igen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 22:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
OM40 kanske inte har lika mycket "drag" som en del andra, men jag tycker det låter helt OK.
Lite lättare på något sätt, fin diskant, basen är lite klen kan man tycka. Ett klart hopp upp från OM20. Rätt prsvärd också, om man köper en OM20 och sedan uppgraderar till Stylus 40.
Man kan ju t o m ha en nål för "vardag" och en för "söndagsköring" med kyrkokören... 8)
Det är en Fritz Geiger-nål eller något sådant, samma typ som på Goldring 1042 och Adikt. Kräver visst exakt inställning.
OM40 är väl i lättaste och högsta komplianslaget för Ittok, men testskivan klarar den galant och resonansen ligger på 8-9Hz...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 24, 2006 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hur låter de nya Quad-grejorna jämfört med de äldre?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited