selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 112 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject: Rackdiskussionen
PostPosted: Tue Dec 06, 2005 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här är alltså en ny tråd där alla :) berättar om vilka rack dom har jämfört och vilka som lät hur. Vilka har ni provat? Har ni gjort ordentliga jämförelser eller har ni bara (som jag) bytt när ni har flyttat eller samtidigt som någon apparat som inte längre fick plats? Hur stor är skillnaden osv osv? Ämnet har avhandlats i flera trådar tidigare men alltid med fokus på något särskillt märke eller så. Här diskuteras alltså inte heller huruvida "underlaget har betydelse" (det utgår vi från).

Det verkar som att det finns två skolor:? Dels det rigida bordet (Harmonihyllan, Quadraspire, Wog osv) Dels löst liggande hyllplan (Target, Audiotech Naim Fraim (?), Mana (?), osv). Har dom något gemensamt?

Vilka är bäst och gäller det för alla omständigheter eller kan ett rack låta bättre i ett visst rum men sämre i ett annat (bortsett från vägghyllor då)?

Frågorna hopar sig...

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 06, 2005 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ägt fyra stereobänkar.
  • Ikea-hylla av Billystuk - ful, ranglig men billig.
  • Empire-bänk som Ayn sen köpte. Mycket snyggare, stabil och prisvärd.
  • QuadraSpire Q4 som fick ersätta Empire-bänken. Jag bytte för att jag gillade Q4ans utseende bättre (trots cherry-finish), men faktum är att Empirebänken var aningen stabilare!
  • QuadraSpire QAV fick sen ersätta Q4an. Rätt träslag, snyggare och framförallt brutalt mycket stabilare med sina tjocka distanser och hyllplan. Här inbillade jag mig ett stort lyft!
Nästa stora lyft blev när jag köpte en QuadraSpire Q4 wallmount och LP12 hoppade upp på väggen, nåt som verkligen rekommenderas.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv har jag haft Ikeas lack och Targets väggstativ till Lp12:an, Audiotech och nu Target till elektroniken. Men jag har inte gjort några ordentliga jämförelser.

När jag köpte Audiotech - hyllan så sa Kalle på HF att den skulle låta väldigt bra. Jag installerade den hos mitt ex förra veckan och det blev ganska mycket bättre än hennes tidigare uppställning, men då stod ju grejerna bara staplade + att jag vände på några kablar osv...

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade ett lite äldre Soundstyle, helsvetsat med glashyllor. Enormt stabil. Levde några år med att armen kunde hoppa till när man gick förbi. Skaffade en Quadraspire Q4 vägghylla som löste den biten. Tyckte att LP12 lyfte sig klart ljudmässigt och blev lite knäckt när jag jämförde med att lyfta upp Ikemin på Q4-hyllan mot racket. Något måste göras! Var inne på ett Quadraspire rack men blev slutligen övertygat om att slanta upp till en Harmonihylla. Jösses vilket lyft det var! Den är inte billig men väldigt prisvärd om man ser till vad man får. Jag menar, vad kostar en Naim Fraim ? Nyligen fick jag uppgraderingen Oden till Harmonihyllan och jag blev lite förvånad över vilken klar förbättring det gjorde.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har gått från "billigt" rack --> ursågare Lack Ikea bord --> Tripod (trebent metall rack med spikes mot mark o mot MDP board platta där man ställde utrustningen --> Harmonihylla --> Oden uppgradering.

Lack svänger bra, tripod ger mer fart o fläkt med bibehållet sväng. (mot Naim hållet)

Harmonihyllan krossar allt jag tidigare hört! Superhylla.
Med Oden är den ÄNNU bättre.

Sugen på att dema mot Fraim!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Jag hade ett lite äldre Soundstyle, helsvetsat med glashyllor. Enormt stabil. Levde några år med att armen kunde hoppa till när man gick förbi. Skaffade en Quadraspire Q4 vägghylla som löste den biten. Tyckte att LP12 lyfte sig klart ljudmässigt och blev lite knäckt när jag jämförde med att lyfta upp Ikemin på Q4-hyllan mot racket. Något måste göras! Var inne på ett Quadraspire rack men blev slutligen övertygat om att slanta upp till en Harmonihylla. Jösses vilket lyft det var! Den är inte billig men väldigt prisvärd om man ser till vad man får. Jag menar, vad kostar en Naim Fraim ? Nyligen fick jag uppgraderingen Oden till Harmonihyllan och jag blev lite förvånad över vilken klar förbättring det gjorde.
Har du 12:an på harmonihyllan, eller bor den kvar på väggen?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Sugen på att dema mot Fraim!
Ja gör det! :) Det vore intressant att höra om.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har varit på Anders, då han ju säljer Naim... att ta hem ett demo ex av Fraim.
Om fler frågar kanske :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Har du 12:an på harmonihyllan, eller bor den kvar på väggen?
Den är kvar på väggen. Jag har inte gjort några som helst jämförelser mellan hyllorna. 12:an måste vara på väggen, så är det bara.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 19:27 
Moderator
Moderator

Finns det någon annan vägghylla än Quadraspire som är lämplig till LP12?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Finns det någon annan vägghylla än Quadraspire som är lämplig till LP12?
Både Audiotech och Target har gjort vägghyllor för skivspelare. Jag har targets väghylla och är nöjd med den. Men jag har ju inte jämfört den med något...

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har haft

IKEA LACK visste inget annat
MANA i massor; vilket lyft. Grymt sväng och ”snabbt” ljud. Riktigt haksläpp och jag blev helt såld. Nackdelen var att det var otroligt känsligt för hur det var hopskruvat samt att det for ur tune ibland och då blev det riktigt dåligt. Man visste aldrig om det gick att krama ur lite till.
FRAIM Första gången jag hörde en cd-spelare på Fraim var hos Naim. Dom hade själva Mana som referens innan. Jag trodde knappt mina öron. Jag kollade så Manat var rätt uppställt för det lät som om cd-spelaren var trasig när den stod där. En av de större haksläppen jag varit med om. Jag bytte ut allt och skulle ALDRIG kunna tänka mig att byta tillbaks. Jag har hellre ett sämre slutsteg än en annan rack. Dessutom var min Manahög dyrare än mina Fraim. Mycket pengar för lite trä och rostfritt men löjligt bra. Våga prova.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad jag förstår så har Mana aldrig riktigt accepterats av Linn - communityt? Är det pga hur dom låter eller för att Linn verkar vilja mena att "ok underlag är tillräckligt bra"? Jag hörde att Linn gjorde en demo med Fraim däremot, undrar om Fraim kommer att falla Linnisterna mer i smaken?

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 11, 2005 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LP12 och Mana är en hyllad klassiker!

Det är lite skrämmande att Linn säger att underlaget är tillräckligt bra, att kabelriktning och nätkablar inte får prio och att uppgraderingar och långsiktigt kundomhändertagande börjar vara ett minne blott.
Tror man verkligen att man vinner i längden på att vara mindre exotisk och mer mainstream?

Åter till saken, Mana funkar till Linn men den krångliga distributionen har gjort att de är sällsynta i Sverige. Dessutom krävs en hängivenhet för intrimmning som inte alla har, annars blir det fullkomligt bedrövligt.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 11, 2005 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
Det är lite skrämmande att Linn säger att underlaget är tillräckligt bra, att kabelriktning och nätkablar inte får prio och att uppgraderingar och långsiktigt kundomhändertagande börjar vara ett minne blott. Tror man verkligen att man vinner i längden på att vara mindre exotisk och mer mainstream?

Det är verkligen skittråkigt.
naimerik wrote:
Åter till saken, Mana funkar till Linn men den krångliga distributionen har gjort att de är sällsynta i Sverige. Dessutom krävs en hängivenhet för intrimmning som inte alla har, annars blir det fullkomligt bedrövligt.

Men om Mana är annu dyrare än Fraim så har dom väl spelat ut sin roll? Går mana att köpa i sverige över huvud taget?

Post new topic  Reply to topic  [ 112 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00