selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Dec 26, 2005 22:32 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Dec 23, 2005 13:19
Posts: 15
Location: Sandviken
Hej hej
Litet ovan och blyg i slika sammanhang. Jag är även medlem på HiFiforum men skriver ytterst sporadiskt = jättesällan. Jag är från Njurunda (Någon som känner till plejset) och min väg till Linn träsket går som följer; Snubblade år 1990 eller 1991 in på en oansenlig ljudbutik på Fridhemsgatan i Sundsvall. Jag skulle ha en ny fjärr till mitt tämligen nyinköpta SONY - system. (Ett riktigt "grabb" - system som lät som skit men då tyckte jag att jag ägde världen, tills jag började prenumerera på HiFi & Musik några månader senare) Hursomhelst, fjärren var det ja. Till saken hör att jag hade kletat ner gummiknapparna med studslera! Jo, ni läste rätt, och ja, jag hade haft fest. Det sjuka är att studslera och gummiknappar fattar tycke för varandra på ett nästan trolskt sätt och de går inte att rengöra! Så en ny fjärr skulle jag ha och jag visste att butiken fanns där men hade aldrig varit inne. Jag framlade mitt problem för killen som ägde butiken och han tyckte nog synd om mig för han bjöd mig på den bästa provlyssning jag någonsin gjort. Litet som andra snusen man tar kanske. (Första kräks man ju av) Systemet var en TEAC - CD, förstärkt genom en INTEK och spelad av ett par NEXUS. Musiken var Hanne Boel och hon ljöd som hon aldrig ljudit efteråt! Sedan var jag FAST! Jag skulle helt enkelt ha detta märke. Jag fick en broschyr av killen. Den heter "Vi vill hjälpa dig välja bästa möjliga Hifi. Även om den inte är vår" (Någon som har den? Jag har sparat den och kan dra kopior åt den som är intresserad. Jag använde broscyren som underlag när jag skrev ett centralprov på Gymnasiet med tema musik. Jag fick en fyra på den uppsatsen! Sjukt!) Bara en så'n sak. Denna ödmjukhet som Linn fortfarande kör med gjorde att jag svalde konceptet med hull och hår! Allt efter det är historia kan man säga. Detta blir så jävla långt, jag kan fylla i mer detaljer på begäran. Jag beundrar den som orkat läsa denna egotripp ända hit!

_________________
Man måste först förtjäna mer än man tjänar för att sedan tjäna mer än man förtjänar!


Last edited by Hajen on Sat Jan 07, 2006 19:39, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 26, 2005 23:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
Kul med en till Sundsvallsbo här på forumet, välkommen :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 26, 2005 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Välkommen! Vore kul att höra vad lirar med för grejjer, när du ändå är i farten!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 27, 2005 23:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Dec 23, 2005 13:19
Posts: 15
Location: Sandviken
Ojojoj!
När skall man hinna skriva här då? Med jobb, jobb och jobbet som måste skötas. Lägg därtill jul och nyårshelger! How, how how som tomten säger!

Jag kör för närvarande med Ikemi som källa. Den är kopplad via ett par Nordost Solarwind till en Kolektor vidare till två aktiverade LK140. Allt spelas genom ett par gamla Keilidh. Vägen tid är rätt lång och ganska kul men det får jag ta någonannangång. Jag må sova nu!

Kul forum det här! En hel hoper Linnmuppar att bolla med........

_________________
Man måste först förtjäna mer än man tjänar för att sedan tjäna mer än man förtjänar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 20:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Dec 23, 2005 13:19
Posts: 15
Location: Sandviken
Sådär då har jag postat bilder till Sony för hjälp med att lägga in dem!

Jag lovade somsagt att berätta resan till ett komplett LINN - system.
Det här blir en bizarr historia för när jag tänker efter finns det ingen som helst logik i hur jag betett mig.....eh.

ljudbutiken i Sundsvall upphörde tyvärr efter ett par år men detta blev istället början till min linn - resa. De reade som sig bör ut godset de hade och jag köpte ett par INDEX på ku - stonestativ. Indexarna kopplade jag upp mot mitt grabbiga SONY - system och jag tyckte det lät alldeles förträffligt kanonbra!!!

Indexarna körde jag då bi - virade (Med K20 - kabel) och till saken hör att jag fullständigt "möljade" sönder klämkontakterna på sonyrecievern hehe....(Hoplödningen var rätt grov)

Efter ett tag ledsnade jag på att höra ofullständigheten som systemet producerade. (Städse med Hanne Boel demot i tankarna, se mitt första inlägg) och vad gör jag? (Här kommer det ologiska, men OK, det är nog ekonomin som spelar in en del, man skall veta att jag vid tidpunkten var fattig gymnasiestudent) Jag säljer sonygrejerna inklusive CD:n och köper en sprillans ny INTEK för 5500:-. Detta betyder att jag inte har någonting att spela mina vax på!!

Nödlösningen blir att spela dem på en bärbar PHILIPS - CD för 1500:- genom ett par SSPKSFMBCDS - kablar. (SSPKSFMBCDS = Sämsta Sortens Phono Kabel Som Följer med Marknades Billigaste CD - Spelare) Det här tror jag var 1992 och då lät inte de bärbara CD - spelarna någe bra!

Ett helt år levde jag med detta innan jag köpte en SONY CDP-X202 ES. Den här spelaren gav faktiskt mycket glädje för pengarna! Jag spelade den genom ett par hemmabyggda interconnect som lät riktigt bra, litet skarpa kanske men helt OK.(I övrigt INTEK och INDEX)

Jag kommer inte ihåg hur länge jag hade detta system men säkert i fem år! innan nästa uppgradering kom. Jag bytte sonyn mot en TEAC VRDS - 9 som jag köpte på Paus i Stockholm, jag köpte Nordostarna samtidigt. (Och Keilidharna) Detta var riktigt kul! Jag minns att jag satt hela natten och hade grymma upplevelser med lejonparten av skivsamlingen!(Passiva Keilidh med Bi-Wire från Inteken)

LK - stegen samt aktivering kom 2001. (Och Kolektorn såklart) En fast anställning efter avklarade studier löser mååånga problem för en fattig f.d student. TEAC - spelaren växte rätt bra med uppgiften måste jag säga. En himla najs maskin var det minsann jag tror starkt på deras VRDS - mekanism! Men vilken kraft det blev efter att ha levt med Inteken under många år! Och aktivering! I say no more!

Systemet blev vad det är i dag i och med att jag köpte IKEMIN (Ny) år 2002.

Självklart funderar jag på uppgraderingar. Nästa naturliga steg vore väl att lägga till ett LK - steg och ett par Espek. Var och lyssnade på ett par i Uppsala och det är rätt makalöst vad som kan åstakommas med dem! Jag tror det får bli så! Faktiskt rätt sugen på en PEKIN oxå! (Nu när det bara bidde en tumme av DAB - historien) Någon som har nå't att säga om den radion?

_________________
Man måste först förtjäna mer än man tjänar för att sedan tjäna mer än man förtjänar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 00:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Dec 23, 2005 13:19
Posts: 15
Location: Sandviken
OK, här kommer litet bilder på mina prylar! Jag testar bara en nu så länge för jag är litet mosig i kolan efter en härlig måltid med min hustru och en flaska vin! (Penfolds) Jag tar bilden med "snuggan" Kan berätta mer om den sedan oxå!
Image
Tjingalong!

Jaha nyss inkommen från balkongen efter att ha rastat snuggan med ett stopp Stanwell Full Aroma! Litet kallt var det, så det drar ju såklart ned det angenäma med hela saken att röka tobak på vintern.

Nåväl, här kommer resten av bilderna!

I skåpet under döljer sig LK - stegen med den elektriska installationen! (Det finns ju plats för mer steg därinne..hehe!)
Image

Skåpet i sin helhet. Det är ett skåp/bokhyllesystem som heter "Anne" och kommer från en möbefirma som heter HORREDS. De har flera jättefina hyllsystem. Jag kollade om jag kunde få hyllan förpreparerad med hål i bakstycket men tji fick jag. Det var litet nervöst att sätta sticksågen i den må jag säga, men bakstyckena är i MDF så det gick bra!
Image

Osså slutligen det hela på litet avstånd. Så har ni min LOEWE - xelos med!
Image

Egotrippen fullbordad!

Är somsagt dj-ligt sugen på att pilla in ett LK - steg till och byta ut högtalarna till ett par Espek men jag får se när det blir. Det är ju så himla mycket annat som drar pengar. Jag har läst en del inlägg här på forumet ang detta dilemma men jag har iallafall turen att vara gift med en kvinna som verkligen uppskattar välljud och förstår att det kostar en del!

_________________
Man måste först förtjäna mer än man tjänar för att sedan tjäna mer än man förtjänar!


Last edited by Hajen on Sat Jan 07, 2006 18:41, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 00:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Finmiddag med vin och sedan börja skriva på ett forum... :shock:

Men kul med bilder, de verkar vara av god kvalite!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 01:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Stiligt! Ska bli kul att se fortsättningen.

PS.

Vilket program använder du för att skala ner bilderna? Tycker att det ser lite taggigt ut!

Själv använder jag ImageMagick och The GIMP, båda fri mjukvara som gör jobbet utan taggighet.

DS.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 01:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det program som följer med office-paketet. Har inte funderat på kvaliten på omskalningen, tänkte att de flesta program borde ha liknande algoritm för det. Ska testa GIMP istället, visste inte att det fanns för icke-Linux.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 01:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
The Gimp är väldigt smidigt för bilder, kanske lite väl mycket klick för bekräftningar om man skall vara kritisk, men helt klart värt att testa.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 01:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Väldigt Stiligt, trevligt med pipan liggandes sådär och CDn on the Go

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 20:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Nov 18, 2005 23:32
Posts: 18
Location: Stockholm
hej!


Läste jag verkligen rätt att det legat en hifi-butik på fridhemsgatan i sundsvall? kan du brskriva läget lite nogrannare?

Jag har växt upp på parallellgatan östermalmsgatan och fattar inte hur jag har kunnat missa detta? en linn-handlare dessutom :-)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 23:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Dec 23, 2005 13:19
Posts: 15
Location: Sandviken
Mmm....precis! Jag är säker på att det var fridhemsgatan. Vet inte när den lade ned men det är nog ett bra tag sedan. Ägaren tror jag hette Per Grave eller Greve. Butiken låg i källarplanet på ett flerfamiljshus. Troligtvis ett gammalt garage. Huset ligger mera åt stan till än mot E4 om du förstår vad jag menar.

_________________
Man måste först förtjäna mer än man tjänar för att sedan tjäna mer än man förtjänar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 18, 2006 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Snyggt!! Gillar hyll-lösningen. Verkar ha perfekta mått för LK-boxar! En bra anledning att hoppa över allt vad AV-lådor heter och gå direkt på Klimax när du ska uppgradera. :wink:

En fråga bara - du har bredare mellan högtalarna än jag nånsin sett (och hört) Keilidh tidigare. Har du ett väldigt djupt rum, har det estetiska fått bestämma eller låter det kort och gott bäst såhär?

Mvh,
jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 21, 2006 13:09 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Dec 23, 2005 13:19
Posts: 15
Location: Sandviken
URK! När skall man ha tid och skriva här då när jobbet pockar på uppmärksamhet 24-7! Inte har man tid att sitta framför sin anläggning i den utsträckning som eg. behövs heller! Har faktiskt allvarligt funderat på att sälja hela skiten och skaffa en B&O. (Någon som känt detsamma) Det närmaste vardagen har att erbjuda en komplett HiFi - upplevelse är när man lyssnar på sin iPod på bussen. BLÄ!

Men så rätt var det är är det helg och man får några timmar över och kan koppla av precis så mycket att man inser att det är helt rätt att ha en fin anläggning för reproduktion av musik!

Tack för att ni gillar "riggen"

Ang. placering av högtalarna jajo, så är det en akilleshäl du klämmer på!
Jag är usel (och alldeles för lat) när det gäller placering och du har helt rätt att det är nog en del estetik inblandad här. Tycker ändå att det låter rätt OK för tillfället. Rummet är rätt djupt och soffan bildar en rätt hyfsat likbent triangel med högt. som de står nu. Jag har använt en laserpekare för att vinkla dem mot "sweetspot" i mitten av soffan.

Vi renoverade rummet för snart ett år sedan och vi har varit grymt sega när det gäller utmyckning. Väggarna är kala för tillfället och det är intebra för ljudet. Jag skall skaffa ett tyg och hänga bakom TV:n.
Annars finns det ett bra system med filtklädda moduler om ca 50x50 för just ljuddämpning. Jag har sett dem på en fin inredningsaffär som vi har här i Gävle men jag kommer inte ihåg fabrikatet. Kan kolla och återkomma.

_________________
Man måste först förtjäna mer än man tjänar för att sedan tjäna mer än man förtjänar!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited