selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 519 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
fredde wrote:
Lite fel vs. rätt placering är som dag och natt i ljudskillnad. Dålig akustik kan ställa till det också.
Jo jag vet fast nikorna som jag hade hem lyft så enormt med aktiveringen nu är det bättre men inte så att man tappar hakan så man gorde med ninkorn

Kanske har det lite att göra med att högtalarna inte är inspelade?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Man ska inte vara så säker att man kan gå aktivt och få haksläpp utan att lägga ner sin själ i att tuna om systemet! Aktivt kräver mycket mer fintuning än ett passivt system. Risken är att du bara släpper ut en bråkdel av potentialen i ditt system just nu.

Det här stärker min hypotes att Ninka är enklare att få till (vilket kanske är orsaken till "haksläppet" när ni demade passivt till aktivt, men även dessa växer enormt av att tunas in rätt). Katan kräver ofta massa arbete för att komma till sin fulla rätt, nåt som jag har lagt många nätter på...

Katan kräver lite mer klös än Ninka också, men 5125 ska defenitivt räcka. När du hörde passivt->aktivt på Ninka, var det med 5125?

Om du har nån handlare i närheten kan det vara läge att leja honom för att justera in systemet (om du inte har tid/kunskap/ork att göra det själv).

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jajo wrote:
Man ska inte vara så säker att man kan gå aktivt och få haksläpp utan att lägga ner sin själ i att tuna om systemet! Aktivt kräver mycket mer fintuning än ett passivt system. Risken är att du bara släpper ut en bråkdel av potentialen i ditt system just nu.

Det här stärker min hypotes att Ninka är enklare att få till (vilket kanske är orsaken till "haksläppet" när ni demade passivt till aktivt, men även dessa växer enormt av att tunas in rätt). Katan kräver ofta massa arbete för att komma till sin fulla rätt, nåt som jag har lagt många nätter på...

Katan kräver lite mer klös än Ninka också, men 5125 ska defenitivt räcka. När du hörde passivt->aktivt på Ninka, var det med 5125?

Om du har nån handlare i närheten kan det vara läge att leja honom för att justera in systemet (om du inte har tid/kunskap/ork att göra det själv).

/ jajo
Japp det var med samma grejer och samma förutsättningar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 18:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jajo:s tips om att ta hem en handlare för att ställa in systemet tror jag är mycket värt, de bör kunna sina saker rätt bra. Om närmsta affär är långt borta; finns det ingen med lite rutin på att ställa in system i bekantskapskretsen eller här på forumet inom rimligt avstånd? Säkert någon som ställer upp mot något gott att dricka/äta i samband med justeringen om det inte är alltför långt bort :idea:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Jo jag vet fast nikorna som jag hade hem lyft så enormt med aktiveringen
Jag tror också att Ninkorna lyfter mer när man går aktivt än vad Katan gör!

Menar inte att det spelar/låter bättre än Katan men att skilnaden är större när man går aktivt och nu låter det lite på dig som att du kanske borde ha satsat på Ninka i stället? För film så behöver man inte ens en subwoofer om man kör Ninka aktivt! Jag är supernöjd med mina!

Det är ju känt sedan tidigare att vissa av oss föredrar Ninka och andra Katan! Får uppfattningen att Katan kanske inte är din cup of tea?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Sony wrote:
Jajo:s tips om att ta hem en handlare för att ställa in systemet tror jag är mycket värt, de bör kunna sina saker rätt bra. Om närmsta affär är långt borta; finns det ingen med lite rutin på att ställa in system i bekantskapskretsen eller här på forumet inom rimligt avstånd? Säkert någon som ställer upp mot något gott att dricka/äta i samband med justeringen om det inte är alltför långt bort :idea:
Jo det är en bra idé....

Det är bara det att jag har lite begränsande möjligheter att flytta högtalarna problemet är att jag har en ekbänk mellan högtalarna och den är 1.40m så att dra ihop de mera än så är omöjligt sen så har jag ett hörn till den ena högtalaren och en stor öppning åt den andra och som att det inte räckte så är det en gipsvägg de spelar mot...nu har förstärkt väggen med 2 extra skivor gips så att det är totalt 3 och det gjorde ganska stor skilland

Nu tycker ni säkert att jag ska byta vägg......men tyvärr så går inte det heller för det är fönster på de 2 andra och det blir väldigt svårt med min fasta duk (duken är målade på en 2.15 m byggmasonit) till hemmabion eftersom den då kommer att måste hänga över ett fönster

ett alternativ är ju att köpa en duk som är takmonterad men problemet då kommer ju att bli att en högtalare kommer att stå mitt undet ett fönster med vattenelement jag vet ju inte hur mycket det gör... men man vill ju ha så lika förhållande som möjligt


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Sondek wrote:
Quote:
Jo jag vet fast nikorna som jag hade hem lyft så enormt med aktiveringen
Jag tror också att Ninkorna lyfter mer när man går aktivt än vad Katan gör!

Menar inte att det spelar/låter bättre än Katan men att skilnaden är större när man går aktivt och nu låter det lite på dig som att du kanske borde ha satsat på Ninka i stället? För film så behöver man inte ens en subwoofer om man kör Ninka aktivt! Jag är supernöjd med mina!

Det är ju känt sedan tidigare att vissa av oss föredrar Ninka och andra Katan! Får uppfattningen att Katan kanske inte är din cup of tea?
Ja du kanske har rätt men vad jag tror att jag behöver är ett hus med ett bio/linn rum :)

Sen har jag inte prövat alla möjligheter än med Katan kanske hittar en placering som jag blir nöjd med :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Hej alla

Jag tänkte höra vad ni tycker.....

Jag är i behov av ett slutsteg till mina surronder, jag saknar i dagsläget 2 kanaler

Det jag funderar över om det kanske är lika bra att slå till på stort och kanske köpa ett 2250 och kanske sätta det till frontarna (katan) i dagsläget har jag ett 5125 med aktiv drift vet inte vilket som skulle låta bättre?

eller om man ska gå på ett biligt steg typ LK85 och behålla den aktiva driften, kanske ett lk85 är för litet till surronder?

Ett annat alternativ som jag tänkt på är ett till 5125 eftersom de börjar ligga mycket bra i pris samt att då har man kanaler till att aktivera de andra högtalarna i framtiden, men samtidigt skulle jag villja ha ett steg med mera effekt om jag ska lägga ut de pengarna

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Ett annat alternativ som jag tänkt på är ett till 5125 eftersom de börjar ligga mycket bra i pris samt att då har man kanaler till att aktivera de andra högtalarna i framtiden
Mitt val!
Ett 5125 till bak (passivt räcker bak) o tre kanaler till aktiv center är klockrent!

Om du vill ha mer kraft kan du skaffa 2 st 2250 o sätta på frontarna o förpassa ditt gamla 5125 bak - Dyrare men bättre. Skulle nog dock lägga de slantarna på källa/försteg först iof.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Ett annat alternativ som jag tänkt på är ett till 5125 eftersom de börjar ligga mycket bra i pris samt att då har man kanaler till att aktivera de andra högtalarna i framtiden
Mitt val!
Ett 5125 till bak (passivt räcker bak) o tre kanaler till aktiv center är klockrent!

Om du vill ha mer kraft kan du skaffa 2 st 2250 o sätta på frontarna o förpassa ditt gamla 5125 bak - Dyrare men bättre. Skulle nog dock lägga de slantarna på källa/försteg först iof.
hmm men källa försteg...blir ganska mycket dyrare typ en 2.1 samt försteg kostar ju en hel del

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jo det är du det.... men du har de mest prisvärda grejjerna från Linn; SC o 5125. Ska man gå över det blir det dyrt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 29, 2005 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
ja då har man uppgradera systemet med ett slutsteg till, det blev ett lk140......till surronderna

Måste säja att jag har fått till mina katan nu men det hjälpte inte hur jag än flyttade dom vart aldrig riktigt bra... :(

så till sist möblerade jag om,och då började de spela som jag hoppats på att de skulle göra från början det vart som dag och natt :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 03, 2006 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jaha, nu är jag i uppdateringstankar igen. :)

Jag har nu lånat hem Keltik och ett till 2250, så att jag driver Keltikarna med 3x2250. Visst, det låter bra, men jag vet inte om det är bättre än den tidigare uppsättningen som jag testade och som bestod av Katan aktiva, 2x2250, samt en hemlånad Sizmek 12.45(chakra).

Jag har tidigare även lånat hem en 5150 till mina Katan, men den fick jag aldrig att bli riktigt tight tillsammans med dem. Det känns faktiskt som att det är lite samma känsla i Keltikbasen. En annan sak med Keltikarna är att crossoverboxen måste bli varm innan jag tycker att det låter rätt, men detta rätar väl till sig med kort monterade direkt i stegen?
Ni som hört både crossoverbox och interna stereokort, är det stor skillnad?

Nu ska ju sägas att jag inte har försökt mig på att ställa några nivåer på bas och diskant än, utan bara provat att ändra mellan 20/30 hz på basen, så det går säkert att få ut betydligt mera ur Keltikarna.

En annan sak jag undrar över är om det kanske är bättre att ha 2xlk140 än en ensam 2250?

Det som jag är mest imponerad av hos Keltikarna är den enorma rymden i mellanregistret

Hmm en annan sak som jag märkt med unidisken är att trots att jag ställer subb off i menyn så går det ut singnal till den i DTS, jag är lite orolig att man missar bas info dära.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Nya funderingar....

Idag kör jag med 3x 2250 aktivt till mina Espek, samt aktiv center med ytterligare ett 2250 och ett lk 140 till mina bakkanaler

Jag har fått pris på en begad kisto, men finnanserna räcker inte riktigt till som det är idag.....

En fundering som jag har fått, efter att ha hört 1.1/kisto/C4200/Espek biampat som lätt ruskigt bra... betydligt bättre än min nuvarande uppsättning SC/3x2250/aktiva espek

Är att eventuellt sälja 2 st 2250 och köra espek passivt med ett 2250 samt aktiv center

Sen så tänkte jag köra unidisken som transporter digitalt till kiston tycker att detta borde bli en uppdatering eftersom jag ser en hel del film samt att kiston är tidigare i kedjan än aktiva espek?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant plan. Borde funka men testa innan du säljer 2250


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 519 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited