selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 01:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Kaber problem
Min anläggning har haft en tumult artad tid bakom sig som aldrig tycks vilja sluta. För ett par veckor sedan köpte jag en komplett anläggning för att komma åt ett par kaber som jag länge letat efter. (ett par aktiva i valnöt) När jag kom hem monterade jag upp anläggningen som jag köpt, bestående av 3 lk100 av äldre modell och en wakonda. Men efter som jag tänkte att jag hällre ville behålla mina gamla slutsteg (en lk100 m bfa och 1 lk85) så sålde jag iväg mina nyinförskaffade slutsteg och körde utan bas i några veckor. Vilket naturligtvis lät trist. I helgen fick jag tag i en till lk85 som jag pluggade in och passade på att byta till min KABER AKTIV som jag haft liggandes på hyllan (Efter som den var av lite senare årgång). Problemet var att det lät horribelt tråkigt. Inte alls samma liv som med de gamla lk 100orna. Jätte städat med ett utsökt stereoperspektiv och mycket hög upplösning. Men mycket basfattigt och torrt. Jag hade samma dag fått mitt nya rack och en vägghylla som jag provade i ren desperation. Det blev naturligtvis bättre men hjälpe inget på de punkterna jag hade problem. Sedan fick jag iden att det var fel på AKTIV boxen och bytte till den gamla. Vilket faktiskt hjälpte lite.

Nu tror jag att jag har hittat felet. Jag vet ju att det finns vissa justeringsmöjligheter man kan göra med filtren, men jag trodde bara att det var lite ”rumskoregering”. Men jag funderar på om det kan vara så att man måste ändra lite på inställningarna mellan LK 85 och LK 100. Jag har mitt kvarvarande lk100 på basen. Så dem mest troliga kanske är att det är mellanregister som krånglar.

Nu frågar jag mig?
1 är det troligt att det är filtren?
2 när man ändrar på filtren, är det då volymen man ändrar eller är det vilken frekvens som vilken förstärkare spelar som man ändrar?
3 hur gör man? Kan man göra det själv? Det står inte i manualen.

Vore mycket tacksam för hjälp om någon orkar läsa. Har närmas panik, ett tag trodde jag att det var ”det här” som kallades nyare ”linn ljud”

/David


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ingen panik, men du måste justera om allt, högtalarplacering o filter.
Filtern justerar nivån.
Står i manualen hur man gör, fick du inte med en sådan ska de finnas på Linns hemsida.
Lycka till


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Du har två stycken "Kaber Aktiv"-boxar alltså?

1. Båda kassa? Tja.. kanske inte så troligt, men å andra sidan är de båda i vilket fall gamla. "Köp mera" är ju det vi alla alltid svarar, men om du har chansen, skaffa ett par nyare aktiva kaberkort och bygg in dem i slutstegen (hmm.. funkar bara för LK100, inte LK85) eller i en "Tunebox" (hmm.. dyrt) - de är MYCKET bättre och du slipper löda...

2. Det är "volymen" man ändrar, precis som på nyare aktiva filter.

3. Man lödar(!). Du behöver en karta av extra motstånd som du skall fått med filtret. Sedan lödar man på plats de motstånd som låter bäst (motsvarar alltså olika nivåskillnader på bas och diskant). Medan man jämför brukar man nöja sig med att klämma motstånden på plats. Annars blir det ett jäkla lödande...


Jag skulle nog gå till min handlare och be dem om hjälp. De borde ha erfarenheten att avgöra om grejerna på något sätt är defekta eller om det bara är en konfigurationsfråga. Kaber ÄR svåra att få fason på. Det kan vara värt pengarna att få professionell hjälp.


Top
   
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Lupus wrote:
Så dem mest troliga kanske är att det är mellanregister som krånglar.
I så fall är det fel på slutsteget. Mellanregistret har inget motstånd i signalvägen, det är bas och diskant man kan justera. (Dvs om det är mellanregistret som är "fel" så är det i själva verket bas OCH diskant du måste ändra.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 19, 2005 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jo jag har två stycken, efter som jag har två par högtalare för tillfället. Jag hittar ingen instruktion vare sig i manualen hemma eller på hemsidan. Det värsta av allt är att det till en viss del verkar ha varit ett klassiskt aktiveringsproblem, nämligen att högtalarna har blivit mer placerings känsliga, sedan jag aktiverat dem. Jag har flyttat runt lite på dem och framförallt på mig själv och funnit att jag har en mycket mer tillfredställande bas när jag ökar avståndet till högtalarna.

Tror att jag ska lyssna en engång på era råd och ta det lugnt och metodiskt. Troligtvis skulle man vinna på att göra något med filtren men det värkar klokt att söka professionell hjälp. Om man misslyckas med en lödning är det knappast något man klipper av och löder om.

Men om jag inte kommer komma mycket längre så tycker jag i dagsläget bra mycket bättre om Linns lite äldre ljud. Men jag vet inte säkert.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 19, 2005 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Lupus wrote:
Men om jag inte kommer komma mycket längre så tycker jag i dagsläget bra mycket bättre om Linns lite äldre ljud. Men jag vet inte säkert.
Kaber, en äldre Wakonda och LK100 hör väl till Linns äldre ljud?

Jag anser att Kolektor, LK85/LK140 och Katan/Ninka/Espek-burkarna är första steget in på nyare Linnljud.

Mvh,
Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 19, 2005 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jo visst gör är det så. Det är bar en rejäl föryngring med lk85 om man ser till min Linn karriär. Tycker bara att det är en slående skillnad mellan lk85 och gamla lk100.
Jag tycker att det verkar som om lk100 hann utvecklas en hel del, men det kanske inte är så konstigt……


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 23, 2005 17:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Det är inte så konstigt att det inte låter kul och medryckande när du blandar slutsteg av olika typ. Jag tycker att det räcker med att blanda LIKADANA slutsteg av olika ålder för att timingen skall bli fel. Är timingen fel låter det bara hifi och inte musik..

Hoppas det löser sig för dig!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 29, 2005 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Det här är något som jag aldrig hört om förut. Kan du utveckla? Är det någon annan som haft liknande problem?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited