selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1519 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 28, 2011 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Byt din KK mot min Kinos och köp en KDS ( 8) ). Aktivering med 6100 och 4200 blir garanterat bra också, men du behöver KDS för att bli helt nöjd. Om det även krävs aktivering är inte helt säkert, men aktivering gör mycket för helheten och om du gör dig av med 345:an så behövs nog aktivering för att fylla tomrummet neråt - en aning i varje fall (tillräckligt).


Top
   
PostPosted: Fri Jan 28, 2011 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
tyvärr tror jag solo kommer försvinna ur sortimentet med tanke på Linn nuvarnade strategi, design före prestanda, komri försvann och ingen ersättare än, hoppas verkligen att jag har fel men trenden ser inge bra ut
Allt tyder på att du har fel, jag har ju skrivit mina tankar kring detta tidigare så sök... 8)
Eller kolla nedan jobbannons som fanns på LINNs hemsida i oktober 2010.
Notera den markerade texten!!!!
1000W nätdel!!!! Var finns det SÅ kraftiga nätdelar och VILKA produkter har INTE dynamiknätdelar :wink: :mrgreen:
De vanliga chakraslutstegen har rätt klena Dynamiknätdelar (300W)


Senior Electronics Design Engineer
(tog bort all utfyllnadstext)
Candidates must be able to demonstrate a solid working knowledge of low level mixed signal design along with either a working knowledge of switched mode power supply design or VHDL development.
They should also be able to demonstrate and technically describe products/projects that that they have previously designed from concept through to delivery. Experience with product approvals to the EMC and Low Voltage Directives would be an advantage.
Relevant Knowledge Sets:
• Proficient in low noise mixed signal electronic design
• Power Amplifier Design - Analogue / Class-D and Digital Topologies.
• VHDL Design - Synthesis and Test Bench verification from CPLD state machines through to hard coded processors in the larger FPGA's.
SMPS Design - Flyback / PWM Half-Bridge and PWM Full Bridge from 20W up to 1kW.
• Microprocessor design.
• Familiar with Altium Designer and Modelsim.
Ja jag hoppas verkligen att det blir som du säjer

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Ska bli intressant att uppleva vad som finns bakom hörnet..

Vi var ju som jag berättade på telefon av delade meningar i fråga om hur det spelade. Det spret du berättade om upplevde jag inte, då jag inte vet hur det lät innan,jag tycker att det var en upplevelse som spelar på min våglängd,riktigt jäkla spelglädje deluxe,det är ett gott betyg. Bassman saknade djupet och höjden,tyckte att det spelade väldigt mycket högtalare(väldigt välljudande förvisso) Jag håller med om att det är svårt att få allt,här hemma exempelvis kommer liret då ljudbilden börjar dra ihop sig i hänseende på att dra högtalarna närmare varandra. Kaber står ju i runda slängar på 150cm nu. Antar att det är förklaringen till det växelvis boende som gör att jag stundvis anser Öhmans burkar så jäkla bra medans i andra inlägg jag lovsjunger Linn. Det där riktigt jävlar anamma liret är Linn förjäkliga på, samtidigt förstår jag vad sameness folket syftar på.

Ser fram emot Återbesök Pekka! I morgon blir det Musik kalas igen med början hos en Linnist och 100% LP12 för vidare mellanlandning hos min skygge svåger med Spotify Premium och LK100 rigg med Keilidh,därefter ska det liras i en källare på hemmabyggen,ånyo förflyttning till Bassman för middag och avlsutningsvis megatungt system hos Tony(se annat inlägg) men nu med ännu tyngre batteri.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Jan 29, 2011 14:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
För att bli helt nöjd måste du nog gå på KDS tyvärr mycket pengar men det kanske går att hitta beggat/demo. Sätt bara in dynamik i KK så har du kvar 23. Din ADS får du väl en slant för också och sen är det bara att spara och lugna dig med övriga uppgraderingar. Under tiden köp skivor och njut för den anläggning du redan har är fantastisk.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 30, 2011 16:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Grattis till köpet av KK, det blir nog ruggigt bra! :D

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Sun Jan 30, 2011 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jo jag hoppas det också

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jan 30, 2011 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Jag tycker att nuvarande topp-burkar hos Linn är onödigt komplicerade. Det börjar med Akurate-serien - alla element som kan låta olika och det stora behovet av slutsteg vid aktiv drift som också kan låta olika. Om du sitter med ett Klimax-system med KDS och KK gör det väldigt lite för musikprestandan att gå från ett par M109 till ett par A242. Risken är till och med att det blir sämre. Så min rekommendation är enkel. För maximal prestanda och minimal risk för trubbel ska du lägga pengarna på signalkällan i första hand. Det är mer troligt att det kommer bli bra med ett par enklare burkar än med A242. Och K350A ska vi inte ens tänka på - burkar som är så otroligt komplexa att jag inte kan förstå hur någon orkar med besväret ens. Med externa slutsteg blir det iaf lite enklare att optimera prestandan.

Sälj 242, köp M109. Behåll subben om bastyngd är viktigt. Lägg mellanskillnad på en KDS. Om det kräver att även försteget säljs, köp en Kikkin.

Om det är ett måste att behålla A242 skulle jag rekommendera att köra dem passivt med ett A2200/D och lägga alla pengar du har på en KDS. Jag har kört KDS/KK/Twin/242 och det var superbra förutom att det inte gick att spela svinhögt under längre stunder. Med C5100 stänger det aldrig av men A242 funkar jättebra även passivt, särskilt om det innebär att man kan lägga slantarna på källan istället.

/ jajo


Top
   
PostPosted: Sun Mar 20, 2011 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja då var playbackdelen såld, nu stundar nya tider. Efter att ha varit och lyssnat på både Keltik och komri har jag förstått vad jag saknar i det system jag ägt tidigare och det är livekänslan som dessa fullregisterburkar ger, visst skulle komri varit perfekt men för dyrt, så då finns det bara ett val kvar om man vill ha Linnburkar, Keltik är påväg till mig som kommer att drivas av 2 st 4200 tror att dessa burkar kommer att bli kvar hos mig, tills jag sitter på topkäll/försteg

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2011 23:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Nice med Keltik...
Jag blev klart positiv till dessa efter provlyssningen i Haparanda.
De spelar R&R :twisted:

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Ja då var playbackdelen såld, nu stundar nya tider. Efter att ha varit och lyssnat på både Keltik och komri har jag förstått vad jag saknar i det system jag ägt tidigare och det är livekänslan som dessa fullregisterburkar ger, visst skulle komri varit perfekt men för dyrt, så då finns det bara ett val kvar om man vill ha Linnburkar, Keltik är påväg till mig som kommer att drivas av 2 st 4200 tror att dessa burkar kommer att bli kvar hos mig, tills jag sitter på topkäll/försteg
Vad trevligt för dig! Kommer bli bra det där.Vad är det för färg på dem? Har de kommit rent av nu?
Ska bli mycket intressant att höra hur det blir nu med aktiva 4200. Säkert bra tror jag, men du får svaret snart hemma.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 04:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
monkeydevil wrote:
pekka71 wrote:
Ja då var playbackdelen såld, nu stundar nya tider. Efter att ha varit och lyssnat på både Keltik och komri har jag förstått vad jag saknar i det system jag ägt tidigare och det är livekänslan som dessa fullregisterburkar ger, visst skulle komri varit perfekt men för dyrt, så då finns det bara ett val kvar om man vill ha Linnburkar, Keltik är påväg till mig som kommer att drivas av 2 st 4200 tror att dessa burkar kommer att bli kvar hos mig, tills jag sitter på topkäll/försteg
Vad trevligt för dig! Kommer bli bra det där.Vad är det för färg på dem? Har de kommit rent av nu?
Ska bli mycket intressant att höra hur det blir nu med aktiva 4200. Säkert bra tror jag, men du får svaret snart hemma.
De kommer nästa vecka, under tiden kommer kk att uppdateras till senaste spec

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Ja då var playbackdelen såld, nu stundar nya tider. Efter att ha varit och lyssnat på både Keltik och komri har jag förstått vad jag saknar i det system jag ägt tidigare och det är livekänslan som dessa fullregisterburkar ger, visst skulle komri varit perfekt men för dyrt, så då finns det bara ett val kvar om man vill ha Linnburkar, Keltik är påväg till mig som kommer att drivas av 2 st 4200 tror att dessa burkar kommer att bli kvar hos mig, tills jag sitter på topkäll/försteg
En till som sett ljuset och förstått betydelsen av fullrange :mrgreen:
MEN jag är tveksam till om du blir fullt nöjd.
Är ju ett reält steg upp i dynamik, baskapacitet, livekänsla och tryck men samtidigt lika reält steg nedåt i musikalitet och hifiljud.
Det KOMMER du att sakna.

Jag brukar ju som vi vet tjata om att man ALLTID ska uppgradera uppåt. Min erfarenhet är att om man försakar några parametrar, så kommer man inte bli helt nöjd. Interimslösningar visst, men som permanent lösning nej.


Har senaste veckan lyssnat på Komri o Keltik - och JUST detta är det slående.
Keltik är redigt kul på många sätt men Komri bara är överlägset BÄST.
Har hört en hel del toppsystem under det halvår jag varit utan mina och allt annat låter "högtalare som återger musik".
Keltik har liknande kvaliteter, och jag förstår att man lockas av det.
Men det är svårt att bortse ifrån att akurate/klimax och även Majik är reält utvecklade på viktiga områden.

Sett till pengarna är keltik dock sanslöst prisvärda och om detta innebär att du sitället kan lägga mer slantar på att uppgradera elektroniken ÄR det rätt strategi, men som sagt du kommer sakna vissa högtalaregenskaper i Akurate. Hoppas du är beredd på det och vet vad du ger dig in på.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jo tro mig sportis det har gått många tankar fram och tillbaka om det är fel väg att gå, men efter att ha hört välinstallerade Keltik så vet jag att det är det jag söker och visst vet jag att det kommer att bli tradeoff på många saker för 242 är en grym burk, därimot blir det bara nästan som jag vill ha det med 242 närvaron och livekänslan kommer aldrig att infina sig som med Keltik/komri vilket jag tycker är viktig för att det ska vara kul att slänga på nästa låt, att det låter snyggt är av mindre betydelse

Planen ser ut på följande sätt Akurate ds ska bytas ut mot klimax ds med tiden, eventuellt kommer jag köpa ett par Klimax tuneboxar om tillfälle ges, eventuellt kanske samla på sig solos om man får tag på en tunebox, för att slutligen gå på Komri vilka då förmodligen fallit i pris

kontrolen har jag beställt uppgradering till

Det som var så slående när jag var och lyssnade på Keltik var att första minuten tänkte jag direkt, nja keltik är nog inget för mig dovt och inte alls hifi som 242 kan ge på ett helt annat sätt, men efter ca 1 minuts lyssning började man vänja sig med den lite sämmre ljudkvaliten och vips var alla funderingar borta på elektronik och högtalare och kvar bara ett stort flin och en riktig aha upplevelse, äntligen har jag hittat vad som gör att jag går igång på musiken, live ja det är därför man går på konser för att uppleva just detta, helt plötsligt handlar det väldigt lite om hur högtalaren spelar eller om elektroniken gör det den ska utan mera, fan vilket bra band som spelar framför mig

Mycket möjligt att jag kommer att sakna många aspekter från 242, men samtidigt kommer jag att få nya från keltik som 242 aldrig kommer att kunna återge

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:

Det som var så slående när jag var och lyssnade på Keltik var att första minuten tänkte jag direkt, nja keltik är nog inget för mig dovt och inte alls hifi som 242 kan ge på ett helt annat sätt, men efter ca 1 minuts lyssning började man vänja sig med den lite sämmre ljudkvaliten och vips var alla funderingar borta på elektronik och högtalare och kvar bara ett stort flin och en riktig aha upplevelse, äntligen har jag hittat vad som gör att jag går igång på musiken, live ja det är därför man går på konser för att uppleva just detta, helt plötsligt handlar det väldigt lite om hur högtalaren spelar eller om elektroniken gör det den ska utan mera, fan vilket bra band som spelar framför mig
Bra beskrivet, EXAKT så är det för mig med.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2011 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag skriver under på ert resonemang. Linn med ovalbasar är som ett supermål med plusmeny när fyllehungern slår till på efternatten. Ingen finess men mer av allt!

Ville inte säga något innan du fått sälja dina A242 offentligt men...jag har känslan av att du gjort rätt. De spelar jävligt snyggt tajmat och hela faderullan men,som vår vän till Tak&tonPeter skulle ha sagt,lämnar dig barskrapad och rövknullad ett halvår senare undrande vart alla pengar tog vägen och fortfarande inte riktigt nöjd. Du frågar dig runt och får till svar att det antagligen är för taskig källa eller så är det installationen som inte är ordentligt utförd när det är karaktären på grejorna som är fel. 40Hz@-3dB gräver inte alls som Keltik hur gärna man än vill påstå det. Keltik/Isobarik KÄNNS och rör om fysiskt i hela kroppen det är STOR skillnad!

Jag gillade dina 242,jag gillade dem t.o.m mer än Bassman som saknade en oktav i botten och tyckte det spelade högtalare om dem. Prisvärda?njäe.. Bra? ja.. En stor modern Kaber..

Har du redan din skivsamling och målbild klar för dig och samlingen består av groovig 1970talsrock,skramlig stones,Led Zeppelin så är du helt rätt. Diskussionen pågår för fullt på UK forumet om vad som är bäst. Keltik? Isobarik? Komri? 350A? Smaken är delad och fortfarande så finns det dagar då jag personligen skulle kunna tänka mig ett par "brickor" i vardagsrummet..

Tänk så fint det skulle bli tillsammans med tolvan vi pratade om i går Pekka...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1519 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited