selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1619 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej

På era beskrivningar låter Keltik som en högtalare i min smak. Är det någon av er som har lyssnat på ATC (SCM 50 eller 100) och i så fall kan beskriva era intryck i förhållande till Keltik / Komri / Isobarik så skulle jag tycka att det var mycket intressant att höra. Själv har jag bara jämfört ATC med K320A samt A242 och som ni vet så har jag min uppfattning klar avseende den jämförelsen. Jag säger inte att ATC är bättre än dessa Linn högtalare på allt, men jag gillar dom bättre. Mer Live och mer rock ´n roll :mrgreen:

Jag har inte ännu hört vare sig Keltik eller Komri.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Ja då var playbackdelen såld, nu stundar nya tider. Efter att ha varit och lyssnat på både Keltik och komri har jag förstått vad jag saknar i det system jag ägt tidigare och det är livekänslan som dessa fullregisterburkar ger, visst skulle komri varit perfekt men för dyrt, så då finns det bara ett val kvar om man vill ha Linnburkar, Keltik är påväg till mig som kommer att drivas av 2 st 4200 tror att dessa burkar kommer att bli kvar hos mig, tills jag sitter på topkäll/försteg
En till som sett ljuset och förstått betydelsen av fullrange :mrgreen:
MEN jag är tveksam till om du blir fullt nöjd.
Är ju ett reält steg upp i dynamik, baskapacitet, livekänsla och tryck men samtidigt lika reält steg nedåt i musikalitet och hifiljud.
Det KOMMER du att sakna.

Jag brukar ju som vi vet tjata om att man ALLTID ska uppgradera uppåt. Min erfarenhet är att om man försakar några parametrar, så kommer man inte bli helt nöjd. Interimslösningar visst, men som permanent lösning nej.


Har senaste veckan lyssnat på Komri o Keltik - och JUST detta är det slående.
Keltik är redigt kul på många sätt men Komri bara är överlägset BÄST.
Har hört en hel del toppsystem under det halvår jag varit utan mina och allt annat låter "högtalare som återger musik".
Keltik har liknande kvaliteter, och jag förstår att man lockas av det.
Men det är svårt att bortse ifrån att akurate/klimax och även Majik är reält utvecklade på viktiga områden.

Sett till pengarna är keltik dock sanslöst prisvärda och om detta innebär att du sitället kan lägga mer slantar på att uppgradera elektroniken ÄR det rätt strategi, men som sagt du kommer sakna vissa högtalaregenskaper i Akurate. Hoppas du är beredd på det och vet vad du ger dig in på.
På flera sätt kan jag förstå era resonemang och i det mesta kan jag hålla med, men jag tror man misstar sig när man skyller din förra setup på högtalarkaraktär. Visst 242 är inte riktgt fullrange, men det största problemet i den anläggningen var givetvis källan. Keltik är med all säkerhet bra nog för att du inte skall missa mycket och mer tryck och imponerande ljud lär det bli. Trevligt på måbga sätt. Skulle själv kunna tänka mig Keltik med t.ex.Klimax filter.

Att säga att 242 är mer hifi är jag tveksam till. De är mycket renare så det man hör är i själva verket drivning och insignal till drivningen. Om du byter upp dig på källa tror jag inte du kommer sakna något alls. Allt kommer bli mer eller mindre mycket bättre, om nu dina Keltik är i bra kondition. Hoppas det blir bra!


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
har hört 242 helt aktiva med Klimax ds på top dock endast AK som försteg, men det är fortfarande inte i närheten av att kunna prestera rumsinformation och livekänsla som keltik/komri gör därimot så är det ju ett extremt bra flytt och musikaliskt rätt, men lyssnar mar på t.e.x på Deep purlple liveinspelning så kommer 242 låta tunn högtalare jämfört med att keltik/komri kommer att ge en hint om hur det faktisk var att vara där, jag kommer inte på något viss framföra att keltik är en bättre högtalare än 242, men den kommer att ge mej mera musik och mindre fundering på vad nästa uppgradering ska bli tror jag ;)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Mar 25, 2011 23:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
jag tror du är inne på helt rätt spår faktiskt, Keltik levererar nåt som jag tycker A242 saknar och det är rejält tryck i alla register, precis som en del säger, A242 låter snyggt och polerat men Keltik kör över dom totalt ändå i mitt tycke. Dom har klipp, tungt mellanregister, tung högbas, tung midbas, tung lågbas.. Det enda jag finner negativt med Keltik är diskanten. Den är extremt jobbig att lyssna till med mina öron som är extremt känsliga för egentligen allt annat än en len diskant (har lyckats sabba mina öron tidigare i livet). Mina M140 har en lagom balanserad diskant för mina öron, detaljerad som tusan utan att skära sönder mina öron.

Ge mig en Keltik med 2K-array som inte kostar komri och jag köper dom imorrn :p

Men Keltik.. dom levererar ganska exakt det jag också vill ha från ett par högtalare frånsett diskanten och det är ett rejält tryck även på lägre volymer och på högre volym så myser jag bara till det dom gör med kroppen. Visste jag att jag kan få till diskanten skulle jag köpa ett par utan att tveka. Komri är bara för dyra för mig, annars hade man väl sneglat åt det hållet istället.

Lycka till Pekka, hoppas verkligen du finner det du söker.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Mar 26, 2011 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Har aldrig hört Keltik riktigt uppsatt, bara som skyltmaterial i butik. Nyfiken på hur dom är, har hört så himla mycket gott om dom. Är det ninka-diskanten i keltikarna du har köpt pekka?

Annars är väl keltik den snyggaste högtalaren som linn nånsin gjort. Man ser på den att den heter Keltik :).

Sen snackar många keltik och komri här, men K350 då? Går ju också djupt. Blir det inte samma sak med den? För den har jag inte heller hört i en riktig setup.

Har bara hört Komri på ett riktigt sätt av dessa högtalare.. o ch det gick ju som det gick :)

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sat Mar 26, 2011 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja du är välkommen på besök senare, kommer att bli Keltik forumträff här senare när allt är på plats för de som är intresserade, Klimax 350 har jag personligen aldrig hört övertygande, men enligt uppgift ska det finnas ett par som är väldigt vällinstallerade på Digital intergör i stockholm som ska ge komri feeling, kommer att göra ett besök där och kolla om det stämmer

Japp det är ninka diskant i dom och senaste mellanregistren

Det man är lite orolig för är att rummet inte ska svara rätt på keltik, att man inte kan köra dom ner till 20hz men det återstår att se, har 2 väggar med helt olika förutsättningar att labba med

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 27, 2011 03:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Måste sticka ut hakan här och inte hålla med föregående talare som tycker att du har gjort rätt... Jag vågar sätta min lilltå på att du inte kommer bli nöjd med Keltik. Problemet är inte högtalarna. Det är signalkällan. Det kan rentav vara så att du har en ADS som inte presterar som den ska. När 242 är rätt injusterade med bra källa är det ren magi. Keltik kommer aldrig i närheten oavsett hur djupt de går i basen.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Sun Mar 27, 2011 07:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Och här är det min tur att sticka ut underbettet då jag inte håller med föregående talare. Ok,i strikt tunedem(vilka vars anhängare kan delas upp i minst två grupper av subreligioner,men som då beskylls för att inte ha fattat den enda sanna läran)så klår A242 Keltik. Väger man i stället in totalintrycket så blir inte resultatet detsamma.

A242 är på inget sätt en dålig högtalare -tvärtom men smaken är och förblir delad. Sedan,vad jag förstår så har Pekka hört mer än ett akuratesystem och alla streamers kan rimligtvis inte vara felaktiga och systemen fel uppställda. Det vore fel att hänga ut folk men jag kommer lätt att tänka på i vart fall fem personer som lämnat A242 spåret och sätter samma ord på vad som saknas. Å andra sidan finns det många som är helnöjda med sina högtalare och redan hos Pekka med passivt system och utan försteget gillade vad jag hörde,om jag lyssnat i blindo och inte vetat att det var en golvare så hade jag kunnat missta den för en stativare. Upplösningen och "det trummande tunedem liret" var omisskännligt men det spelade som sagt väldigt mycket högtalare utan botten.


Ska man vara hård så skulle jag säga att vilket system man än har,så vänjer man sig,börjar fundera på nästa steg och så är karusellen igång igen. Plocka ner systemet efter varje större lyssningsträff och garagera det ett halvår så kan du återuppleva haleluja momentet kostnadsfritt i stället.


Det förefaller som man bör ha en viss grunduppsättning sedan missbruket nått ett visst stadium men faktum (för mig i vart fall) är att sedan man nått en viss grundnivå så kan det vara vissa karaktärer,eller som Radelius uttryckte det,den där mustiga svartpepparn,eller ett stänk basilika eler ingerfära, som avgör vad man kommer att trivas med.

Jag har lite spekulationer om Komri och 350 systemens öde inom ett par år men det vore intressant att kunna följa upp mina tankar om ett par år i stället för att presentera den nu och sedan bli beskylld att ha uppfyllt sin egen profetia. Ser ett eller i vart fall två scenarion framför mig.


Åter till Keltik så finns det en risk att Pekka inte blir nöjd,den risken finns alltid,men ser man den i proportion till insatsen och att det alltid finns andra tok som vill testa en fullrangeburk med ovala element så är den värd att ta anser jag. Saknar han "tunet" så får han väl plocka fram sina 104 or igen,det är ju ungefär samma sak som 242 :-)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Mar 27, 2011 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
haraldur wrote:
Jag har lite spekulationer om Komri och 350 systemens öde inom ett par år men det vore intressant att kunna följa upp mina tankar om ett par år i stället för att presentera den nu och sedan bli beskylld att ha uppfyllt sin egen profetia. Ser ett eller i vart fall två scenarion framför mig.
Efter ett sånt uttalande så måste du ju vidareutveckla. Låt höra nu vad du säger :). Spekulationer är alltid intressanta. Jag har mina egna Spekulationer. Och det är Klimax 400A/P. En klimaxhögtalare i komris storlek.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Mar 27, 2011 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jajo wrote:
Måste sticka ut hakan här och inte hålla med föregående talare som tycker att du har gjort rätt... Jag vågar sätta min lilltå på att du inte kommer bli nöjd med Keltik. Problemet är inte högtalarna. Det är signalkällan. Det kan rentav vara så att du har en ADS som inte presterar som den ska. När 242 är rätt injusterade med bra källa är det ren magi. Keltik kommer aldrig i närheten oavsett hur djupt de går i basen.

/ Jacob
Skulle vara kul att höra 242 "Rätt installerad" med Klimax ds/KK/Tunebox/10x solo/242 och höra om de kan ge livekänsla som en fullregister, är helt säker på att så inte är fallet

Måste bra tilläga att jag har hört 242 med Klimax ds/AK/aktivt med 2x4200 och 2200 och det är inget snack att det är magiskt bra,men fortfarande saknar jag saker som komri/keltik tar fram ur musiken och jag vet att jag kommer att sakna många parameter från 242,men det viktigaste kommer att vara kvar med keltik och det är pulsen i musiken, det kommer inte spela lika klart, det kommer inte att gå att höra enskilda instument på samma sätt men liret kommer fortfarande vara kvar

Måste bara förtydliga en sak, det är inte bara just lågbasen som är skillnad med fullregisterhögtalare, har aldrig hört en sub som kan ge samma sak som en fullregister, utan de skapar en helhet som gör att det låter väldigt lite högtalare=livekänsla

Men framtiden får utvisa om jag kommer att bli nöjd, och givetviss så kommer jag sakna mina 242 frågan är bara hur mycket

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Mar 27, 2011 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Hur låter 242 med en (eller två) bra sub(-bar)?

Det börjar väl bli dyrt och komplext men har något hört något sådant?

Lyssnade på 242:orna på Sheraton och tyckte dom lät väldigt bra, nästan det bästa Linn-ljud jag hört. Men det var ju bara några få låtar och ingen av dem var väl några basrökare direkt... :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Mar 27, 2011 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Intressant diskussion det här då högtalare mer än någon annan del i kedjan är en fråga om tycke och smak.

Jag kan inte alls hålla med om att Keltik låter mindre "högtalare" än A242, tvärt om tycker jag att det är först med 3K array som man börjar glömma att man lyssnar till högtalare. Visst saknar 242orna en del av det fysiska tryck som man får live, och med Keltik (och Komri, har dock inte upplevt att K350 presterar samma tryck).

Och till skillnad från vad många andra framför tycker jag inte att det är tung rock som drar mest nytta av en riktig fullregisterhögtalare utan snarast akustisk och klassisk musik (modern dansmusik har jag ingen åsikt om). Skulle kunna tänka mig att det beror på tung rock generellt är så högljudd och innehåller så mycket information i de lägre frekvenserna att saknaden av den lägsta oktaven inte är lika avgörande som för musik som till stor del rör sig högre frekvenser och dessutom har lite mer "luft mellan tonerna" och därför behöver ett stabilt fundament.

Jag (som inbiten hårdrockare) trodde länge att fullregister var vägen att gå och testade många olika utan att bli nöjd förrän jag insåg att det, för mig, var viktigare att det var ordning i de lägre registren än att absolut hela frekvensregistret fanns med.

Jag har hört Keltik vid ett antal tillfällen, men alltid upplevt dem som lite överdrivna i mid-basen (om får man uttrycka sig så på ett Linn-forum). Imponerande - absolut, men inte med samma kontroll som Akurate/Artikulat/Klimax/Komri. Men får man till en matning med KDS/KK/A4200 eller bättre så kanske jag får omvärdera.

De enda högtalare jag hört som lyckats kombinera det efterfrågade trycket med kontrollen var Komri-demon på ToT för något år sedan, med det var väl med KDS/KK och aktivt med 8 x Klimax Solo och då ligger vi något utanför min budget...

Vill dock understryka att ovanstående är mina åsikter och hoppas du Pekka blir nöjd, och med de övriga komponenter du tänkt dig kommer det säkert att låta riktigt bra.

Keltik är dessutom en mycket snyggare högtalare än 242orna, faktiskt en av de snyggaste som Linn producerat.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 27, 2011 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Intressant diskussion :)

I slutändan är det viktigaste att du, Pekka71, blir nöjd, oavsett vilka argument som skulle finnas åt det ena eller andra hållet. Jag hoppas verkligen att du blir nöjd!
Keltik! :)


Top
   
PostPosted: Sun Mar 27, 2011 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
... men liret kommer fortfarande vara kvar

Måste bara förtydliga en sak, det är inte bara just lågbasen som är skillnad med fullregisterhögtalare, har aldrig hört en sub som kan ge samma sak som en fullregister, utan de skapar en helhet som gör att det låter väldigt lite högtalare=livekänsla

Men framtiden får utvisa om jag kommer att bli nöjd, och givetviss så kommer jag sakna mina 242 frågan är bara hur mycket
Några kommentarer; Just liret kan man nog diskutera om man faktiskt blir av med till viss del, inget som en lite bättre källa inte råder bot på dock.

En sak som Keltik har mer av och som vid en jämförelse med Live ljud, är faktiskt mer distorsion i de övre reegistren. Inget problem om man inte störs eller t.o.m. tilltalas av det. PA-system har en rejäl distorsionsmatta i grunden och lite mer dist. och lanske f.f.a av en annan karaktär än 242 behöver inte vara så negativt eller negativt ö.h.t.

Jag tror dock att du kan bli nöjd. Lite uppgraderingar (små eller stora) i början av kedjan och Keltik-tyngd på det så är det minst lika bra som det du haft tidigare och med ett mcket häftigare sound.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 27, 2011 15:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
På Komri demon på ToT spelades det på Topp 12:à utan radikal men med keel samt ekos SE(radikal fanns ej feb 2007)samt Unidisk 1.1(klimax ds var inte släppt).

/R
Traktorpojken wrote:
Intressant diskussion det här då högtalare mer än någon annan del i kedjan är en fråga om tycke och smak.

Jag kan inte alls hålla med om att Keltik låter mindre "högtalare" än A242, tvärt om tycker jag att det är först med 3K array som man börjar glömma att man lyssnar till högtalare. Visst saknar 242orna en del av det fysiska tryck som man får live, och med Keltik (och Komri, har dock inte upplevt att K350 presterar samma tryck).

Och till skillnad från vad många andra framför tycker jag inte att det är tung rock som drar mest nytta av en riktig fullregisterhögtalare utan snarast akustisk och klassisk musik (modern dansmusik har jag ingen åsikt om). Skulle kunna tänka mig att det beror på tung rock generellt är så högljudd och innehåller så mycket information i de lägre frekvenserna att saknaden av den lägsta oktaven inte är lika avgörande som för musik som till stor del rör sig högre frekvenser och dessutom har lite mer "luft mellan tonerna" och därför behöver ett stabilt fundament.

Jag (som inbiten hårdrockare) trodde länge att fullregister var vägen att gå och testade många olika utan att bli nöjd förrän jag insåg att det, för mig, var viktigare att det var ordning i de lägre registren än att absolut hela frekvensregistret fanns med.

Jag har hört Keltik vid ett antal tillfällen, men alltid upplevt dem som lite överdrivna i mid-basen (om får man uttrycka sig så på ett Linn-forum). Imponerande - absolut, men inte med samma kontroll som Akurate/Artikulat/Klimax/Komri. Men får man till en matning med KDS/KK/A4200 eller bättre så kanske jag får omvärdera.

De enda högtalare jag hört som lyckats kombinera det efterfrågade trycket med kontrollen var Komri-demon på ToT för något år sedan, med det var väl med KDS/KK och aktivt med 8 x Klimax Solo och då ligger vi något utanför min budget...

Vill dock understryka att ovanstående är mina åsikter och hoppas du Pekka blir nöjd, och med de övriga komponenter du tänkt dig kommer det säkert att låta riktigt bra.

Keltik är dessutom en mycket snyggare högtalare än 242orna, faktiskt en av de snyggaste som Linn producerat.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1619 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited