selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Gustav
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 21:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 22, 2005 11:23
Posts: 16
Location: Märsta
Är väl dags att skriva några rader här.

Har bott i Vällingby, Enköping, Uppsala och Gävle.
Nu har jag precis flyttat till Märsta där jag även jobbar.

1991 köpte jag min första anläggning, en yamaha kompaktstereo.
Oj så glad jag var!

Sen dröjde det ända tills -98 då jag började plugga på högskolan i Gävle tills nästa uppgradering kom, åter igen yamaha:
Förstärkare AX496 och cd ?49?? och ett par begagnade pioneer golvhögtalare. Helt plötsligt blev det lite roligare att lyssna på musik och den blygsamma cd-samlingen på ca 20 skivor började så smått att växa!

Det tog väl ca ett år innan jag tyckte att det var dags att köpa nya högtalare. Lyssnade på en massa olika varianter och kom väl fram till att ett par jpw golvare verkade bra. Sen gick jag in på ljudkompaniet i Uppsala. Där fick jag lyssna på ett par kan högtalare som dom tyckte var ett mycket vettigare alternativ...och det var det! :D

...efter några år till med succesiva byten satt jag hyfsat nöjd med kan högtalare, audioprosub, majik och harman/kardon hd740 med msb linkdac III.

Är nu i dagarna klar med de senaste uppgraderingarna.
Bytte ut mina kan högtalare mot ett par ninka, bytte min cd/dac till en genki och kompletterade min majik med en lk100.

Nuvarande system är alltså:
majik
lk100
genki
Ninka (aktiva)

Försöker nu trimma in högtalarna..nu står dom 24 cm från bakvägg. Vi får väl se var dom står imorgon :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 22:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hej och välkommen!

Grattis till uppgraderingarna, det är ett fint system :) Speciellt att göra Ninka aktiva är ju hur kul som helst.

Du lär säkert kunna fråga Ljudkompaniet om hjälp med optimal placering av högtalarna!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 23:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 22, 2005 11:23
Posts: 16
Location: Märsta
tack för välkomnandet!

Jo jag hade tänkt att plocka hem krister när jag har fått upp lite mer på väggarna och köpt en ny soffa. Känns inte som nån större idé att finjustera innan akustiken är som den kommer att vara ett tag framöver.

Blev faktiskt riktigt orolig när jag kopplade ihop grejerna hemma igår. Det lät förfärligt! Basen var en enda bumlig gröt!
Nu är det dock ljusår bättre när jag flyttat ut högtalarna från ca 15 till 24 cm. Nu börjar jag känna mig riktigt nöjd med investeringarna.

..ninka är förresten oerhört sexiga i svart!

Enda problemet nu är sambon som envist ska titta på dumburken när jag behöver spela musik :(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Flytta tv´n till sovrummet :D

_________________
Peter


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited