selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Dec 01, 2005 18:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Funderade lite kring dessa ting. Någon som har utvärderat?
Det finns ju iaf några att välja på voltex/lorad etc, eller använder ni alla standard kabel med nån billig grendosa.

Det känns ju som att det inte vore en så dum idè att ha avskärmade nätkablar, men min handlare sa nåt om att standard nog var bäst.

Skulle vilja koppla ihop min anläggning med nån grendosa som ser lite "seriösare" än det plastiga vita lågbudget man har. Men det kanske enbart är att kasta pengarna i sjön?

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 01, 2005 20:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Fråga på High Fidelity. En av killarna hade hittat en bra grendosa som inte kostade skjortan. Det var i somras jag hörde det men det kan vara värt ett försök.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns ju de som har provat att byta nätkabel och som säger att det gör stor skillnad, så rimligtvis bör även kabeln från vägen vara viktig. På naimforumet (naims eget forum på deras hemsida) har de haft en de diskussioner om detta fast det var ett tag sedan jag såg det. Någon hävdade att Black&Deckers kabel till elgräsklippare skulle funka fint. Jag har dock inte provat själv. Kanske du kan få köpa en på öppet köp och prova?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Någon hävdade att Black&Deckers kabel till elgräsklippare skulle funka fint.
Hur 17 kommer man på idén att testa en sån kabel till stereon? :D :shock:

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen aning. Men det kanske är bättre än att försöka klippa gräset med sin Linn-anläggning.......

Jag är inte ingenjör så jag kan inget om el etc, men de där proffsprylarna (tjocka robusta kablar som snickare etc använder) ser ju i alla fall ut att kunna transportera mycket el. Dessutom är de nog inte alls så dyra som i en hifi-butik. Om det är någon som har en kabel liggande så är det ju bara att prova. Själv har jag någon billig sort men det är bara pga lättja att jag helt enkelt inte brytt mig om att kolla upp eller köpa ngt bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Ingen aning. Men det kanske är bättre än att försöka klippa gräset med sin Linn-anläggning.......
Ha, ha! :)

PostPosted: Fri Dec 02, 2005 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gustav wrote:
Det känns ju som att det inte vore en så dum idè att ha avskärmade nätkablar, men min handlare sa nåt om att standard nog var bäst.
Linns originalkablar av märket "Ching Cheng" är överlägset bäst av det lilla jag provat. Men jag vet folk (Lejonklou!) som har testat mer.

Tyvärr verkar inte Linn skicka med Ching Cheng till nya prylar. Min 2.1:a fick en sladd av annan sort. Tur att man har några CC på lager.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte lite småsnålt (eller vad det nu beror på) av Linn att skicka med en kabel som tydligen är betydligt sämre?
Det handlar trots allt om en cd-spelare för ca 65 tkr, då borde man väl kunna kosta på sig inkludera en Ching Chang kabel (vilket inte ens låter så dyrt) om det leder till så stora förbättringar?

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Är det inte lite småsnålt (eller vad det nu beror på) av Linn att skicka med en kabel som tydligen är betydligt sämre?
Det handlar trots allt om en cd-spelare för ca 65 tkr, då borde man väl kunna kosta på sig inkludera en Ching Chang kabel (vilket inte ens låter så dyrt) om det leder till så stora förbättringar?
Jo, helt obegripligt.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 16:32 
Ny Medlem
Ny Medlem

om man nu inte har originalkablarna, kan man köpa såna där ching cheng någonstans?

Är det ingen som har testat lorad kablarna/grendosa ..eller voltex variant?

Tidningarna verkar ju gilla nätfilter men man har ju hört en del dåliga saker om dom också..någon som har nån synpunkt?

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou har testat Lorad med helt ok resultat. Sök på lejonklou+lorad så hittar du nog uttalandet.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina 2 öre:

Lorad är rätt bra, men den bästa Ching Cheng är bättre (finns flera varianter).

Jag kan få fram Ching Chengs kabel och även en som är ännu lite bättre (några ändrade detaljer). Dock måste de beställas i stor mängd och jag misstänker att det inte finns så många intresserade. Har kämpat med det här ett tag men om det inte resulterar i en kabel som är väsentligt mycket bättre än Ching Cheng så är det nog inte värt besväret/risken att ta hem en pall.

Nätfilter har jag hittills aldrig hört nåt som inte filtrerar bort musiken på samma gång.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 00:00 
Moderator
Moderator

Ungefär i vilken kvantitet måste man beställa nätkablar i så fall?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Allt är säkert en förhandlingsfråga, men låt mig säga så här: Om de som kontaktat mig angående just nätkabel skulle beställa 50 st var så får jag nästan ihop till en beställning. :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 00:26 
Moderator
Moderator

50 är ju lite saftigt. Vilken sladdhärva! Men det är ju inte otänkbart att många skulle kunna tänka sig att köpa 10 st eller något. Det beror ju lite på priset också. Intresset här på forumet kanske är större än vi anar?

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00